Jeg har lenge fundert på dette. Har slitt med selvmordstanker en stund nå, men anser de som forbi. Dette som en følge av flere ting som har hopet seg opp; et for stort alkoholforbruk, ekstrem kjærlighetssorg (blant annet har jeg opplevd å se eksen kline og dra hjem med andre gutter rett foran øynene mine, kun en måned etter bruddet), krangler hjemme, og ikke minst fullstendig mangel på motivasjon til eksamenslesing.
Dette er vanlige problemer man møter, for all del, men noen reagerer tyngre på slike ting enn andre. Og å kalle selvmord for egoistisk blir litt for unyansert for min smak. Jeg antar at de fleste selvmord er veloverveid og begrunnede, og til syvende og sist er det personen som velger å gjøre en slutt på livet sitt, som sitter med den tyngste sorgen, og ikke familie og venner rundt, som kanskje vil se på personen som en egoist for sin handling.
Jeg kjenner selv ingen som har tatt selvmord, men har hørt diverse historier om folk som har gjort det, og disse har ikke hatt det lett. I ukene/månedene før selve selvmordet, er man gjerne svært deprimert. Jeg har selv grått meg i seng hver eneste kveld den siste måneden, men har bestemt meg for å gi livet en ny mulighet. Jeg tror, og vet, at det finnes mange lyse stunder i vente, og en dag vil også kjærlighetssorgen gi seg.
Men fortsatt har jeg forståelse for mennesker som ikke orker mer, og som sikkert har det verre enn meg. Sorg er subjektivt - noen takler det bedre enn andre, uten at det gjør en til en feiging, pingle eller egoist.