Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Moralsk forfall eller firkantet konservatisme?

NYTT TEMA
Missvoltaa

Missvoltaa
26.04.06 12:01
Litt usikker på passende dumpingplass av denne posten,men iom at Utroskap –og øvrige
relaterte fora til tema enten er utdebattert eller bare lite hyggig besøkt, plasserer jeg den liksågodt her.
Tittelen er med vilje spissformulert,og jeg håper da inderlig det vil dukke opp en god del in between-forslag her etter hvert. So, til saken.

Forleden dag hadde jeg besøk av ei long lost venninne fra mine barne -og ungdomsår,og det er alltid trivelig å gjenoppta svunne vennskap. Vi prater om alt og ingenting,og ettersom vi begge er singel som aldri før,utvikler samtalen seg naturlig etterhvert inn på uhøytidelig preik om gutter. Jeg forteller kort og ivrig om mine up’s and down’s på den fronten,og hun er flink å lytte.

Til slutt er det hennes tur, og jeg utfordres til en lengre og uforberedt prøve i hvordan ta i mot uforvarende info uten å virke FOR himmelfallen. Jeg innrømmer glatt at jeg sleit en smule. Hun legger da altså alle kort på bordet og forteller om et elsker-forhold til en kar med dame. BIG SHOCK. I alle fall var det litt bakoversveis for undertegnede ,og det er jo her hele topicen min har sitt tyngdepunkt.
Åssen ville du ha reagert på tilsvarende informasjon?

Jeg er ikke helt ferdig med storyen. Naturligvis sparer jeg henne for oppfarende kommentarer i retning ” Er du steike pine galen! Eier du ikke skam,jente!”,men jeg klarer mumle fram noe med ” Oi, det var jo litt vilt, det blir vel litt feil ” bla bla,og slikt,men jeg sitter egentlig der og kjenner meg temmelig maktesløs og teit.

Som om ikke nyheten er overraskende nok,må du ikke tro den berettes av en angrende synder. Nånei,du. Det vil si,hun erkjenner de moralske flokslene som følger med den slags atferd,men hun legger seg på ingen måte flat for kritikk. Derimot vektlegger hun sengekompisen( den røveren skulle hatt i ræven!) hennes sympatiske trekk og evne til å vise henne interesse som person og venn,ikke bare en tilfeldig one night stand. Ehhhhh. Gimme a break!

Tror ikke jeg behøver å utdype eller legge fram flere punkter og detaljer i denne saken da den i grunn forlengst har talt for seg selv.
Mitt tema er opplagt,men jeg mener egentlig ikke oppmuntre til debatt rundt hvorvidt utroskap er akseptert eller ikke,for de aller fleste er vel hardtnikkende enige i at det er en rimelig lei greie vi knapt unner vår verste fiende.

Likevel lurer jeg på hvor utbredt denne type seksuell frilynthet egentlig er.
Jeg leser om 16 år gamle jenter med kjærester og ”pulekompiser” på si,og det er vel litt denne bisnissen jeg vil stifte nærmere bekjentskap med. Det er ikke mer enn vel et tiår siden jeg sjølv befant meg i samme utforskerfase,og jeg hadde såvidt omgang med det motsatte kjønn på den tiden.
Er det virkelig mulig at samfunnet har endret seg med slik rakettfart? Greit at vi eksponeres for sex i media i dobbbelt så svært omfang som for 10-15 år siden,men likevel undrer jeg meg over hvor den generelle moralen blir av midt oppi alt dette, da jeg opplever denne formes på et ganske tidlig stadium og opererer som en uforanderlig pilar igjennom hele livet.
I tillegg opplever jeg heller ikke moral og etikk som et uforbeholdent ”arvegods”,men snarere en del av personligheten som er med å male et komplett bilde av oss som personer. Det skurrer da litt når venninnen min, som den oppegående og greie jenten hun tross alt er,likevel tillater seg å synke ned på et slikt lavmål som jo utroskap er,eller være en frivillig og bevisst deltaker i et utroskapsspill.

megselv

megselv
26.04.06 19:39
Missvoltaa skrev:
Er det virkelig mulig at samfunnet har endret seg med slik rakettfart? Greit at vi eksponeres for sex i media i dobbbelt så svært omfang som for 10-15 år siden,men likevel undrer jeg meg over hvor den generelle moralen blir av midt oppi alt dette, da jeg opplever denne formes på et ganske tidlig stadium og opererer som en uforanderlig pilar igjennom hele livet.
At samfunnet endrer seg i raskere og raskere er ikke til å benekte. Vil heller si at hovedforskjellen nå, og for 10 til 15 år siden, er ikke at flere eller ferre er utro, men at man ikke skjuler det like mye. En person i din venns posisjon vil kanskje ikke ha sagt noe til de for 10-15 år siden, men fremdeles hatt et forhold med personen.

Å si at en persons moral er en uforanderlig pilar igjennom hele livet er feil. En persons moral er bygget opp om de verdier og erfaringer personen har, og begge disse er i endring i løpet av ens livsløp.

I løpet av de 10 - 20 siste årene har det kristen konservative grepet på den norske moralen mistet grepet. Verdiene vi i dag legger mer vekt på er frihet, også seksuselt, og vi bryr oss ikke lengre om de gamle kristne dogmene som innskrenkere vår frihet.

Missvoltaa

Missvoltaa
26.04.06 21:37
"Å si at en persons moral er en uforanderlig pilar igjennom hele livet er feil."

Vel, ikke helt. Jeg har iallefall bestandig holdt samme oppfatning omkring sex og samliv til tross for kristen og ikke -kristen påvirkning igjennom hele livet. Jeg kan heller ikke skue de helt store endringene i min oppfatning omkring hvordan behandle/imøtekomme andre mennesker.
Planeswalk

Planeswalk
29.04.06 00:18
Verdiene vi i dag legger mer vekt på er frihet, også seksuselt, og vi bryr oss ikke lengre om de gamle kristne dogmene som innskrenkere vår frihet.

--Denne seksuelle friheten har jo også sine ulemper *dersom* man ikke beholder en personlig moral. Jeg er ikke kristen, og jeg er mot regler som innskrenker seksualitet. Likevel betyr det ikke at jeg går inn for å ha sex med så mange som mulig i alle aldre. Eller for den saks skyld onanerer hver dag. Det er her moral kommer inn, evt.kan man kalle det fornuft: dess sjeldnere en nytelse gjennomføres, dess bedre føles den. Den seksuelle frigjøringen har ironisk nok ødelagt en god del av spenningen og sjarmen med det sjeldne og litt "forbudte". Mange har henfallenhet til nytelsessyke, rett og slett. Det blir som om du slipper en unge til i godtebutikken uten tilsyn i ei uke.Han har sikkert ikke lyst på godteri etter den uka..

Så en personlig moral er faktisk viktig å oppfordre til. Det er med på å øke ens selvkontroll litt. Mange ekteskap går i dunken pga.kjedsommelighet og forutsigbarhet
Planeswalk

Planeswalk
29.04.06 00:24
..og det samme tror jeg om sex med flere personer. Aktiviteten i seg selv må bli mer og mer ekstrem for å bli spennende nok. Tilslutt er sex bare en forbruksvare.
amaterasu

amaterasu
16.05.06 08:33
megselv skrev:
I løpet av de 10 - 20 siste årene har det kristen konservative grepet på den norske moralen mistet grepet. Verdiene vi i dag legger mer vekt på er frihet, også seksuselt, og vi bryr oss ikke lengre om de gamle kristne dogmene som innskrenkere vår frihet.

--------------------------------

Jeg vil ikke bare si at det kristenkonservative grepet på den norske moralen har løsnet så mye. Ikke riktig ennå. Vi har ennå ikke nådd det punktet at man står fritt til å leve ut sin egen seksualitet som man selv ønsker, uavhengig av moral.

Slik jeg oppfatter det er den liberale holdningen til seksualitet i dag et opprør mot de kristne verdiene, dvs en motreaksjon mot dem. Dermed må nødvendigvis den kristne moralen prege opprøret som har oppstått mot den. Med andre ord, hadde ikke den kristne moralen fremdeles vært til stede, så ville det heller ikke vært noe opprør mot den, og folk hadde sannsynligvis levd ut sin seksualitet på helt andre måter enn vi ser i dag.

Er det tilfeldig at folk åpent står fram om å ha seksuelle relasjoner utenfor ekteskapet, og at mange eksperimenterer med seksuell omgang med mennesker av eget kjønn? Neppe, for dette er to store "fy skam"-elementer i den kristne seksualmoralen.

Full frihet fra den kristne seksualmoralen har vi altså på ingen måte oppnådd. Det skjer ikke før vi verken føler behovet for å etterleve den eller å reagere mot den. Der er vi så absolutt ikke ennå.
Oljemann

Oljemann
16.05.06 16:08
Moralistiske surpomp..Verden er ikkje svart og kvit.
megselv

megselv
16.05.06 20:55
Planeswalk skrev:
Verdiene vi i dag legger mer vekt på er frihet, også seksuselt, og vi bryr oss ikke lengre om de gamle kristne dogmene som innskrenkere vår frihet.

--Denne seksuelle friheten har jo også sine ulemper *dersom* man ikke beholder en personlig moral. Jeg er ikke kristen, og jeg er mot regler som innskrenker seksualitet. Likevel betyr det ikke at jeg går inn for å ha sex med så mange som mulig i alle aldre. Eller for den saks skyld onanerer hver dag. Det er her moral kommer inn, evt.kan man kalle det fornuft: dess sjeldnere en nytelse gjennomføres, dess bedre føles den. Den seksuelle frigjøringen har ironisk nok ødelagt en god del av spenningen og sjarmen med det sjeldne og litt "forbudte". Mange har henfallenhet til nytelsessyke, rett og slett. Det blir som om du slipper en unge til i godtebutikken uten tilsyn i ei uke.Han har sikkert ikke lyst på godteri etter den uka..
Så en personlig moral er faktisk viktig å oppfordre til. Det er med på å øke ens selvkontroll litt. Mange ekteskap går i dunken pga.kjedsommelighet og forutsigbarhet
Alle har jo en personlig moral, og moralen bestemmes av de grunnverdiene man verdsetter. Seksuell frihet, eller frihet generelt, gjør at man kan velge om man ønsker å ha sex eller ikke, ut fra de verdiene som en verdsetter. At man har muligheten til det betyr ikke at man må gjøre det.

Det behøver riktig nok ikke å være mer sjeldent enn før, og dermed mer spennende og sjarmerende, det er som sagt opp til en selv å bestemme. På en annen side er det mange av de som har "nytelsesyken" som liker dette og finner dette mer tilfredstillende.

Eksemplet med barna i godtebutikken er ganske dårlig. De spiser til de blir kvalme og spyr, men de ønsker ikke å gi slipp på godteriet likevell (jeg har testet). Det er det samme med sex, uansett hvor mye en får, jo mer ønsker man det (i alle fall fra det manlige synspunkt).

Som sagt har alle en personlig moral, om du vil karaterisere den som god eller dårlig er en subjektiv vurdering fra din side, med hensyn på din moral. At mange ekteskap går i dunken kan også være at det ikke er en samlivsform som er særlig godt egnet til dagens samfunn. Mennesket tilpasser seg det miljøet de lever i, og ulikt de fleste andre pattedyrene er verken monogame eller polygame, men det som passer best for en på et gitt tidspunkt.
Arson

Arson
27.05.06 00:31
Vel, ikke alle legger så mye personlig i det. Noen ganske lite. Noen har til og med åpenhet om at den ene partneren/kjæresten har flere sexpartnere, men ettersom dette som regel eller ofte vil medføre misunnelse forutsetter det nok uærlighet for at forholdet skal vedvare (på falskt grunnlag selvfølgelig). (uærlighet er det også om man først i ettertid "erkjenner sine synder")

Uærlighet som sådan kan man jo kritisere uten å ta stilling til om upersonlige sexforhold og sexpartnere utenom "kjæresten" som sådan er rett eller galt. Uærlighet har i seg selv også ganske lite med frihet å gjøre, selv om formen uærligheten kommer til uttrykk i, som uforpliktende sex og sex utenom kjæresten, i senere tid kan ha blitt akseptert som sådan.

Når det gjelder veninna di tror jeg hun har misforstått litt, når hun følte seg beæret som person og ikke bare som en hvilken som helst kropp som beveger seg og snakker sexy (og/eller som man kan omgås og snakke vennskapelig med, som man gjør med alle mer eller mindre nære venner).

Hvis problemet er at den nye "friheten" (eller utbredte aksepten) fører til at folk ikke tør eller fortrenger tanker om å stille krav til partnerne sine utenom det som nå anses som normalt vil jeg helleri ikke kalle det frihet (heller det motsatte). Hvis man tør, kan man i motsatt fall kun risikere å bli bedratt, og det handler om løgn og falskhet, ikke frihet.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg