Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Gi EN ENESTE grunn til å leve

NYTT TEMA
IACOCCA
IACOCCAInnlegg: 9229
20.12.04 05:50
Man hører stadig om de som sier at de "ikke har noen" grunn til å leve.

Jeg for min del har jo en lang liste med ting som gjør at jeg ønsker å leve.

F. eks muligheten til å se fine tv-programmer er en av disse.
Eller å gå ute i byen og se på folk og se i butikker.
Ikke minst å kjøre bil er også en veldig viktig grunn for meg til å ville leve.

Hvor går DIN grense?
Hva er "den minste" ting du ser som grunn god nok til å ville holde deg i live?

Og stemmer det de sier om at ingen ting er verdt å dø for?
Spiralis
SpiralisInnlegg: 3159
20.12.04 06:17
IACOCCA,
Det enkle faktum at man er i live er grunn god nok til å fortsette med det!

Det å berge ditt eget avkom er nok det eneste som det er verd å dø for.
OOTSP
OOTSPInnlegg: 8218
20.12.04 06:24
Den grunnen som gjør at jeg har lyst å leve er den å kunne hjelpe mennesker. Jeg er ikke lege, psykolog eller noe sånt, men jeg elsker å hjelpe :-)
Arson
ArsonInnlegg: 7745
20.12.04 14:53
Grensen går ved vgd :P
Eruan
EruanInnlegg: 1632
20.12.04 15:15
>> Det finnes ingen spesiell grunn til å leve. Ikke til å dø heller, forsåvidt. Men vi lever, og det gjør oss istand til å oppleve. Vi velger selv hva vi vil oppleve.
Hversågod, forsyn deg.
Regandor
RegandorInnlegg: 23
20.12.04 22:16

Overvinne alle fordommer som du er innbakt med er en god grunn. Og nesten alle vil bli husket på en eller annen måte. Det er alltid noen å hjelpe. Selv ett menneske kan gjøre store forandringer, selv om det ikke blir husket.
Finn et mål å gå etter.
thought
thoughtInnlegg: 1233
21.12.04 03:01

Hvorfor skulle livet bli så mye bedre etter døden?

Hvis du ikke vet hva som venter deg, hvordan kan du være sikker på at du unnslipper problemene dine? Eller at det ikke vil komme nye problemer du må løse?

Vi er HER, NÅ. Hvis vi vil ha en bedre opplevelse, kan vi likegodt begynne med det.

saksa
saksaInnlegg: 140
21.12.04 05:34
Når vårt"gledes/kjærlighets/mening med livet barometer" beveger seg under null,da går det fra godt til vondt.Da kommer våre depresjoner,en smerte og dårlige følelser.Det er ikke det at man ønsker å dø,men man orker ikke å leve lenger.
Alt kommer ann på hvor sterk og eller langvarig depresjonen varer.
Og noen håper på noe godt etter døden..noen tror...
Noen lever som en orkan..andre som en mild bris.Noen lever et lite liv for de gav opp sine lengsler og "drømmer".
Eh, mine tanker om det..
saksa
21.12.04 07:44
Da jeg mistet mitt håp..
min tro..
min kjærlighet..
thought
thoughtInnlegg: 1233
21.12.04 12:30
Det var godt beskrevet saksa.

Men hva ville du gi som en grunn til å leve?
saksa
21.12.04 12:51
For å si det litt tørt ..thought,så er det å være på + av barometeret.Det er et slags liv..
Men,livet kjennes først virkelig når jeg blir trykket til livets bryst og jeg trykker livet til mitt bryst av gjensynsglede og takknemlighet.
Når livet omfavner meg med alle "fargene",overøst og mett omfavner jeg livet..
MadHamish
MadHamishInnlegg: 3259
22.12.04 18:06
Terry Pratchett:

"I meant," said Iplsore bitterly, "what is there in this world that makes living worthwhile?" Death thought about it. "CATS," he said eventually, "CATS ARE NICE."

:-D
fiskene
fiskeneInnlegg: 11543
22.12.04 18:23
Jeg har ogsåen laang liste over gode grunner til å leve.

Og stemmer det de sier om at ingen ting er verdt å dø for?
-----------------------------------
jeg mener at det ikke stemmer. Jeg kunne ofret mitt eget liv hvis det hadde vært det som måtte til for at det største ønsket mitt gikk i oppfyllelse.
Selv
SelvInnlegg: 2066
23.12.04 00:54
Jeg lever fordi jeg velger det. Jeg trenger ingen "grunn" som jeg later som at er grunnen til at jeg velger å leve.

-----------------------------
Dette er selvsagt.
www.zophia.moo.no
Maverick42
Maverick42Innlegg: 4652
24.12.04 22:51
nå spiser jeg lakris. det holder for meg.
xinx
xinxInnlegg: 5160
27.12.04 19:08
Jeg stiller meg nesten likegyldig til det å leve på et slikt plan som jeg tror denne tråden legger opp til. Det er tilfeldig at akkurat jeg er som jeg er, at den spermien av de millionene kom raskest til egget feks. Livet er flaks, men en god grunn for at vi lever det finner jeg ikke.
Gieselbach
GieselbachInnlegg: 716
04.01.05 23:51
"Hva er "den minste" ting du ser som grunn god nok til å ville holde deg i live?"

Det aa kunne gjoere ingen verdens ting.

Supply
SupplyInnlegg: 9815
06.01.05 19:30
Jeg er av den tro at når det er lokket på kista, så er det slutt. Alt er over for altid.
Derfor vil jeg leve så lenge det bare lar seg gjøre.

Selvom jeg mister alt jeg har, aldri finner kjærligheten (jeg er på vei mot begge disse tingene nå faktisk), blir hatet og utstøtt så skal jeg fortsette å leve. Sålenge det bare er mulig.

Så den minste tingen er vel at hjernen fungerer, og jeg klarer å tenke.
iiiæææåååInnlegg: 3073
07.01.05 11:28
Men hvis det er slutt når du legger lokket på kista så driter du vel hvor lenge du har levd når du er dau?
Supply
08.01.05 16:06
Såklart ikke.
Jeg kommer aldri igjen, så jeg vil jo være her så lenge som mulig, og oppleve og føle så mye som mulig.

Alt jeg kan oppleve og føle er bedre enn at jeg ikke kan føle noe som helst. Selvom det er kjærlighetssorg eller fysisk smerte, så er det bedre enn å være død.

Du kan tenke nå "faen for en dårlig dag" , men den dagen du ligger på sykehuset med en pipemaskin og du VET at du skal dø. Det er ikke ditt valg lenger, det kommer bare til å skje, da tenker jeg du ser med misunnelse på den dagen.

Det finnes nemmelig ikke gode eller onde dager, det finnes bare dager. Og alt du hr opplevd vil virke positivt når du kjenner døden puste deg i nakken, og kroppen blir stadig kaldere.

Mitt syn på det da i allefall....
PotittenInnlegg: 790
10.01.05 10:22
IACOCCA skrev:
____

Så lenge jeg lever kan jeg møte interessante mennesker.
Supply
10.01.05 17:02
Takk =)
enaessInnlegg: 118
03.08.18 21:33

What is called a reason for living is also an excellent reason for dying.
- A. Camus

KommersK
KommersKInnlegg: 5850
03.08.18 21:46
Supply: Det finnes nemmelig ikke gode eller onde dager

Her er vi himmelropende uenige. Også i stavingen av ordet ''nemlig''.

RickiBK
RickiBKInnlegg: 72334
03.08.18 21:50
IACOCCA: Og stemmer det de sier om at ingen ting er verdt å dø for?

Nei, det stemmer ikke. 

Men man må kanskje innta en holdning til de rundt seg som ikke bare er basert på å kun å tenke på seg selv. 

Og der ligger også en nøkkel til hvorfor en vil leve også. 

bringebaersaft
bringebaersaftInnlegg: 26
14.08.18 20:01

Jeg var tolv år gammel når jeg forsøkte å ta mitt eget liv.

Jeg stirret ned i det som føltes som et enormt sort hull av Intet, og det skremte meg-

Det er tjue år siden nå, men det preger meg enda. Det som preger meg mest er løftet jeg ga meg selv etterpå.

Når jeg var ni år gammel mistet jeg moren min. De neste ni årene var preget av omsorgssvikt og fravær av noen som var glad i meg, eller noen som jeg var glad i. Likevel var dette eneste gangen jeg forsøkte å ende lidelsene, og det var på grunn av nettopp dette løfte. Jeg lovte min døde mor at hun ikke fødte meg forgjeves. Om jeg ikke har det fint er ikke livet mitt verdt noe, da er det forgjeves - så i en seng full av blod lovte jeg meg selv som tolvåring at straks jeg ble myndig og fylte atten var mitt liv totalt mitt ansvar og jeg ville gjøre alt jeg kunne for å ha et fint liv.

Så derfor har jeg tenkt på dette du spør om. Hva er det i livet som gjør et godt liv.

For å være ærlig; ingenting. Det finnes ingenting som gjør livet verdt å leve. Du trenger absolutt ingenting. Og det er det vakre ved det. Når ingenting er nok, så vil du aldri være redd for å miste det.

Det blir dumt å si at gode TV-serier du liker er det som gjør det verdt å leve, om du våkner blind i morgen. Det blir dumt å si at god musikk er grunnen til å leve, om du våkner døv i morgen. Du trenger absolutt ingenting.

Vi mennesker er alltid på vei et sted. Vi knytter oss til abstrakte og overfladiske ting. Dette binder oss fast til livet. Men for meg har møtet med døden lært meg en ting; straks du er død betyr ikke dette noen ting. Om du klarer å forbedre sjakk-ratingen din, om du lager bedre saft neste år enn du gjorde i år, om du får gått på den og den fjelltoppen du enda ikke har kommet deg opp på. Alle disse målene vi lager oss er bare tidsfordriv og vender fokus vekk ingenting. Alt dette er ekstra, jeg trenger ikke dette. Dette er pluss-goder.

For meg er det nok med ingenting.

Jeg lærte dette av katta mi, så jeg kaller det "pusekattfilosofien". En katt er ikke på vei noe sted, slik som vi mennesker. Mens vi mennesker trenger en grunn for å være tilfredse og ha det fint, nøyer katten seg med ingenting. Mens vi må se en god film, gå på fjelltur, kose oss i selskap med andre så ligger katten der bare rett ut med et smil om munnen og absolutt ingen grunn for å kose seg. Men katten min, den koste seg fordetom. Enten det var grunn for det eller ikke.

Alt den trengte var ingenting.

Ingenting er grunn god nok til å leve.

(Innlegget ble redigert 14.08.18 20:02)

Retroman
RetromanInnlegg: 124
28.08.18 09:54

For et godt svar. Føler bringebaersaft kom med fasiten her.

Watt
WattInnlegg: 3469
22.09.18 22:49
Retroman: For et godt svar. Føler bringebaersaft kom med fasiten her.

Amen...

perchri
perchriInnlegg: 10211
14.12.18 23:56
IACOCCA: Hvor går DIN grense?

...den vakre naturen. Så lenge den er delvis vill, og tilates å bevege seg i, er livet verd å leve, synes nå jeg. Allt annet av dinsbomser og luksus betyr ingen verdens ting, så lenge en har til husly og mat. Jeg har min pensjon etter 45 år i arbeidslivet, og sponses av NAV. Livet er herlig, kjenn den duften og stillheten...mmmmmmmmmmmmmmm, en termos kaffe og noe brødskiver med hvitost...noen ganger med ører...det holder meg i live,ja.

FrannyLee
FrannyLeeInnlegg: 16532
15.12.18 00:00
KommersK: . Også i stavingen av ordet ''nemlig''.

Dette er jo bare piss. Forsto du det eller forsto du det ikke. HVA HAN MENTE ALSÅ.

OM Ikke er det faktisk ditt problem så slutt å rot med folk.

Klikk for å gå tilbake til toppen