Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Barn og ungdom. Oppdragelse og folkeskikk.

NYTT TEMA
Catweasel
CatweaselInnlegg: 6031
13.01.05 11:37

Hei.
Som litt eldre barnefar er jeg ganske overrasket over dagens unge.
Det som vi tidligere regnet som vanlig, elementær folkeskikk ser ut til å ha gått helt av 'moten'. Det er i dag ikke ofte å treffe unge som har en ok framtreden, og jeg mener ikke at jeg selv er spesiellt kritisk eller kravstor.

Vi har ofte besøk av ungenes jevnaldrende, og vanlige ting som å hilse når man kommer inn (dette gjelder også personer som er på besøk første gangen hos oss), ta av sko i gangen ol. er helt mangelvare.

Den samme mangel som vi ser med folkeskikk ser også ut til å gjelde evnen til å være selvstendig: ordne sine egne ting selv (som lekser uten å bli mast på hver dag, klare å komme seg 500 meter rundt i nabolaget for egen maskin uten at noen må kjøre dem, gidde å smøre sine egne brødskiver, kanskje enda til kunne ta et lite tak og hjelpe til hjemme. Dette gjelder selvsagt ikke SMÅ barn, men unger i 12-13 års alderen og oppover.

Mitt spørsmål er derfor hvordan er det andre steder, hvilke krav blir stillt/stilles til unger i 10-18 års alderen?
livslyst
livslystInnlegg: 3136
13.01.05 11:47
hm...Har en datter på tre, og kan derfor ikke svare på egne vegne..
Men ikke altfor lenge siden jeg selv var 16!(okda, 12 år, men..)
Jeg og broren min lærte at man skulle hilse når man kom på besøk,vi måte gå/sykle til venner og opplevelser selv(så langt det var mulig da..) og smurte mat selv fra vi var ti..
Jeg er LIVREDD for å gjøre noen feil med min datter, gjør alt i min makt for å få henne til å gjøre ting på egen hånd, være seg kle på, hjelpe å lage mat(smørkniv og en agurkbit, eller røre i risen rett før servering), bare små ting for å venne henne til at mamma ikke kan gjøre alt.. Rydde rommet er hun åpenbart litt for liten til, men hun gjør da så godt hun kan..

Er overhodet ikke interessert i å få meg en "drittunge" som ikke klarer noenting selv..

har også vært endel lærervikar, og det er HELT sykt hvor mange av barna på 11-12 som ikke hilser eller som slenger beina på pulten og ikke hører på mine instrukser i det hele tatt..

Hver generasjon med ungdommer har jo sin "motegreie", og klart at 12-13 åringene kanksje ikke syns det er så "kult" å hilse pent på, eller komme gående til kiosken der resten av gutta henger.. Husker det vagt selv, at det var litt stas å bli kjørt...Uansett kommer vi alle til en alder(ca 20?) når vi ser verden rundt oss litt tydligere og oppfører oss slik vi ser andre voksne gjøre..
LiKri
LiKriInnlegg: 8162
13.01.05 11:48
Catweasel skrev:
Mitt spørsmål er derfor hvordan er det andre steder, hvilke krav blir stillt/stilles til unger i 10-18 års alderen?

-- Ingen ser det ut til. Ungene gjør som de vil og blir sydd puter oppunder armene både på skole og hjemme. Det er på tide at foreldre nå lærer at de faktisk er foreldre, ikke kompiser. De gjør ungene bare en gedigen bjørnetjeneste for slik oppførsel kommer de ikke langt med resten av livet.

Sett grenser. Still krav og gi dem utfordringer både på skolen og hjemme. Lær ungene god gammeldags folkeskikk og høflighet.
IACOCCA
IACOCCAInnlegg: 9229
13.01.05 23:18
Jeg har ved flere anledninger problemer med at folk ikke svarer når man sier "HEI HEI".

Imidlertid var det verste eksempelet i så måte en eldre "herre" på 60-70 år som holdt til et sted jeg arbeidet for en stund siden.
Da der ikke var svar å få etter 5 repetisjoner av gange forbi med innlagt "HEI HEI" med meget høy og klar stemme måtte jeg gå fysisk til verks og fjerne fra "herren" det han holdt på med.
Videre spurte jeg: "Hvorfor ikke svare når en annen ansatt hilser? Det burde da være for en sosial refleks å regne?"
"Må jobbe" sa han, og fortsatte som om han var en maur som hadde blitt fratatt en barnål.

Så det er altså noen elder som IKKE HAR DET GRANN av folkeskikk, og vi "unge" må ta til orde for å prøve å få dem til å ligne grisen i så måte.
Dessverre er det ikek alle det biter på.
Lovinda
LovindaInnlegg: 30
14.01.05 12:28
Jeg synes det er mange hyggelige og høflige barn og tenåringer og ungdommer her i landet jeg.

De som kommer på besøk hos meg tar iallfall av seg skoene når de kommer på besøk og henger opp jakken sin. Noen av barna er sjenerte og det tar jeg høyde for, det kommer seg etter hvert. Og er det noen som gjør noen sprell så sier jeg fra ganske så klart, og det har de akseptert for de kommer iallfall igjen. Jeg har jo hørt om foreldre som har opplevd at besøkende barn har vært i skapene og forsynt seg med godt, men det har jeg tilgode å oppleve men det kommer sikkert av at ikke mine barn engang roter i skapene........ uten at jeg har hatt behov for å presisere dette noe nærmere for de.

Mine to eldste ordner matpakken sin selv, og kommer seg selv opp om morgenen, andre ting trenger de å minnes på men barn tenker ikke bestandig likt som oss.
De går til skolen, den har bare 5 min. å gå mens den andre har en halvtime. Jeg har ikke førerkort og bil så det sier seg selv, far kjører heller ikke ungene hit og dit, de sykler ofte selv dit de skal.

Så jeg må si at jeg stort sett er fornøyd med både mine egne barn og andres barn, enkelte unntak finnes dog men jeg velger å se bort fra dem.
manitu
manituInnlegg: 185
16.01.05 03:57
Av vane gidder jeg ikke svare på innlegg som ikke interesserer meg. Dette innlegget interesserer meg derimot på en måte som er særegen : det berømte "alt var mye bedre under krigen"-syndromet.

Hvis det var så mye bedre skal jeg knapt stjele vekk illusjonene. Folk med enkle forklaringsmodeller bør ikke tas fra sine enkle verdensbilder.

Slik man kan oppdage at kvinner man regnet som oppegående sakte men sikkert blir kjerringer ; like fullt blir menn til gamle gubber...

Indikasjon på gammel gubbe er "alt var mye bedre før" / "alt var mye bedre under krigen"-syndromet.

Fenomenet skyldes en blandings av
a, for mye dødtid (noe må man tenke på)
b, troen på egen fortreffelighet

Ikke le av gubbene/kjerringene. Plutselig er du en av dem...
neguah
neguahInnlegg: 68
19.01.05 21:02
Kan ikke si at jeg er enig med deg. Jeg jobber på en kafé, og hvilke gjester er høffligst, rydder opp etter seg og oppfører seg ordentligst? Du tror det sikkert ikke, men det er faktisk ungdommene det! Guttene er et hakk bedre enn jentene- det er min erfaring. Når du kritiserer ungdommene for hvordan de oppfører seg må du samtidig huske på hvem som har oppdratt dem slik.
NBBO
NBBOInnlegg: 528
24.01.05 21:09
til alle debattantene.
-------------------------------
Folkeskikk ,det var noe vi i gamle dager hadde det............................
Nå læres det ikke i barnehagen engang det.Man skylder på for lite bemanning,må vite, det er da lett å skylde på foreldrene da .Men man skal jo på død og liv ha disse unga i barnehagen og da blir det slik.Hadde man vert hjemme de første tre åra med 80% lønn fra samfunnet istedet ville folkeskikken hatt et bedre utfall,
det tror jeg........uten å være tvilende........................................................
minnimuus
minnimuusInnlegg: 383
24.01.05 21:19
livslyst skrev:
Jeg er LIVREDD for å gjøre noen feil med min datter, gjør alt i min makt for å få henne til å gjøre ting på egen hånd, være seg kle på, hjelpe å lage mat(smørkniv og en agurkbit, eller røre i risen rett før servering), bare små ting for å venne henne til at mamma ikke kan gjøre alt..

# Kjenner meg igjen her ja! Har ikke barn selv, men bodde sammen med en venninne og hennes datter (fra hun var to til hun var fire), og fikk følgelig en del ansvar for jenta. Og vi var begge veldig opptatte av at hun skulle lære seg å gjøre ting selv (det hun var stor nok til selvfølgelig) og at hun skulle lære å oppføre seg ordentlig. Ting som å si "kan jeg få" i stedet for "jeg vil ha", og det å si takk for maten o.l. Og når jenta som fire-åring var flinkere enn kusinen min på åtte til alt fra bordskikk til det å klare seg litt uten mamma, da var vi begge litt stolte. Håper bare jeg klarer å gjøre en like bra jobb med mine egne barn en gang. :)
LiKri
24.01.05 23:18
NBBO skrev:
til alle debattantene.
Nå læres det ikke i barnehagen engang det.Man skylder på for lite bemanning,må vite, det er da lett å skylde på foreldrene da

-- Så du er unntatt fra å lære dine barn folkeskikk hvis du har dem i barnehage? Da er det barnehagens jobb? Hvordan har det seg da at noen av barna i barnehagen har utmerket folkeskikk mens andre er totalt blottet for det? Ergo er det noen foreldre som klarer oppdragelsen fint selv mens andre mener barnehage/skole skal gjøre det. Oppdragelse er foreldrenes jobb.
Fudge
FudgeInnlegg: 718
25.01.05 15:53
Det har vel vært godt over hundre slike "Dagens ungdom mangler respekt" og lignenede saker her. Jeg sier ikke at jeg vet bedre om dagens ungdom enn alle andre, men jeg har god peiling, etter som jeg er en selv. =)

Det er langt fra alle ungdommer som er så grusomme som de fleste ser ut til å tro. Jeg kjenner en hel bråte med ungdommer som alle er sunne oppadgående folk, med sunne interesser som sport og slike ting. Mange av dem har jobb, og alle gjør en god del hjemme.

Ikke gjør feilen med å dømme alle ungdommer som djevler, fordi de ikke er akkurat slik som du forventer at de er. Det ser ut til at mange nemlig forventer at ungdommen i dag skal se opp til dem som om de er noen gudommelige vesener og at vi skal falle på kne og kysse støvet foran dem.

Det er forresten ikke i alle hjem at de tar av seg skoene, kanskje de som var på besøk hos deg ikke er vandt med å ta av seg skoene?

-------------------------->
Fudge som blir lett provosert av "ungdommen nå til dags" tråder.
LiKri
25.01.05 16:30
Fudge skrev:
Det er forresten ikke i alle hjem at de tar av seg skoene, kanskje de som var på besøk hos deg ikke er vandt med å ta av seg skoene?

-- Da bør man observere hva de som bor det gjør, hvis ikke kan de vel ikke være spes oppegående? Forøvrig er det ikke dagens barn og ungdom sin feil at de mangler oppdragelse (de som ikke har det, gjelder ikke alle) men foreldrene deres.
darkfear
darkfearInnlegg: 94
25.01.05 22:05
Jeg kjenner en som har folkeskikk:=)
kaso
kasoInnlegg: 14876
25.01.05 22:07

NBBO skrev:
til alle debattantene.
Nå læres det ikke i barnehagen engang det.Man skylder på for lite bemanning,må vite, det er da lett å skylde på foreldrene da .Men man skal jo på død og liv ha disse unga i barnehagen og da blir det slik.Hadde man vert hjemme de første tre åra med 80% lønn fra samfunnet istedet ville folkeskikken hatt et bedre utfall,
det tror jeg........uten å være tvilende........................................................
---------

Du er virkelig ikke sann, NBBO. Foreldre kan vistnok ikke gjøre feil i dine øyne. Enten er det barnehagen, skolen eller barnevernet sin feil at noen barn havner i på feil spor.

neguah
26.01.05 12:57
folkeskikk er og blir foreldrenes oppgave, og jeg har ingen tro på at det er forskjell på unger som går i barnehage og de som ikke gjør det ang. dette. I barnehagen lærer ungene å omgås andre voksne og barn, vise hensyn ol.
Oppdragelsen er det foreldrene som skal ta seg av.Jeg var hjemmeværende de tre første åra jeg, men jeg tror neppe DET avgjør om min sønn har bedre folkeskikk enn andre. Min sønn sier "takk" uoppfordret, fordi han har vært vant med at JEG gjør det, han sier unnskyld fordi han hører JEG gjør det. Poenget er at det er foreldrene som er barnas rollemodeller,enten de er hjemmeværende eller ei, og de tar etter det vi gjør-ikke bare det vi sier.
manitu
manituInnlegg: 185
28.01.05 21:06
Meget bra poeng.
NBBO
31.01.05 16:03
Til Kaso....
---------------------------
Opphavet til dårlig folkeskikk ER fra barnehagenes tidlige morgen da barnehagene var til fir de rike foreldres barn tidlig i 60-tallet. Siden har det bare blitt verre og verre.De som har sitt arbeid i en barnehage i dag, er det mange som selv ikke har lært hva vanlig folkeskikk egentlig går ut på. De vokste opp i den frie oppdragelsestiden og da var det helt annerledes enn det var da jeg vokste opp,man
fikk seg en over kjeften om man ba en voksen om å holde kjeft. Men hva skjer i dag?Er det noen som reiser seg på bussen for å gi en eldre person setet, for eks.?
Jeg tror at det må mer "lett disiplin" til i barnehagen og litt strengere disiplin til i skolen for å få skikk på folkeskikken.
Fudge
FudgeInnlegg: 718
31.01.05 18:04
Lærer ungene å reise seg for eldre personer i barnehagen? Det lærte ikke jeg, jeg fikk lære det fra foreldene mine jeg...
Og jeg vet om mange som reiser seg fore eldre personer. Har du vært rundt i hele norge og studert ungdommen siden du har så lett for å dømme alle sammen?

Tjobing!
neguah
31.01.05 18:20
Mange eldre blir fly forbanna om ungdom reiser seg for dem på bussen!
Uglami
UglamiInnlegg: 15336
31.01.05 19:01
for en iditotisk ting å si! ja, bare dra alle over en kam!! og selvfølgelig er det ingen voksne som er sånn som du beskriver heller?? fordommer er det du er full av!!
LiKri
01.02.05 11:04
NBBO: hvem mener du har ansvaret for å lære barn/unge folkeskikk?
Oddball
OddballInnlegg: 202
01.02.05 13:11
NBBO skrev
Opphavet til dårlig folkeskikk ER fra barnehagenes tidlige morgen da barnehagene var til fir de rike foreldres barn tidlig i 60-tallet. Siden har det bare blitt verre og verre.De som har sitt arbeid i en barnehage i dag, er det mange som selv ikke har lært hva vanlig folkeskikk egentlig går ut på. De vokste opp i den frie oppdragelsestiden og da var det helt annerledes enn det var da jeg vokste opp,man
fikk seg en over kjeften om man ba en voksen om å holde kjeft.

Jøss - HAR du barn i barnehagen eller? Jeg har hatt to... Og noen av de ungene som hadde mest problemer med å tilpasse seg og ta hensyn var de som hadde gått hjemme med mamma i flere år og fått sydd seg puter under armene i alle retninger.
De som er foreldre nå vokste stort sett ALLE opp i den tiden da friere barneoppdragelse var mer in. Barneoppdragelse er foreldrenes ansvar! Jeg har sett mange eksempler på at barnehagen har slitt med å lære enkelte barn bordskikk og hensyntagning siden de ikke har hatt denne ballasten med seg hjemmefra.

Forøvrig er det mange uhøflige og sure eldre - det er ikke spesielt OK når man prøver å innprente barna god oppdragelse og så ser de hvordan enkelte voksne kan oppføre seg.
NBBO
05.02.05 14:34
LiKri...
-----------------
Det er INGEN som ikke mener at det er foreldrene som skallære barna folkeskikk,
men når skal man det da i dagens hektiske samfunn der begge foreldrene er i full
jobb, og lever i en "tidsklemme" som man kaller det? Man drar på jobb til kl ?
og er der til kl.? og siden skal man hente ungene i barnehage eller skolefritidsordningen.Når man så kommer hjem trøtt og sliten selv og barna bråker litt slik de har gjort i barnehagen der det er altfor mange unger pr.ansatt som dem selv uttrykker det av og til hva er da resultatet? det er ad ikke annet enn bråk ,og hvem må da "inn på rommet" som en slags straff,og hvor lang tid er det da igjen til leggetid? Barna ser foreldrene i ca 4 timer pr døgn, og hvem kan da si at man kjenner sine barn?Samfunnet er jo på god vei inn i en institusjoneringstid for oss alle og det er forferdelig feil!!!
LiKri
05.02.05 18:23
avel NBBO.. Hvordan har det seg da at mange foreldre er i full stand til å lære sine barn folkeskikk i denne tidsklemma mens andre ikke klarer det? Snedig også at det er de som ikke klarer det som klager mest på skole og barnehage (min oppfatning, så ingen vits i å be om dokumentasjon)..
Barak
BarakInnlegg: 8458
06.02.05 01:54
De fleste ungdommer har en mangel i oppdragelsen!

Foreldre må lære seg å straffe barna/ungdommene når de gjør noe galt!
Husk at Nei er Nei!

Shalom!
agmje
agmjeInnlegg: 253
06.02.05 14:51
Catweasel skrev:

"Som litt eldre barnefar er jeg ganske overrasket over dagens unge.
Det som vi tidligere regnet som vanlig, elementær folkeskikk ser ut til å ha gått helt av 'moten'. Det er i dag ikke ofte å treffe unge som har en ok framtreden, og jeg mener ikke at jeg selv er spesiellt kritisk eller kravstor."

Filosofen Sokrates skrev:
”Våre ungdommer elsker ingenting annet enn luksus og dovenskap. Unge menn og kvinner oppfører seg dårligere enn noen gang tidligere. De forakter alle autoriteter og viser ingen respekt for alder. Vår tids barn har blitt våre tyranner. De reiser seg ikke engang om en eldre person kommer inn i et rom, de er uforskammet mot sine foreldre og andre, de forstyrrer alle dannede samtaler mellom fornuftige mennesker, de har dårlige matvaner og er blitt til alle læreres skrekk.”

Dette ble sagt for ca 2500 år siden..... Det er mye som har forandret seg siden da, men tydeligvis ikke voksnes syn på ungsommer!?

Hilsen Voksen Dame, som ofte møter høflige og hyggelige barn og ungdom!

DonDiego
DonDiegoInnlegg: 144
08.02.05 03:22
kjøre Barak..... kanskje vi (de fleste ungdommer) skal huske det når du ligger på sykehus i alder av 90. Tror du virkelig at du forbedrer noe som helst med å fordømme. Hva slags mangel på kunnskap er det? Mange ungdommer blir også behandlet som negerne i Usa på 60tallet. Jeg kan f.eks gå inn på en cafe for å kjøpe en kopp kaffe med en venn eller to. 10 minutter senere kommer det noen eldre mennesker inn, de får selfølgelig bestille FØR oss, de får maten/drikken FØR oss. Etter 15minutt blir vi bedt om å bytte til et annet bor fordi her skal det sitte noen andre. Eller plutselig får bordet vårt en reservert lapp selv om det er 10 andre ledige bord. Det er som å sitte bakerst i bussen, eller ikke sitte på de "voksnes benk" selv om jeg er 18 år da.
fsad
fsadInnlegg: 1
23.04.18 18:51

Jeg er ikke en voksen, men har en liten sleiping av en bror. Vi er på bursdag og han har de fordømte beina sine på bordet. Han sitter i sofaen og slipper ut en rap, og ler av det imens han spiller på mobilen sin. Da vi skulle spise, så begynte han å plukke ut løken i pizzaen som en liten gutt på 5år. HAN ER 12 ÅR!

Bill_Babba
Bill_BabbaInnlegg: 5429
28.10.18 17:04
Catweasel: Hei.
Som litt eldre barnefar er jeg ganske overrasket over dagens unge.
Det som vi tidligere regnet som vanlig, elementær folkeskikk ser ut til å ha gått helt av 'moten'. Det er i dag ikke ofte å treffe unge som har en ok framtreden, og jeg mener ikke at jeg selv er spesiellt kritisk eller kravstor. Vi har ofte besøk av ungenes jevnaldrende, og vanlige ting som å hilse når man kommer inn (dette gjelder også personer som er på besøk første gangen hos oss), ta av sko i gangen ol. er helt mangelvare. Den samme mangel som vi ser med folkeskikk ser også ut til å gjelde evnen til å være selvstendig: ordne sine egne ting selv (som lekser uten å bli mast på hver dag, klare å komme seg 500 meter rundt i nabolaget for egen maskin uten at noen må kjøre dem, gidde å smøre sine egne brødskiver, kanskje enda til kunne ta et lite tak og hjelpe til hjemme. Dette gjelder selvsagt ikke SMÅ barn, men unger i 12-13 års alderen og oppover. Mitt spørsmål er derfor hvordan er det andre steder, hvilke krav blir stillt/stilles til unger i 10-18 års alderen?

Jeg er 45 år, og disse tingene du snakker om her. Var vekke allerede når jeg var i 12 års alderen.

Du kan ikke forvente att dagens barn, oppfører seg bedre en foreldrene?

Og foreldrene er tross alt oppdratt av dagens besteforeldre.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester