Vi er en familie på 6. Med 4 barn under 12 år. Yngstemann er 7 år og har alltid vært en "god" gutt med mange venner. I området vi bor har han alltid noen å leke med og det går ikke en dag uten at noen ringer på døra for å spørre han ut.
I fjor sommer ble derimot en i klassetrinnet (ikke i samme klasse) som han aldri før har lekt med hjem etter skolen. Denne gutten har siden den gang tilbragt flere timer i vårt hjem en hos seg selv. Han kommer sent og tidlig - HVER DAG! I helger ringer han gjerne på døra før klokka er 9 om morgenen. Og går ikke hjem før 8-9 om kvelden. Han kommer hver dag etter skolen. Han maser om overnatting og "booker" seg inn dagen etter. Vår sønn er en ja gutt. Han sier aldri nei, men vi ser at han blir sliten av å alltid ha besøk. Denne gutten vil heller ikke leke med andre barn, noe som igjen ødelegger vår sønns relasjon til de kompisene han allerede hadde. Sier jeg at "dere må leke alle tre" dersom det kommer en tredje gutt på døra. Så vil denne kompisen lage problemer slik at de andre går hjem.
Men jevne mellomrom sier vi til denne gutten når han kommer at i dag passer det ikke. Da hyler han og skriker. Griner og kaster seg i bakken. Han VIL ikke hjem. Han VIL ikke leke med noen andre en vår sønn, Han sier foreldrene er på jobb og han vil ikke være hjemme alene. Han sier ofte han har glemt husnøkkelen og at døra hjemme er låst. Han vil ikke gå hjem i regn osv..
Ofte (flere ganger i uka) ender vi opp med å måtte kjøre han hjem til døra. Og nærmest dra han ut av bilen fysisk.
Når det er sagt så er jeg 99% sikker på at denne gutten har det godt hjemme. Altså. Det er ikke snakk om missbruk av noe slag. Jeg tror denne gutten bare har det mye gøyere hos oss fordi vi har basseng i hagen, mye leker og det er "liv" i hjemmet. Det skjer ting. Vi har ofte besøk av venner eller familie. Hos dem er det bare de, han er enebarn med liten familie.
Vi har hatt uendelige samtaler med foreldrene til denne gutten og de skjønner liksom ikke problemet. "Dere må bare sende de ned til oss hvis dere blir lei" Problemet med det er at disse foreldrene gjør det så jævla kjedelig hos dem at ingen har lyst å være der. Ikke får de mat. Ikke kan de leke inne. Ikke kan de se på tv. Ikke kan de spille. Ikke får de lov å bråke. Så i utgangspunktet så kan de jo ikke være der.
Vi må altså drasse med oss sønnen deres over alt. Og av en eller annen grunn har dette nå blitt vårt problem. Slenger jeg døra i tryne på han så går han rundt huset og ned i hagen vår. Vi er nå i en situasjon hvor jeg må sitte klar i bilen og vente på at barna mine er ferdige på skolen for deretter å kjøre til noen andre. JEG vil ikke lengre være i mitt eget hjem på grunn av denne gutten. Vår sønn at ikke en sjanse til å leke med noen andre uten at han må ha med seg denne andre kompisen og hver bidige gang lager denne kompisen faenskap slik at andre barn trekker seg unna.
Jeg føler denne gutten er eies syk. Han er livredd for at vår sønn skal leke med andre barn. Derfor kommer han så tidlig som mulig slik at han vet at det ikke er komme noen andre til oss. Han går så sent som mulig slik at det ikke er noe igjen av dagen til andre.
Hva gjør man når det ikke nytter å snakke med foreldrene? Dette har nå pågått i snart halvannet år og vi er så lei!