Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Ekkel tanke

NYTT TEMA
Abstinent_Presence

Abstinent_Presence
13.05.06 22:59
En av tingene jeg kan bli ganske skremt av er tanken på at vi ikke vet hvorfor vi er her, hvorfor vi føler eller tenker mye av det vi gjør, og hvilken hensikt vi har som mennesker. Vi kan velge hva vi tror på, om det er religion, filosofi eller hva det skulle være, vi kan teoretisere om det i evigheter, men vi har ingen svar. Vi vet egentlig ingenting om oss selv. Vi kan bare observere, uten å egentlig ha noen anelse om hva som egentlig skjer.
Kanskje vi egentlig ikke er "ment" å stille slike spørsmål eller fundere om slike ting.
.. Men hvorfor har vi muligheten og evnen til å reflektere rundt det da?

Skremmende..
Adalwolf

Adalwolf
13.05.06 23:46
Ifølge Zapffe er mennesket en art som er blitt væpnet for sterkt. Vi mennesker er kastet ut i verden med et overskudd av evner og higen.
orbixx

orbixx
14.05.06 00:27
Abstinent_Presence skrev:"Vi kan bare observere, uten å egentlig ha noen anelse om hva som egentlig skjer.
Kanskje vi egentlig ikke er "ment" å stille slike spørsmål eller fundere om slike ting. "

Veien til selvinnsikt-og frihet er vel ingen snorrett autostrada.
Den går i opp- og nedoverbakke, og alle kjører et siksakløp mellom tvil, tro, håpløshet og lykke.

Den beste måten å unngå for mye svimmelhet, er et sterkt selvbilde - og gi blaffen i svar man aldri finner.
Filosofi er ok, og vi er her- men svar på de evige spørsmål blir aldri mer enn artige spekulasjoner.

Tror jeg...

Hilsen en som ikke er sikker på noe som helst..
madi

madi
14.05.06 00:31
orbixx skrev:
Den beste måten å unngå for mye svimmelhet, er et sterkt selvbilde - og gi blaffen i svar man aldri finner.

< men et sterkt selvbilde bygger jo da på fortrengelse. videre må man da klare å fortrenge det faktum at man fortrenger.

orbixx

orbixx
14.05.06 00:45
madi skrev:"< men et sterkt selvbilde bygger jo da på fortrengelse. videre må man da klare å fortrenge det faktum at man fortrenger."

Jeg forstår ikke hva du mener.

Noe av det viktigste her i livet er å ha et selvbilde som er uavhengig av andres vurderinger!
Hvis du skal leve et lykkelig liv, er det viktig å kutte ut hva andre tror og tenker-om deg.

Et selvbilde bygger ikke på fortrengelse, men selvinnsikt.

Hvis jeg virker som en allviter, så er jeg ikke det.
Jeg er like usikker som alle andre vettskremte mennesker...
Abstinent_Presence

Abstinent_Presence
14.05.06 00:54
"Den beste måten å unngå for mye svimmelhet, er et sterkt selvbilde - og gi blaffen i svar man aldri finner."

Det tror jeg du har veldig rett i. Jeg tror også følelsen man har, eller tilstanden man går inn i slike spørsmål og vurderinger med er utgangspunktet for hvordan man forholder seg til det.
Det er ikke tankene eller spørsmålene rundt dette jeg skriver i hovedinnlegget i seg selv som er skummelt, men i hvilken tilstand man er i når man begynner å fundere over det.
TomBombadil

TomBombadil
15.05.06 13:31
Veien til selvinnsikt-og frihet er vel ingen snorrett autostrada.
Den går i opp- og nedoverbakke, og alle kjører et siksakløp mellom tvil, tro, håpløshet og lykke.
------------------------------------------
Men virkeligheten er ikke slik. Og det er den man må ha utgangspunkt i. Den sier fred, kontinuerlig.

---------------------------------
Selvfølgelig ikke. Det man må er å legge vekk alle bilder, og tegninger og observere som det er, og dermed finne det svar man ikke en gagn hadde spørsmål til.

Filosofi er ok, og vi er her- men svar på de evige spørsmål blir aldri mer enn artige spekulasjoner.
------------------------------------------
Det finnes ingen evige spørsmål. Derimot finens det ett evig svar, uten spørsmål.

Tror jeg...
........................
Godt, for da er du ikke helt fastlåst i selvbildet.

Hilsen en som ikke er sikker på noe som helst..
------------------------------------------------------------
Og det er bra. da er det på tide å se, høre, smake og kjenne det som er, uten fordommene.
orbixx

orbixx
15.05.06 22:58
TomBombadil skrev:"Godt, for da er du ikke helt fastlåst i selvbildet."

"Det finnes ingen evige spørsmål. Derimot finens det ett evig svar, uten spørsmål."
--------
Alle mennesker har et selvbilde- og det er ikke konstant.

Hvis du har funnet et evig svar, uten spørsmål - så er det nok bra for deg.
TomBombadil

TomBombadil
16.05.06 07:54
Hvis du har funnet et evig svar, uten spørsmål - så er det nok bra for deg.
------------------------------------------------
Vel, om det er bra elelr dårlig er forsåvidt ikke poenget. Poenget er at det er virkelig, og ikke en tanke.
hadron

hadron
20.05.06 09:34
Et selvbilde bygger ikke på fortrengelse, men selvinnsikt.
--------------------------------------------

Et sterkt selvbilde derimot, vil jo ikke alle mennesker kunne ha, skal det baseres på selvinnsikt.
Noe av det jeg forakter med den vestlige verden er den ufortjente selvtilliten som florerer. Folk som overhodet ikke kan synge, gråter og kjefter etter å ikke komme videre i sangkonkurranser f.eks. Hva har det seg?
Mer selvinnsikt, jevnt over mindre selvtillit, det tror jeg hadde vært en god ting.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg