Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Tidsklemma!

NYTT TEMA
Smurf_8
Smurf_8Innlegg: 495
16.01.06 12:03
VG har i dag startet en ny serie hvor de skal "sette søkelyset på barneforeldrenes kamp om tiden". I dagens VG leser vi om en barnefamile med tre små barn og deres "tidsklemme". På nyhetene på morgenen i dag ble det sagt at en av tre foresatte ikke var fornøyd med dagens åpningstider i barnehagene. Det kom frem at flere mente da var for tidlig og stenge kl. 17.00, noen ville sågar ha døgnåpen barnehage fordi som jobber skift, og da spesielt for aleneforeldre som ikke arbeider "A4" tider.

Hvor skal dette føre hen?? Er barn bare "status" symbol? Forventer man at dagens samfunne skal tilrettelegge alt for barnefamiliene med 24-timers barnehager? Får man barn, må man ta ansvar deretter! Livet blir naturlig nok endret når man har vært to og blir tre, fire og fem! Jeg mener det beste er at en av de foresatte velger å trappe ned til en mindre stilling for barnets skyld de første årene. Undrer meg på hvordan dette samfunnet skal bli!
Sobchak
SobchakInnlegg: 8553
16.01.06 12:09
tidsklemma er svada og bullshit av verste sort. folk som får unger, for ta ansvaret for det også. de kan ikke regne med å ha en karriere + utekvelder med venner + diverse foreninger og klubber + alle mulige hobbyer som de hadde før.

å havne i tidsklemme er bare et annet ord for å være idiot uten innsikt i egen situasjon
Devise
DeviseInnlegg: 209
16.01.06 12:49
Overskriften i dagens VG er: 1 av 2 foreldre mener familien hindrer karrieren.

Hva er egentlig karriere? Å arbeide systematisk for å få en enda bedre jobb med høyere status og lønn? Eller dreier det seg om å ha en jobb som gir mat på bordet og tak over hodet?

Det kan se ut som at flertallet har gått i fella, de bosetter seg sentralt med de kostnader dette medfører. Folk låner penger som aldri før, spesielt dyrt blir dette for unge familier og for å greie låneforpliktelsene har de solgt seg selv til "tidsklemma".

Blir de lykkligere av et slikt liv? Den store andelen med skilsmisser tyder ikke på det.

Og selvfølgelig, det finnes alternativer for å unngå "tidsklemma". Men prioriteringene mellom å bo sentralt med et rikt kulturtilbud, eller å ha et rikt familieliv mere usentralt er visst ikke et alternativ.
LiKri
LiKriInnlegg: 8162
16.01.06 13:01
Noen jobber 7-15. Atter endre fra 8-16, 9-17, 12-20, 16- 24, 21-07 osv osv. At det er behov for barnehager med andre åpningstider enn 8-17 er det vel liten tvil om. Dette kan jo reguleres med makstid i barnehagen.

Smurf_8
16.01.06 13:38
Det er klart at mange ikke arbeider 8-16. Men å ha barnehager åpent til lengre enn etter 17 kan da ikke være til det beste for barnet? Og det er vel barnet som skal prioriteres? Ok, barnet kan være i barnehagen et visst antal timer per dag, men å bli henta f.eks kl 21 fordi det ble levert kl 14, er det til barnets beste???
LiKri
16.01.06 13:43
Ser ikke at mer fleksibilitet automatisk er negativt for barnet da det gir foreldrene større handlefrihet. For mange vil det bety bedre tilrettelegging av hverdagen slik at foreldrene faktisk får mer tid sammen med barna, enn når de tvinges inn i en fastlåst løsning.

Hvis et barn leveres kl 14 vil jo dette betyr hele dagen fram til da sammen med barnet. Er dette negativt?

Smurf_8
16.01.06 13:48
Nei, det er ikke negativt. Men da vil det si at barnet trolig ikke får lagt seg før ved tidligst 22 tiden, og hva er igjen av tid til de foresatte da? Er ikke normalt eller bra for barnet å snu den biologiske klokka for mye. Men at barn ned i ett-års alderen må leve ett sånt stressende liv synes jeg er helt forkastlig!
LiKri
16.01.06 14:11
Det er klart at ikke alle løsninger er like gode, men å automatisk avskrive slike løsninger som døgnåpne barnehager er heller ikke av det gode.

Devise
16.01.06 14:55
Trådstarter undrer seg på hvordan dette samfunnet skal bli.

Vel, vi ser allerede nå konsekvensene av samfunnets utvikling. 104.000 voksne fikk psykiatrisk behandling i 2005, pluss de tusner med barn og unge som også får behandling.

Vet at det ikke er populært å trekke frem disse opplysninger i slike debatter, men hvis ikke disse problemene skyldes samfunnets utvikling, da må det være et virus som forårsaker psykiske problemer hos en stadig større gruppe av Norges befolkning.
LiKri
16.01.06 15:01
Eller at det ikke lenger er tabu og skamfullt? Eller kanskje at flere lidelser nå kan behandles?

F eks vil ingen figurere i behandlingsstatistikkene for mosevekst i ørene dersom dette ikke kan behandles. Men så fort man finner et medikament eller annen effektiv behandling mot dette, vil også de som lider av det behandles og havne i statistikkene dine :)

Devise
16.01.06 15:36
LiKri skrev:
Eller at det ikke lenger er tabu og skamfullt? Eller kanskje at flere lidelser nå kan behandles?

F eks vil ingen figurere i behandlingsstatistikkene for mosevekst i ørene dersom dette ikke kan behandles. Men så fort man finner et medikament eller annen effektiv behandling mot dette, vil også de som lider av det behandles og havne i statistikkene dine :)

----------------------------------

Og en femdobling fra 1970 i antall selvmord blant barn og unge skyldes kanskje bare bivirkninger av medikamentene?

Enkelt å fabrikere et svar som passer akkurat til egen livssituasjon.
LiKri
16.01.06 15:44
Beklager, visste ikke at du satt med fasiten.

Smurf_8
16.01.06 18:57
Er enig med Devise. Jeg mener vi med våres kjas og mas i hverdagen skaper sressede barn som igjen får problemer. Har man barn må man innrette seg deretter, man må "ofre" noen av voksentingene og heller gjøre mer som man vil når barn blir større. Samfunnet kommer til å gå rett ad dundas fordi alle skal realisere seg selv og leve som før man fikk barn. Jeg er sikker på at mange av barna/ungdommen i dag som sliter med bl. a psykiske problemer har hatt en stressende barndom med mas og kjas. Og jeg tror det kommer til å bli værre. Men samtidig tror jeg det er mer et by fenomen at man skal klare og gjøre alt mens man har barn i tillegg til de foresatte jobber 100.
Conny
ConnyInnlegg: 294
16.01.06 20:27
Jeg har selv valgt å jobbe 80% stilling, og rent tidsmessig synes jeg det er helt ideelt. Økonomisk betyr det at vi ikke har råd til dyre ferieturer, og at utgifter som nye klær og andre ekstrautgifter må spares til, men jeg synes bedre tid i hverdagen er å foretrekke framfor en dyr ferie en gang i året.
Jeg har full forståelse for at foreldre i dag ofte må jobbe mer for å ha råd til boliglån og andre utgifter, men jeg tror at de fleste av oss kan klare å prioritere bort økonomiske utgifter vi tror vi trenger, til fordel for mer tid sammen.
lukrets
lukretsInnlegg: 3370
16.01.06 21:04
Conny skrev:
>Jeg har selv valgt å jobbe 80% stilling,

hvorfor valgte ikke barnefaren 80% stilling?

lucretius
Conny
ConnyInnlegg: 294
16.01.06 22:07
Kanskje fordi vi ikke bor sammen, og det er meg som har den daglige omsorgen :)
Rawien
RawienInnlegg: 4592
16.01.06 22:24
Tidsklemma ble det faktisk snakket om på radio i dag. Sosiolog Ivar Frønes fortalte hvordan tidsklemma er noe vi skaper selv. Vi jobber ikke mer i dag enn for ti år siden, faktisk mindre, men vi har mye mer vi vil fylle fritiden med, spesielt nå som vi har råd til å kjøpe det meste som vi vil dyrke på fritiden. Det er dette og ikke arbeidslivet som skaper tidsklemma. I Norge har vi tross alt et fleksibelt arbeidsliv komparativt sett.

Smurf_8 sier ”Får man barn, må man ta ansvar deretter” Klart alle mener foreldre skal ta ansvar for barna sine, dessverre legger ikke arbeidslivet bestandig ting til rette. Ei av mødrene i barnehagen min datter går i, er alenemor og sykepleier. Er dere klar over hvilken vanskelig kombo dette er. For henne hadde døgnåpen barnehage vært et supert alternativ. Jeg sier ikke at døgnåpen barnehage nødvendigvis er et flott forslag, men ikke utelukkende uten positive elementer.

Det er også viktig å nevne at det faktisk ER viktig for oss å legge til rette for barnefamilier i dag. Grunnen til dette er jo fordi det er et sterkt behov for flere barn i Norge for å få en bærekraftig utvikling i arbeidslivet i årene fremover. Trodde eldrebølgen var noe de fleste var kjent med. Når forslag som døgnåpen barnehage blir lagt frem er det ikke for å skape større avstand mellom barn og foreldre, men å legge ting til rette for de som ofte kan ha problemer med å kombinere disse to tidsmessig. Personlig synes jeg ikke de trenger å ha døgnåpent, men heller gitt et tibud med utvidet åpningstid, mer eller mindre tilpasset de yrkene som oftest har problemer med dette, som for eksempel sykepleiere kan ha.

gabrielx
gabrielxInnlegg: 5769
16.01.06 22:31
''Rawien skrev:
Tidsklemma ble det faktisk snakket om på radio i dag. Sosiolog Ivar Frønes fortalte hvordan tidsklemma er noe vi skaper selv. Vi jobber ikke mer i dag enn for ti år siden, faktisk mindre, men vi har mye mer vi vil fylle fritiden med, spesielt nå som vi har råd til å kjøpe det meste som vi vil dyrke på fritiden. Det er dette og ikke arbeidslivet som skaper tidsklemma. I Norge har vi tross alt et fleksibelt arbeidsliv komparativt sett.''

Dette er faktisk langt på vei sant selv om enkelte selvfølgelig har en vanskelig situasjon.

Hos enkelte går det jo nærmest prestisje i å ha det travelt; det et tydeligvis stas å skryte i lunsjen av at man har såååå dårlig tid etter jobb og knapt nok har tid til det mest nødvendige. Men å kutte ut trening to kvelder i uken, det afrikanske trommekursert ;), venninnekveld eller fotball/tur på by'n med gutta for å ha tid til familien er samtidig helt uaktuelt... ''For man må jo ha ett liv og.''

Som Frønes skriver: Mye av 'tidsklemma' (idiotisk moteutrykk forøvrig) er selvskapt. Kanskje langt på vei fordi alle forventer at man skal ha tid til absolutt alt nå idag.
Rawien
16.01.06 22:41
gabrielx skrev:
Dette er faktisk langt på vei sant selv om enkelte selvfølgelig har en vanskelig situasjon.

- Nettopp. Som eksempelvis sykepleiere.

Og ja tidsklemma er selvskapt. Vi har så mye vi skal gjøre i dag av hobbier, trening og venner. Barn tar også selvfølgelig tid på en annen måte enn før. Tidligere var det bare å slippe de ut døra så fant de jevnaldrende å leke med hele tiden, i dag er det meste arrangert. (mener jeg da, uten noe dirkekte forskningsmessig å støtte meg til)
Carebear
CarebearInnlegg: 8050
17.01.06 11:42
Rawien skrev:

For henne hadde døgnåpen barnehage vært et supert alternativ.

**
Nå har ikke jeg barnehagebarn selv, så for meg er det ikke noe aktuelt problem. Men; hvis denne moren jobber nattskift for eksempel, fra 23-07, skal hun da hente sin ett-toåring i barnehagen klokka sju? For så å la ungen styre seg selv mens hun selv sover noen timer? Eller skal ungen være i barnehagen til mor har fått sovet ut etter nattskiftet? I tilfelle blir det temmelig lange dager/netter på den ungen i barnehagen....
Rawien
17.01.06 15:39
Det beste alternativet for en sykepleier vil jeg tro er at barnehagen åpner såpass tidlig at hun får mulighet til å ta morgenskiftet. Hvis hun likevel MÅ ha nattskiftet, så sover jo ungen seg sannsynligvis gjennom hele nattskiftet hennes, og trenger bare da å stå opp for å ha en vanlig dag i barnehagen, bare uten den sedvanlige leveringen på morgenen. Om det vil funke vet ikke jeg, men en mulighet ihvertfall.
Carebear
CarebearInnlegg: 8050
18.01.06 11:37
Nattskift begynner vanligvis kl 23, det er jo kanskje litt sent å dra ut en 1-2 åring, så da bør vel ungen leveres ved før leggetid, skal den da være i barnehagen fram til kl 16 dagen etter, så blir det ikke mye tid igjen hjemme....
Rawien
18.01.06 17:57
Sant det er upraktisk, men man mister uansett ikke mye tid når barnet sover. Det eneste man mister er tiden fra ungen står opp til man leverer den i barnehagen, og det er ikke mye tid.

Vet ikke helt hva de vil med døgnåpen barnehaget, siden mange nye problemstillinger melder seg. At det er en mulighet og at det kan hjelpe mange skal man likevel ikke se bort ifra :)
Smula_7
Smula_7Innlegg: 2024
18.01.06 19:52
Jeg er alenemor og sykepleier. Nå har jeg store barn, men det hadde vært supert med døgnåpne barnehager. Jeg har bodd i Sverige og der var dette vanlig allerede i 1989.Jeg ble alene mens jeg bodde der. Hadde det ikke vært for disse barnehagene hadde jeg nok bare måttet slutte å jobbe.

Tilbake i norge skaffet jeg meg dagjobb, men barnehagene åpnet jo for sent. Dessuten var alle sure fordi jeg fikk dagvakter. Siden det var sykepleiermangel fikk jeg forhandlet meg til dette ved ansettelse. Lønnen ble kjip med bare dagvakter og økonomien bånn.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg