Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Re: KRISTENDOMMEN-REN ØNSKETENKNING!!!

NYTT TEMA
acinom

acinom
08.10.99 18:40
Gud har ikke skylden for at noe heter kristendom, eller noe annet ...dom. Skylden må vi legge på oss selv som eget individ som har det maktbehov for å putte folk i små bokser og forvente at alle skal leve etter snevre normer, regler og moraliteter. Altså den "flotte" kulturen, arven og tradisjonen. Glem det, glem de andre, glem "Gud", men husk deg selv. Hvem vil du være oppe i dette her, hvem ønsker du å være, hva føler du er det tryggeste for deg, glede eller sorg, kjærlighet eller frykt?
Frykt er det fellesskapet vårt samfunn er basert på. SAMFUNNET FORNEKTER KJÆRLIGHET FORDI DET ERNÆRER SEG PÅ FRYKT. Frykt for å ikke å være lik alle andre, frykt for å bli satt utenfor sosialt, frykt for å bli straffet hvis man går utenfor den "begrensede oppførsel" som er den normale aksept av menneskers liv.
Det å være seg selv er ikke noe annet enn det du vet selv, ingen behøver å fortelle deg hva du skal føle og tro på. Dette gjelder deg og resten.
Følg kardemomme-loven og verden har kommet langt,(uten sneverhet begge veier).

Hilsen GUDvei
evgyrt

evgyrt
08.10.99 22:15
Jaja, jeg har nå fanget opp noen kritiske sjeler.
Jeg vil bare understreke at det ikke er noe galt i å være kristen, jeg tror at de lever bedre enn for eks. meg som er "ateist". Det er fordi at de lever i en sorgløs verden. De behøver ikke å frykte å dø. De vet at de kommer til himmelen.

Prester behøver ikke å være bekymret når de voldtar unge kommfirmanter, de vet at Gud hviler over dem med en trofast hånd.

Vil bare understreke (2.gang jeg bruker ordet) at kristendommen ble oppfunnet fordi at da ble det lettere å ta kontroll over verden. Uten kristendommen vill ikke Olav den hellige klart å samle Norge. Alexander og Ceasar ville ha mislyktes.

Ser man på måten vi lever idag så er det INGEN tegn på at det skal være noen annen kraft (gud osv.)
kjellemann

kjellemann
09.10.99 00:21
At kristne lever bedre enn andre og frykter døden mindre, er tøv. Heller ikke vet de at de kommer til himmels. Det eneste de kan gjøre i sakens anledning er å be og håpe på gudens nåde.

Er man først overbevist om at det ikke finnes noe liv etter dette, sier det seg selv at tanken på døden blir langt lettere å bære enn for kristne som er overbevist om himmel og helvete og djevelens makt over menneskene. Etter sigende døde Jesus på korset for å frelse menneskene. Men ifølge kristendommene er vi ikke frelst likevel. Djevelen skal ha like stor makt og vi er fortsatt "onde" fra vi blir født til vi dør. Vi må både døpes og omvende oss til å tro på guden og på Jesus, uavlatelig angre våre synder og be om tilgivelse. Men heller ikke dette fører ett eneste menneske til himmels. Som det heter i Den norske kirke troslære: "Mennesket kan ikke på noen måte bidra til sin frelse. Ikke en gang troen kan eller skal prestere noe overfor Gud".

M.a.o. er det guden som ene og alene gjennom sin "nåde" på dommens dag, bestemmer hvem som skal bli salig og komme til himmels.

Kjellemann
fagen

fagen
09.10.99 15:39
evgyrt skriver;
"Uten kristendommen vill ikke Olav den hellige klart å samle Norge. Alexander og Ceasar ville ha mislyktes"

Dersom dine historiekunnskaper er representative for ditt generelle kunnskapsnivå er jeg redd for dette blir en kort debatt.

Fagen

mohalla

mohalla
10.10.99 16:57
Vi er alle en gnist av Gud. Det er ingen spørsmål om hvordan eller hva Gud er. Oppdag deg selv, og du trenger ikke spørre mer.
Du er en gnist av Gud. Du er sjel og Gud elsker deg, og mer trenger man ikke.
locke

locke
11.10.99 09:51

Lurer på om evgyrt gjør dette med vilje ?

Caesar ( lurer på hvem av dem evgyrt mener, alle keiserene i Roma het nemlig Caesar) Julius Caesar hersket ca 50 år før kristi fødsel, det vet da enhver som har lest Asterix. Olav den hellige har aldri samlet Norge, det var Harald Hårfagre, Som sagt, enten er evgyrt helt på jordet eller så gjør han dette med vilje.
acinom

acinom
11.10.99 19:56
helt enig!
acinom

acinom
11.10.99 20:07
For meg er kristendom "galt", all religion for meg er "galt". Det er fordi vi alltid skal putte hverandre i små esker, sette lokk og etikett på. Om vi ikke er religiøs så er vi flinke til å dømme andre vi også etter tro og levemåte istedet for å bare godta at noen rett og slett har egne tanker og meninger. Hvis det er noen som velger å tro på Gud eller et liv etter døden bare fordi det er en trøst for dem, så finnes det vel ikke bedre, og det må vi respektere hverandre for. Se også på ett annet innlegg jeg har skrevet, under: vi er ikke moralske.
trygvech

trygvech
12.10.99 19:07
Jaså jeg er en del av Gud og han er en del av meg. Det virker ikke sånn for meg.

Vil skille mellom bibelske og historiske fakta:
Gud tok seg bryet å redde et par tusen jøder slik at de kunne reddes fra Egypt sånn at de kunn komme tilbake til gamlelandet sitt (nå israel). Han tok seg bryet å drepe noen egyptiske soldater og drepe hvert andre barn, eller noe sånt. Han sendte gresshopper på Egypt også. Israelittene kom så til Israel og levde lykkelig helt til de ble jaget vekk av palestinerne.

Aner vi en dobbeltmoral her???

Da Hitler bestemte seg for å eliminere 5 mill. jøder løfte ikke Gud en finger (angivelig fordi han overlot ansvaret til oss mennesker).

Ingen får meg til å tro at han satt i FN og sa at "der skal isralittene bo". Nei, bibelen er bare sludder og vås. Minner om et fantasiløst eventyr!!!
acinom

acinom
12.10.99 19:32
Vi må ikke blande kirkas Gud og Gud.
Kirka eller de andre religionene innsnevrer synet på hva Gud er. De hellige skriftene er skrevet om av maktgale menn opp gjennom tidene. Derfor så mye dobbeltmoral. Gud har nettopp fortalt meg at vi er skapt til fri vilje. Hvis Gud har kommet og blandet seg inn i noen syke hodes avgjørelser, så har vi ikke hatt noen fri vilje. Gud skapte oss i sitt bilde, dermed er alle Gud. Du er Gud, jeg er Gud og til sammen er vi dynamitt.
Ved våre valg og avgjørelser blir virkeligheten deretter også. Gud kan ikke stoppe en krig mellom oss, bare fordi vi ikke hadde vett og erfaring nok til å stoppe den selv. Det er akkurat den erfaringen Gud vil vi skal lære, så vi beveger oss til den guden vi egentlig er, nemlig kjærlighet. Altså livet går ut på å erfare og til slutt huske den vi engang var; ren kjærlighet. Du kan ikke vite hva godt er før du kan kjenne til hva ondt er, og du vet ikke hva kaldt er før du får kjent hva varmt er osv. Med alle våre erfaringer så finner vi oss på veien mot oss selv. Og forresten Hitler kom til himmelen han også!
Og til slutt, slutt å skylle på hverandre og slutt å skylle på Gud. Vi er alle ansvarlige for det vi tenker, sier og gjør. Hvis du synes det er ille at du er Gud, så må du tenke på at alt er energi, dvs alt du tenker, sier og gjør + alt det du omgir deg med er energi og dette altet er Gud. Så slutt å personaliser Gud. Gud er ikke noe menneske Gud er alt!
Klikk for å gå tilbake til toppen