Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvor mye er et menneske verdt?

NYTT TEMA
Tveig

Tveig
28.04.06 17:06
For meg er ikke et menneske mer verdt enn det jeg kan oppnå gjennom det.

Tenthino

Tenthino
28.04.06 21:16
Kanskje foreldrene dine burde gitt deg et kjæledyr da du var liten? Men du ville kanskje partert det?
SlagelseFH

SlagelseFH
28.04.06 21:39
Et menneske er like mye verdt som et annet menneske,altså like mye verdt som en selv er.
Supply

Supply
28.04.06 21:49
Tveig skrev:

Verdsetter du deg ikke høyere enn det?
Om ikke annet, så er du veldig trendy og moderne med det synet der. Jeg er mer konvensjonell.

Tveig
29.04.06 02:17
Så lenge det kjæledyret hadde gitt meg mer moro som partert enn som i live så hadde jeg selvsagt partert det.

Tenthino

Tenthino
29.04.06 02:25
Supply skrev:
Tveig skrev:

Verdsetter du deg ikke høyere enn det?
Om ikke annet, så er du veldig trendy og moderne med det synet der. Jeg er mer konvensjonell.

- Og intelligent.
Tenthino

Tenthino
29.04.06 02:26
Tveig skrev:
Så lenge det kjæledyret hadde gitt meg mer moro som partert enn som i live så hadde jeg selvsagt partert det.

- Hva vet du om hva som hadde gitt deg mest moro?
Tveig

Tveig
29.04.06 02:27
Erfaring tilsier hva som er det beste. Litt prøving og feiling i starten må en bare regne med. Om dyret egentlig hadde gitt deg mest moro i live, eller motsatt, blir da en erfaringsprosess.

Tenthino

Tenthino
29.04.06 02:28
Tveig skrev:
Erfaring tilsier hva som er det beste. Litt prøving og feiling i starten må en bare regne med. Om dyret egentlig hadde gitt deg mest moro i live, eller motsatt, blir da en erfaringsprosess.

- Du kan ikke erfare det. Du kan bare ta et valg. Velger du en av dem, utelukker du den andre, og du vil aldri få vite hva som ville gitt deg mest glede. For at din "erfaringsbakgrunn" skulle være riktig, måtte situasjonene vært identiske. Det er bare en illusjon om du tror at de er det.
Tveig

Tveig
29.04.06 02:37
Situasjoner kan være identiske nok til at man kan ta greie nok valg.

Tenthino

Tenthino
29.04.06 10:26
Tveig skrev:
Situasjoner kan være identiske nok til at man kan ta greie nok valg.

- Hvorfor tror du det? Om en venn sier dra til helvete i dag - og du velger å forlate ham, så går du deg foran en buss i fart. Sier han det i morgen, går du og møter ditt livs kjærlighet.
Thallie

Thallie
29.04.06 15:37
Menneskene er verdt like mye som alt annet liv på jorda. Alt liv er særegent og uvurderelig.
Abstinent_Presence

Abstinent_Presence
29.04.06 15:38
Hvor mye et menneske er verdt er for meg noe som ikke kan måles. Heller ikke gi et svar på, annet enn at ethvert menneske har iboende verdi.
Nell

Nell
29.04.06 15:40
Thallie skrev:
Menneskene er verdt like mye som alt annet liv på jorda. Alt liv er særegent og uvurderelig.
---
Hvis du spør rettsvesenet, så ville jeg anta at et menneske er sånn ca. litt mindre verdt enn fem tusen underslåtte kroner på det lokale postkontoret. Men det er vel ikke så rart - penger er veldig viktig og lar seg ikke erstatte....
Shadower

Shadower
30.04.06 03:17
For meg er mennesket like mye verdt som eplet jeg IKKE holder i hånda....

Kall det usammenhengende hvis dere vil... for det er det menneskeheten er....
rawat

rawat
30.04.06 18:13
$4.50...hvor huden utgjør $3.50

Det blir vel ca 30 kroner totalt, 23 kroner for huden.

http://www.coolquiz.com/trivia/explain/docs/worth.asp
Tveig

Tveig
30.04.06 18:28
Såvidt jeg vet går vel nyrer for ferfoldige tusen? Så et menneske er vel verdt en 100 000 eller så. Friskt, that is. Syke mennesker er jo mer eller mindre ubrukelige.

megselv

megselv
30.04.06 20:09
SlagelseFH skrev:
Et menneske er like mye verdt som et annet menneske,altså like mye verdt som en selv er.
Kan vel ikke påstå at alle mennesker er like mye verdt. Det er forskjell på den enkeltes verdi både fra et enkelt individs og samfunnsmessig perpektiv.

Ens nærmeste familie er mer verdt enn en fremmed, fra et individuelt perspektiv. Ressurssterke og kapable personer er mer verdt enn tilbakestående fra et samfunnsmessig perspektiv.

I tillegg er en selv fra sitt eget ståsted, mer verdt enn alle andre mennesker på jorda.
Debitass

Debitass
01.05.06 22:23
Tveig skrev:
--------------------------------------------------------------------

Verdt i forhold til hva? Hva er det du prøver å oppnå da? Og hva vil det gi deg å oppnå dette?
Ganske egoistisk tankegang du har.

orbixx

orbixx
01.05.06 23:10
Tveig skrev:" Syke mennesker er jo mer eller mindre ubrukelige."

Jeg ser at din favorittbok er "Mein Kampf" - og det forbauser meg ikke...
Syke tanker er jo mer eller mindre ubrukelige, Tveig.
Marx_Reborn

Marx_Reborn
02.05.06 09:24
Syke tanker er jo mer eller mindre ubrukelige, Tveig.
__________________-

Syke tanker er bare abnormale tanker og trenger ikke nødvendigvis å være negative.
nemesis2005

nemesis2005
02.05.06 11:29
Nell skrev:
Hvis du spør rettsvesenet, så ville jeg anta at et menneske er sånn ca. litt mindre verdt enn fem tusen underslåtte kroner på det lokale postkontoret. Men det er vel ikke så rart - penger er veldig viktig og lar seg ikke erstatte....

-----------------------------

Rettsvesenet har for ikkje lenge sidan vurdert eit øydelagt liv til fleire millionar kroner, så påstanden din om fem tusen kroner er temmeleg dustete. Og når du i tillegg kallar dei "underslåtte" så vitnar ikkje det om særleg seriøsitet.
nemesis2005

nemesis2005
02.05.06 15:53
Nell skrev:
nemesis2005 skrev:
Rettsvesenet har for ikkje lenge sidan vurdert eit øydelagt liv til fleire millionar kroner, så påstanden din om fem tusen kroner er temmeleg dustete. Og når du i tillegg kallar dei "underslåtte" så vitnar ikkje det om særleg seriøsitet.
--
Så f.eks. incestsaker innkasserer høyere straffer enn økonomisk kriminalitet? Og erstatningene er på flere millioner?

-----------------------------------------------

Ei trafikkskadd dame blei tilkjent fleire millionar kroner i erstatning frå forsikringsselskapet sitt. Det vitnar om at norsk rettsvesen er langt meir seriøse enn det du prøvar å fordumme dei til. Du bør kanskje setje deg betre inn i dei tinga du skriv om?

Resten av det du skriv vil eg ikkje kommentere. Det får stå for di rekning.
Narad

Narad
02.05.06 17:05
Tveig skrev:

Narad:

Hvert enkelt menneske er mye mere verdt enn hele menneskeheten til sammen.
Abstinent_Presence

Abstinent_Presence
03.05.06 15:45
Et menneskeLIV kan vel strengt tatt ikke måles utifra en praktisk eller finansiell målestokk.
At vi har forskjellige nyttefunksjoner i forhold til aspekter av det samfunnet og den kulturen vi lever i kan så være, men et kriterie for å definere verdien av et MENNESKELIV nekter jeg å si meg enig i at det er.
Å måle hvor mye et menneskeliv er verdt blir for meg egentlig litt absurd, da det ikke finnes noen kriterier, premisser eller målestokk som kan anses å være gyldig i den sammenheng.
Det blir som å spørre hvor mye et tre, en vanndråpe, en fisk, eller hva naturen i seg selv er verdt. Å spørre etter verdi i så tilfelle blir et bomskudd uansett hvordan man vrir og vender på det, da vi overhodet ikke har noen forutsetning for å forstå betydningen eller hensikten av spørsmålet. Formål, hensikt, nytteverdi, praktisk verdi osv er spørsmål det går an å besvare, men verdi i_seg_selv blir umulig.

Planeswalk

Planeswalk
04.05.06 03:53
Enig med Abstinent_Presence her. Å sette verdiforskjeller på liv er å trå i farlig farvann. En vanlig misforståelse er at "å ikke se mennesket som verdifullt gjør at man blir likegyldig". Det er langt verre å bli likegyldig til hva som skjer med det man da anser som mindre "verdig" liv.
Catweasel

Catweasel
05.05.06 14:16
SlagelseFH skrev:
-------------------
Det tror jeg er det korteste og beste svaret jeg i mitt 50'årige liv har hørt på dette spørsmålet.
:)
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg