Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hva er meningen med livet?:)

NYTT TEMA
lobsang

lobsang
10.05.06 15:11
Det hele virker ganske meningsløst til tider, å arbeide og slite dag ut og dag inn. Sitte inne på et varmt kontor. Kun for å ha penger til å kjøpe materielle ting, og forbruke, mens vi alle venter på å dø.

Livet består jo (såvidt jeg vet) kun av å fordrive mest mulig tid, på en så behagelig måte som mulig, mens vi venter på døden. Jeg velger selvsagt å fylle min fritid med så mye som behager meg, det være seg sex, pils, søvn og tv, mens jeg sitter på dødens venteværelse. Kunne vært fristende å kaste seg på en eller annen religion, slik at man "visste" at livet hadde en større mening, at man kan gjøre noe etter at livet er over. Jeg har ingen planer om å avslutte livet mitt, Skal fortsette å gjøre ting jeg behager, til jeg dør. Men egentlig hadde det beste vært om jeg aldri hadde blitt født. Hvorfor gå igjennom allt stresset det er å leve, bare for å dø?
lobsang

lobsang
10.05.06 15:35
Vil også legge til at dette er tanker jeg får når jeg ikke føler at hverdagen er spesiellt interessant.
Når jeg klarer helt og holdent å holde meg til behagelige aktiviteter, og ikke filosofere over meningen med livet, føles det heller ikke så meningsløst lenger. Så kanskje jeg burde holde kjeft, og slutte å tenke så mye? ;)
TomBombadil

TomBombadil
11.05.06 12:36
Så kanskje jeg burde holde kjeft, og slutte å tenke så mye? ;)
----------------------------------------------------------
Har du tenkt over at det kan være så enkelt som det? At tenkning er bråk som hindrer en å komme til til sin indre stillhet.....Det man lette etter hadde man allerede i rikelig monn, men skjulte det for å være "lur". Riktig nok så var det nok en luring som fant på å ta seg en lur, men å forbinde det med at tenkning er hva luringen driver med i sofaen er litt søkt. Selv om han sikkert var overbevisende i sin argumentasjon, når han skulle forsvare luringen....
lobsang

lobsang
11.05.06 15:12
Jeg fulgte deg i første del av inlegget, men falt litt av på slutten. Jeg føler at du kanskje har rett. Fullstendig indre ro har jeg kun opplevd få ganger i livet, og da kun med et totalt tankefritt sinn. Hverdagsfilosofi blir min undergang.. :p
TomBombadil

TomBombadil
11.05.06 15:29
lobsang skrev:
Jeg fulgte deg i første del av inlegget, men falt litt av på slutten. Jeg føler at du kanskje har rett. Fullstendig indre ro har jeg kun opplevd få ganger i livet, og da kun med et totalt tankefritt sinn. Hverdagsfilosofi blir min undergang.. :p
--------------------------------------------------
Jeg stillte en gang en filosof dette spørsmålet...Hvilket spørsmål stiller man filosofen for å sette han/hun fast? Det tankefrie sinn er som en ren skjorte....det er som det skal være. hehe. Men fester man litt for hardt så blir det flekkete.
lobsang

lobsang
11.05.06 15:53
Kan vi her dra paraleller til endel religioner hvor målet er å bli kvitt karma og slippe gjenfødelse, å komme til Nirvana.

Og dermed er meningen med livet rett og slett å slutte tenke, slutte å bekymre seg.
For en ateist vil det være å dø. For en buddhist vil det være å oppleve Nirvana, som en tilstand enten i live, eller "død".

Jeg har, tingenes tilstand tatt i betraktning et godt liv. Økonomisk veldig godt, og trygt og jeg er frisk. Hvorfor klager jeg allikevel? Hvorfor føler jeg meg ikke tilfreds? Er det fokuseringen som er feil, eller er det det at jeg fokuserer for mye på å fokusere riktig? Har jeg det materialistisk sett for godt for mitt eget beste? Unner jeg ikke meg selv lykke?

Har mang en gang vurdert å bryte opp denne tilværelsen og flytte langt bort. Kanskje et buddhistkloster, eller en hytte langt unna folk og resten av verden. Men jeg er selvsagt for feig til å realisere dette.
En ting er iallefall sikkert, og det er at en dag skal vi dø. Og på en måte gleder jeg meg litt til det. Skal bli godt å slappe av fra sitt eget sinn, og kanskje oppleve noe spennende på den andre side, hvis den finnes. Og finnes den ikke slipper jeg å bekymre meg for det også. Jeg vil selvsagt ikke fremskynde det, det ville vært for slemt overfor alle som er rundt meg. Men jeg ser allikevel litt frem til det.. Jeg er mindre redd for døden enn for å leve. :)
lobsang

lobsang
11.05.06 15:54
Likte forresten sitatet ditt veldig veldig godt :-)
Adalwolf

Adalwolf
11.05.06 16:11
Jeg tror at å dø er som å bli kastet ut i et stort intet.
TomBombadil

TomBombadil
12.05.06 08:06
Jeg har, tingenes tilstand tatt i betraktning et godt liv. Økonomisk veldig godt, og trygt og jeg er frisk. Hvorfor klager jeg allikevel? Hvorfor føler jeg meg ikke tilfreds? Er det fokuseringen som er feil, eller er det det at jeg fokuserer for mye på å fokusere riktig? Har jeg det materialistisk sett for godt for mitt eget beste? Unner jeg ikke meg selv lykke?
-------------------------------------
Her peker du på ett veldig vanlig fenomen..hehe. Det er noe som mangler?...

Har mang en gang vurdert å bryte opp denne tilværelsen og flytte langt bort. Kanskje et buddhistkloster, eller en hytte langt unna folk og resten av verden. Men jeg er selvsagt for feig til å realisere dette.
------------------------------------------------------------------
det trenger du heller ikke gjøre. Tror du Kjærligheten vil at alle skal sitte på hver sin fjelltopp for å ha fred? ;)

En ting er iallefall sikkert, og det er at en dag skal vi dø. Og på en måte gleder jeg meg litt til det. Skal bli godt å slappe av fra sitt eget sinn, og kanskje oppleve noe spennende på den andre side, hvis den finnes. Og finnes den ikke slipper jeg å bekymre meg for det også. Jeg vil selvsagt ikke fremskynde det, det ville vært for slemt overfor alle som er rundt meg. Men jeg ser allikevel litt frem til det.. Jeg er mindre redd for døden enn for å leve. :)
-----------------------------------------------------------------------
Det finnes en annen vei også. Innover. Mot det det hele dreier deg om. Å kjenne sitt selv, sitt hjerte, og hva det virkelig ønsker seg, og la denne tørsten vinne frem, slik at man drikker av den kilde som aldri blir tom, fordi den er evig. Og til å kjenne sitt selv er det greit å ha ett speil, ett levende ett, som kan hjelpe med å vende fokuset inn mot den kilden som man alltid har med seg , uansett hvor man går, fordi det er livet selv. Se deg om etter ett slikt speil. For du virker som en som vil vite, og derfor trenger kunnskap.
lobsang

lobsang
12.05.06 10:31
>Her peker du på ett veldig vanlig fenomen..hehe. Det er noe som mangler?...

Akkurat, det er noe som ikke stemmer. Vanskelig å sette fingeren på akkurat hva det er, kanskje det er evnen til å holde kjeft og slutte å bekymre seg som mangler? ;)

>Det trenger du heller ikke gjøre. Tror du Kjærligheten vil at alle skal sitte på hver sin fjelltopp for å ha fred? ;)

For den indre freden jeg søker ville dette kanskje vært det beste?:). Men du har nok rett, det er nok ingen endelig løsning å låse seg inne/ute fra samfunnet, men heller søke etter det som behager en, gjerne noe som gir mer langvarig lykke enn en kortvarig fyllekule, eller et 4 sekunders nyp ;)

>Det finnes en annen vei også. Innover. Mot det det hele dreier deg om. Å kjenne sitt
>selv, sitt hjerte, og hva det virkelig ønsker seg, og la denne tørsten vinne frem, slik at >man drikker av den kilde som aldri blir tom, fordi den er evig. Og til å kjenne sitt selv >er det greit å ha ett speil, ett levende ett, som kan hjelpe med å vende fokuset inn mot >den kilden som man alltid har med seg , >uansett hvor man går, fordi det er livet selv. >Se deg om etter ett slikt speil. For du virker som en som vil vite, og derfor trenger >kunnskap.

Det er her hele utfordringen ligger. De gangene jeg har tatt mot til meg og gått dypt innover har jeg støtt på mye ubehag og snudd, tilbake mot den materialistiske verden, som jeg tross allt føler jeg har bedre styring på enn meg selv, og den/de jeg er. Vet ikke helt hvem jeg er. Jeg er mange, og ingen. tror jeg. Jeg kjenner bare deler av meg selv, og føler meg splittet. Vet ikke helt hva jeg vil, annet enn at jeg ønsker å få ro i sinnet. Endelig ro. Siden jeg ikke kjenner veien til dette i live, kan døden virke forlokkende:)
Meditasjon og filosofi er roten til allt vondt, og godt. Hadde vært deilig å ikke brydd seg så mye om ting, gitt mer f*, og tatt allt med ro. Ikke lett etter en dypere mening i allt:)

Hva hvis noen andre fester for hardt og søler til din rene hvite skjorte, for deg? :)
TomBombadil

TomBombadil
12.05.06 10:53
Akkurat, det er noe som ikke stemmer. Vanskelig å sette fingeren på akkurat hva det er, kanskje det er evnen til å holde kjeft og slutte å bekymre seg som mangler? ;)
------------------------------------------
Det skorter ikke på evnen, men praktisering av evnen.

For den indre freden jeg søker ville dette kanskje vært det beste?:). Men du har nok rett, det er nok ingen endelig løsning å låse seg inne/ute fra samfunnet, men heller søke etter det som behager en, gjerne noe som gir mer langvarig lykke enn en kortvarig fyllekule, eller et 4 sekunders nyp ;)
---------------------------------------------------------------------------------
Den indre freden er totalt uavhenig av omgivelsene rundt deg. Totalt. Det vil si at den kan føles midt på slagmarken.

Det er her hele utfordringen ligger. De gangene jeg har tatt mot til meg og gått dypt innover har jeg støtt på mye ubehag og snudd, tilbake mot den materialistiske verden, som jeg tross allt føler jeg har bedre styring på enn meg selv, og den/de jeg er. Vet ikke helt hvem jeg er. Jeg er mange, og ingen. tror jeg. Jeg kjenner bare deler av meg selv, og føler meg splittet. Vet ikke helt hva jeg vil, annet enn at jeg ønsker å få ro i sinnet. Endelig ro. Siden jeg ikke kjenner veien til dette i live, kan døden virke forlokkende:)
--------------------------------------------------------------------
Det er i slike tilfeller at det er veldig greit med en mester som vet,og kan veilede.
En som kjenner sitt selv. Du vet at det er Guds rike som ligger der, og dit kommer man ikke med sine forestillinger, enda så mye man prøver, for det står to keruber på utsiden og svinger med sverdene......derfor kan de bli ubehagelig å forsøke å storme det.;)Jeg vet hva du mener, for jeg har vært der. ;)

Meditasjon og filosofi er roten til allt vondt, og godt. Hadde vært deilig å ikke brydd seg så mye om ting, gitt mer f*, og tatt allt med ro. Ikke lett etter en dypere mening i allt:)
----------------------------------------
For min del vil jeg ikke gi faen noe som helst...hehe. Men se nå på forskjellen på å bry seg om et behov som kommer fra følelse og det som kommer fra tanke. Behovet for mat kommer av følelsen av sult, ingen tanker trengs for å vekke det. En sulten fyr som åpner kjøleskapet tar det første som er tilgjengelig...slår ikke opp i koke boka og filosoferer over hva han skal spise. Men spiser. Når man ikke er skikkelig sulten derimot så kan man filosofere over rettene i kokeboken.

Hva hvis noen andre fester for hardt og søler til din rene hvite skjorte, for deg? :)
----------------------------------------------------------------------
Det er ikke mulig. Da denne skjorten ikke er av denne verden. Den er før den. Den er nå. Og den eneste vei dit er innover. Ingen andre en hvert enkelt menneske kan kommet til sitt indre og den skatt som ligger der. Det handler om å akseptere det som er som det er.
SuperBarbarez

SuperBarbarez
12.05.06 10:54
Å hylle superfantastiske Sergej Barbarez. Det er meningen med livet.

Superfantastiske O'Store Sergej SuperBarbarez, Supermann fra Mostar, måtte han leve evig.
lobsang

lobsang
12.05.06 13:05
Aner ikke hvem denne SuperBarbarez er, men utifra dine tidligere poster aner det meg at det er en eller annen fotballspiller. ;)

Der har vi enda en ting jeg ikke har fortstått. Gleden over å se på fotball. Må være en fin måte å kaste bort masse tid på å ikke tenke, på, og bare "go with the flow", men jeg går stort sett lei etter et par minutter. Klarer bare ikke i min villeste fantasi å forstå hvorfor det kan være så spennende. Å hylle en fyr bare fordi han kan sette ei lærkule i et nett blir for meg absurd. Men for all del, godt at du har en hobby du finner interessant :)
Narad

Narad
12.05.06 13:51
lobsang skrev:

Der har vi enda en ting jeg ikke har fortstått. Gleden over å se på fotball. Må være en fin måte å kaste bort masse tid på å ikke tenke, på, og bare "go with the flow", men jeg går stort sett lei etter et par minutter. Klarer bare ikke i min villeste fantasi å forstå hvorfor det kan være så spennende. Å hylle en fyr bare fordi han kan sette ei lærkule i et nett blir for meg absurd. Men for all del, godt at du har en hobby du finner interessant :)

Narad:
Her finner du kanskje noe som er verdt å lytte på en time av ditt liv:

mms://wmedia.primestream.com/mod//world/visions/Montreal_webcast/Montreal_112K.wmv

Og kommer du ikke i kontakt med serverne, så er det bare fordi køen foran gryta er lengre en foran hyllene med kokebøker for tiden..

Prøv derfor igjen, for noe i deg vil føle en fylde når du hører det som kommer fra fylden...og dette er så enkelt at selv et barn vil ikke fare vill, hehe..værre er det med "de voksne".
Men du høres ut til å ha holdt den lille i deg unna verdens asfaltering.
Og hvis ikke..lytt allike vel.

For du har vel sett om våren at en liten spire kan titte fram opp fra 10 cm asfaltbelegg..hvem sprengte det til siden ?

Spiren er for svak, men "noe" finnes inne i den som er veldig sterk, når det bare finnes en tillit, lengsel og et håp tilstede i den lille...:)
Lodott

Lodott
13.05.06 13:59
synes verden er altfor "ryddig" til at alt bare er en tilfeldighet. tenk at all materie er bygd opp av kun 6 kvarker. og hva med alle de fysiske lovene? jeg kan ikke begripe at det bare er tilfeldig. tror nok det ligger en mening bak alt, men det er ikke meningen at vi skal finne ut hva den meningen er ;)

meningen med livet er å ikke gruble over hva meningen med livet er :D

TomBombadil
15.05.06 08:56
meningen med livet er å ikke gruble over hva meningen med livet er :D
------------------------------------------------
Når du var liten viste du utmerket godt hva du ville ha ut av livet. Glede. Hvorfor? Fordi det føles meningsfylt. ;)Man liker det. Ikke bare det, man liker og liker og liker og liker og liker det i det uendelige. :D
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg