Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Re: Vi hadde da et åpent sinn, men ikke jeg ;)

NYTT TEMA
pus

pus
18.08.99 23:12
Ok, så "tok jeg den ut" litt, men prøv heller å nevne en religion som ikke har skapt mer ulykke enn glede. Dreping i Guds eller Allahs navn. Og selv om ikke kristendommen direkte oppfordrer til å drepe, så gjør iallefall Islam det. Religion går ut på å stenge ute de som ikke tror og skinnhellig dømme dem.
Kanskje ideen er god, men det betyr ikke at den er til det beste for den virkelige verden.
Dersom religion ikke holder vann mhp den menneskelige natru, hva er da vitsen?

Og om døden:
Det må du ikke spørre meg om! ;)
Kanskje at man ikke får se sine kjære igjen? Religion blir jo ofte brukt som en trøst dersom en av dine nærme dør. Mange blir religiøse i den forbindelse.

hilsen provoserende(?) pus
einarstenseng

einarstenseng
18.08.99 23:51
Det finnes fredselskende religioner som f.eks. ekankar og buddhismen som ikke er blitt misbrukt.
pus

pus
19.08.99 00:03
Ekankar kjenner jeg ikke til, men Buddhismen er et klart unntak, ja! I buddhismen skulle man ikke tilbe noe spesielt, selv om dette har blitt "misbrukt" mot buddhas mening.
-pus :)
einarstenseng

einarstenseng
19.08.99 00:15
Jeg er ingen ekspert på Ekankar, men såvidt jeg vet tror de på en Gud som manifesterer seg gjennom lys og lyd. De har også noen fellestrekk med Buddhismen, som f.eks. meditering og fredselsking.
pus

pus
19.08.99 00:28
Liker ikke "Gud" begrepet, jeg.
Mange føler vel at det må være en "Gud" bak noe så utrolig som skapelsen av universet.

Det blir derimot for teit at en slik gud skulle bry seg om _trivialiteter_ her på jorden.

"Kurt hjalp den gamle damen over gaten, ja. Det blir pluss i boka. Ja, også må jeg sjekke innom den supernovaen, og de derre galaksene".

Jorden er ikke et støvkorn i den store sammenheng engang, og da blir det vanskelig å tro at vi skulle være så spesielle. Og for alt vi vet er universet som vi kjenner det bare en del av noe enda større.
Klikk for å gå tilbake til toppen