Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kan far overstyre mor og holde henne utenfor

NYTT TEMA
loyche75

loyche75
10.02.21 13:04

Hei

Min yngste sønn har bod hos far 1 år. Jeg har planlagt hans konfirmasjon og tema osv. Bla samlet på gamle fotball sko opp igjennom. Og far har vert enig eller har aldri brydd seg. Nå får jeg null info, og ønsker ikke at jeg gjennomføre planen min da han ikke trenger effekter ifølge far. Jeg hadde plan om Liverpool tema, og gledet meg til han endelig skulle komme inn i selskapslokaler. Men nå har tydelig vis far full kontroll på alt. Jeg ønsker ikke hans samboer skal være tilstede og heller ikke at hun skal lage selskap. Dette på grunn av måten de to gjorde ting, lenge før vi ble skilt. Jeg mener at konfirmant er man en gang og da skal en gjøres stas på ikke vare vanlig selskap. Han holder alt skult for meg. Null sammarbeid fra hans side. Han har nå klart å true gutten til å konfirmere seg i kirken, pga farmor til gutten og hans far ikke ville gi gave ved humanist konfirmasjon. Så jeg lurer på har han rett å holde meg totalt utenfor eller er det vi to som foreldre som skal gjøre dette i sammen for gutten? 

Bill_Babba

Bill_Babba
29.03.21 14:37

Dette du beskriver her er i det store og hele ett problem som absolutt alle skilte fedre har, når barn bor hos mor. 

Og nei, du kan ikke bestemme att far sin samboer, som også bor i samme hus som barnet, ikke kan delta i konfirmasjonen. Dette er grunnen for all oppgulp mellom Far og Mor i slike saker. Mor skal alltid fortsette å bestemme for Far. Dette er også grunnen for att du ikke får informasjon, ikke får til enighet osv.

Så lenge barn og far bor i sammen, så er det dem sin enighet om type konfirmasjon. Du kan verken tvinge Far eller Barn til falsk konfirmasjon. (humanist konfirmasjon er en falsk konfirmasjon, siden konfirmasjon, er en bekreftelse på dåp til den kristne gud)

Men ideelt sett, så skulle selvsagt alle  (5) sitti i sammen og blitt enig etter barnets ønsker om konfirmasjonen. (med 5 mener jeg barn, mor og far, samboer til far og samboer til mor)

Folkflesk

Folkflesk
29.03.21 14:45
Bill_Babba: Du kan verken tvinge Far eller Barn til falsk konfirmasjon. (humanist konfirmasjon er en falsk konfirmasjon, siden konfirmasjon, er en bekreftelse på dåp til den kristne gud)

Kan du ikke debattere saken uten å holde det kristne tullet ditt unna diskusjonen?

(Innlegget ble redigert 29.03.21 14:46)

Bill_Babba

Bill_Babba
29.03.21 15:15
Folkflesk: Kan du ikke debattere saken uten å holde det kristne tullet ditt unna diskusjonen?

Vanskelig det, når det er snakk om konfirmasjon.

Blir som å diskutere vinterdekk til bil. uten å blande inn bil og trafikk.

Folkflesk

Folkflesk
29.03.21 15:21
Bill_Babba: Vanskelig det, når det er snakk om konfirmasjon.

Saken dreide seg om hvordan et skilt par løser samværsspørsmålet med barnet, men da konfirmasjonen kom inn i bildet så var du rask med å ile til med litt prektig kristen moralisering rundt hva som er "riktig" og "gal" type komfirmasjon. Noe som åpenbart ikke var hovedsaken.

(Innlegget ble redigert 29.03.21 15:21)

Doozeren

Doozeren
29.03.21 15:22
loyche75: Han har nå klart å true gutten

Det er ikke bra og ikke minst høres objektivt og troverdig ut. 

Doozeren

Doozeren
29.03.21 15:23
Folkflesk: Kan du ikke debattere saken uten å holde det kristne tullet ditt unna diskusjonen?

Ja sant! Som om kristendom har noe med konfirmasjon å gjøre. 

Folkflesk

Folkflesk
29.03.21 15:27
Doozeren: Ja sant! Som om kristendom har noe med konfirmasjon å gjøre.

Det trenger ikke det i 2021. Annerledes på 50-tallet da du var ung.

puma1

puma1
29.03.21 15:30
Bill_Babba: (humanist konfirmasjon er en falsk konfirmasjon, siden konfirmasjon, er en bekreftelse på dåp til den kristne gud)

Med virkning fra 1981 har DnK definert som en forbønnshandling og ikke som en bekreftelse på noe. Det er ingen aktiv handling fra den konfirmertes side. 

Doozeren

Doozeren
29.03.21 15:33
Folkflesk: Det trenger ikke det i 2021. Annerledes på 50-tallet da du var ung.

He, he, he, sannheten er vel at 99.9% motiveres 99.9% av pengene.

Sånn har det vært en stund. 

Derfor var det jo lurt å finne på "borgelig" konfirmasjon for å holde pengeflyten ved like uten å hykle mer enn nødvendig. 

Folkflesk

Folkflesk
29.03.21 15:36
Doozeren: Derfor var det jo lurt å finne på "borgelig" konfirmasjon for å holde pengeflyten ved like uten å hykle mer enn nødvendig.

Ja, noen fant opp borgerlig konfirmasjon. Og noen fant opp gud og Jesus. Noe må man bruke tiden på.

(Innlegget ble redigert 29.03.21 15:37)

puma1

puma1
29.03.21 15:37
loyche75: Han har nå klart å true gutten til å konfirmere seg i kirken

Jeg tror det blir kinkig å få gjort noe med dette hvis gutten allerede er DnK-medlem via dåp. 

Hadde det vært snakk om å melde ham inn i et trossamfunn, f eks DnK, så hadde det krevd begge foreldres samtykke ved felles foreldreansvar. 

Doozeren

Doozeren
29.03.21 15:38
Folkflesk: Ja, noen fant opp borgerlig konfirmasjon. Og noen fant opp gud og Jesus.

Det ene vet du og det andre tror du.

Vent og se, kanskje du blir overrasket. 

Bill_Babba

Bill_Babba
29.03.21 15:53
puma1: Med virkning fra 1981 har DnK definert som en forbønnshandling og ikke som en bekreftelse på noe. Det er ingen aktiv handling fra den konfirmertes side.

ikke kristen Konfirmasjon, er bare ett penge spill/gave forløp.

Hva Norge valgte å godta i 1981, endrer ikke dette. Hva folk ønsker å følge er opp til den enkelte.

Uansett, en kopi, er å bli falsk.

Bill_Babba

Bill_Babba
29.03.21 15:57
Folkflesk: konfirmasjonen kom inn i bildet så var du rask med å ile til med litt prektig kristen moralisering rundt hva som er "riktig" og "gal" type komfirmasjon. Noe som åpenbart ikke var hovedsaken.

Hele problemet til Mor, er akkurat ekte kristen Konfirmasjon, eller en Kopi Konfirmasjon som hun ønsker. Og hun ønsker å styre barnefar, ved å nekte samboer å bli med på konfirmasjonen, selv om samboer faktisk er en del av husstanden som barnet bor i.

Så jo, hovedsaken var faktisk Kristen konfirmasjon, eller humanist konfirmasjon.

Samværs delen for mor ved å nekte samboer til Far å være med på konfirmasjonen ligger som sidelinje i TS.

Doozeren

Doozeren
29.03.21 16:04
Bill_Babba: hun ønsker å styre barnefar, ved å nekte samboer å bli med på konfirmasjonen, selv om samboer faktisk er en del av husstanden som barnet bor i.

Var i en konfirmasjon der far hadde blitt dumpet av mor. 

Han hadde ordnet seg en meget pen og åpenbart kåt dame i 20-årene.

De satt oppå hverandre nærmest under hele tilstelningen. 

En herlig hevn, litt usikker på hvordan konfirmanten opplevde det hele. 

Folkflesk

Folkflesk
29.03.21 16:04
Doozeren: Det ene vet du og det andre tror du. Vent og se, kanskje du blir overrasket.

Nei.

Folkflesk

Folkflesk
29.03.21 16:08
Bill_Babba: Hele problemet til Mor, er akkurat ekte kristen Konfirmasjon, eller en Kopi Konfirmasjon som hun ønsker.

Hvis du leser trådstarten så er det ganske åpenbart at det var eldre slektninger som bedrev utpressing av konfirmanten gjennom å knytte kristen konfirmasjon til pengegaver.

Men dere kristen-fundamentalister er så oppslukt av deres egen prektighet at dere ikke evner å se det mer rasjonelle folk ser: Dobbeltmoral og hykleri i religionens navn.

Gloriana

Gloriana
29.03.21 16:34
Doozeren: En herlig hevn, litt usikker på hvordan konfirmanten opplevde det hele.

Father of the year award goes to..... Når man (mis)bruker barnets dag til å straffe andre, man får da inderlig håpe avkommet er friskere mentalt. 

Til TS:

Hvorfor bor sønnen din kun hos faren sin? Og hvorfor skal du bestemme alt, har ikke gutten noe han skulle ha sagt her? Mennesker er aldri som man tror, når man går inn i et forhold så velger man å utvise en viss mengde tillit til vedkommende. Det er likevel ikke en garanti for at det ikke går rett vest, som det åpenbart har gjort her. At du opplever en sårhet og har ønsker er helt likegyldig, din jobb som medforelder er å samarbeide til det beste for barnet ditt. Det høres det ikke ut som om noen av dere evner. 

Konfirmasjoner er ikke noe annet enn en pengefest og mulighet for fasadejagende foreldre å vise frem sitt interiør, sine kunstverk og hvor hvilken fantastisk kakebaker man er. Ingenting feil i det, men det er nå det det er. Skjønner godt at ungdommen vil ha pengene!

KongOlav2

KongOlav2
29.03.21 17:26
Folkflesk: Hvis du leser trådstarten så er det ganske åpenbart at det var eldre slektninger som bedrev utpressing av konfirmanten gjennom å knytte kristen konfirmasjon til pengegaver. Men dere kristen-fundamentalister er så oppslukt av deres egen prektighet at dere ikke evner å se det mer rasjonelle folk ser: Dobbeltmoral og hykleri i religionens navn.

Klassisk religiøse. Når religionen kommer inn, så forsvinner vettet ut......

Bill_Babba

Bill_Babba
31.03.21 19:16
Folkflesk: Hvis du leser trådstarten så er det ganske åpenbart at det var eldre slektninger som bedrev utpressing av konfirmanten gjennom å knytte kristen konfirmasjon til pengegaver.

Ei sur grinete hevnsyk mor som hevder. Som også vil nekte en av husstand medlem til gutten og bli med på konfirmasjon.

Og en foreldre kan ikke tvinge en til kristen konfirmasjon, som nevnt av annen debattant: Det MÅ godkjennes av begge, så sant gutten ikke er medlem fra før.

Og siden gutten kan konfirmasjon i norske kirken, så er han registrert og dermed medlem. Og dermed tilhørende til kristen konfirmasjon.

Og tydelig att gutten IKKE er meldt ut og er medlem i Humanetisk oppgulp. Og kunne ikke siden bare 1 av foreldre godkjenner det.

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
31.03.21 21:25
loyche75: Min yngste sønn har bod hos far 1 år. Jeg har planlagt hans konfirmasjon og tema osv. Bla samlet på gamle fotball sko opp igjennom. Og far har vert enig eller har aldri brydd seg. Nå får jeg null info, og ønsker ikke at jeg gjennomføre planen min da han ikke trenger effekter ifølge far. Jeg hadde plan om Liverpool tema, og gledet meg til han endelig skulle komme inn i selskapslokaler. Men nå har tydelig vis far full kontroll på alt. Jeg ønsker ikke hans samboer skal være tilstede og heller ikke at hun skal lage selskap. Dette på grunn av måten de to gjorde ting, lenge før vi ble skilt. Jeg mener at konfirmant er man en gang og da skal en gjøres stas på ikke vare vanlig selskap. Han holder alt skult for meg. Null sammarbeid fra hans side. Han har nå klart å true gutten til å konfirmere seg i kirken, pga farmor til gutten og hans far ikke ville gi gave ved humanist konfirmasjon. Så jeg lurer på har han rett å holde meg totalt utenfor eller er det vi to som foreldre som skal gjøre dette i sammen for gutten?

Hva sier gutten som skal konformere seg? Det er han som er hovedpersonen og sier han et rungende nei til hele konfirmasjonen så er dere minst tre voksne som er skyld i det.

Skam dere.

puma1

puma1
31.03.21 22:29
GARDSDATTRA: Hva sier gutten som skal konformere seg?

Den religiøse myndighetsalderen er 15 år. Fra det tidspunktet bestemmer han 100% selv. 

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
31.03.21 22:48
puma1: Den religiøse myndighetsalderen er 15 år. Fra det tidspunktet bestemmer han 100% selv.

Jeg vet det, men i dette tilfellet så har gutten bestemt seg for kirkelig konfirmasjon eller gått med på det. Derfor er ikke det et tema selv om mor tror det.

I dette tilfellet lager begge foreldre bråk og krangling med farmor på sidelinjen som egentlig ikke har noe hun skal ha sagt. Det er det som kan få gutten til å bestemme seg for at dette orker han ikke og derfor kan avlyse hele konfirmasjonen. Og da blir det selvsagt de voksne som sitter med ansvaret og bør skamme seg.

Noen bør her klappe igjen brødsaksa, svelge noen kameler og prøve et samarbeid. Det gjelder både mor og far.

Går ikke det så anbefaler jeg at far og bonusmor som har gutten boende hos seg at de ikke inviterer mor. Men da bør hun slippe å betale sin del for selskapet.

puma1

puma1
31.03.21 22:54
GARDSDATTRA: konformere seg

Et artig ord, uansett. 

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
31.03.21 23:23
puma1: Et artig ord, uansett.

Sitter og skriver i halvmørke med et glass vin og dårlig syn.

Torotto

Torotto
01.04.21 22:21
loyche75: Min yngste sønn har bod hos far 1 år. Jeg har planlagt hans konfirmasjon

Da syntes jeg du skal la de ordne selskapet og tenke på hvordan du best kan fylle dagen hans.   Lag ikke dette til en kamp!   I det lange løp; vil du tjene på det.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg