Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Meningen med livet....?

NYTT TEMA
stavroschimo

stavroschimo
15.09.99 23:32
Jeg har "bare" kommet til livets forsommer, men tenker stadig oftere på hva meningen med mitt liv egentlig er... Ikke vandrer jeg vel rundt her uten mål og mening, hva er min "livsoppgave"?
Hva er "meningen" med mitt liv? Hvorfor er jeg her?

Jeg fant engang en kjærlighet, ikke den Store som jeg drømte om
for mange liv siden, men det ble da tosomhet ut av det. Og barn, friske og herlige barn. Ga livet en ny dimensjon, en større rikdom.
Var det kanskje dette som var min livsgjerning? Å sørge for mine etterkommere...?

Barna har en bare til låns, en dag skal de jo ut på sin egen livs reise. Er da min gjerning utført? Mitt liv over?

Jeg kjenner jeg har så mye ugjort, så mye kunne vært annerledes. Men jeg har tatt mine valg, og må leve etter dem... Eller...?

Med høstvinden i håret takker jeg for oppmerksomheten...
-Stavroschimo
labbeluskar

labbeluskar
16.09.99 11:26
Gratulerer, du er sikkert nummer 1 Billion som har spurt seg dette, "hva er meningen med livet?".

Jeg kan ikke gi noe annet enn min mening, det er mulig at menneskene, homo sapiens, har utviklet ett system oppover årene, og vi har utviklet og utviklet, og vi har nå kolossalt masse ting vi kan bruke livet på før vi dør ut.

Menneskene har klart å bygge opp ett system bygget på status, jo mer vi jobber jo bedre status, bedre status jo mer penger og muligheter.

Jeg tror at det må være dette som får folk til å tro at siden du finner meninger i alt annet mennesker har oppdaget må det være en mening bak livet og, ofte blir denne meningen regnet for den største av alle.

Dessverre er ikke livet like gjennomtenkt, siden det ikke står noen hjerne bak den, derfor er det neppe noen ordentlig mening med selve livet, vi er bare videreutviklede bakterier.

Men du kan derimot finne meninger *i* livet, jeg gidder ikke ramse opp de 10 Bud, men ja, ungene dine er viktig, og nei, du "låner" dem ikke, du skal oppdra dem til å klare seg selv, du skal prøve å få gode mennesker ut av de.
De er din eneste "virkelige" stolthet, status og rikdom er bare en del av menneskenes påfunn, de burde prioriteres i andre rekke.

Finn mindre ting i livet du synes virker meningsfullt, hjelp, vær takknemlig osv.

Klarer du dette, klarer du kanksje det ingen hittil har klart, nemlig å dø lykkelig:)

L.

analog

analog
16.09.99 21:38
Jeg tror nok det er mennesker som har klart å dø lykkelige.......

Et lite tips:
Øv deg på å være takknemlig. Det kan ta hele livet, men det er vert det.

- Bare en kommentar.
analog
stavroschimo

stavroschimo

stavroschimo
17.09.99 14:43
"Neppe noen ordentlig mening med livet", skrev Labbeluskar. KLART vi har en funksjon, en mening med vårt liv, t.o.m. meitemarken som åler seg rundt og løser opp jordsmonnet har jo det...

Men å finne denne meningen, er en annen sak... En eldre, vis dame har sagt til meg; "Jeg tenkte hele tiden, at BARE JEG fikk det eller det, gjorde sånn eller sånn, så trodde jeg at jeg skulle bli lykkelig, "slå meg til ro"...men stadig så dukket det opp noe nytt å jage etter... Og så en dag våknet jeg en dag og fant at jeg var blitt gammel, og at det som egentlig betydde noe, var det for sent å gjøre noe med..."

Kanskje er det sånn, at den dagen vi finner meningen med livet er det for sent å gjøre noe med det... Kanskje tar det et liv å finne meningen?

Takknemlighet, glede over de små ting, undring, nysgjerrighet...
Joda, vi har selv et ansvar for å gjøre det beste ut av livet.
Og selv et ansvar for om vi , når den dagen kommer, skal dø lykkelige eller ei...

Stavroschimo - som undrer på det meste... ;-)
Klikk for å gå tilbake til toppen