Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Manipulerende foreldre får som fortjent

NYTT TEMA
Gloriana
GlorianaInnlegg: 5838
26.04.19 09:21

NRK har hatt fokus på barn i omsorgstvister, barnefordelingssaker ol en stund nå. Interessant artikkel i går, hvor det kommer frem at nedsnakking av den andre parten kan få fatale følger i en domstol. Med rette, sier jeg. 

Disse tanketomme foreldrene skader selv barna mer enn hva et eventuelt samlivsbrudd gjør. De fratar barnet trygghet, ødelegger selvfølelsen og kan på lang sikt for alltid skade forholdet mellom barnet og den andre forelderen. Men kanskje det er nettopp det siste de ønsker? «Du og meg, lille venn, du og meg». 

Når man setter er barn til verden så skal barnets behov alltid komme for ens egne. Det betyr ikke at man skal godta alt eller blindt overse misbruk (psykisk som fysisk), men velger man å tre av forholdet så bør man gjøre det man kan for å tilrettelegge for at begge foreldrene får ta del i barnets liv, helt likegyldig av hvor såret eller sint man er. 

Her er noen uttalelser som far kom med til mor foran deres felles sønn: 

«Du er splittet i hodet ditt».

«Jævla hyklerske bitch, det kommer falske drittsetninger ut av munnen din».

«Din fuckings fitta, hore, jeg er så sint at jeg kunne knust deg (...) du er en idiot og en psykopat (...) du skal faen ikke få se sønnen din».

«Du er en psykopat, personlighetsforstyrret, du har ikke bearbeidet traumene dine, og nå ødelegger du mitt liv».

- Dommeren oppfattet utfallene som svært grove krenkelser, klart innenfor begrepet psykisk vold, og langt utenfor grensene for vanlige frustrasjoner og sinne.

Når vedkommende evner å si slike ting til en kvinne han har fått barn med og foran sin egen sønn, da kan man bare tenke seg hva han kan finne på å si til barnet når mor ikke er der. Det er så ufattelig korttenkt og egoistisk å gjøre noe slikt, og den eneste som blir rammet er barnet (og i denne saken han selv). 

Jeg synes det er gledelig at dommeren påpekte at dette klassifiseres som psykisk vold og enda bedre at han ble fratatt en del av omsorgen. Så manipulerende mennesker fører til at barn skades permanent, og det ender gjerne med atferdsproblemer, utviklingsforstyrrelser og permanente problemer ift normale relasjoner. 

(Innlegget ble redigert 26.04.19 09:22)

GARDSDATTRA
GARDSDATTRAInnlegg: 60168
26.04.19 20:58
Gloriana: Dommeren oppfattet utfallene som svært grove krenkelser, klart innenfor begrepet psykisk vold, og langt utenfor grensene for vanlige frustrasjoner og sinne.
Når vedkommende evner å si slike ting til en kvinne han har fått barn med og foran sin egen sønn, da kan man bare tenke seg hva han kan finne på å si til barnet når mor ikke er der. Det er så ufattelig korttenkt og egoistisk å gjøre noe slikt, og den eneste som blir rammet er barnet (og i denne saken han selv).
Jeg synes det er gledelig at dommeren påpekte at dette klassifiseres som psykisk vold og enda bedre at han ble fratatt en del av omsorgen. Så manipulerende mennesker fører til at barn skades permanent, og det ender gjerne med atferdsproblemer, utviklingsforstyrrelser og permanente problemer ift normale relasjoner.

Dette tror jeg er mer vanlig enn vi liker å tenke på, dessverre. For barna kan det slå begge veier.

Noen barn kan ha opplevd at kun den ene foreldren (som blir nedsnakket av den andre) er til å stole på, og at de er litt redde for den mest aggressive. Da velger barna bort den som utøver psykisk vold.

Mens andre barn blir så manipulerte av den som utøver psykisk vold at de ikke bare aper etter den psykiske volden, men de kan også velge å bo hos voldsutøveren. Dette uansett kjønn på voldsutøver.

Jeg vet ikke hvorfor barn velger slik de gjør, eller hvorfor de ender med å hate sin ene forelder. Men det skjer.

Gloriana
GlorianaInnlegg: 5838
26.04.19 21:07

@Gardsdattra

Ustabile familieforhold er veldig skadelig for barn. Om man ender opp med å hate sine foreldre er vel en litt annen sak, når man blir eldre får man vel alltids en annen forståelse for det hele. 

Jeg synes likevel at det er positivt at domstolen slår så hardt ned på dette, det er en forbanna uting. Man må gjerne hate sin eks som pesten, men det er ikke noe man skal prakke på et uskyldig barn. Jeg har en bekjent som gjør dette og jeg får vondt av barnet, og jeg tror det er veldig utbredt. 

(Innlegget ble redigert 26.04.19 21:07)

GARDSDATTRA
GARDSDATTRAInnlegg: 60168
26.04.19 23:14
Gloriana: Jeg synes likevel at det er positivt at domstolen slår så hardt ned på dette, det er en forbanna uting. Man må gjerne hate sin eks som pesten, men det er ikke noe man skal prakke på et uskyldig barn. Jeg har en bekjent som gjør dette og jeg får vondt av barnet, og jeg tror det er veldig utbredt.

Jeg er helt enig med deg i dette. Men det er ikke bare små og store barn dette går utover. Også voksne barn kan bli utsatt for slikt, og det er like vondt for dem.

Dessverre så fører slikt gjerne til at en bestefar eller ei bestemor ikke får bli kjent med barnebarna sine, for voksne barn vil ha en annen tilnærming til det hele enn små barn.

(Innlegget ble redigert 26.04.19 23:17)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg