Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Ukelønn for 15-16 åringer

NYTT TEMA
huepine
huepineInnlegg: 1
10.02.19 18:34

Jente på 16 år her. Hva mener du er en rimelig ukelønn for en på min alder? Hva får du i ukelønn?

Moren min gir meg 200 kr i uka hvis jeg rydder rommet, skifter sengetøy, vasker badet, gjør oppvasken, tar ut søpla, handler og vasker og henger opp klær. Personlig mener jeg at hun er gærn. Hva synes du?

(Innlegget ble redigert 10.02.19 18:35)

joplina
joplinaInnlegg: 64681
13.02.19 14:26
huepine: Moren min gir meg 200 kr i uka hvis jeg rydder rommet, skifter sengetøy, vasker badet, gjør oppvasken, tar ut søpla, handler og vasker og henger opp klær. Personlig mener jeg at hun er gærn. Hva synes du?

Du skulle ikke hatt fem øre for å rydde ditt eget rom - det er tross alt du som roter der. Samme går for å skifte ditt eget sengetøy og  vaske dine egne klær - er du som bruker det. Det er i din egen interesse at du har det ryddig og har rent tøy på deg og ligger i en ren seng.

Vaske bad, ta oppvasken, bære ut søpla og handle en gang i blant er mer å regne for fellesoppgaver. Vaske bad gjør du vel neppe mer enn 1 gang per uke..og resten avhenger vel av hvor mange personer familien består av.

Er stor forskjell på arbeidsoppgavene om du er et enebarn som bor med din mor - eller om familien består av mor, far og tre småsøsken i tillegg...ikke sant?

200 kroner er ikke stort med dagens priser på alt...så spørsmålet er jo om du får noe ekstra utover det du får for oppgavene du gjør. F.eks får billettpenger hvis du skal på kino, ekstra hvis du og veninner skal noe spesielt en kveld/helg, ekstra hvis du trenger klær/sminke/annet  osv - eller om du forventes å betale for slikt selv med dine 200 kroner per uke.

Hvis du forventes å betale for alt med dine 200 kr per uke, så tenker jeg at du skulle hatt litt lønnsøkning

PapaSmurf
PapaSmurfInnlegg: 36723
13.02.19 14:34

Hva ukelønna bør være kommer an på hvor mye man må betale selv. 

En tur på kino med transport og litt popcorn så er man vel snart på minussiden?

Selv har jeg mer tro på at man får det man behøver når man behøver det. Så får heller foreldrene være litt kjipere med hva de sier ja til om barna sluntrer unna oppgavene i «familiebedriften». 

Referee799
Referee799Innlegg: 7403
22.02.19 07:57
PapaSmurf: Selv har jeg mer tro på at man får det man behøver når man behøver det. Så får heller foreldrene være litt kjipere med hva de sier ja til om barna sluntrer unna oppgavene i «familiebedriften».

Enig!

Morra-DI-2
Morra-DI-2Innlegg: 5839
11.03.19 21:50
huepine: Jente på 16 år her. Hva mener du er en rimelig ukelønn for en på min alder? Hva får du i ukelønn? Moren min gir meg 200 kr i uka hvis jeg rydder rommet, skifter sengetøy, vasker badet, gjør oppvasken, tar ut søpla, handler og vasker og henger opp klær. Personlig mener jeg at hun er gærn. Hva synes du?

Jenta mi på 15 (går siste året på ungdomsskolen) fikk 700 kroner denne måneden. Hun ville på kino med ei venninne i helga, og da fikk hun penger til det utenom samt penger til litt mat og godt. Slik fungerer det hos oss. Det er godt for meg å vite at de har penger slik at de kan betale for småting, men de får også penger hvis de skal noe.

Det varierer litt hvor mye penger ungene mine får, litt etter hvilket behov de har. Alle får penger, men de får mer penger jo eldre de blir. Når 16 åringen min begynner på VGS, som blir et stykke unna, så vil jeg nok gi henne mer fordi behovet øker. Jenta mi som i fjor var 19 fikk 1500 kroner, men hun dekket typisk litt av ting som sminke.. Hun fikk penger utenom til russe-feiring og diverse. Egentlig fryktelig mye diverse... 

Jeg gir etter behov og ikke etter hvilke arbeidsoppgaver de har. Jeg forventer at folk hjelper til hjemme. Det får de ikke penger for. De får lommepenger fordi de skal kunne betale for småting og ha litt frihet. 

Når de når en viss alder så forventer jeg i tillegg at de tar seg en sommerjobb.

(Innlegget ble redigert 11.03.19 21:51)

perchri
perchriInnlegg: 10218
18.03.19 09:04
huepine: Jente på 16 år her. Hva mener du er en rimelig ukelønn for en på min alder? Hva får du i ukelønn?

Spør heller om hva du skal gjøre/hjelpe til med, og så kan du spørre om ukelønn. Man "får" ikke noe ukelønn uten å gjøre noe for den,eller hva?

perchri
perchriInnlegg: 10218
18.03.19 09:09
Morra-DI-2: Jenta mi på 15 (går siste året på ungdomsskolen) fikk 700 kroner denne måneden. Hun ville på kino med ei venninne i helga, og da fikk hun penger til det utenom samt penger til litt mat og godt. Slik fungerer det hos oss. Det er godt for meg å vite at de har penger slik at de kan betale for småting, men de får også penger hvis de skal noe. Det varierer litt hvor mye penger ungene mine får, litt etter hvilket behov de har.

Greit nok, men er det så lurt å oppdra hvalpen, slik at den med å se på eieren får mer mat når den ønsker? Med andre ord, lære poden at når pengene er slutt, er det bare å hente en ny ladning,kortet går aldri tomt? Man ser jo tedensen overallt med unge mennesker, de tror at stikker man inn kortet, så kommer det alltid penger ut. Før i tiden kallte man det , å gjøre en bjørnetjeneste.

(Innlegget ble redigert 18.03.19 09:09)

Morra-DI-2
Morra-DI-2Innlegg: 5839
02.04.19 20:16
perchri: Greit nok, men er det så lurt å oppdra hvalpen, slik at den med å se på eieren får mer mat når den ønsker? Med andre ord, lære poden at når pengene er slutt, er det bare å hente en ny ladning,kortet går aldri tomt? Man ser jo tedensen overallt med unge mennesker, de tror at stikker man inn kortet, så kommer det alltid penger ut. Før i tiden kallte man det , å gjøre en bjørnetjeneste.

Nja...

Nå har ungene to sparekontoer. Den ene disponerer de selv, og overfører selv penger. Etter hva jeg ser har de stort sett noen tusenlapper der inne. Det er penger jeg har gitt dem som de har til overs, de har fått i bursdagsgave osv. Det er i forbindelse med den brukskontoen de også disponerer selv.

Det synes jeg er bra. De er ikke vant til å være uten penger, og de er vant til å disponere egne penger. Det er ikke sånn at disse pengene som de får ender i null hver måned. 

Jenta på 16 år gikk for første gang i null i fjor på sin sparekonto, og hun var helt knust over seg selv og forbruket sitt. (dette gjaldt ikke de pengene som hun fikk til konfirmasjon- de stod enda på den sparekontoen hun disponerte, men er er nå overført til spare kontoen jeg har for henne- etter hennes ønske) ..

Hun følte seg fattig og ubemidlet da sparekontoen hennes ikke hadde tilgjengelige midler. Det sier meg at jeg har gjort noe veldig riktig, for pengene brenner ikke lomma deres. De er bare vant til å ha penger, og de forventer også å tjene mye penger. De forventer å ha en livsstil som er slik som de er vant til. Det ser jeg også på utdanninger de to eldste har valgt..

Det tror jeg er en mye riktigere innstillinger. Hvis det var slik som du sier at det alltid gikk tomt og at ungene ikke var vant til å ha en privat buffer, og at alle som fikk lite ble vellykket, så burde jo alle fattige barn bli veldig rike og flinke med penger. Slik er det jo ikke... 

Gloriana
GlorianaInnlegg: 5955
03.04.19 00:07

@huepine

Er det for lite for deg så bør du få deg en helgejobb. 

Gunstein12
Gunstein12Innlegg: 13809
12.05.19 03:41
joplina: 200 kroner er ikke stort med dagens priser på alt

I Riga betalte jeg 150 kr, og det var full pakke.

Mener du jeg burde betalt mer?

fedda1
fedda1Innlegg: 17132
23.06.19 19:05
Gunstein12: I Riga betalte jeg 150 kr, og det var full pakke. Mener du jeg burde betalt mer?

Gunstein mener at muslimer har et nedlatende syn på kvinner, mens han selv betalte 150 spenn for 'full pakke' i Riga. 

Ka9nen
Ka9nenInnlegg: 18613
23.06.19 20:04
fedda1: Gunstein mener at muslimer har et nedlatende syn på kvinner, mens han selv betalte 150 spenn for 'full pakke' i Riga.

Er du her for å predikere kristenkonservativt moralsyn på oss, fedda1? 

fedda1
23.06.19 20:19
Ka9nen: Er du her for å predikere kristenkonservativt moralsyn på oss, fedda1?

Spør Hoksrud'n hvorfor han ba hele Norge om unnskyldning for å ha kjøpt seg avsuging eller å bli trødd - på horehus i Riga.

kytec
kytecInnlegg: 46825
23.06.19 20:24
Gunstein12: I Riga betalte jeg 150 kr, og det var full pakke.
Mener du jeg burde betalt mer?

Snakkker du om hotell med frokost inkludert? 

Det var veldig billig, men om det er prisnivået i landet så er det vel greit å betale det man blir bedt om og ev tipse duelig. 

Ka9nen
23.06.19 20:49
fedda1: Spør Hoksrud'n hvorfor han ba hele Norge om unnskyldning for å ha kjøpt seg avsuging eller å bli trødd - på horehus i Riga.

Helt håpløst at han måtte beklage det, hvem i alle dager bryr seg

fedda1
23.06.19 20:56
Ka9nen: hvem i alle dager bryr seg

Kjøper du også prostituerte?

Ka9nen
23.06.19 21:08
fedda1: Kjøper du også prostituerte?

Har Bård Hoksrud kjøpt prostituerte ?

Folkflesk
FolkfleskInnlegg: 22203
23.06.19 21:10

"Har Bård Hoksrud kjøpt prostituerte?" 

Var vel mer et leieforhold enn direkte kjøp. 

(Innlegget ble redigert 23.06.19 21:10)

Kongemannen
KongemannenInnlegg: 13928
23.06.19 21:11
huepine: Personlig mener jeg at hun er gærn. Hva synes du?

På grensen til slaveri. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg