Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Når far ikke ønsker kontakt med sine sønner.

NYTT TEMA
Misse70
Misse70Innlegg: 1
14.10.19 15:59

Jeg trenger råd og innspill: far til mine 2 sønner ønsker ikke kontakt med barna. Barna har i perioder vært veldig opptatt av at Pappaen kontakt med pappaen og selv tatt kontakt, men han svarer ikke på meldinger/tlf/mail. Guttene tenker mye på ham og snakker endel om han og ønsker å ha kontakt.

Han sier selv at han ikke er deres far, men han vil ikke medvirke til DNA test. Kan barna kreve dette?

Hvilke rettigheter/muligheter har barna for å få kontakt med sin far?

joplina
joplinaInnlegg: 64664
16.10.19 00:05
Misse70: Hvilke rettigheter/muligheter har barna for å få kontakt med sin far?

Far har i dette tilfelle ikke omsorgen for barna - det har du (slik jeg skjønner det) - og da er det dessverre slik at han ikke kan påtvinges samvær mot sin vilje - selv om det heter at alle barn har rett til samvær.

Det hadde neppe vært spesielt positivt for barna å ha samvær med en far som ikke ønsket å ha samvær med dem - dvs hvis det skulle vært mulig å kunne tvinge far til å ha samvær med egne barn mot sin uttrykte vilje. Men det er ikke det.

Hvis mannen hevder at han ikke er far til barna så burde han vel ønske en DNA-test for å bevise det og dermed slippe  å betale bidrag.

- Så jeg må innrømme at jeg nå lurer på om han ikke betaler bidrag heller..?

GARDSDATTRA
GARDSDATTRAInnlegg: 60227
17.10.19 00:11
Misse70: Jeg trenger råd og innspill: far til mine 2 sønner ønsker ikke kontakt med barna. Barna har i perioder vært veldig opptatt av at Pappaen kontakt med pappaen og selv tatt kontakt, men han svarer ikke på meldinger/tlf/mail. Guttene tenker mye på ham og snakker endel om han og ønsker å ha kontakt.
Han sier selv at han ikke er deres far, men han vil ikke medvirke til DNA test. Kan barna kreve dette?
Hvilke rettigheter/muligheter har barna for å få kontakt med sin far?

Det er ingenting barna kan gjøre for å få kontakt med sin far så lenge han ikke vil. Du kan ikke gjøre annet enn å være der for barna dine, du må være både mor og far.

Men er det slik at han ikke betaler bidrag fordi han mener han ikke er barnas far, og ikke vil gå med på en DNA-test, så er spørsmålet om dere var gift eller ikke. I et ekteskap gjelder pater est, DVs at ektemannen er far i kraft av å være gift med barnas mor. Så var dere gift så kan du kreve bidrag. Litt verre dersom dere kun var samboere.

Etter et samboerskap kan du også kreve barnebidrag, men hevder han at han ikke er barnas far og nekter å ta en DNA-test, så anbefaler jeg deg å kontakter juridisk hjelp.

(Innlegget ble redigert 17.10.19 00:14)

Gloriana
GlorianaInnlegg: 5947
17.10.19 00:22

@Gardsdattra

En mor kan ikke være både mor og far, likegyldig av hvor mye du fantaserer. Ser heller ikke at TS messer om bidrag, ikke alle er opptatte av å suge mest mulig ut av andre. Hun ønsker bare at faren skal være der for barna. 

GARDSDATTRA
17.10.19 20:15
Gloriana: En mor kan ikke være både mor og far, likegyldig av hvor mye du fantaserer. Ser heller ikke at TS messer om bidrag, ikke alle er opptatte av å suge mest mulig ut av andre. Hun ønsker bare at faren skal være der for barna.

Nå er det slik at det er barna som har rett til både å kjenne og motta forsørgelse fra begge sine foreldre, det betyr at mor ikke kan la være å kreve barnebidrag.

Ellers spiller det liten trille hvor mye mor og barn ønsker kontakt mellom far og barn, så lenge far ikke vil. Vil han ikke, så blir det ingen kontakt.

Ellers er min erfaring som enslig mor til fem uten at barna hadde mer enn sporadisk kontakt med sin far, at man i en slik situasjon må være både mor og far. Og det går faktisk helt fint det, til tross for at de fleste av mine var gutter, nå voksne menn. Men nå er ikke jeg spesielt feminin av meg.

Gloriana
17.10.19 22:53

@Gardsdattra

Det kan mor fint la være. Det som beviselig skader barn er ødelagte familierelasjoner og fravær av en eller begge foreldre. Man kan aldri erstatte en funksjonell symbiose av mor og far, det er en utopi. Men du gjorde sikkert en helt grei jobb :) 

GARDSDATTRA
17.10.19 23:46
Gloriana: Det kan mor fint la være. Det som beviselig skader barn er ødelagte familierelasjoner og fravær av en eller begge foreldre. Man kan aldri erstatte en funksjonell symbiose av mor og far, det er en utopi. Men du gjorde sikkert en helt grei jobb :)

Du verden hvor mange skadde barn som må ha sørget for vår velstand som voksne, i og med at i tidligere tider var fedre fraværende i store deler av året.

Enten på grunn av at fedre var fiskere, gruvearbeidere langt unna familien, skogsarbeidere langt unna familien eller anleggsarbeidere for den saks skyld.

For ikke å snakke om sjøfolk i trampfart som kun var hjemme en gang annethvert år eller sjeldnere og da sendte fruen på tjukken, eller noe sånt. Ungene ble ikke kjent med faren sin en gang. Men det ble folk av ungene likevel. Og Norge var en sjøfartsnasjon, husker kong Olav hilste norske sjøfolk i nyttårstalene sine.

Men du er sikkert helt ålreit, du bare tror på romantisk piss uten forstand om den virkelighet mange har levd i, og lever i.

Gloriana
22.10.19 22:49

@Gardsdattra

Ja, barn som vokser opp med en tilstedeværende far har det selvfølgelig bedre, men de du peker på kom jo også hjem iblant, til stor jubel :) 

Dette handler ikke om romantikk, men respekten for barn og det ansvaret man har når man setter noen til verden. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg