Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Metanivå

NYTT TEMA
spadilje
spadiljeInnlegg: 19
14.12.04 22:43
har lagt ut dette på språkforumet også, men kanskje noen her inne er bedre kvailfisert til å svare?

Jeg lurer på hva 'meta' betyr, og om noen har et godt (og forståelig!) eksempel for å forklare metanivå/metaplan.

På forhånd tusen takk!
UbiqueDeus
UbiqueDeusInnlegg: 348
14.12.04 22:53
Det betyr 'over'. Det kan kobles til mange ord, men et kjent eksempel er "metafysikk", som betegner en hypotetisk virkelighet som befinner seg et nivå over den vanlige verden som kan oppfattes av sansene og bevisstheten vår. Den metafysiske overvirkeligheten dikterer den lavere, sansbare virkelighet og bestemmer naturlovene etc. Men en metafysisk virkelighet er altså bare en hypotese.

UbiqueDeus
14.12.04 23:01
Jeg kan prøve meg på en annen, og muligens bedre, illustrasjon av ordets mulige bruksområder:
Hvis jeg f.eks kommer med påstanden "Ingenting er sant", så kan man si at dette er en paradoksal påstand, da den nødvendigvis rammer seg selv. Hvis det virkelig er slik som påstanden hevder, at ingenting er sant, så kan heller ikke påstanden selv være sann, og man har da et paradoks.
Men hvis vi legger til at påstanden "Ingenting er sant" er en 'metasannhet', altså at den er en overordnet sannhet, som befinner seg på et plan høyere opp enn alle andre såkalte sannheter, blir den på en måte legitimert.
spadilje
14.12.04 23:05
Takk for svar! Men må innrømme at jeg ikke er så veldig mye klokere... Har du et eksempel jeg kan relatere til hverdagslivet? Forklar det til meg som om jeg var et barn!
UbiqueDeus
14.12.04 23:10
spadilje skrev:
Takk for svar! Men må innrømme at jeg ikke er så veldig mye klokere... Har du et eksempel jeg kan relatere til hverdagslivet? Forklar det til meg som om jeg var et barn!

>> Hmmm... jeg vet sannelig ikke om jeg klarer å komme på noe enklere eksempel eller en enklere måte å forklare det på. Forsto du virkelig ingen av eksemplene?
spadilje
14.12.04 23:17
Jo, jeg forstår eksemplene.. men kanskje ikke på et metanivå? ;)
Slik jeg tenker det kan metanivå for eksempel være når to mennesker snakker sammen om det å snakke sammen, og at dialogen da foregår på to plan: det ene er samtalen og det den dreier seg om, og det andre et slags abstrakt plan som gjelder kommunikasjon mellom mennesker.

Mitt problem er at jeg ønsker å forstå dette skikkelig, jeg føler at jeg ikke helt skjønner hva det er. Man kan snakke om et metanivå i filosofien, i psykologien og i pedagogikken, men betyr det forskjellige ting? Jeg skulle så gjerne ha sett et eksempel som fikk meg til å tenke "aha! så DETTE er metanivå!", men jeg har ikke kommet over det ennå..

Er det kanskje slik at det er vanskelig å fatte, og derfor veldig vanskelig å forklare?

(setter imidlertid stor pris på at du forsøker!)
UbiqueDeus
14.12.04 23:25
spadilje skrev:
Jo, jeg forstår eksemplene.. men kanskje ikke på et metanivå? ;)
Slik jeg tenker det kan metanivå for eksempel være når to mennesker snakker sammen om det å snakke sammen, og at dialogen da foregår på to plan: det ene er samtalen og det den dreier seg om, og det andre et slags abstrakt plan som gjelder kommunikasjon mellom mennesker.

>> Dette var et godt eksempel. To mennesker som snakker sammen om det å snakke sammen er et eksempel på en metasamtale.

Mitt problem er at jeg ønsker å forstå dette skikkelig, jeg føler at jeg ikke helt skjønner hva det er.

>> Det virker som du skjønner det omtrent like godt som meg. Kanskje ingen av oss skjønner det skikkelig? Jeg har desverre ikke noen ordliste for hånden, og vet heller ikke om ordet omfattes av vanlige ordlister. Jeg skulle i alle fall tro at det er inkludert i en fremmedordliste.

Man kan snakke om et metanivå i filosofien, i psykologien og i pedagogikken, men betyr det forskjellige ting? Jeg skulle så gjerne ha sett et eksempel som fikk meg til å tenke "aha! så DETTE er metanivå!", men jeg har ikke kommet over det ennå..

>> Min intuisjon sier meg at det betyr det samme i forskjellige disipliner, men det kan godt hende den tar feil.

Er det kanskje slik at det er vanskelig å fatte, og derfor veldig vanskelig å forklare?

>> Antakeligvis. Men eksempelet du kom med om to mennesker som samtaler, var egentlig ganske bra.
yiddy
yiddyInnlegg: 298
14.12.04 23:29
et typisk metanivå i filosofien er når filosofien handler om seg sjøl. når den diskuterer sine egne betingelser, muligheter osv. en filosoferer over filosofi.
spadilje
14.12.04 23:34
Takk!
Kanskje noen andre har et enda bedre eksempel?
UbiqueDeus
14.12.04 23:43
spadilje skrev:
Takk!
Kanskje noen andre har et enda bedre eksempel?

>> Værsågod. Yiddy kom med et bra eksempel ovenfor.
Utover det kan f.eks. en gud som dikterer andre guder sies å være en metagud. Og en religion som dikterer andre religioner er en metareligion.

---------------------------------------------------------------
Mvh,
Kenneth ( http://home.no/nihilist/ )
Rduffy
RduffyInnlegg: 23393
15.12.04 00:10

en "metafilm" er en film basert på en film.

det er kanskje vanligere å finne metadikt, men dette lærte i hvert fall jeg på skolen.

sequitur
sequiturInnlegg: 47
15.12.04 00:13
'Meta' betyr 'etter' på gresk, og ble i filosofihistorien første gang brukt om de verker av Aristoteles som kom etter fysikken, derav metafysikken (Ta meta ta fysika). Man visste helt enkelt ikke hva man skulle kalle dem.

I dag brukes prefikset 'meta-' som indikasjon på at det er en teori om teorier. En metateori er en analyse (teori) av teoretiske systemer.

Narad
NaradInnlegg: 17679
15.12.04 00:41
Meta betyr som du sier "etter", men brukes i mang sammehenger som "over"..
Det er nesten som å si at ettertanken er over den første tanken i kvalitet og forståelse...slik en resonans er sterkere og høyere enn den opprinnelige vibrasjon,
fordi en klangbunn er skapt i materien..(klangbunn=sjelen)
Vi kan på samme måte si at de mennesker som kommer etter oss, vil forstå mere av hva som har vært sant helt fra begynnelsen..
Ja vi kan kanskje si at det perfekte menneske som enda ikke er framkommet,
er det vesnet som kalles Gud i begynnelsen..fordi det kan være tilstede i
alle tider..også fortiden..dette vi skje når tidens mysterium er løst..
Eller kanskje avslørt som ingenting..heh
sequitur
15.12.04 00:50
Bla bla bla...the beat goes on...
Narad
15.12.04 03:18
sequitur skrev:
Bla bla bla...the beat goes on...

Narad:

Hvert åndedrag er et blad i livets bok..og når den beaten stopper,
så er det ikke mere å bla i, hverken for meg eller deg..hehe
Men du er kanskje mere opptatt av å bla i leksikon etter de gamle vedtatte oppfattninger enn å bla i deg selv etter nyhetene som åpenbares?
sequitur
15.12.04 10:44
Jeg var mest opptatt av å gi et kort svar på et simpelt spørsmål, og ikke øyne ethvert innlegg som en mulighet for meg til å forpeste dette forum med søppel, slik du gjør.

Narad
15.12.04 13:21
sequitur skrev:
Jeg var mest opptatt av å gi et kort svar på et simpelt spørsmål, og ikke øyne ethvert innlegg som en mulighet for meg til å forpeste dette forum med søppel, slik du gjør.

Narad:
Det var mange som kalte Aristotles sine tanker for søppel også, men noen kalte de "Metafysiske" fordi de ikke helt visste hva de skulle kalle det..
Jeg kalte dem re-soneringer som betyr ettertanker...over fysikkens og materiens årsak..Aristotles funderte mye ved en egen kraft som han kalte "Inteliki".
Vet du hva det ordet betyr?
Var det mitt innelegg som var søppel, eller er du ikke helt sikker på hva
som forpester dette forumet med søppel?
Du kan jo begynne med å se nærmere på dine svar til meg..og så bruke litt
meta-tenking over din egen innstilling og lyst til å dømme andres tanker som søppel og pest på vegne av et helt forum..
Bustbust
BustbustInnlegg: 1
23.11.18 00:19
Eg synes, som ‘sequitur’ at Narad blir vel fleipete på slutten. Sequiturs reaksjon blir deretter.  Eg fann følgjande definisjon i dansk leksikon: Metaplan (videnskabsteori). Også kaldet metaniveau. Laget ovenover en disciplin. F.eks. er grammatik et metasprog i forhold til natursproget (f eks. dansk). Eller på norsk: Norsk grammatikk styrer / gir reglar for norsk språk - altså på eit metaplan. 
Klikk for å gå tilbake til toppen