Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Blir gal av barnas venner

NYTT TEMA
BlueRaptor
BlueRaptorInnlegg: 2882
13.08.20 14:50
clavin: Tråden florerer uansett av debattanter som synes de er kvalifisert

Hvilke kvalifikasjoner har du til å uttale deg om barnevern?

Rockohh
RockohhInnlegg: 2189
13.08.20 17:27
fionolia: Du må nesten tolke dette på akkurat hvilken måte du selv ønsker. Jeg er overhode ikke ute etter selvskryt, jeg blir heller ikke smigret av at deres sønn tydeligvis foretrekker vårt hjem. Den eneste grunnen til at jeg skrev at foreldrene var leger - noe som i utgangspunktet er totalt irrelevant for saken, var for å få frem at dette ikke er to inkompetente navere. Jeg er oppdratt med folkeskikk og skulle ytre sinne ovenfor foreldrene er for meg lavmælt, uavhengig av type stilling. Jeg er ikke ute etter et fasit svar - jeg var ute etter forslag på løsning av lignende situasjoner, og når det eneste folk stort sett kommer med er "ring barnevernet" eller dette er selvskryt skjønner jeg hvordan verden er blitt. Håper du finner noe annet å gjøre en å kommentere på innlegg hvor du tydeligvis ikke har noe å bidra med.

Du er tydeligvis ikke det minste interessert i å finne en løsning på problemet, men vil bare fortsette å skrive koseskryt på "bloggen" din.

Schpaaliph
SchpaaliphInnlegg: 205
13.08.20 17:47
fionolia: Jeg tror ikke han er redd for å være hjemme. Jeg tror han synes det er dritt kjedelig. Foreldrene det er typiske foreldre som "barna må aktivisere seg selv" De reiser aldri bort. De har aldri gjester eller er på besøk hos noen. Sier ungen deres da.. Jeg vet ikke helt hva slike folk kalles men jeg vil nok si at disse er litt "hippi" folk. Altså alt skal liksom være økologisk. Klær er hjemmesydd.. ja. Du skjønner. De lever jo tilbake i nitten pil og bua. Mens hos oss er det stikk i motsatt. Vi liker å gjøre ting med ungene våre, gå på stranda. Badeland. båtturer ect. Jeg vet at vi nok har mer en gjennomsittet leker både ute og inne. Det er ofte sånn at barn kommer til oss fordi vi har mye gøy å leke med.

Da er jo løsningen såre enkel! Selg unna alt dere har av leker, slutt å dra på badeland og båtturer, begynn å sy egne klær og lev økologisk, så blir dere nok kvitt den lille plageånden ganske kjapt.

Rockohh
13.08.20 17:50
BlueRaptor: g jeg begynner å lure på om dette er en tøysetråd slikt du opptrer.

Det virker som oppspinn for å få oppmerksomhet. En måte å stjele energi på ved å legge ut om problemet, men nekte å gjøre noe med det.

joplina
joplinaInnlegg: 65811
13.08.20 19:39

Trøste og bære for et sirkus den her tråden utviklet seg til...

-Er det virkelig sånn at folk tenker "Barnevernet" med en gang noen finner andres barn problematiske?

- Forresten - trådstarter finner vel ikke denne gutten så  problematisk i seg selv. Det er hans evige tilstedeværelse og det den fører med seg som oppleves som et problem. At han dukker opp etter skoletid hver eneste dag og i helgene dukker han  opp på morgenen og er gjerne  der til det blir kveld. Han går ikke hjem når de ber han om det eller når det sier at det ikke passer med besøk...da går han istedet inn i hagen deres og støyer og leker  for å få oppmerksomhet av husets sønn.

Trådstarter syns ikke dette er en sak for barnevernet - og det er hennes vurdering, som kjenner til foreldrene og har snakket med dem mange ggr.  Flere av de som ikke kjenner til foreldrene og ikke har snakket med dem i det hele tatt, roper etter barnevernet i situasjonen. Ja er det ikke typisk...

morsomte
morsomteInnlegg: 3376
13.08.20 19:44
joplina: Trøste og bære for et sirkus den her tråden utviklet seg til...

Bare å finne fram popcorn og pepsi fort som f og følge utviklingen 

morsomte
morsomteInnlegg: 3376
13.08.20 19:47

Men dette er ikke bra det høres jo ut som noen slags steinerskole oppdragelse på denne guttungen hjemme hos foreldrene, men skal ikke legge meg opp hvordan dere skal løse dette for jeg vet faktisk ikke da jeg ikke har barn selv 

(Innlegget ble redigert 13.08.20 19:48)

joplina
13.08.20 20:24
fionolia: Vi liker å ha besøk og synes det er flott at våre barns venner trives hos oss. Men når vi har fire barn og alle skal ha besøk så blir det mye til tider.

Har dere snakket skikkelig med gutten noen gang?

- Jeg mener ikke i døråpningen i et forsøk på å få han til å gå - men face-to-face sittende overfor hverandre. Tenker at en vennlig,lett tone  er grei, men at å understreke ting sikkert også er nødvendig (uten å heve stemmen)

Det kan kanskje ha effekt. Innvitere ham inn å si at du/dere har ventet på at han skulle komme for dere har noe viktig å snakke med ham om. Finn et rolig sted og  snakk orntlig med gutten.  Si at du/dere skjønner at det er artig å leke her - men at du/dere blir veldig slitne når det er mange barn her hele tiden...for dere har jo hele 4 stykker selv.

Forklar at når det er helg så vil dere ha sovemorgen. At da vil dere ikke ha barn på besøk fra morgenen av. Dere vil sove og ta det litt med ro når dere våkner , og dere ønsker ikke barn på besøk før etter klokken 12.00.  At det er forbudt å gå inn i hagen og leke med lekene og lage støy og bråk om morgenen  for å vekke husets barn  så de kan komme ut å leke (bør understrekes)  Skjer det flere ganger vil dere bli sinte og irriterte og da vil dere kanskje ikke ha besøk i det hele tatt  - "Og det ville jo være synd for vi liker deg jo så godt, men det blir bare litt i meste laget når du vekker oss også, skjønner du"

- Hvis gutten ikke har klokke eller ikke kan klokken så ville det vært en mulighet og midlertidig henge opp en klokke ved ytterdøra , og vise gutten at når begge viserne peker rett opp så er klokken 12.00 (det går faktisk an å ha et klokkeslett for  når barn skal hjem også , og vise hvordan viserne står da)

En annen ting dere kan ta opp er at når dere forteller at det ikke passer med besøk eller at det er på tide å dra hjem, så må han høre etter dere. For dette er deres hjem og dere bestemmer om det passer og når det passer. 

-Og hvis han er flink og retter seg etter det, så vil dere synes at det er enda triveligere å ha ham på besøk  - fordi  da vet dere  at det ikke blir tårer og hyling når besøket skal avsluttes.. Og når dere slipper slikt, så syns dere det er artigere å ha besøk også ; "for du syns vel heller ikke at det er noe trivelig når du blir skuffet og tårene/sinne kommer fordi du ikke riktig vet hvor mye klokken er- eller ikke visste at vi ble opptatt/skulle bort?"

- Det er ikke sikkert at det hjelper - men det går jo an å prøve såfremt dere ikke allerede har tatt en slik "voksenprat face-to-face" allerede - uten hell.

Ofte syns barn at det er "voksent" med en slik prat og de vil gjerne imøtekomme så godt de kan..vise at de er "store/flinke"

Som sagt - jeg vet jo ikke om det er forsøkt eller om gutten er typen til å la seg inspirere av en slik prat. Det vet nok du best :)

Men det er i hvert fall mitt råd for å bedre situasjonen

HNilsen
HNilsenInnlegg: 12020
13.08.20 21:49
BlueRaptor: Naboen har sagt fra til gutten flere ganger, og sagt fra til foreldrene uten at noe skjer.

Så da skal barnvernet kontaktes? Hvorfor i all verden skal barnevernet involveres i mellommenneskelige problemer (foreldre som ikke klarer å kommunisere/samarbeide)? Et slikt tiltak ville være en sløsing av offentlige ressurser (les: andre barn som virkelige trenger barnevernets oppmerksomhet og ressurser), samt at det ville framstå som "hevn". Det er ikke slik man skal bruke barnevernet. 

Rockohh
13.08.20 22:37
fionolia: . Mens hans foreldre er sånne som sitter med nesa i en 10 000 siders psykologi bok - skjønner?

Selvfølgelig kan du ikke vise sinne og frustrasjon over at det har blitt for mye for deg overfor to leger som også er in i psykologi. Det skulle tatt seg ut! Du er da oppdratt med folkeskikk! :-))

BlueRaptor
13.08.20 22:54

Ja, når foreldrene ikke tar til seg informasjon i halvannet år så må barneverntjenesten åpenbart kontaktes.

Tempus
TempusInnlegg: 10413
13.08.20 23:48

Det jeg savner i tråden, er hvordan de 3 søsknene til 7 åringen forholder seg til det å ha besøk av denne gutten som renner dørene ned, og trasser seg til samvær. Aspektet er helt fraværende, merkelig nok.

fionolia
fionoliaInnlegg: 100
14.08.20 10:36
joplina: Trøste og bære for et sirkus den her tråden utviklet seg til...
-Er det virkelig sånn at folk tenker "Barnevernet" med en gang noen finner andres barn problematiske?
- Forresten - trådstarter finner vel ikke denne gutten så  problematisk i seg selv. Det er hans evige tilstedeværelse og det den fører med seg som oppleves som et problem. At han dukker opp etter skoletid hver eneste dag og i helgene dukker han  opp på morgenen og er gjerne  der til det blir kveld. Han går ikke hjem når de ber han om det eller når det sier at det ikke passer med besøk...da går han istedet inn i hagen deres og støyer og leker  for å få oppmerksomhet av husets sønn.
Trådstarter syns ikke dette er en sak for barnevernet - og det er hennes vurdering, som kjenner til foreldrene og har snakket med dem mange ggr.  Flere av de som ikke kjenner til foreldrene og ikke har snakket med dem i det hele tatt, roper etter barnevernet i situasjonen. Ja er det ikke typisk...

Tydeligvis er dette enten et tema mange kjenner seg igjen i, har en formening om, eller finner provoserende. 

Man kan altså i 2020 ikke diskutere en familiær problemstilling uten at man enten fremstiller seg selv som kongen på haugen, underdanig eller barnevernet MÅ ringes. 

Plutselig kom jeg på hvorfor slike diskusjonsforum ikke er noe for meg lengre. Det er okke som hvordan man formulerer seg så finner noen noe de skal arrestere deg på. 

Det gjør meg ingen verdens ting om brukerne at dette forumet tenker at jeg er sånn eller sånn, Og burde gjort ditt eller datt. Jeg var og er ikke ute etter et fasit svar. Jeg var ute etter å finne andre som har opplevd lignende og se hvordan de har løst slike utfordringer. Om andre tenker at jeg har fremstilt vår familie som noen skinnhellige folk så.. javel. Helt i orden for meg. 

Utover dette kan jeg meddele at vi inviterte denne familien på middag i går. Ja tenk det. At vi inviterte møkkafolka på middag. Vi burde jo heller ringt barnevernet. De var hos oss i flere timer og vi fikk hatt en god samtale (PÅ ENGELSK) og klarnet luften. Vi fikk vite at sønnen deres har diagnosen aspereres syndrom, dette forklarer mye for oss. Begge foreldrene har jobber hvor de er korona utsatt og derfor hadde de bevist holdt avstand til andre. Nå skulle de har 4 uker ferie og Sønnen vår ble invitert med dem på hyttetur førstkommende helg. Utover dette ble vi enige om at han ikke skal være med sønnen vår hjem rett etter skole, dersom ikke dette er avtalt med foreldrene. Kommer han tidlig om morgenen har han antagelig stukket ut uten å gitt foreldrene/barnevakten beskjed. Vi skulle da ringe så de kunne hente (fikk begge foreldrenes telefonnumre og barnevaktens nummer) De beklagde veldig at vi hadde opplevd det på denne måten og satt veldig pris på at vi inviterte dem på middag og at vi fikk snakket ut. 

Så til dere som har hatt fine innspill - TAKK.
Og til alle dere andre som har barnevernet på hurtigtast og klørne ute fra første sekund. Jeg håper INGEN av dere er i min omgangskrets eller at jeg noen gang vil ha noe med dere å gjøre.  

fionolia
14.08.20 10:43
BlueRaptor: Ja, når foreldrene ikke tar til seg informasjon i halvannet år så må barneverntjenesten åpenbart kontaktes.

Som nevnt tidligere i tråden så snakker ikke disse foreldrene godt Norsk. Vi har opplevd dette som at de ikke helt skjønner hva vi vil frem til selv om vi sier rett ut: Sønnen deres er hos oss alt for mye! 

Vi inviterte denne familien på middag i går - hadde en lang samtale på engelsk, slik at vi viste de ville forstå. Vi føler at garden er senket, de tok inn budskapet og beklagde at vi hadde opplevd det på denne måten. Vi ble gjort oppmerksomme på at sønnen deres har aspereres syndrom og komme til enighet om hvordan vi håndterer dette videre. 

fionolia
14.08.20 10:54
Rockohh: Selvfølgelig kan du ikke vise sinne og frustrasjon over at det har blitt for mye for deg overfor to leger som også er in i psykologi. Det skulle tatt seg ut! Du er da oppdratt med folkeskikk! :-))

Utrolig godt innspill, takk. 

Vi var faktisk så voksne og skinnhellige at vi inviterte denne familien på middag i går bare for å vise frem hvor mye ting vi har, og hvor mye gøy vi gjør - som ikke de gjør.. Det er slik du tenker, eller hva? For det er akkurat det jeg gjør. Jeg sitter timevis på forum å jakter svar på temaer som ikke har et fasit svar. Siden jeg bare har fire unger og mye tid til overs er det klart jeg bruker den tiden på et anonymt forum hvor jeg kan fremstille meg selv som en dronning. Også peprer jeg kommentarfeltet med påstander. Tenkt om alle hadde et like innsnevret menneskesyn som deg. Barnevernet på hurtigtast og klørne ute - Lykke til med livet.

joplina
14.08.20 10:58
fionolia: Utover dette kan jeg meddele at vi inviterte denne familien på middag i går. Ja tenk det. At vi inviterte møkkafolka på middag. Vi burde jo heller ringt barnevernet. De var hos oss i flere timer og vi fikk hatt en god samtale (PÅ ENGELSK) og klarnet luften. Vi fikk vite at sønnen deres har diagnosen aspereres syndrom, dette forklarer mye for oss. Begge foreldrene har jobber hvor de er korona utsatt og derfor hadde de bevist holdt avstand til andre. Nå skulle de har 4 uker ferie og Sønnen vår ble invitert med dem på hyttetur førstkommende helg. Utover dette ble vi enige om at han ikke skal være med sønnen vår hjem rett etter skole, dersom ikke dette er avtalt med foreldrene. Kommer han tidlig om morgenen har han antagelig stukket ut uten å gitt foreldrene/barnevakten beskjed. Vi skulle da ringe så de kunne hente (fikk begge foreldrenes telefonnumre og barnevaktens nummer) De beklagde veldig at vi hadde opplevd det på denne måten og satt veldig pris på at vi inviterte dem på middag og at vi fikk snakket ut.

Fantastisk løsning som ga mange svar på hvorfor ting ble så problematiske :)

Det löser sej

fionolia
14.08.20 10:58
Tempus: Det jeg savner i tråden, er hvordan de 3 søsknene til 7 åringen forholder seg til det å ha besøk av denne gutten som renner dørene ned, og trasser seg til samvær. Aspektet er helt fraværende, merkelig nok.

Hvilken relevans har dette for saken? Om de øvrige tre barna våres synes det er kjipt eller gøy? Poenget her var vel at vi voksne. Altså vi som bestemmer i familien ikke synes dette er greit. Du lurer kanskje på hva hunden vår også synes? Eller Kaninen vår? Hva naboene våre synes er vel også interessant? 

fionolia
14.08.20 11:01
morsomte: Men dette er ikke bra det høres jo ut som noen slags steinerskole oppdragelse på denne guttungen hjemme hos foreldrene, men skal ikke legge meg opp hvordan dere skal løse dette for jeg vet faktisk ikke da jeg ikke har barn selv

Takk for en ærlig kommentar. Endelig et menneske med noe personlig innsikt. 

Vi inviterte denne familien på middag i går. Fikk hatt en lang og god samtale på engelsk - Så vi vet de forstår. Sønnen deres har diagnosen aspergers syndrome. Dette forklarer oss mye. Og forhåpentligvis er problemet nå løst. 

fionolia
14.08.20 11:11
joplina: Fantastisk løsning som ga mange svar på hvorfor ting ble så problematiske :)

Kl er 11 05 og det har ennå ikke banka på døra. Så vi har en god magefølelse. Vi er glade for at vi tok den samtalen og glade for at vi fikk snakket ut om dette på en ryddig måte uten å skape ytterlige konflikter eller drama. 

Rockohh
14.08.20 11:42
Tempus: Det jeg savner i tråden, er hvordan de 3 søsknene til 7 åringen forholder seg til det å ha besøk av denne gutten som renner dørene ned, og trasser seg til samvær. Aspektet er helt fraværende, merkelig nok.

Ja, og ikke minst at de ofte er 4 voksne + 10 barn + denne guttungen hos dem. Hvordan klarer denne lille gutten å "jage vekk" alle disse andre barna fra sønnen han vil leke med for seg selv?

Rockohh
14.08.20 12:05
fionolia: Som nevnt tidligere i tråden så snakker ikke disse foreldrene godt Norsk. Vi har opplevd dette som at de ikke helt skjønner hva vi vil frem til selv om vi sier rett ut: Sønnen deres er hos oss alt for mye!

Du kunne oversatt det til dansk og gitt dem skriftlig beskjed om situasjonen på dansk. Men du valgte isteden å ha problemet i over et år, helt til du til slutt følte du ble nødt til å flykte bort fra ditt eget hus/ flykte bort fra problemet.

fionolia
14.08.20 12:09
Rockohh: Ja, og ikke minst at de ofte er 4 voksne + 10 barn + denne guttungen hos dem. Hvordan klarer denne lille gutten å "jage vekk" alle disse andre barna fra sønnen han vil leke med for seg selv?

Skal man først kommentere noe så må man også lese gjennom hele teksten.. Disse 4 voksne er familie. Disse 10 barna er familie, fettere og kusiner - naboene våre. Ringer det på døra og en annen VENN kommer.. da begynner problemene. Skjønner det er tungt for folk å få med seg sammenhengen når du leser litt her og litt der. 

lavskrika
lavskrikaInnlegg: 1153
14.08.20 12:25
fionolia: Plutselig kom jeg på hvorfor slike diskusjonsforum ikke er noe for meg lengre. Det er okke som hvordan man formulerer seg så finner noen noe de skal arrestere deg på.

Du har alt på det rene og har forklart saken veldig godt, mye bedre enn det som er vanlig her inne. Bare å ignorere de som mener noe annet.

fionolia
14.08.20 12:47
lavskrika: Du har alt på det rene og har forklart saken veldig godt, mye bedre enn det som er vanlig her inne. Bare å ignorere de som mener noe annet.

Takk! 

Jeg trodde diskusjonsforum var til får å lufte tanker, få innspill på problemstillinger man selv ikke vet hvordan man skal løse. 

Av 28 personer som har kommentert er det kun 1 som har foreslått å ta høflig kontakt med foreldrene og komme til enighet. Mens øvrige brukere foreslår "vise sinne" kontakte BV, smelle døra i tryne på folk, starte blogg og synsinger om oss som familie og våre svakheter. 

Jeg ser at dette forumet..det er ikke for meg. Jeg kommer aldri til å starte en diskusjon her igjen. Synd at VgD. ikke er mer aktive på å blokkere medlemmer som i hytt og pine lirer av seg kommentarer som ikke hører hjemme i et voksent forum. Det er på slike forum man ser hvordan Verden er blitt. Det er drama drama drama.   

BlueRaptor
14.08.20 13:37
fionolia: Synd at VgD. ikke er mer aktive på å blokkere medlemmer som i hytt og pine lirer av seg kommentarer som ikke hører hjemme i et voksent forum.

Selvhøytideligheten lenge leve.

Ikke en eneste gang har du besvart meg på de konkrete forklaringene på hvorfor dere burde kontakte barneverntjenesten. Du har utelukkende forholdt deg til mulig annet.

God dag mann økseskaft.

fionolia
14.08.20 14:00
BlueRaptor: Selvhøytideligheten lenge leve.
Ikke en eneste gang har du besvart meg på de konkrete forklaringene på hvorfor dere burde kontakte barneverntjenesten. Du har utelukkende forholdt deg til mulig annet.
God dag mann økseskaft.

Da må du lese teksten igjen. 

1. Fordi vi ikke har tro på at det er en god løsning.

2. Fordi vi ikke tror barnet lider av omsorgssvikt.

3. Fordi vi ikke anser barnevernet som en etat vi melder inn slike saker til. 

4. Fordi vi oppfatter foreldrene som gode mennesker som mangler litt sosiale antenner. 

Matematikk er nok ikke ditt fag.

KongOlav2
KongOlav2Innlegg: 42362
14.08.20 14:04
fionolia: 4. Fordi vi oppfatter foreldrene som gode mennesker som mangler litt sosiale antenner. 
Matematikk er nok ikke ditt fag.

Tror løsningen for dere må være å "plage" foreldrene til guttungen til de skjønner alvoret. Det er brutalt (og kanskje feil) å blande inn barnevernet, og det er slemt å "skremme" en 7-åring slik at han ikke kommer på besøk til dere mer.

fionolia
14.08.20 14:15
KongOlav2: Tror løsningen for dere må være å "plage" foreldrene til guttungen til de skjønner alvoret. Det er brutalt (og kanskje feil) å blande inn barnevernet, og det er slemt å "skremme" en 7-åring slik at han ikke kommer på besøk til dere mer.

Vi har egentlig løst problemet, håper vi. Vi inviterte familien på middag, hadde en lang samtale om teamet (På engelsk). Det viser seg at sønnen har aspergers syndrome - noe som forklarer mye. De var forståelsefulle og flaue over at vi opplevde det på denne måten. Begge foreldrene jobber tett på korona pasienter og hadde derfor holdt avstand. Vi fikk både telefon numrene til begge foreldrene og til barnevakten slik at vi kunne ta kontakt fort dersom vi opplevde slikt igjen. 

KongOlav2
KongOlav2Innlegg: 42362
14.08.20 14:17
fionolia: Vi har egentlig løst problemet, håper vi. Vi inviterte familien på middag, hadde en lang samtale om teamet (På engelsk). Det viser seg at sønnen har aspergers syndrome - noe som forklarer mye. De var forståelsefulle og flaue over at vi opplevde det på denne måten. Begge foreldrene jobber tett på korona pasienter og hadde derfor holdt avstand. Vi fikk både telefon numrene til begge foreldrene og til barnevakten slik at vi kunne ta kontakt fort dersom vi opplevde slikt igjen.

Flott! Det var en rimelig mye bedre løsning enn å ringe barnevernet slik som ble foreslått lenger opp her! Men hun som foreslo dette er jo nærmest også bygdedyret personifisert, så det overrasker ikke at hun raskt hopper på slike konklusjoner.

joplina
14.08.20 14:21
BlueRaptor: Selvhøytideligheten lenge leve.
God dag mann økseskaft.

Hvor mye tjener du i timen som nettroll?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg