Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Re: Vi hadde da et åpent sinn.

NYTT TEMA
simon2
simon2Innlegg: 16676
18.08.99 23:05
Tja, man er vel redd for at det hele er over. En vil jo så gjerne leve videre. Et evig liv i paradiset høres jo forlokkende ut ?
Ihvertfall for de som samtidig tror på alternativet.

Kritikken mot religioner og ymse politiske ideologier er basert på at de kan brukes som verktøy for undertrykking. Hvor enn gode intensjonene måtte være, så fant inkvisitørene alt de trengte å finne i de "hellige skrifter". For å si det mildt hadde nok "kjærlighetsbudskapet" rimelig trange kår. Vi kan da ikke ganske lettvint desimere religionsutøvelsens tragiske konsekvenser med å si at alt kan misbrukes ?
Mvh
Simon

simon2
18.08.99 23:43
Men går ikke dette på selve religionens troverdiget ? Den som leter skal finne ?

Jeg har ikke påstått at kristendommen er en hat-religion, bare at den har latt seg misbruke til manges fortvilelse og lidelse i 2000 år. Da er det kanskje noe galt med konseptet ?
Mvh
Simon
drkrutt
drkruttInnlegg: 1442
28.08.99 00:25
... at det har unnsluppet å bli misbrukt opp gjennom historien. Går det ann å nevne en eneste ting?

Dr Krutt.
simon2
29.08.99 14:49
Er du uenig i at kristendommen har vært brukt som legitimering av overgrep ?
Mvh
Simon
drkrutt
30.08.99 10:50
Nei, jeg trodde det var det jeg påpekte her? :=)
Jmf. "ingenting har vært så hellig at det har unnsluppet misbruk"

Dr Krutt.
simon2
30.08.99 20:40
Sorry, så ikke helt sammenhengen mellom overskrift og tekst.
Mvh
Simon
drkrutt
31.08.99 10:35
Nei, og det har jeg jo heller ikke sagt?
Merk deg hva jeg sier ... "Ingenting er så hellig" ... at det har unnsluppet å bli misbrukt opp gjennom historien. Tror det er fint lite som slipper unna (også kristendommen).

Dr Krutt. :=)
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg