Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Evig/uendelig

NYTT TEMA
Eruan
EruanInnlegg: 1632
21.05.05 03:07
Jeg vil gjerne ha en avklaring av disse to begrepene som ofte blir feilaktig brukt om hverandre.
Jeg vil si det slik at begrepet "uendelig" er open ended framover i tid, altså at det betegner noe som har en begynnelse men ingen slutt.
"Evig" derimot, ser jeg på som noe som er open ended begge veier, noe som hverken har begynnelse eller slutt. "Uendelig" blir dermed et tidfestet begrep, mens "evig" er tidløst, i ordets rette forstand.
Biril
BirilInnlegg: 1074
24.05.05 16:36
En annen ting er kanskje at det passer best å bruke evig i forhold til tid, og uendelig i forhold til lengde.
Eks: Vi kan jo si at verdensrommet er uendelig, men ikke evig.
Eruan
24.05.05 18:29
Biril skrev:
En annen ting er kanskje at det passer best å bruke evig i forhold til tid, og uendelig i forhold til lengde.
Eks: Vi kan jo si at verdensrommet er uendelig, men ikke evig.

>> Det forutsetter jo faktisk at verdensrommet er uendelig, noe som slett ikke er sikkert. Og iallefall vil jeg faktisk si at det er omvendt. Og husk, ikke engang tiden er uendelig. Tiden har en begynnelse, og vil kanskje få en slutt. Og uansett, når deg gjelder universet, så er jo faktisk tid og rom det samme. Desto mer tid det går, desto mer rom er det.
Om de er endelige eller uendelige kommer an på universets masse. Big Crunch eller kuldedøden.
Evig er det iallfall ikke, siden tid og rom har en begynnelse.

yiddy
yiddyInnlegg: 298
24.05.05 19:46
stemmer det her da?
høres ut som noe du har funnet opp...
Eruan
24.05.05 20:40
yiddy skrev:
stemmer det her da?
høres ut som noe du har funnet opp...

>> Stemmer hva da? At tid og rom har en begynnelse? Eller betydningene av ordene?
yiddy
yiddyInnlegg: 298
25.05.05 01:00
betydningen...og det med begynnelse...

Biril
BirilInnlegg: 1074
25.05.05 06:07
Gud er evig. Tid og rom er målbar fra det big bang, utenom det kan den også være evig.
Eruan
25.05.05 08:30
yiddy skrev:
betydningen...og det med begynnelse...

>> Det med betydningen er jo det jeg spør om. Hvis man kikker etter på de forskjellige kontekstene ordene blir brukt i, og ordene selv, synes jeg at min tolkning er en rimelig. Så er det ikke vanlig i bruk fra før, synes jeg det burde bli det.
Det med tid og roms begynnelse har jeg heldigvis sluppet å tenke ut selv. Det har Einstein og Hubble gjort for meg. Om det tar slutt eller ikke har vi vel ikke fått noe entydig svar på ennå.
Klikk for å gå tilbake til toppen