Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

barnebidrag og faste utgifter

NYTT TEMA
yymmyy

yymmyy
01.12.20 16:23

Jeg og barnemor er skilt og har to barn 50/50. Jeg betaler endel i barnebidrag pga stor inntektsforskjell. Alt dette er greit, men i tillegg har jeg faste utgifter på meg som tlf, forsikringer, abbonement o.l. som jeg da betaler. I mitt hode skal hun da være med på å betale (vippse tilbake) halvparten av dette, men det skjer ikke. Tenker jeg feil her eller er det hun som snor seg unna? Hvordan få henne til å betale tilbake halvparten til meg? NAV vil ikke røre dette sier de. Om jeg ikke betaler fullt bidrag tar de meg, men om hun snor seg unna faste utgifter er det mitt problem?

BornOnThe4thOfJuly

BornOnThe4thOfJuly
14.12.20 10:45
yymmyy: Jeg og barnemor er skilt og har to barn 50/50. Jeg betaler endel i barnebidrag pga stor inntektsforskjell. Alt dette er greit, men i tillegg har jeg faste utgifter på meg som tlf, forsikringer, abbonement o.l. som jeg da betaler. I mitt hode skal hun da være med på å betale (vippse tilbake) halvparten av dette, men det skjer ikke. Tenker jeg feil her eller er det hun som snor seg unna? Hvordan få henne til å betale tilbake halvparten til meg? NAV vil ikke røre dette sier de. Om jeg ikke betaler fullt bidrag tar de meg, men om hun snor seg unna faste utgifter er det mitt problem?

Jeg regner med at det er tlf, forsikringer og abonnement til ungene det handler om.

Dette er vel egentlig ikke noe annerledes enn alle andre utgifter dere har med ungene. Klær, kontingenter til idrettslag, ny sykkel, nye ski, etc.

Dette burde jo du og barnemor ha en hvis ordning på allerede om fordeling av kostnadene.

Dere bestemmer jo selvsagt dette selv men dersom dere ikke har vært enig om at podene skal få mobiltelefon første gangen så er det vel ikke urimelig at den som kjøpte den til dem også betaler de første årene hva det koster. Etter hvert så er det vel en selvfølge at de har en mobil og da er vel vanlig fordeling det rette.

Forsikring burde være selvsagt at man fordeler. Jeg regner da med at vi snakker om ulykkesforsikring etc. som faktisk er nødvendig. Ikke Elkjøpforsikringer på PS4.

Abonnement av alle slag er avhengig av om det er en beslutning dere har gjort sammen eller om en foreldre har funnet ut at det er en god ide.

At NAV ikke vil ta i dette er vel egentlig naturlig. Voksne folk får klare å ordne opp i dette sammen uten hjelp av staten.

Det kan kanskje være greit å gå igjennom alle slike økonomiske forhold som kan være gjenstand for fordeling av kostnadene istedenfor å ta en og en da det bare gjør prosessen lenger og mer smertefull. Å få et fullstendig bilde av situasjonen kan også forhåpentligvis gjøre det enklere å bli enig. Kanskje har barnemor nå noen utgifter som hun mener du burde vært med på.

Gloriana

Gloriana
14.12.20 10:52
yymmyy: Jeg og barnemor er skilt og har to barn 50/50. Jeg betaler endel i barnebidrag pga stor inntektsforskjell. Alt dette er greit, men i tillegg har jeg faste utgifter på meg som tlf, forsikringer, abbonement o.l. som jeg da betaler. I mitt hode skal hun da være med på å betale (vippse tilbake) halvparten av dette, men det skjer ikke. Tenker jeg feil her eller er det hun som snor seg unna? Hvordan få henne til å betale tilbake halvparten til meg? NAV vil ikke røre dette sier de. Om jeg ikke betaler fullt bidrag tar de meg, men om hun snor seg unna faste utgifter er det mitt problem?

Hvorfor skal du betale for hennes faste utgifter i det hele tatt? 

BornOnThe4thOfJuly

BornOnThe4thOfJuly
14.12.20 11:02
Gloriana: Hvorfor skal du betale for hennes faste utgifter i det hele tatt?

Vi får vel satse på at det er tlf til ungene, forsikring på ungene og abonnementer til ungene det er snakk om.

Er det til foreldrene så får de vel ta regningen selv.

Bill_Babba

Bill_Babba
29.03.21 15:08
yymmyy: Jeg og barnemor er skilt og har to barn 50/50. Jeg betaler endel i barnebidrag pga stor inntektsforskjell. Alt dette er greit,

I følge NAV. Skal ingen betale barnebidrag, når det er 50/50 foreldre fordeling. Uavhengig av inntektsforskjeller.

Men en kan få bidrags plikt til barnemor i slike tilfeller. Som vil bli der også når barnet blir voksen. (eller fram til hun får høy nok inntekt eller gifter seg på nytt)

Jeg syns ikke du forteller hele sannheten, og derfor ikke mulig å svare.

Det jeg vet, er at NAV ikke krever inn barnebidrag, når dere har registrert 50/50 fordeling. Og dermed heller ikke blander seg inn i fordelingen av f.eks mobil regninger og forsikringer til barnet.

Om dere hadde hatt den vanlige fordelingen, hvor Den ene har besøksrett. Så ville NAV om nødvendig vært med på fordeling av barnebidrag, og da hjelpet til med fordeling av mobil og forsikrings utgifter. Om den med besøksrett betaler alt slik og det registreres hos NAV så blir barnebidraget noe lavere. (Informasjon er fra NAV, via svigerinne som er skilt og har fått hjelp til akkurat dette i år)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg