Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Re: "Tullete" påstander.

NYTT TEMA
simon2

simon2
10.09.99 13:26
Mener du at du ikke ser forskjellen ? Å bli "lurt" til kjøpe en ubrukelig plastikk-dings til 399.- sammenlignet med å bli gitt falske forhåpninger om at en kanskje alvorlig sykdomstilstand kan helberedes ved hjelp av ymse hokus-pokus. Syke mennesker som drar fra den ene alternativ-"behandler" etter den andre bare for å oppleve nye nedturer...og stadig slankere lommebok.
Mvh
Simon

locke

locke
10.09.99 14:26

Det er selfølgelig forskjel på hvor langt mennesker vil gå.

Men ta eksempelet ditt med Aurafotografier kontra å selge klokker med påmalte visere. Hva er forskjellen ?

Poenget var ikke at noen mennesker er grådige, men at ikke alle er det.
Jeg tør påstå at det finnes mennesker som oppriktig tror på at de kan hjelpe andre med alternativ medisin. Er disse bedragere?
Man har i tilegg bevist at man kan bli friskere hvis man tror at man blir det, Det burde jo tilsi at vi selv har en mental innvirkning på vår egen helse.

Hva med akkupunktur?
Behandlingsformen er flere tusen år gammel. og inntil for få år siden ble den sett på som kvakksalveri fra legestanden i Norge, en holdning som er i ferd med å endre seg.
simon2

simon2
10.09.99 16:32
Svindel er å tilby noe og ikke levere. Om en tror på det selv kan nok være formidlende, men svindel er det like fullt. Det må jo være opp til selger av en tjeneste å kunne dokumentere effekt av sin "vare". Dette kravet gjelder absolutt for alle andre varer og tjenester. Hvorfor skal alternativ-"behandlere" være noe unntak ?

Det er riktig at pasientens holdning til behandlingen kan ha effekt. Dette er også kjent fra skolemedisin. Det er bl.a dette som gjør medisinsk forskning komplisert og ressurskrevende. For å kunne gi rimelig troverdige resultater må testene omfatte store populasjoner med kontrollgruppe, og naturligvis bli gjennomført dobbelt-blindt.
Først da, og etter å ha korrigert for placeboeffekten i kontrollgruppa, kan en si noe vettugt om en behandling har effekt eller ikke.
Enhver behandling vil kunne gjøre noen friske, eller ihvertfall bedre, enn de var før behandlingen. Om det er behandlingen som har vært virksom eller ikke kan ikke fastslås utfra enkelttilfeller.

Det er fortsatt betydelig uenighet om akupunktur som behandling. Det at den er flere tusen år gammel er et rimelig uinterssant argument. Kanskje enda verre, det er en indikasjon på at det har lite for seg. En behandlingsform som ikke er særlig endret gjennom tusener av år, til tross for vår økede innsikt i anatomi/fysiologi/biologi etc etc, virker ikke særlig troverdig.
Det eneste som vel er dokumentert er at akupunktur har en viss effekt som lokalbedøvelse.
(Akkurat det samme problemet gjelder for homeøpati. Masse enkelttilfeller med gode resultater, men ingen vettug forklaringsmodell og ingen større seriøse undersøkelser som gir troverdig dokumentasjon)

Mvh
Simon
locke

locke
10.09.99 16:57

Hvor mye akkupunktur har forandret seg eller ikke siden starten vet jeg ikke. men jeg vil tro det, ettersom det finnes flere akkupunkturmetoder. Det er desuten ikke bare lokalbedøvelse akkupunktur har vist seg å hjelpe, men også mot kroniske smerter.

Problemet med akkupunktur i Norge er etter min mening at den til dels drives av useriøse mennesker, som har gått på 3-ukerskurs, for så å tilby tjenesten ved siden av allslags annen behandling de har diplom for å utføre.

Når det gjelder Homøpati, så er det en forholdsvis ny behandlingsform. (utviklet av Samuel Hahnemann (1755- 1843))
Teorien går ut på å "fortynne" legemidler så mye at det ikke er noe igjen, men at legemidlene skal avgi "energiavtrykk" i vannet.
Teorien er at legemiddelet blir mer effektivt jo mindre det er av det.

Jeg er fullstendig enige med skeptikerene, at dette virker meget usansynlig.

simon2

simon2
15.09.99 00:53
Da er vi sålangt enige om at nåler stukket ned i muskelvev og nerver kan ha klinisk/patologisk effekt.
Hvis du videre kan vise til forskning som dokumenterer effektiv behandling av diagnosiserte tilfeller med akupunktur utover placebo er jeg interessert i kilde-henvisninger.
Mvh
Simon
Klikk for å gå tilbake til toppen