Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Rus og barnevernet

NYTT TEMA
_subzero_
_subzero_Innlegg: 152
18.12.18 22:33

Hei, på lørdag var jeg ute en tur med noen venner. Skal sies at jeg kansje drikker 2 ganger i året så jeg ble naturligvis rimelig full. Endte opp på en fest etter vi hadde vært på pub.

Der har jeg på en eller annen måte fått røket hasj og fikk en sinnsykt dårlig reaksjon. Endte i et ekstremt kraftig panikkanfall så jeg endte opp på legevakten og ble lagt inn på sykehus pga høy puls for å utelukke hjertefeil. Måtte jo indrømme hva som hadde skjedd og det ble sprørsmål rundt om jeg jobbet, hadde familie osv. Jeg er gift og har en 3 måneder gammel sønn.

Jeg er nå livredd for at sykehuset kontakter barnevernet. Er dette noe de vil gjøre?

Skal sies at jeg ikke ruser meg til vanlig og dette var en enkelt episode av elendig dømmekraft. Min sønn var ikke tilstede da jeg var ruset heller. Dette var sykehuset klar over.

Er det rutine at de kontakter barnevernet og hva blir eventuelle konsekvenser? Mister jeg sønnen min?

Justice 96
Justice 96Innlegg: 34521
18.12.18 22:39
_subzero_: Mister

Neppe. Ikke om det du forteller er fakta. Jeg vet om folk som har blitt tatt for å både dyrke og bruke Cannabis, uten at ungene er tatt fra dem.

Barnevernet vil i verste fall følge opp, komme på uanmeldte besøk og muligens kreve doptest en periode. 

Om sykehuset kontakter BV, vet jeg ikke. 

(Innlegget ble redigert 18.12.18 22:42)

Gloriana
GlorianaInnlegg: 2654
18.12.18 22:41

Ja, det er sannsynlig. 

_subzero_
18.12.18 22:43

Hva er sannsynelig? At de kontakter BV eller at jeg mister omsorgen for mitt barn.

Gloriana
GlorianaInnlegg: 2654
18.12.18 22:44

At de kontakter bv. 

Ikke rus deg med ulovlige stoffer når du har omsorg for små barn, enkelt og greit. 

puma1
puma1Innlegg: 20097
18.12.18 22:46
_subzero_: Er det rutine at de kontakter barnevernet og hva blir eventuelle konsekvenser?

Det er nok en individuell vurdering, men sannsynligheten er nok liten i ditt tilfelle. Hvis barnet hadde tilsyn og barnets mor ikke var ute på fest. Barnevernet kommer først og fremst inn der begge foreldre er ute av stand til å ta seg av barnet. 

trheim11
trheim11Innlegg: 5653
18.12.18 22:49

Du mister selvfølgelig ikke din sønn pga av dette alene.

Men det er sannsynlig at legevakta sender melding til barnevernet. Men på en annen side så er det nok mest vanlig at de sier ifra til deg om at de har sendt en bekymringsmelding.

Om dette har skjedd så blir du innkalt til et møte. De tar så en avgjørelse om hva de gjør videre. Om de vil foreta en undersøkelse så må de ha en fullmakt fra deg så de kan ta kontakt med lege osv.

Om det er slik du skriver så går nok dette bra.

Justice 96
Justice 96Innlegg: 34521
18.12.18 22:54
puma1: begge

Det ene tilfellet jeg kjenner, der vedkommende par dyrket og brukte cannabis, ble uanmeldte hjemmebesøk, samtaler og doptester et krav fra BV.

Der tok ene parten på seg all skyld og politiet klarte ikke å bevise at den andre parten visste om dyrking eller om denne bevisst hadde fått i seg Cannabis. 

Vedkommende som tok på seg skyld, hevdet Cannabis ble servert i matretter, uten den andres viten. 

_subzero_
18.12.18 23:02

Har vært borti rusmiddler før i mine tenår,16-20 år alderen. Men aldri noe avhengighet.

Men har ikke brukt noe rusmiddler annet en alkohol de siste 10 årene. Så ja dette er et engangstilfelle i mitt voksne liv. Og det kommer IKKE til å skje igjen.

Skal sies at jeg veldig sjeldent drikker også. Kan vell telle på en hånd hvor mange ganger jeg er beruset på alkohol iløpet av et år. Mor til barnet er ekstremt anti dop så jeg har den oppvasken hjemme nå. Mor drikker aldri også.

(Innlegget ble redigert 18.12.18 23:03)

puma1
puma1Innlegg: 20097
18.12.18 23:11
_subzero_: så jeg har den oppvasken hjemme nå

Hvis du har noe å frykte, så er det ikke offentlige myndigheter. Mer "private" myndigheter. Hvis du skulle få synkende tillit på hjemmebane. 

trheim11
trheim11Innlegg: 5653
18.12.18 23:16
_subzero_: Har vært borti rusmiddler før i mine tenår,16-20 år alderen. Men aldri noe avhengighet. Men har ikke brukt noe rusmiddler annet en alkohol de siste 10 årene. Så ja dette er et engangstilfelle i mitt voksne liv. Og det kommer IKKE til å skje igjen. Skal sies at jeg veldig sjeldent drikker også. Kan vell telle på en hånd hvor mange ganger jeg er beruset på alkohol iløpet av et år. Mor til barnet er ekstremt anti dop så jeg har den oppvasken hjemme nå. Mor drikker aldri også.

Da tror jeg at du kan bare ta det med ro med barnevernet. Dette går bra .

Få tilgivelse fra Mor til barnet, finn julefreden og kos dere med babyen!

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester