Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Gud

NYTT TEMA
Petrucci_5

Petrucci_5
06.02.06 10:06
Hvor stor sannsynlighet er det for at Gud fins?
congratulation

congratulation
06.02.06 12:19
... Som i den 'allment omtalte' gud?
AlexanderK

AlexanderK
06.02.06 14:07
Jeg tipper ca 42%.
Trisle

Trisle
06.02.06 14:15
Eg tippe sånn ca veeeeeldig lite sannsylig
spoing

spoing
06.02.06 21:13
Like liten sjangs som at midgaardsormen fins..
spoing

spoing
06.02.06 21:19
Jeg syns det dog er litt interesant å tenke på hva som blir den neste religion. Når de vi har nå blir avlegs. Skriftene til f.eks islam og kristendom begynner allerede å bli så enkle å motbevise , at disse religionene vil gå over i mytologien etterhvert.

Hva da? Er det plass til en ny profet og en en religion? Eller skal de bli grener ut fra de religioner vi har nå idag? Hvordan er overgangen mellom 2 religioner? Må en krig til?
Parsi

Parsi
09.02.06 23:52

Gud døde under opplysningstiden. Det ble erklært «God is Dead» gjør hva du vil.
ahgzz

ahgzz
12.02.06 00:12
Jeg er bomsikker på at Gud ikke finnes...
Maia_89

Maia_89
12.02.06 01:21
Hvordan kan du være det? jeg vil nå si at det virker mer sannsynlig at Gud finnes enn at han ikke gjør deg. Alt er liksom så perfekt. Vi er skapt hårfint, og alt går i en fin balanse.. hvordan ville du forklart det om det ikke var en Gud?
ahgzz

ahgzz
12.02.06 01:31
Evolusjonslæren
pubichair

pubichair
12.02.06 01:32
Tror nok det fins en skaper bak verket. Hvordan ellers har vi kommet hit? Vet ikke hvordan skaperen har blitt til uansett da, så det er ikke så lett å vite hva som er riktig. Det kommer an på hva en tror på. At skaperen mener man må følge regler skrevet ned for lenge siden, er jo også et spørsmål. Tvilsomt at man ender opp på forskjellige steder utifra hvordan man har levd livet. Lagde ikke skaperen oss for at vi selv skulle bestemme over vårt liv? Er livet en test av noe slag? Det hele går vel i balanse uansett. Hvorfor er det så viktig med balanse? Noe å tenke på..
Number

Number
12.02.06 15:25
Hjelper lite å diskutere Gud før du har en definisjon på hva Gud er.
Sifjon

Sifjon
12.02.06 16:26
100 %
Maia_89

Maia_89
12.02.06 17:13
Dvs?
neonsun

neonsun
12.02.06 18:40
Petrucci_5 skrev:
Hvor stor sannsynlighet er det for at Gud fins?

Før man kan besvare dette, trenger man en forståelse for hva du legger i uttrykket gud. Folk definerer gud forskjellig, og ilegger instansen forskjellig betydning.

Dette er den filosofiske (siden vi er inne på filosofitråden) definisjonen av gud fra dokpro: øverste enhetlige forklaringsprinsipp for alt som skjer; det transcendente, det uforklarlige; det absolutt værende som er første årsak til og det endelige mål for alt som er.

Hvis jeg skulle forholde meg til denne definisjonen, så ville jeg svart ja på spørsmålet.
Serman

Serman
14.02.06 04:12
Husk at vi alle er blitt inprentet med at det kanskje er en Gud mer eller mindre siden vi var liten. Hva er Gud? Gud er bare et navn på noe som vi har bestemt er en kjærlig Gud som skapte oss osv.. husk at dette er tro, og vil altid være en tro.

Sjansen for at det er en Gud? Det finnest en "Gud", men det er deg selv.

Jeg er Gud for jeg skaper alt jeg vet og vil noensinne vite.

At det finnest noen "Pappa med skjegg" i himmelen eller lignende er det meget dårlig odds for desverre.

Jeg er åpen for å tro at jeg tar feil selvfølgelig. :D

Apaneta

Apaneta
14.02.06 04:21
I følge den bibelske beskrivelsen av "Gud" vil jeg si at sannsynligheten ligger nært 4,57 % for at denne eventuelle "Gud" skulle eksistere.
Da det er meget usansynlig at det er noen som sitter å overvåker oss fra tid til annen og sammtidig hører en milliard bønner hver dag..
Narad

Narad
14.02.06 13:02
ahgzz skrev:
Evolusjonslæren

Narad:
Uten en bakenforliggende bevissthet og liv så ville ikke evolusjon kunne finne sted.
Evolusjonen er den eneste måte å skape på..
Spør bare en pottemaker...denne vet hele gangen og prosesen bak skapelsen.
 PoseFant 

PoseFant 
14.02.06 13:04
Før du kan sette et tall på sansynlighet må du definere hva du mener med Gud.
Hvis Gud er en overordnet makt som styrer aksiomer, er det 100% sikkert at Gud finnes.

Hvis Gud er en skikkelse som kan kommunisere med menneskene ved å feks. skrive tekst i fjell, skape ting mm. er sansynligheten adskillig mindre, om enn definerbar i det hele tatt.

---

/pF
pubichair

pubichair
14.02.06 15:09
Serman skrev:
"Sjansen for at det er en Gud? Det finnest en "Gud", men det er deg selv.
Jeg er Gud for jeg skaper alt jeg vet og vil noensinne vite."

Saklig å si at en selv er Gud. Da har man misforstått hva Gud er. Du har ikke skapt noe som helst, du er en bruker av det som allerede er skapt. Du endrer og tilpasser det som brukes, så klart, men det er ikke det samme.
pubichair

pubichair
14.02.06 15:15
Apaneta skrev:
"Da det er meget usansynlig at det er noen som sitter å overvåker oss fra tid til annen og sammtidig hører en milliard bønner hver dag.."

Du tenker på en mann som sitter på en sky og hører på alle menneskers bønner. Det er ikke sånn det funker. Gud er ikke en mann, eller kvinne for den saks skyld. Gud er Gud, altvitende, allstedsværende.
GUDEROND

GUDEROND
14.02.06 17:37
Gud finnes han..

Han har akkurat kommet tilbake til Liverpool etter en periode i Leeds og Manchester City

Snart bøtter han inn mål for Liverpool igjen
TheOpiate

TheOpiate
14.02.06 17:41
Med tanke på at man har prøvd å bevise guds eksistens med løgner i over 1000 år så vil jeg anså sannsynligheten for svært liten. Faktisk nærmere null....

---------------------------------------
.................18/5................
The Opiate For The People
lamps

lamps
14.02.06 17:48
SATAN ER KUL
Lampard
Memia

Memia
14.02.06 17:49
Jeg blir faktisk litt sliten av å tenke på det. Har etterhvert kommet fram til at vi er for dumme til å forstå HVA Gud er. En menneskelig Gud er for meg helt usannsynlig. Dette "argumentet med "hvordan skulle vi ellers være skapt" blir jo helt på tur.
Apaneta

Apaneta
14.02.06 17:53
pubichair skrev:
Du tenker på en mann som sitter på en sky og hører på alle menneskers bønner. Det er ikke sånn det funker. Gud er ikke en mann, eller kvinne for den saks skyld. Gud er Gud, altvitende, allstedsværende.

---
Det er jo slik bibelen framstiller gud også da..
I himmelen bor Gud, i Helvette bor Satan..
Det gode og det onde..

Hvordan foreslår da du at Gud ser ut?

Det står jo faktisk i bibelen at Gud skapte oss i sitt bilde.. Alså er vi en "kopi" eller et selvportrett av hvordan han ser på seg selv..(ja jeg kan med trygghet si at det er en han, da Gud ofte blir omtalt med denne tittelen store deler av bibelen.. Dessuten er han FAR til Jesus)
pubichair

pubichair
14.02.06 20:24
Apaneta skrev:
"Det er jo slik bibelen framstiller gud også da..
I himmelen bor Gud, i Helvette bor Satan..
Det gode og det onde.."

Helvete ble avskaffet for en god stund siden. Teologer mener ordet helvete i Bibelen egentlig har blitt forvekslet med søppelfyllingen Gehenna. På en annen side benekter de ikke fortapelsen.

"Hvordan foreslår da du at Gud ser ut?"

Jeg vil helst ikke gjette hvordan Gud ser ut.

"Det står jo faktisk i bibelen at Gud skapte oss i sitt bilde.. Alså er vi en "kopi" eller et selvportrett av hvordan han ser på seg selv..(ja jeg kan med trygghet si at det er en han, da Gud ofte blir omtalt med denne tittelen store deler av bibelen.. Dessuten er han FAR til Jesus)""

Jeg mener det ikke er ment "i sitt bilde" i fysisk forstand, og det vil uansett ikke være en eksakt kopi. Vårt indre jeg, sjelen er skapt i hans bilde. At Gud er omtalt som han og far i bibelen er riktig. Dette er på sin side trolig gjort for å få oss til å forstå hva hans forhold til Jesus er. Hadde vi omtalt ham i intetkjønn, ville vi trolig ikke skjønt hans kjærlighet for Jesus.
neonsun

neonsun
14.02.06 23:01
pubichair skrev:
Saklig å si at en selv er Gud. Da har man misforstått hva Gud er. Du har ikke skapt noe som helst, du er en bruker av det som allerede er skapt. Du endrer og tilpasser det som brukes, så klart, men det er ikke det samme.

Buddhismen sier: " du er gud, for hvilken annen gud finnes det?"
pubichair

pubichair
14.02.06 23:10
Sant nok. Men fint å si hvilken Gud man mener når man har ett sånn utsagn. Jeg tviler på at han mente Buddhismen.
Petrucci_5

Petrucci_5
15.02.06 08:39
Jeg leste noe i Ilustert vitenskap i går kveld. En filosof som hadde satt opp en ligning på hvor stor sannsynlig det var at Gud fantes. Han kom fram til at det var 67%. Han levde på 1700 tallet. Så om man hadde gjort det samme idag, tror jeg svaret hadde blitt helt anderledes.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg