Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Aggressiv og truende nabo

NYTT TEMA
Alekseve
AlekseveInnlegg: 2141
19.09.18 20:36

Hei!

Jeg visste ikke helt i hvilket forum jeg skulle legge ut dette innlegget, men jeg prøver meg her. Setter veldig pris på om dere orker å lese hele innlegget og gjerne kom med tilbakemeldinger.

Jeg og min samboer hadde en mildt sagt spesiell opplevelse med en av våre naboer denne uken. Vi bor i et boligfelt med masse tomannsboliger og blokkleiligheter. Foran huset vårt har vi en vei og blokkleiligheter på rekke og rad. Veien utenfor huset kan kun brukes til på- og avlassing og man kan kun kjøre i 10 km/t pga tettbebyggelse og masse barn i gata. Det er altså ikke lov til å parkere i gata og derfor er det lite trafikk. For å komme inn til huset vårt må man opp en liten trapp.

Uansett. Her begynner hendelsen.

Min stesønn på 8 år hadde besøk av bestekompisen og de var ute i gata å lekte som så mange andre barn. Plutselig ringer ringeklokka febrilsk. Jeg tenker med en gang at guttene bare vil ha noe eller vil ha hjelp med å løfte syklene ned trappeoppgangen, så jeg blir sittende i sofaen. Min samboer går ned mens jeg setter Netflix på pause. Plutselig hører jeg at min samboer står nede og diskuterer høylytt med en enda mer høylytt person. Jeg går ned for å se hva som skjer. Da står det en sint nabodame i gangen vår og kjefter på min stesønn, kompisen hans og samboeren min. Sistnevnte må presse dette kvinnemennesket ut av gangen vår som hun bare har gått rett inn i.

Denne kvinnen er av utenlandsk opprinnelse og det er derfor ikke lett å skjønne hva hun sier. Jeg kommer inn i diskusjonen ett minutt etter at den startet og har derfor ikke fått med meg hva som har skjedd. Jeg prøver derfor å finne ut hva som har skjedd, men min samboer har heller ikke skjønt sammenhengen i noe av det denne kvinnen har hylt og skreket ut. Barna går ganske kjapt opp i den øverste etasjen. Jeg spør naboen om hun på en rolig måte kan forklare oss hva som har skjedd. Rolig tar hun det ikke og hisser seg enda mer opp når vi sier at vi ikke skjønner hva hun sier. Hun skriker og roper at hun vil ha navnet på guttene, oss, læreren til guttene og rektor. Og vi har fremdeles ikke skjønt hvorfor.

Etterhvert skjønner vi at guttene har gått foran bilen deres og kastet blader og løvetann. Hun mener at guttene har vært en trafikkfare i en gate hvor man kun kan kjøre i 10 km/t. Guttene selv sier at de var fem meter unna bilen når naboene stoppet bilen. De har en el-bil og det er derfor ikke lett å høre at de kommer kjørende bakfra, spesielt for disse høylytte guttene. Man skal selvfølgelig ikke leke midt i veien, men barn på 8 år tenker ikke alltid på trafikkregler og konsekvenser i en så lite trafikkert gate. Trafikkregler kan de forøvrig godt begge to.

Så forteller hun at hun har tatt bilder av gutten vår og kompisen hans. Vi blir da forbanna og sier at hun skal slette bildene fordi hun ikke har lov til å ta bilde uten samtykke. Dette driter hun selvfølgelig i og drar opp telefonen og forsøker å ta bilder av min samboer. Hun dytter vekk telefonen og sier hun ikke får lov. Ettersom hun har bilde av barna våre på sin private telefon får vi ihvertfall ikke lyst til å oppgi navn på guttene.

Etterhvert som vi skjønner at hun vil at rektor og lærer skal lære ungene trafikkregler så sier vi klart ifra om at det skal vi gjøre selv og at dette ikke er en sak for skolen. Hun fortsetter å gestikulere og er aggressiv. Når hun blir spurt om de har gjort skade på bilen eller noen personer skriker hun ut "nei". Vi sier at vi skal ta det opp med guttene og prøver gjentatte ganger å lukke inngangsdøren, men hun nekter å flytte seg før hun får navnene hun ønsker.

Vi sier tydelig ifra flere ganger at hun nå må forlate eiendommen vår eller så ringer vi politiet. Hun sier at vi ikke har rett til å tvinge henne vekk. Når jeg kontrer med at dette er vår eiendom og vi bestemmer hvem som skal være her og ikke så sier hun at det ikke er sant. Jeg prøver forsiktig å få henne vekk fra døra, men dama er sta og står fjellstøtt. Hun sier deretter "Dytt meg så ringer jeg politiet". Jeg har jo selvfølgelig lyst til å fysisk bære dette mennesket vekk fra eiendommen, men jeg er redd for hva hun da skal si at jeg har gjort.

Vi prøver nok en gang å lukke døra, men hun nekter å flytte på seg. Døra blir dermed stående og hun gir seg ikke.

Så ringer denne hysteriske naboen til politiet. Jeg sier da at dette er bortkastet ressurser og at man ikke ringer politiet for dette tullet. Hun taster så inn feil telefonnr og kommer derfor til brannvesenet. Vi prøver å fortelle henne at hun har tastet feil nr, men hun hører ikke etter. Hun kaster dermed bort 3 minutter av brannvesenets tid når hun snakker på inn- og utpust. Hun har samtalen på høyttaler og personen hun snakker med skjønner til slutt at dette ikke er brannrelatert og får henne til å ringe politiet.

Hun ringer til politiet og forteller helt usammenhengende hvor hun er og hva som har "skjedd". Politiet skjønner ikke en gang hvor hun er så det oppsummerer jo det hele greit. Min samboer tar opp telefonen og ringer politiet for å fortelle hva som skjer. I det min samboer går inn i naborommet for å ringe spør damen meg plutselig veldig fint om hun kan få navn og telefonnr, og da er jeg så forbanna at jeg brøler "NEI". Da forteller hun til politiet at jeg og min samboer er veldig aggressive og truende mot henne.

Etter noen få minutter har min samboer forklart alt og politiet på hver sin tråd får snakket sammen. Politiet sier til vår kjære hyggelige nabo at hun skal forlate eiendommen og om hun vil kan hun kontakte rektor selv. Hun spør politiet flere ganger om de kan tvinge oss til å oppgi opplysningene hun vil ha, noe de ikke tillater og ber henne nok en gang om å forlate eiendommen vår. Det gjør hun til slutt. Når hun har gått ned trappegangen står jeg å følger med på henne. Da snur hun seg og tar bilder av meg, min samboer og huset vårt. Jeg følger dermed etter henne for å finne ut hvor nøyaktig hun bor og går hjem igjen når hun har gått inn i leiligheten sin.

En tilleggsopplysning er at hennes norske mann og to barn på ca 5 og 7 år stod på veien utenfor huset vårt mens hun holdt på. Den minste av ungene stod å grein mens moren holdt på. Jeg prøvde flere ganger å snakke med denne mannen, men det virket ikke som han skjønne hva som hadde skjedd for han ville ikke fortelle noe. Jeg spurte han flere ganger om han kunne få kona si vekk fra vår private eiendom, men fyren virket helt fjern og handlingslammet når det kom til denne kona. Vi har i ettertid fått vite at det ikke er første gang denne damen har opptrådt slik.

Alt dette oppstyret siden hun mente barne måtte ha trafikkurs på skolen.

Jeg og min samboer stod sjokkerte og så på hverandre. Vi skjønte knapt hva som nettopp hadde skjedd og brukte noen minutter på å summe oss før vi gikk opp til guttene.

De var naturligvis veldig opprørte. De fortalte at dama tok et hardt tak i begges armer og dro de med seg mens hun kjeftet høyt. De fortalte at dama hadde sagt at de ikke måtte hive steiner på biler, ikke løpe midt i veien og at de kunne bli påkjørt. Begge skal ha kommet seg unna og løpt hjem til oss og lukket døren. Dama har da løpt etter, åpnet opp husdøren vår, gått inn i yttergangen og begynte da å ringe febrilsk på ringeklokken vår som tidligere beskrevet.

Om man setter ting på spissen så har hun altså:
- Tatt bilder av to barn uten samtykke
- Tatt fysisk hardt tak i guttene.
- Forfulgt dem
- Åpnet en lukket dør på privat eiendom
- Trengt seg inn i huset vårt
- Vært aggressiv og truende mot barna og oss
- Nektet å forlate privat eiendom tross flere advasler.

Det jeg lurer på i dette lange innlegget er hva vi har rett til å gjøre med denne dama? Hadde jeg hatt lov til å fysisk flytte på henne når hun opptrer aggressivt og truende på min egen eiendom? Har jeg lov til å filme situasjonen som bevis til politiet? Er det grunnlag til å saksøke denne dama på noen grunnlag? En ting er at hun er aggressiv og truende mot to voksne, men når våre og hennes egne barn er tilstede blir dette helt uakseptabelt. Jeg måtte sende vekk en del barn som stoppet opp for å se på.

Dette er sikkert veldig basice ting som jeg som voksen burde vite, men dette er ting jeg aldr har trengt å tenke på hverken i oppveksten eller i min nokså unge voksne levealder.

Man kunne sikkert løst denne situasjonen med å gi denne dame navn og telefonnr, men for oss var det helt uaktuelt å oppgi navn på barna våre til en, i våre øyne, ustabil person som hadde bilde av både barna og oss.

(Innlegget ble redigert 19.09.18 20:37)

Alekseve
19.09.18 20:47

Det ble noen skriveleif, men det får dere leve med :-)

joplina
joplinaInnlegg: 64643
20.09.18 09:16
Alekseve: En tilleggsopplysning er at hennes norske mann og to barn på ca 5 og 7 år stod på veien utenfor huset vårt mens hun holdt på. Den minste av ungene stod å grein mens moren holdt på. Jeg prøvde flere ganger å snakke med denne mannen, men det virket ikke som han skjønne hva som hadde skjedd for han ville ikke fortelle noe. Jeg spurte han flere ganger om han kunne få kona si vekk fra vår private eiendom, men fyren virket helt fjern og handlingslammet når det kom til denne kona. Vi har i ettertid fått vite at det ikke er første gang denne damen har opptrådt slik. Alt dette oppstyret siden hun mente barne måtte ha trafikkurs på skolen.

Hvis det ikke er første gang denne dama har oppført seg slik, så er det jo ting som tyder på at hun ikke er helt i balanse .

Mannen hennes var stum som et østers , skriver du , og minste barnet deres gråt åpenlyst når mors hysteri tok av. Det spørs om mannen var fanget i en catch 22-situasjon...han burde skjermet barna og ikke latt de erfare sin mor slik - men han klarte ikke å forlate henne fordi han visste ikke hva hun kunne finne på når hun var så opprørt og hysterisk..så uansett hva han gjorde eller ikke gjorde ble det galt.

For alt man vet kan denne damen ha en psykisk lidelse/forstyrrelse - og hjelpeapparatet kan være involvert, slik at det er en kjent problemstilling som prøves å avhjelpes.

På den andre siden kan denne kvinnen ha en ubehandlet psykisk lidelse/forstyrrelse og mann og barn er fanget av hennes opp og nedturer.

Det er ikke godt å vite for noen - men hvis det virkelig er slik at hun tar ut sitt hysteri  også i nabolaget, så tenker jeg at det er åpenbart at dette mennesket ikke er helt i balanse.

Hva kan man gjøre med det...?

Tja...man kan selvsagt prøve å kontakte/snakke med ektefellen om episoden for å sette seg inn i situasjonen ..Man kan sende en bekymringsmelding til barnevernet hvis man føler at hennes oppførsel er til skade for hennes egne barn, fordi hun skremte i hvert fall vannet av andres barn underveis  - eller man kan anmelde henne for å ha trengt seg inn i huset, nektet å forlate boligen og laget huskestue  og skremt både egne og andres barn mens hun var der.

Man kan selvsagt også droppe å gjøre noe som helst og bare håpe at hun aldri dukker opp i døra igjen - mens man oppfordrer sine barn å alltid, alltid, alltid holde seg unna kvinnen og hennes familie....

Å saksøke henne for tort og svie tror jeg ikke har noe for seg

Gloriana
GlorianaInnlegg: 5870
20.09.18 09:42

Jeg synes du overreagerer litt. Du bor i et område som er tettbebygd, du kan ikke bestemme hvem som er dine naboer og det er som forventet at du møter på denne sorten. Dama er åpenbart ikke i vater, legg til en fremmedkulturell bakgrunn og lite forståelse for det meste og kaoset er komplett. 

Å blande inn hardt pressede offentlige etater er iallfall totalt bortkastet, dette kalles hysteri og psykdom. Du burde fremstått fjellstøtt, men nesten truende/skremmende (uten å direkte være det) med en gang. Jeg ser andre debattanter foreslår å blande inn barnevern, det er iallfall galskap. Det er aldri noen løsning å begynne med ulovlig overvåkning eller agere på samme måten som denne wackoen, du har ditt på ditt rene hva angår din tomt. Og barn på 8 år bør ha lært å ikke leke på en vei. 

For alt du vet kan kvinnen ha traumer fra barnedød eller trafikkulykker og reagerer derfor voldsomt, hvem vet. Jeg synes du burde latt barna se på, å skjerme dem for en diskusjon med en koko nabo er da veldig fintfølende. 

Du virker litt hårsår og hun virker gal. Tipper politiet er kjeeempeinteressert :)

joplina
joplinaInnlegg: 64643
20.09.18 10:29
Gloriana: Jeg ser andre debattanter foreslår å blande inn barnevern, det er iallfall galskap

Det er fordi du leser som en gal  at du "ser" det. Og det er jo ikke noe nytt.

Jeg fremmer ingen forslag eller anbefalinger i det hele tatt - jeg skriver helt nøkternt om  fire (4)  vidt forskjellige ting man kan gjøre , og runder av med at jeg ikke tror søksmål for tort og svie har noe for seg.

Ellers peiser du på i kjent stil ser jeg...trådstarter overreagerer og er hårsår og "burde fremstått nesten truende/skremmende" med en gang - og nabokvinnen er"åpenbart ikke i vater", wacko,koko og gal....

Ja, hva er vel nytt under solen.....

Gloriana
20.09.18 10:51

@joplina

Ja, du skisserer løsninger for ts, deriblant foreslår du å kontakte barnevernet. Disse menneskene som går rundt og skal enten anmelde absolutt alle som tråkker på ens tær, som man oppfatter å være annerledes eller kanskje ikke behager en selv, eller enda verre; man blir så forbannet/sint/lei seg at man vil hevne seg på vedkommende og f eks gjøre noe så dumt som å kontakte bv. 

TS er ingen posisjon til å bedømme vedkommendes omsorgsevner etter et lite, følelsesladet møte fra kvinnens side, ei heller er noen andre. Og aller minst du. Man kan forresten være en utmerket forelder selv om man ikke er helt A4, og det finnes tusenvis av mennesker som ris av hysteri og paranoia. 

(Innlegget ble redigert 20.09.18 10:52)

Alekseve
20.09.18 11:18
joplina: .Man kan sende en bekymringsmelding til barnevernet

Først og fremst: Tusen takk for mange gode poeng, joplina! Ser at du klarer å sette deg inn i situasjonen vi havnet i kontra den andre debattanten.

Denne saksøke-greia har vi selvfølgelig lagt på is. Det var en overreaksjon når vi skrev innlegget. Da var hendelsen ganske ny og vi var fremdeles forbanna begge to. Men at vi kan anmelde henne for å ha trengt seg inn i huset og forstyrret husfreden har vi fått bekreftet fra flere hold at vi kan gjøre. Politiet har sagt at om denne personen oppsøker huset vårt igjen kan vi ringe dem og de vil komme med en eneste gang.

Jeg og min samboer hadde besøk av foreldrene til han som var på besøk hos oss denne dagen, og vi har funnet ut at vi lar saken ligge enn så lenge. Vi snakket også om bekymringsmelding til barnevernet. Vi er bekymret for hvordan barna hjemme hos denne kvinnen har det når hun kan utagere på andres barn på denne måten. I 2018 lever vi kanskje i en litt for pedagogisk verden, men denne oppførselen er helt uakseptabel. En ting er at hun utagerer mot to voksne mennesker - det tåler vi, men måten hun reagerte på med barna er så langt bak mål man kommer.

Det er alltid mannen som er ute med ungene så det kan være et fint tidspunkt og oppsøke han på. Det skal vi prøve på. Kanskje man da får litt innsikt i hva som egentlig er problemet, som du sier.

Det er helt tydelig at dette ikke er første gang denne personen har overreagert så til de grader. Gloriana har et godt poeng med at det kan være traumer fra barnedød eller trafikkulykker, men det som skurrer i denne saken er at det aldri var noen reell sjans for at guttene skulle bli påkjørt. Husk at her i gata er det 10 km/t. Det jeg ikke fikk med i teksten er at denne damen sitter i passasjersetet og kan da ha misforstått situasjonen fullstendig. Jeg tenker at visst det var fare for påkjørsel så hadde faktisk denne mannen klart å si noen ord om hva som skjedde.

Gloriana
20.09.18 11:25

@Alekseve

Ja for all del, anmeld en liten fillesak som du selv ikke klarer å hamle opp i. Det er snakk om en hysterisk kvinne som er du opplever som truende på din egen tomt. Du skulle løftet henne opp og satt henne på fortauet, ikke bare hadde det vært helt riktig å gjøre, det hadde også vært et godt eksempel til etterfølgelse for barna dine. 

Ikke overrasket over at dere selv tenker på å melde kvinnen inn til bv, det er en slik mentalitet dere mennesker har. Man skal altså anmelde hver minste lille filleting og helt alvorlig forvente at politiet skal måtte bruke tid på sånt tull. 

Hvis du hadde vært så oppriktig bekymret for denne kvinnens helse burde du ringt ambulanse eller psykiatrisk legevakt. 

Barn skal ikke leke på en trafikkert vei, heller aldri kaste noe som helst i retning av motoriserte kjøretøy. At ikke du ser viktigheten av dette får du ta på din kappe. 

Alekseve
20.09.18 11:36
Gloriana: Jeg synes du overreagerer litt.

Jeg skjønner at det over et skrevet innlegg kan være vanskelig for deg å sette deg inn i situasjonen, men her prøver du jo ikke en gang. Føler derfor det blir bortkastet å diskutere med deg. Man skal alltid skjerme barn fra slike mennesker og situasjoner. Hadde vi og denne damen hatt en vanlig diskusjon skulle vi selvfølgelig latt barna vært tilstede om de selv ønsket det, men slik det utviklet seg var det hverken noe vi ville at de skulle være vitne til og de ønsket det heller ikke.

Dagen etter hendelsen var kompisen på besøk igjen hos oss. Da vegret de seg for å gå ut i gata fordi de kunne støte på denne damen. Det er helt uaktuelt for oss at gutten vår skal være redd i sitt eget nabolag og ikke minst i sitt eget hus. Det har vi heldigvis ordnet opp i og guttene var ute å lekte igjen.

At jeg skulle fremstått slik og sånn viser igjen total mangel på innsikt og tøffhet over tastaturet fra din side. Jeg kunne sikkert gjort ting annerledes, men denne kvinnen oppfordret meg trossalt til å dytte henne sånn at hun kunne ringe politiet. Jeg var flere ganger oppi ansiktet hennes og sa at hun skulle forlate eiendommen, men hun vrikket seg ikke. Da er kanskje din første tanke at jeg skulle vært mer mann?

Edit: Du viser nok en gang i innlegget over at du ikke evner å sette deg inn i situasjonen. Derfor er det bortkastet tid å diskutere med deg. Det gidder jeg ikke bruke tiden min på.

(Innlegget ble redigert 20.09.18 11:39)

Alekseve
20.09.18 11:41
Gloriana: heller aldri kaste noe som helst i retning av motoriserte kjøretøy.

Her er det snakk om blader og løvetann. Hvem tror du vinner den duellen? Bilen eller bladene og løvetannene?

Gloriana
20.09.18 11:49

@Alekseve 

Det er overhodet ikke vanskelig for meg å sette meg inn i situasjonen, men du liker jo åpenbart ikke at noen er uenige med deg. Og du tar helt feil, barn trenger absolutt ikke å skjermes fra alt som er naturlig i livet. Jeg har barn selv, og jeg akter ikke å oppdra dem til å ende opp som noen skjøre porselensdukker. 

Åh stakkars, var gutten din på 8 redd for å gå ut? Tror du han hadde vært redd dersom faren hans hadde taklet situasjonen litt annerledes og vist at faren beskytter hele familien? Tygg litt på den du. 

Du skal selvfølgelig aldri bruke vold, men å løfte vedkommende hadde vært en særdeles god ide. Når du så hadde satt henne ned skulle du brølt at hun skulle se til h.... og holde seg unna deg, din familie og din tomt, og vært passe sort i øynene mens du gjorde det. Problem solved, det er slikt ordentlige menn gjør. 

Nei, det er sjeldent gøy å møte motstand i livet. Det er nettopp derfor barn bør oppleve mye av det ;) 

Gloriana
20.09.18 11:50

@Alekseve

Man kaster aldri noe på noen eller motoriserte kjøretøy, likegyldig hva det er. Den ene dagen er det et tre, den andre dagen er det en eldre dame. Den ene dagen er det et aspeløv, den andre dager er det snøklumper. 

Alekseve
20.09.18 12:01

Du er fin du Gloriana.

dd12
dd12Innlegg: 4551
20.09.18 12:03

Dette får meg til å tenke på den heftige scenen i filmen "a bronxe tale"....now youse cant leave".

Altså, hadde du lukket døren bak henne og låst og sagt; nå kan du ikke dra, så antar jeg at hun ville ha kommet seg ut fort.

Personlig ville jeg latt hendelsen ligge, men hvis det hadde blitt noe mer så hadde jeg gått inn 100%. La politiet være. Ikke oppsøk henne hjemme. Hvis hun dukker opp hjemme hos dere så er hun inntrengeren og dere vil ha mye større rom til å agere.

(Innlegget ble redigert 20.09.18 12:06)

Alekseve
20.09.18 12:06
dd12: Altså, hadde du lukket døren bak henne og låst og sagt; nå kan du ikke dra, så antar jeg at hun ville ha kommet seg ut fort.

Denne skal jeg huske på ;-)

Brezjnev
BrezjnevInnlegg: 13344
20.09.18 12:10
Alekseve: Hadde jeg hatt lov til å fysisk flytte på henne når hun opptrer aggressivt og truende på min egen eiendom? Har jeg lov til å filme situasjonen som bevis til politiet? Er det grunnlag til å saksøke denne dama på noen grunnlag?

Ja, ja, nei.

Tråd slutt.

Gloriana
21.09.18 15:24

@Alekseve

Det er det eneste du har hatt rett i til nå :)

sl500
sl500Innlegg: 11740
30.09.18 19:48

Virker som det komplette sirkus men ja dama kan ta så mange bilder hun vil og dere kunne filmet hele senansen.
Det er å publisere slik matriale som er forbudt.

Klikk for å gå tilbake til toppen