Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvis jeg vil leve utenfor samfunnet...

NYTT TEMA
DjangoKill
DjangoKillInnlegg: 1280
04.11.09 19:47

Hvis jeg har lyst til å leve utenfor dagens menneskeskapte samfunn, hvorfor kan ikke jeg det? Hvilken rett har egentlig rettsapparatet til å straffe meg for noe som helst? Jeg har aldri takket ja til å bli en del av samfunnet jeg lever i nå. Hva om noen blir født og oppvokst i skogen og aldri har hatt noen nytte av godene samfunnet gir nå, hvilken rett har andre da til å arrestere dem og stenge de inne mot sin vilje hvis de gjør noe rettsapparatet mener er galt? Mennesket har da valgt å ikke ta en del i samfunnet som alle andre. Hvorfor har f.eks. staten USA rett til å drepe mens et vanlig menneske ikke har det?

godwind
godwindInnlegg: 505
04.11.09 22:12

Du er statens eiendom

Lpettern
LpetternInnlegg: 911
05.11.09 12:42

Jeg er med på tankegangen din. Hvis jeg har lyst til å leve i skogen, så mener jeg at jeg burde få lov til det. Dvs at jeg bør få lov til å fiske den fisken jeg vil, fange de dyra jeg klarer og dyrke den marka jeg selv har behov for.

Problemet med dette er at vi mennesker er så grådige at vi vil begynne å drepe fler dyr enn vi selv har behov for, få oss større landområder enn vi trenger som livegne bønder og utnytte andres elendighet da de ikke klarer å skaffe egen mat.

godwind
05.11.09 14:55

Jeg er også egentlig med på tankegangen din. Og det hadde kanskje vært en oppfyllelse av den ultimate frihet. Kanskje hadde man klart seg i skogen, uten å overforbruke ressursene. Det ville ihvertfall en veganer eller vegetarianer ha forfektet....

Men, i dag, er vi kanskje født inn i en sterkere ufrihet i den forstand at vi i mindre og mindre grad kan gjøre slike ting. Bare det å bli bonde eller småbruker,krever hardt arbeid innenfor sammfunnets normer og regelverk. De som, og jeg kjenner faktisk både de med drømmen om å gjøre noe slikt, og de som har gjort slikt, har vært eller er -  blitt straffet av samfunnet, nærmest kriminalisert pga sine valg, jeg vil si rettsløs og bøtelagt. I dag kreves det en fast boadresse, avtjening av militæret osv. Med hvilken rett samfunnet har til det, er en kritikk/debatt samfunnet ikke har tatt innover seg på en seriøs måte. Istedet  avfeiet den  med at dette er en enkeltpersons ønsker. Eller tenkt at sånt vil føre til anarki osv. Derfor har dette blitt en stille problematikk, som kun de som har levd eller lever slik, har måttet påta seg og gjennomleve ved et slags usyneliggjort liv. Det er trist.

(Innlegget ble redigert 05.11.09 14:57)

concerned-citizen
concerned-citizenInnlegg: 694
07.11.09 18:10

Synd at dette er ulovlig i Norge:

http://www.earthship.net/

bluesman
bluesmanInnlegg: 3377
09.11.09 16:28
DjangoKill: Hvis jeg har lyst til å leve utenfor dagens menneskeskapte samfunn, hvorfor kan ikke jeg det? Hvilken rett har egentlig rettsapparatet til å straffe meg for noe som helst? Jeg har aldri takket ja til å bli en del av samfunnet jeg lever i nå. Hva om noen blir født og oppvokst i skogen og aldri har hatt noen nytte av godene samfunnet gir nå, hvilken rett har andre da til å arrestere dem og stenge de inne mot sin vilje hvis de gjør noe rettsapparatet mener er galt? Mennesket har da valgt å ikke ta en del i samfunnet som alle andre. Hvorfor har f.eks. staten USA rett til å drepe mens et vanlig menneske ikke har det?

Fordi du bor i en verden hvor flertallet bestemmer. Verden er kun rettferdig for flertallet, enkelt og greit.

De har rett til det fordi de er sterkere enn deg.

Det finnes ingen naturlov som sier at du kan gjøre som du vil uten at det får konsekvenser.

godwind
09.11.09 17:20
bluesman: Fordi du bor i en verden hvor flertallet bestemmer. Verden er kun rettferdig for flertallet, enkelt og greit. De har rett til det fordi de er sterkere enn deg. Det finnes ingen naturlov som sier at du kan gjøre som du vil uten at det får konsekvenser.

Eller rettere sagt i en verden hvor de ressurssterke, gjerne rike bestemmer, og de er sterkest, og det er de som også eier eller har råderett over skogen du kan drømme om å okkupere. Kanskje døtrene til en og annen skogseier av nordmarka kunne leve bak en busk uten videre straffeforfølgelse? Kan være. Men dersom du er på nervesammenbruddets rand, og derfor lager denne tråden, vil jeg understreke at vårt samfunn har ansvar for at du ikke i ren villfarelse forblir alene langt inne i skogen et sted.

(Innlegget ble redigert 09.11.09 17:24)

DjangoKill
DjangoKillInnlegg: 1280
11.11.09 18:19

Som jeg skrev i den andre tråden har jeg lyst å melde meg ut av dette fellesskapet, da jeg ufrivillig har blitt en del av det. Jeg kan godt si fra meg alle juridiske rettigheter og goder hvis jeg får fullstendig frihet over mitt eget liv, uten at noen, uten min samtykke, gjør meg noe eller blander seg inn i mitt liv.

happything
happythingInnlegg: 349
12.11.09 03:36

Tror nok du blir nødt å inngå noen kompromisser uansett.

Du er fanget i en menneskekropp og tvunget til å følge visse regler. Uansett. Aksepter det og søk friheten innen for dine begrensninger som alltid vil være der.

Lotten
LottenInnlegg: 1
06.03.13 11:59

Djangokill, vi i Migrapolis holder på med et program som skal handle om akkurat dette. Ser det er lenge siden denne diskusjonen gikk, men er det noen som fortsatt mener dette, vil jeg gjerne ha kontakt med dere. Send mail på lotten.christiansen@nrk.no :)

AntiHobbit
AntiHobbitInnlegg: 5162
06.03.13 20:15
DjangoKill: Hvis jeg har lyst til å leve utenfor dagens menneskeskapte samfunn, hvorfor kan ikke jeg det?

Det kan du absolutt. Det finnes ennå noen einstøinger som gjør det, langt ute på fjellviddene i innlandsområder landet rundt.

Der er dog neppe noen langsiktig fordel for ens mentale tilstand, da mangel på sosial kontakt over lengre tid svekker bestemte deler av hjernen.

Du kan selvfølgelig ta med deg en gruppe og ende som The hutterites, men innavl er ikke noe vi bør trakte veldig etter.

AntiHobbit
06.03.13 20:21
DjangoKill: Som jeg skrev i den andre tråden har jeg lyst å melde meg ut av dette fellesskapet, da jeg ufrivillig har blitt en del av det. Jeg kan godt si fra meg alle juridiske rettigheter og goder hvis jeg får fullstendig frihet over mitt eget liv, uten at noen, uten min samtykke, gjør meg noe eller blander seg inn i mitt liv.

DLF (stemdlf.no) vil gi deg en konstitusjonell rett til å gjøre det, om du absolutt vil.

En mer individualistisk konstitusjon er hva sivilisasjon handler om.

Det er dog sterke gammeldagse krefter i samfunnet (etablerte stortingspartier, religioner, statstilhengere) som helst vil holde utviklingen igjen, og videreføre føydalismen (hint globalisme, sosialisme) videre på ulike måter.

For eksempel er liberalistisk kapitalisme(ennå ikke brukt i praksis) og dagens regjerende sentraliserende kapitalisme to helt forskjellige systemer. 

AntiHobbit
09.03.13 18:46
bluesman: Det finnes ingen naturlov som sier at du kan gjøre som du vil uten at det får konsekvenser.

Jeg kan ikke se hvordan dette skal brukes som unnskyldning for sosialismens flertallsdiktatur. 

(i realiteten et mindretallsdiktatur fordi borgerne og lokalsamfunnene har gitt bort frihet og makt til sentralhierarkiet)

Vi kan også si at det blir negative konsekvenser for oss personlig om vi motarbeider Hitler og hans støtte av flertallet i Tyskland 1939 .

Betyr det da at vi ikke skal motarbeide nazismen og flertallet?

Jeg kan ikke se at du fortjener å bruke frihetsstatuen som avatar om du ikke forstår hva den symboliserer. Dens symbolikk stammer fra den franske revolusjon i 1789, altså kampen for borgerens rettigheter overfor sentralmakten

(Innlegget ble redigert 09.03.13 18:46)

Elvi
ElviInnlegg: 1864
11.03.13 08:27
Lotten: Migrapolis

Lykke til!

Bleke
BlekeInnlegg: 17146
11.03.13 14:46

Man er underlagt et territorium, selvsagt bør man ikke som ett enkeltindivid kreve fullstendig frihet fra dette, eller leve utenfor dette, men samtidig fysisk befinne seg innenfor territoriet. Dette blir som å kreve at man ikke kan bli rammet av lovparagrafene.

Om det å være en samfunnsmakt i seg selv er legitim eller ei, kan være et interessant tema, men blir jo egentlig en annen diskusjon.

Ellers kan man vel flytte til regnskogen eller lignende hvor man ikke er delvis underlagt statlig territorium.

Juninho
JuninhoInnlegg: 2580
14.03.13 12:53
AntiHobbit: Der er dog neppe noen langsiktig fordel for ens mentale tilstand, da mangel på sosial kontakt over lengre tid svekker bestemte deler av hjernen

Interessant. Det er mulig at dette er riktig, men kan du dokumentere det? Jeg spør ikke pga mangel på troverdighet, men fordi jeg er nysgjerrig. Jeg sitter med en følelse av at er det noe samfunnet (saueflokken?) trenger, så er det nettopp å isolere seg i en gitt periode. Da mener jeg ikke total isolasjon, men en kraftig reduksjon av sosialt samvær, for å bli bedre kjent med seg selv. Først da kan man ta en ærlig diskusjon med seg selv, fullstendig blottet fra kulturelt påvirket tanker og ideer. Ærlighet er da ikke bare et alternativ, men en nødvendighet. 

Forøvrig er argumentet ditt om total isolasjon ugyldig, ettersom det bygger på et premiss om at å melde seg ut av samfunnet og "flytte inni skauen" innebærer å være alene. Ikke mer enn to personer trengs for sosialt samvær. Det er dessuten et poeng for utopistene (?), som gjerne vil ha denne totale friheten, å påvirke andre til å gjøre det samme, og jo flere man er, jo lettere er det å gjennomføre.

Til topic generelt: Pr i dag er det nærmest umulig i praksis å bli "villmann". Sean Penn's "Into the wild" viser i klartekst hvor vanskelig det er. Og han har uten tvil lagt godviljen til, for jeg tror det er ennå vanskeligere i virkeligheten. (Hvordan skaffe mat? Hvordan klare seg i varierende og dårlig vær? Hvordan takle sykdommer? Osv)

Et paradigmeskiftet synes å være nødvendig for å realisere ideen om å løsrive seg fra dagens samfunn (med dets normer og regler). Det innebærer en tanke om mennesket som går bort fra den hierarkiske modellen vi har i dag: mennesket som mest verdifullt. En dypøkologisk tankegang, der naturen og alle skapninger er likestilte (jf. Arne Næss). Det skjer selvsagt ikke i vår levetid. Situasjonen nå er at vi ikke lever i tråd med et bærekraftig samfunn. Naturressursene går tomme og det er bare et tidsspørsmål før menneskets epoke er ferdig. 200 år? 500 år? Ironisk nok er mennesket den mest tilpasningsdyktige skapningen, pga dets høye intelligens, likevel rekker vi såvidt å sette spor etter oss før vi dør ut. Tenk litt på det, neste gang man kritiserer disse "dumme" urbefolkningene som ikke vet hva internett er for noe. Hadde vi alle levd som dem, så hadde vi ikke hatt annet enn naturlige katastrofe-muligheter som hinder for videre eksistens.   

kee1972
kee1972Innlegg: 1163
15.03.13 00:37
DjangoKill: Hvilken rett har egentlig rettsapparatet til å straffe meg for noe som helst?

Hvis du ikke plager noen er det jo rettsapparatet som gjør noe galt hvis de straffer deg.

KapteinMark
KapteinMarkInnlegg: 4261
24.03.13 12:28
DjangoKill: Hvis jeg har lyst til å leve utenfor dagens menneskeskapte samfunn, hvorfor kan ikke jeg det?

Selvsagt kan man det, men de færreste som gjør det er villige til å si fra seg trygda si og resten av godene i samfunnet.

AntiHobbit
24.03.13 20:50
Juninho: Interessant. Det er mulig at dette er riktig, men kan du dokumentere det?

Det er dokumentert i flere forskningsprosjekter at fravær av sosiale situasjoner gjør mennesker forvirrede og desorientere.

Her snakker vi selvsagt om majoriteten av de undersøkte, og ikke alle.

En sosial situasjon er dog ikke det samme som å tvangsmessig gjøre det samme som alle andre.

AntiHobbit
24.03.13 20:52
Juninho: Da mener jeg ikke total isolasjon, men en kraftig reduksjon av sosialt samvær, for å bli bedre kjent med seg selv. Først da kan man ta en ærlig diskusjon med seg selv, fullstendig blottet fra kulturelt påvirket tanker og ideer. Ærlighet er da ikke bare et alternativ, men en nødvendighet.

...Eller et avbrekk fra hverdagens produksjonssamfunn hvor moralen er å kun "leve for staten".

Man har jo en forvirret oppfatning av at et kollektiv må være styrt ovenfra "for" å være en sosial gruppe, en oppfatning aktørene i og tilhengerne av statsmodellen og sentralføydalismer/hierarkier fortsetter å tre nedover hodene på folk.

Frihetenerenkel
FrihetenerenkelInnlegg: 1
21.02.18 14:16

Jeg forstår ikke hva det er å diskutere her.. Hvis man vill leve utenfor samfunnet, så er det vel bare å gjøre det. Hvorfor bry seg om regler og lover som er laget av samfunnet, når man ikke vil ha noe med samfunnet å gjøre.

Watt
WattInnlegg: 3467
05.03.18 21:41
Frihetenerenkel: Jeg forstår ikke hva det er å diskutere her.. Hvis man vill leve utenfor samfunnet, så er det vel bare å gjøre det. Hvorfor bry seg om regler og lover som er laget av samfunnet, når man ikke vil ha noe med samfunnet å gjøre.

Sikker på at de originale debattantene er i livet ?

Klikk for å gå tilbake til toppen