Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Jeg ble tilbudt 2 millioner kroner

NYTT TEMA
KapteinMark
KapteinMarkInnlegg: 4261
25.08.18 10:01

Usikker på om dette er riktig forum, men jeg skriver det her. Historien handler ikke om meg, selv om den skrevet i jeg-form:

Svært uventet ble jeg oppsøkt av en jeg kjente litt fra jobbsammenheng. Vedkommende fortalte at han hadde bestemt seg for å gi meg 2 millioner kr.          

Noe lattermild anså jeg dette for å være et forsøk på en morsom spøk. Det var derimot ingen spøk. Min økonomi er i rimelig orden, og denne personen som ville gi meg pengene er særdeles godlynnet, men fryktelig slitsom å omgås.

Så jeg sa til vedkommende at jeg mente det var mest naturlig at barna hans fikk eller arvet pengene. Fikk til svar at sønnen hans skulle arve huset, og det fikk holde. Forklarte vedkommende at jeg allikevel følte at dette ble feil, da jeg ikke kunne(les ønsket) gjøre noe særlig til gjengjeld for gaven. Vi er begge hetero av samme kjønn, og det var helt klart at det ikke var ønske om noen suspekte gjenytelser. Han ville gi meg pengene fordi jeg var det jeg var, og det skulle jeg fortsette med.

Under særdeles sterk tvil takker jeg ja til tilbudet, og blir forklart at det er litt arbeid å få tak i pengene. Vedkommende forteller at han har oppbevart beløpet i mynter(!), og at de ligger fordelt i flere forskjellige bankbokser.

Ble enda mere betenkt, men fikk tilgang til bankboksene og gikk i gang med å samle sammen myntene. De lå blandet med en haug med personlige effekter, og det var en hel jobb å få sortert ut alle myntene.

Myntene ble så kjørt gjennom bankens tellesystem, og det var ikke 2 mill., som jeg var blitt fortalt, men «kun»  ca. 300 000,-.

Ante enda mere ugler i mosen, og lurte på hva giveren ville si når jeg fortalte ham at det ikke var 2. mill. i bankboksene. Svært overraskende sier han da at sønnen hans også var kommet frem til at det var ca. 300 000,- i bankboksene, så det jeg sa kunne nok stemme.

Jeg ante konturene av en slags familiekonflikt, og takket så nei til å motta de 300 000,- jeg hadde funnet. Mest av alt fordi jeg ikke ønsket å stå i en evig takknemlighetsgjeld til vedkommende.

Hva ville du gjort i en slik setting?

(Historien er ikke tatt fra løse luften, men en del detaljer er endret av diverse grunner, men hovedpoengene er de samme)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg