Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Intelligens i Norge

NYTT TEMA
talroF
talroFInnlegg: 4
06.04.18 21:18

Jeg sitter ofte igjen med følelsen av at det norske skolesystemet er bygd opp slik at de som vet hvordan de skal utnytte det best, vurderes best.

Da sitter jeg igjen med spørsmålene, er det virkelig slik vår intelligens skal måles? Hva er det som gjør et menneske intelligent? 

Watt
WattInnlegg: 3467
20.04.18 13:46
talroF: Hva er det som gjør et menneske intelligent?

"En vanlig misforståelse er at personer med mye kunnskap eller faglig dybde og dyktighet har høy IQ, men det er ikke nødvendigvis tilfellet, selv om høy intelligens er et godt utgangspunkt for det. Enkelt sagt beskriver intelligenskvotienten (IQ) logisk sans og evnen til å lære. Likevel vil et barn med høy intelligens  i stor grad være avhengig av stimulans fra miljøet rundt seg og egen motivasjon for å utnytte den iboende intelligensen, og utvikle evnene sine"

https://www.mensa.no/iq/

Jeg hadde selv store problemer gjennom hele det norske skolesystemet...

Er nok ikke alle som er like gale, men generelt er det ikke ok å være individuell i den kommunale skolen...

Når læreren din fremstår tilbakestående ovenfor deg og blir aggressiv ifm utfordringer så er ikke systemet optimalt...

Vi har alt fra 50-150 IQ i Norge.

Flesteparten (70%) ligger mellom 85-115.

Begynner man å bikke 130 (2%) så er ikke skolesystemet godt tilpasset... 

(Innlegget ble redigert 20.04.18 13:50)

talroF
04.05.18 22:34
Watt: Flesteparten (70%) ligger mellom 85-115. Begynner man å bikke 130 (2%) så er ikke skolesystemet godt tilpasset...

Interessant. Jeg er enig i mye av det du skriver. Det norske skolesystemet vårt, legger altfor ofte opp til meningsløs pugg. Der det ikke nødvendigvis er de som er mest intelligente, som vurderes best. Du skriver selv at intelligens handler om logisk sans, og jeg vil derfor anta at mange av "smarteste" på norske skoler i dag, ville falt helt gjennom om de måtte kunne se logiske sammenhenger i det de lærer. 

Jeg ser altfor ofte at folk, som i mine øyne er svært intelligente, bli ødelagt av å gå på skoler der de ikke får optimal utvikling. Der de som bruker mest tid på å få gode karakterer, og å "utnytte" skolesystemet vårt, ikke er de samfunnet vårt trenger til ny, intelligens tenkning.

Derfor kan jeg være enig i det du sier om at skolesystemet vårt ikke er godt nok tilpasset til de smartere personene i samfunnet.  

perchri
perchriInnlegg: 10199
06.05.18 21:11
talroF: eg sitter ofte igjen med følelsen av at det norske skolesystemet er bygd opp slik at de som vet hvordan de skal utnytte det best, vurderes best. Da sitter jeg igjen med spørsmålene, er det virkelig slik vår intelligens skal måles? Hva er det som gjør et menneske intelligent?

Opp gjennom historien viser det seg at mange av de store oppfinnere ikke ovehodet var flinke på skolen. Men, de hadde evner som skoleverket ikke tar  hensyn til. Skolen tar kun hensyn til tall. Alle har  en eller flere evner, som de ville være en ener i, dersom de fikk utviklet disse evnene, da hadde vi nok sett andre resultater  rundt oss. Russerene tar dette med evner høytidelig med,i sine skoler. Er du liddelig flink til å huske, vil du få toppkaraktere så det holder....men kanskje ikke forstå stort av det hele, men gjengir perfekt, både skriftlig og muntelig. Klart dette skaper horder av pesoner, som i starten av sin karriere, er inkompetente til de jobber de måtte erhverve. 

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 24489
18.05.18 18:06
perchri: Alle har en eller flere evner, som de ville være en ener i, dersom de fikk utviklet disse evnene, da hadde vi nok sett andre resultater rundt oss

Tja, det er vel et noe "rundt" utsagn.
Jeg kan gjerne være med på at de aller fleste kunne blitt god i noe, men såkalte enere --- tja...

bjarsvei
bjarsveiInnlegg: 3747
18.05.18 18:12

fattigdom er god butikk for alle andre enn den fattige..

Watt
18.05.18 18:25
bjarsvei: fattigdom er god butikk for alle andre enn den fattige..

Tror du virkelig de rike står bak fattigdommen ?

Eller uintelligente mennesker som tar dårlige valg gang på gang i livet ?

return_of_drakkar
19.05.18 13:57

Det er ikke riktig at skolesystemet ikke passer for - de flinkeste.

De flinkeste - de beste - disse vil alltod klare seg.
De vil alltid være i en egen klasse.

Men noen som kunne blitt dyktige kan falle vekk pga. manglende utfordringer, eller i den andre enden for lite oppfølgning.
Men - dette er ikke de beste, de fødte spissene.

return_of_drakkar
19.05.18 14:36
bjarsvei: fattigdom er god butikk for alle andre enn den fattige..

Ja, for hadde det ikke vært det, så ville man ikke hatt fattigdom.
Resursser finnes det så mye av som man vil...nok til alle!

Watt
20.05.18 15:58
return_of_drakkar: Det er ikke riktig at skolesystemet ikke passer for - de flinkeste. De flinkeste - de beste - disse vil alltod klare seg.
De vil alltid være i en egen klasse. Men noen som kunne blitt dyktige kan falle vekk pga. manglende utfordringer, eller i den andre enden for lite oppfølgning.
Men - dette er ikke de beste, de fødte spissene.

Hvordan vil du definere "flink" ?

Mennesker som gjør så godt de kan basert på evnenivået sitt ?

Eller de smarteste som ikke trenger å jobbe i det hele tatt ?

Tror du et barn selv er disiplinert nok til øke arbeidsmengden sin hvis de ikke blir stimulert ?

Og hva er egentlig bakgrunnen for denne bastante uttalelsen din ?

Torotto
TorottoInnlegg: 17427
20.05.18 22:18

@watt.  

Norsk skole er i utgangspunktet bygget over et sosialdemokratisk verdigrunnlag, hvor ulike sosiale lagebskal forenes i en fellesarena.

Dessverre så er også norsk skole sterkt politisert, hvor ulike politiske partier bruker nettopp utdanning til forsøk og propagandistisk arena.

Skolestart for 6 åringer, hvor modenhet spriker og hvor det i utgangspunktet, skulle være mye lek og oppmuntring til nysgjerrighet.   Men hvor man underveis, har start en innsnevring og legger inn stramme rammer. 

I tillegg har jo politikere stadig mer kontrollsystem som tar tid og med tvilsom nytteverdi. 

i tillegg har du den evige kampen med å lage differensierte skolesystem, hvis hensikt er å gi de fra høyeste sosial lag, fortrinn og  i neste trinn lage en dårligere og billigere skole for folk flest.

Folk med høy intelligens, kan jo ikke fratas denne og det bør jo være mulig å stimulere via ulike tiltak.  For hovedproblemet er fortsatt alle de med «normal» intelligens som ødelegges av skolemiljø. Inklusive den evinnelige mobbingen og gruppepress, mot de som vil gå sin egen vei. 

(Innlegget ble redigert 20.05.18 22:18)

return_of_drakkar
26.05.18 18:46
Watt: Hvordan vil du definere "flink" ? Mennesker som gjør så godt de kan basert på evnenivået sitt ? Eller de smarteste som ikke trenger å jobbe i det hele tatt ? Tror du et barn selv er disiplinert nok til øke arbeidsmengden sin hvis de ikke blir stimulert ? Og hva er egentlig bakgrunnen for denne bastante uttalelsen din ?

1. Flink = nok kompetanse
Og dette betyr at man kan utføre en oppgave innenfor det vi kaller for: godt nok.

2. Man trenger da ikke være smartest om man ikke trenger å jobbe.For hvem sier at def ultimate målet er å ikke jobbe?
Er man virkelig smart så vil man jobbe.
De kreative bare mååå gjøre noe og utvikle noe.

3. Noen barn klarer fint å finne på noe nytt/mer.
Uansett så vil talentet alltid ligge der, så før eller siden vil "enerne bli enere".

4. Bakgrunnen for det jeg sier?
Empiri.

talroF
27.05.18 01:03
return_of_drakkar: Det er ikke riktig at skolesystemet ikke passer for - de flinkeste. De flinkeste - de beste - disse vil alltod klare seg.
De vil alltid være i en egen klasse.

Jeg er ikke enig det du sier her. Om skolesystemet vårt passer for de flinkeste avhenger jo av om hvordan man definerer "flink", som Watt også er inne på. Mennesker er flinke på hver sin måte. Får skolesystemet vårt fram disse elevene, på det de er flinke til? I dag er det ofte de som er best til å huske eller pugge som er de "flinkeste". Dette kan selvfølgelig bidra til mye bra i samfunnet, men jeg mener at vi også må få frem de som er dyktige på å se sammenhenger, og komme med nytenkning, på en mye bedre måte. For å oppnå dette må du forstå det du holder på med, ikke bare pugge. Det er dette skolesystemet ikke legger godt nok opp til, etter min mening.

Som perchri sa, "Opp gjennom historien viser det seg at mange av de store oppfinnere ikke ovehodet var flinke på skolen. Men, de hadde evner som skoleverket ikke tar  hensyn til. "

I dag, i Norge, tror jeg det legges mindre og mindre til rette for nytenking og utvikling, fordi det blir viktigere og viktigere å få gode karakterer. Det er derfor det blir helt feil å måtte pugge seg til disse gode karakterene, istedet for å utvikle det du er flink i. Tenk hvilke steg samfunnet vårt ville tatt da.  

Watt
27.05.18 03:25
return_of_drakkar: 4. Bakgrunnen for det jeg sier?
Empiri.

Hadde det ikke vært greit om jeg også bare kunne skrive dette på slutten av et innlegg...

Som om dette gir kommentaren din noen som helst troverdighet...

Nei, her må du nok i det minste prøve å forklare bakgrunnen for påstandene dine...

(Innlegget ble redigert 27.05.18 03:26)

return_of_drakkar
27.05.18 12:57
Watt: Hadde det ikke vært greit om jeg også bare kunne skrive dette på slutten av et innlegg... Som om dette gir kommentaren din noen som helst troverdighet... Nei, her må du nok i det minste prøve å forklare bakgrunnen for påstandene dine...

Empiri.
Det er faktisk det som alltid er det nærmeste sannheten.

Du må gjerne skrive det på slutten av dine egne innlegg.
Så må du gjerne gå en runde med selv og tenke ut i hvilken grad det er holdbart.

return_of_drakkar
27.05.18 13:08
talroF: Jeg er ikke enig det du sier her. Om skolesystemet vårt passer for de flinkeste avhenger jo av om hvordan man definerer "flink", som Watt også er inne på. Mennesker er flinke på hver sin måte. Får skolesystemet vårt fram disse elevene, på det de er flinke til? I dag er det ofte de som er best til å huske eller pugge som er de "flinkeste". Dette kan selvfølgelig bidra til mye bra i samfunnet, men jeg mener at vi også må få frem de som er dyktige på å se sammenhenger, og komme med nytenkning, på en mye bedre måte. For å oppnå dette må du forstå det du holder på med, ikke bare pugge. Det er dette skolesystemet ikke legger godt nok opp til, etter min mening. Som perchri sa, "Opp gjennom historien viser det seg at mange av de store oppfinnere ikke ovehodet var flinke på skolen. Men, de hadde evner som skoleverket ikke tar hensyn til. " I dag, i Norge, tror jeg det legges mindre og mindre til rette for nytenking og utvikling, fordi det blir viktigere og viktigere å få gode karakterer. Det er derfor det blir helt feil å måtte pugge seg til disse gode karakterene, istedet for å utvikle det du er flink i. Tenk hvilke steg samfunnet vårt ville tatt da.

1. Flinkhet vil jeg definere som evnen til å utføre en oppgave innenfor det som innenfor faget/arbeidet er definert som "godt nok".

2. Jepp, oppfinnerne ble kan du si oversett, men de hadde jo ikke mistet det iboende i seg, men klarte å kultivere det senere.
Og slik må det ofte være - enerne er annerledes, det er poenget, og de vil alltid slite med å fungere innenfor rammer.

3. De i 2 vil da ofte være de som utfører bedre enn de i 1.
Godt nok - er malen som de fleste flinke vil operere innenfor.
Og - de i nr 2 er det ofte vanskelig å oppdage.

4. Enig med det med nytenking og karakterer.
Men heldigvis er det noen som klarer å plukke de bedre via intervjuer.
Det fatale er man i mange ansettelser etc. bruker stupide iq-tester for å sjekke kandidatene.

5. PS: Jeg har brukt uttrykkeyt - godt nok.
Det er i og for seg godt bra nok det, for de fleste flinke vil ligge i den rammen.
Men i mye vil godt nok også være et resultat av økonomi.
Særlig innen fag/yrker hvor det bevilges penger så blir det økonomiske en langt større maktfaktor enn kvaliteten.
Dermed senkes kanskje over tid kvaliteten for hva som er - godt nok.

Watt
27.05.18 23:33
return_of_drakkar: Empiri.
Det er faktisk det som alltid er det nærmeste sannheten. Du må gjerne skrive det på slutten av dine egne innlegg.
Så må du gjerne gå en runde med selv og tenke ut i hvilken grad det er holdbart.

At du påstår det er ikke det samme som om at det er rett...

Du må dokumentere påstandene dine...

I det minste må du klare å begrunne dem...

(Innlegget ble redigert 27.05.18 23:33)

return_of_drakkar
30.05.18 19:32
Watt: At du påstår det er ikke det samme som om at det er rett... Du må dokumentere påstandene dine... I det minste må du klare å begrunne dem...

Det kan jo bare dokumenteres via eksempler.
Jeg kunne nevnt deg navn, men du kjenner dem likevel ikke.
Slikt nevnes heller ikke offentlig gitt at det ikke er kjente folk / offentlige folk.

Watt
31.05.18 15:46
return_of_drakkar: Det kan jo bare dokumenteres via eksempler.
Jeg kunne nevnt deg navn, men du kjenner dem likevel ikke.
Slikt nevnes heller ikke offentlig gitt at det ikke er kjente folk / offentlige folk.

Det kalles ikke empiri, det kalles anekdoter...

Hva er vitsen med å diskutere / argumentere om noe som ikke kan etterprøves ?

Er du religiøs eller ?

https://no.wikipedia.org/wiki/Anekdote

return_of_drakkar
01.06.18 21:54
Watt: Det kalles ikke empiri, det kalles anekdoter... Hva er vitsen med å diskutere / argumentere om noe som ikke kan etterprøves ?

Dette har du skrevet i tråden:

(1) Likevel vil et barn med høy intelligens  i stor grad være avhengig av stimulans fra miljøet
rundt seg og egen motivasjon for å utnytte den iboende intelligensen, og utvikle evnene sine"

(2) Tror du et barn selv er disiplinert nok til øke arbeidsmengden sin hvis de ikke blir stimulert ?

Først så snakker du om - stor i grad.
Så spør du om et barn har nok selvdisiplin.
Kunne du da kanskje tenke deg at forskjellen på de du nevner og de jeg nevner er de
"gode nok innen et område etter definisjonen godt nok", mens de andre er / blir de ekstraordinære...
Her skilles da klinten fra hveten.
Det er disse jeg snakker om, og ikke da medlemmer av middagsklubben Mensa.
Disse enerne vil alltid av natur søke steget videre.
Disse faller aldri igjennom, selv om egenskapene kanskje ikke alltid kommer til syne før senere.

Men hvis du vil være forsker:
(a) Hvordan vil du finne ut at ditt punkt (1) er signifikant?
(b) Hvordan vil du finne ut at ditt punkt (2) er signifikant?

Vel, du likte jo ikke "anekdoter", så sett i gang å designe studien for dette.
For det er jo ikke nok å vise til en studie hvis man ikke kan si om den er god nok eller ikke.
Der kan vi gå tilbake til en del saker.

Du sier at du slet i skoletiden.
Hva var det som du slet med?
Vel, spørsmålet er rettmessig sålenge du selv sier det, men du må selvsagt selv avgjøre om du vil svare eller ikke.

Watt
02.06.18 17:18
return_of_drakkar: Du sier at du slet i skoletiden.
Hva var det som du slet med?
Vel, spørsmålet er rettmessig sålenge du selv sier det, men du må selvsagt selv avgjøre om du vil svare eller ikke.

Det største problemet var vel at lærerne mine fremsto som tilbakestående ovenfor meg...

Er selvfølgelig forskjeller blant lærere og skoler, men jevnt over så tviler jeg på at offentlige barneskole lærere er de smarteste knivene i skuffen...

Jeg kommer aldri til å sende barna mine gjennom den offentlige skolen...

De er mye mer verdt enn den kommunale russiske ruletten... 

Mine foreldre hadde ikke dette valget...

return_of_drakkar
03.06.18 14:05

Historien om NN:
- NN slet på skolen
- NN skyldte på lærerne
- NN sier at barn i seg selv ikke har evnen til å utvikle seg
- XX sier at enerbarn kan utvikle seg til tross for strekpunkt 2
- NN nekter på det XX sier
* Hva vil du da si om NN?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg