Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Sønn i 2. klasse som blir utsatt for vold

NYTT TEMA
LFG

LFG
24.11.20 13:53

Hei.

Noen som vet hvilke krav vi har som foreldre, av barn som har blitt utsatt av vold av elev i samme klasse siden sfo før 1. klasse begynte? Vi har vært i møter, og de setter inn tiltak, men det skjer for ofte. 

Den som slår, har problemer med tourettes, og andre sykdommer. Men jeg akter ikke å la min sønn ta imot alt dette lengre. 

Hva skjer den dagen han har en stein i hånda, når han slår?

IndocteCollectio

IndocteCollectio
24.11.20 14:00
LFG: Hei. Noen som vet hvilke krav vi har som foreldre, av barn som har blitt utsatt av vold av elev i samme klasse siden sfo før 1. klasse begynte? Vi har vært i møter, og de setter inn tiltak, men det skjer for ofte.  Den som slår, har problemer med tourettes, og andre sykdommer. Men jeg akter ikke å la min sønn ta imot alt dette lengre.  Hva skjer den dagen han har en stein i hånda, når han slår?

Dere har krav på masse. Først vil jeg be om å få ut dokumentasjon(papirer) på alle tiltak skolen har iverksatt og ikke minst dokumentasjon på at de følges opp. Deretter så bør dere sjekke ut om skolen gir den andre eleven den lovpålagte oppfølgingen denne eleven skal ha. Det finnes garantert vedtak på antall timer oppfølging denne eleven skal ha av spesialpedagog/miljøarbeider, her sviktes det masse.

Så har dere loven i bakhånd i forhold til at deres barn har krav på en trygg skolehverdag. Er dette ikke tilfelle så MÅ skolen påse dette. 

Hvis dere føler at ikke noe hjelper så er det å klage til neste instans.

Jobs

Jobs
24.11.20 14:01
LFG: Noen som vet hvilke krav vi har som foreldre, av barn som har blitt utsatt av vold av elev i samme klasse siden sfo før 1. klasse begynte? Vi har vært i møter, og de setter inn tiltak, men det skjer for ofte.

Var det ikke så at mobbere og de som plager og slår andre må bytte skole ? Krev at de tar dette på alvor og gi klar klar besked om søksmål om dette fortsetter.

IndocteCollectio

IndocteCollectio
24.11.20 14:06
Jobs: Var det ikke så at mobbere og de som plager og slår andre må bytte skole ? Krev at de tar dette på alvor og gi klar klar besked om søksmål om dette fortsetter.

Det kommer vel klart fram at den andre eleven er en elev med spesielle behov grunnet diagnoser, så en vanlig mobbesak er nok ikke dette. Jeg tror det her dreier seg om ressursproblematikk og at eleven skal eller bør ha voksenoppfølging hele tiden.

Jobs

Jobs
24.11.20 14:15
IndocteCollectio: Det kommer vel klart fram at den andre eleven er en elev med spesielle behov grunnet diagnoser, så en vanlig mobbesak er nok ikke dette. Jeg tror det her dreier seg om ressursproblematikk og at eleven skal eller bør ha voksenoppfølging hele tiden.

Det hjelper ikke ,din sønn er viktigst at han føler seg trygg på skolen. Her må de ta grep som gjør at dette stopper nå. Stå på krava og gå til advokat som skriver et skarpt brev med det samme.

IndocteCollectio

IndocteCollectio
24.11.20 14:26

Jobs: Jeg peker på at dette med største sannsynlighet ikke er en vanlig mobbesak. Advokat? Hvorfor i all verden betale flere tusen kroner for noe man kan løse selv og raskere. 

LFG

LFG
24.11.20 14:40

Denne som slår har ifølge rektor og lærere egen voksen person som følger han hele tiden. Men det skjer så fort sier de, at slagene kommer. De har også sagt at de skal holde disse to guttene vekke fra hverandre i klasser og friminutt, men her bommer de jo klart også.

Vår sønn blir ikke lei seg, og får ikke vondt. Heldigvis. Tror han også skjønner at han har problemer og ikke er som alle andre. Hadde det ikke vært for dette, ville jeg jo klart lært min sønn å ta igjen etter så mye vold over tid. Men det blir også feil. 

Vi er kommet dit hvor vi ikke vet hva vi skal gjøre lengre, og er redd den dagen hvor han blir slått med stein e.l kommer. 

IndocteCollectio

IndocteCollectio
24.11.20 15:32
LFG: Denne som slår har ifølge rektor og lærere egen voksen person som følger han hele tiden. Men det skjer så fort sier de, at slagene kommer. De har også sagt at de skal holde disse to guttene vekke fra hverandre i klasser og friminutt, men her bommer de jo klart også.

Jeg vel da enten tro at dette ikke stemmer, at denne personen også har ansvaret for andre elever samtidig, noe som er svært vanlig. Spør om dette? 

Eller så innehar denne personen kanskje ikke kompetanse til å jobbe med et barn med en slik diagnose.

Et samarbeid med den andre gutten sine foreldre i saken er også smart, de ønsker garantert at sitt barn skal han en best mulig skolehverdag også. Disse har jo da også rett til informasjon om alle vedtak etc som gjøres rundt deres barn, noe du ikke har.

joplina

joplina
24.11.20 17:46
LFG: Denne som slår har ifølge rektor og lærere egen voksen person som følger han hele tiden. Men det skjer så fort sier de, at slagene kommer. De har også sagt at de skal holde disse to guttene vekke fra hverandre i klasser og friminutt, men her bommer de jo klart også. Vår sønn blir ikke lei seg, og får ikke vondt. Heldigvis. Tror han også skjønner at han har problemer og ikke er som alle andre

Det er jo åpenbart at den diagnostiserte gutten har spesielle utfordringer - og det kan jo stemme at slagene "kommer fort " og uventet.

Ingen voksne har jo lov å ta/gripe fatt i elever  i dag - så det er nok en utfordring å skulle forhindre uventede slag når man på samme tid skal legge til rette for samvær og samspill som inkluderer alle i skolehverdag/klasser og friminutt.

Men jeg tenker at sønnen din som ikke har slike diagnostiserte utfordringer burde få en plass i klasserommet som ikke er i umiddelbar nærhet av den andre gutten. Han burde også oppfordres til ikke å oppsøke den andre gutten men holde litt avstand hvis han kan. Og jeg tenker at lærere burde følge med å bistå slik at det lar seg gjøre.

Barn er barn og har ikke lett for å passe på alt . Det er naturlig for dem å være der det skjer og å være oppsøkende. Det er slik barn er.

- Når du deler ditt hjertesukk her så får jeg inntrykk av at det er din sønn som blir slått og har har vært målskive siden SFO-tiden. Du skriver ikke noe om at andre klassekamerater lider samme skjebne som din sønn.  Men kanskje andre også får seg en "smell"  titt og ofte...?

Hvis det er slik at flere klassekamerater lider samme skjebne så skjønner jeg at det blir veldig utfordrende/vanskelig å forhindre at akkurat din sønn ikke  blir rammet på linje med andre. Men hvis det bare er din sønn som er målskive, så tenker jeg at det må være fullt mulig å få slutt på.

- Forutsatt at begge gutter får litt ekstra tilrettelegging gjennom å plassere dem et stykke fra hverandre og at din sønn blir oppfordret til å holde litt avstand mens den andre guttens "voksenperson" er mer årvåken  vedrørende å avlede gutten hvis han nærmer seg eller er oppsøkende  mot din sønn.

Barn skal ikke ha en skolehverdag der de må forvente å bli slått av en medelev selv med voksne tilstede. Slikt kan medføre at de ikke vil på skolen i det hele tatt - naturlig nok.

Jeg opplevde det samme som førsteklassing - men det var jo i en helt annen tid og en mannsalder siden. Der var det sønnen til lærerinnen vår som var utfordringen. Han fikk en hjerneblødning etter fødsel og så ut som alle andre men var veldig hardhendt og fysisk utagerende

Han sprang rundt i klasserommet og slo ned åpne skolepult-lokk i hodet på oss - slo oss i armer og mage der han dundret frem. Han klorte oss i ansiktet hvis han kom seg nær nok.   Vi elever sprang unna så godt vi klarte. Lærerinnen sa at vi måtte si fra når det skjedde men aldri slå tilbake fordi han var ikke helt som oss.   Noe slikt hadde ikke gått an i dag.....at en lærerinne og mor kunne ha sin sønn i klassen og sette regler for alle andre barns oppførsel mens hun skjermet sitt eget barn.  For øvrig fulgte han klassen t.om sjette klasse. Da vi begynte sjuende ble han igjen på mellomtrinnet noen år.

En dag i et innendørs-friminutt (grunnet vær) befant jeg meg i en krok med reoler der de oppbevarte spill og bøker som vi kunne benytte. Skulle se om jeg fant noe å spille/leke med. Og der kom han mot meg i kroken og jeg hadde ikke noe sted å gjøre av meg - når han hevet hånden for å slå så slo jeg først - og jeg var en guttejente så jeg slo det jeg klarte. Han begynte selvsagt å gråte og hyle og lærerinnen kom fykende og jeg fikk masse skjenn.

Hun var lærerinnen min i 3 år - og dette var i første klasse. Hun likte meg ikke i etterkant og i løpet av de disse 3 år fikk jeg faktisk bare ros èn eneste gang av henne . Jeg husker akkurat hva jeg fikk ros for også - og det var potettrykk med vannfarge som vi skulle supplere med blyanttegning. Hun roste andre  - så det var ikke det at hun bare var sparsom med å gi ros. Det var veldig merkbart for meg som 7- 9-åring...så jeg slet litt med det og var sjeleglad når vi begynte i fjerde klasse og fikk en annen lærer.

- Men det hører også til saken at sønnen hennes som "ikke var som alle andre" aldri rørte meg i etterkant . Så selv med en hjerneskade (grunnet hjerneblødning etter fødsel) så forsto han at han ikke burde kødde eller slå meg fordi jeg kunne slå tilbake - og det ønsket han åpenbart ikke.

- Det betyr ikke at alle barn med forskjellige diagnoser forstår slikt eller kan dra lærdom av slikt - og i dag kan man allikevel ikke oppfordre til "å ta igjen" eller å slå tilbake. Tidsånden er ikke åpen for slikt lengre.

Men som allerede sagt ; hvis det bare er din sønn som er målskive, så tenker jeg at dette burde lærere og voksenpersonen som er frimerke på den gutten med utfordringer kunne klare å forhindre.

Dreier det seg om at flere elever er målskive, så blir utfordringen større og vanskeligere å håndtere.

IndocteCollectio

IndocteCollectio
24.11.20 22:05
joplina: Ingen voksne har jo lov å ta/gripe fatt i elever  i dag

Det har man, men da for å stoppe eleven fra å skade seg selv eller andre. 

joplina

joplina
25.11.20 14:19
IndocteCollectio: Det har man, men da for å stoppe eleven fra å skade seg selv eller andre.

Da er du inne på "til fare for seg selv og/eller andre" - og det tolkes ikke som at man  fysisk kan holde noen tilbake med makt når ingenting har skjedd og før noe kan skje.

Da er det snakk om en allerede eskalert konflikt der man holder noen tilbake for å forhindre  fysisk skade eller ytterligere fysisk skade....eller som man typ kan gjøre når man  griper fast i noen og/eller røsker dem tilbake når de er på vei ut i  en tungt trafikkert veibane som garantert vil medføre skade - både fysisk og materielt og med stor sannsynlighet kan medføre at biler kolliderer i tillegg.

- Men saken her beskrives helt annerledes...voksenpersoner rekker ikke å reagere på at noe som helst er på gang/at det er noen pågående konflikt som kan eskalere - og gutten med diagnose "slår så raskt".

Klikk for å gå tilbake til toppen