Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Downs,andre funksjonshemmede og P plasser.

NYTT TEMA
Dennis2016
Dennis2016Innlegg: 29
06.08.18 16:06

For det første vet jeg ikke om jeg har havnet i riktig forum,dessuten undres jeg på om det er rett at rullestolbrukere trenger flere plasser enn det er brukere i landet? Alle er vel ikke ute sammtidig? Om rullestolen er elektrisk eller om de er sterke i armene klarer de vel å parkere 20 meter fra inngangen? På Bjørkelangen er det nå 5 HK plasser og 5 elbi-lladeplasser. Mener det er temmelig sannsynlig at en elbileier har 2 biler,hvordan kommer han seg ellers på ferie?

Skal folk med downs ha flere rettigheter enn blinde og døve? Er de egentlig på 3. plass når det gjelder selvhjelp? De døve har vanskelig med å kommunisere,men kan kjøpe sin egen mat og vaske både klær og tallerkner selv.De kan også reise kollektivt og tom ha en vaskejobb.

Saken er den at i byene har de altid med seg en hjelper.Her på landet har en dame/ jente en 3 hjulsykkel med eldrift.Hun kom inn på Esso og satte fra seg veska på disken,hun var så treg at det fort kom 4 kunder bak henne,så skulle hun ha iskrem,men klarte ikke å bestemme seg.Jeg kommenterte dette men den ansatte lot henne velge isen selv om det tok 5 minutter.Skal funksjonshemmede plasseres i klasser etter intelligens eller hvilke hemninger de har i sin funksjon? Jeg traff henne akkurat på Rema 1000 hvor hun valgte den kassen med lengst kø.

Jeg har i minst 30 år undret meg på om det er flertallet eller mindretallet som skal bestemme hvem som skal ha mest fordeler i samfunnet.La oss si at det i Norge er 200 000 P plasser for rullestolbrukere med bil.Er det virkelig så mange som både har lappen og bare er lam fra hofta og ned? Er virkelig alle ute samtidig? Jeg kan godt godta at 5 eller 10% av P plassene er for de,men ikke 20!

Kjør diskusjon.Regner med å få 75% mot meg.Alikevel tar jeg sjangsen.Jeg er snart 60 år og må kjøpe meg en rullator snart.Ser at mange med Blå lapp går ut av bilen sin så lett som ingenting.Tar ikke sjangsen på å søke om blå lapp når jeg er istand til å handle 1-2 ganger i uka og det er plass 10-15 meter fra inngangen.Det er kun 2 HK plasser på Rema 1000 der jeg bor.

RickiBK
RickiBKInnlegg: 72334
06.08.18 16:12
Dennis2016: Jeg har i minst 30 år undret meg på om det er flertallet eller mindretallet som skal bestemme hvem som skal ha mest fordeler i samfunnet.

Nøyer meg med denne setningen jeg. 

Det er direkte bekymringsfullt om du, gjennom 30 år,  ikke har oppdaget hvem det er som "bestemmer" over hvem som skal ha fordeler eller ikke i slike spørsmål. 

Og siden det er snakk om en reell minoritet som nyter godt av slike fordeler, så undrer jeg meg om du egentlig har noen som helst tegn til empati i ditt hode? 

SELVFØLGELIG skal slike som har bruk for hjelp og støtte få denne, selv om de tilhører en minoritet i samfunnet. Det er graden av behov for hjelp som skal avgjøre, ikke om de er få. 

OK, tar en til: Handicap-P-plkasser. 

Ja, det er alt for mange som disponerer slike HC-skilt, og alt for mange uten et egentlig reelt behov. 

Men skal du adressere også dette, så må du virkelig justere dine tanker om disse som faktisk har behov for såvel HC-skilt som hjelp og støtte til det daglige. 

Alderen din er heller ingen grunn i seg selv til å be om HC-skilt. 

Dennis2016
Dennis2016Innlegg: 29
06.08.18 16:30

Ønsker mitt innlegg slettet av admin.Var lite gjennomtenkt.

Watt
WattInnlegg: 3469
22.09.18 22:58
Dennis2016: Ønsker mitt innlegg slettet av admin.Var lite gjennomtenkt.

Jeg ser ingen problemer med tankegangen din...

"Plato's ship of state metaphor"

https://www.youtube.com/watch?v=UQIsb_2i-GU

https://no.wikipedia.org/wiki/Godhetsposering

Det er alt et resultat av vårt "gode" demokrati...

(Innlegget ble redigert 22.09.18 23:00)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg