Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Død

NYTT TEMA
Donnald

Donnald
16.03.06 18:01

Dette burde kanskje vært på en "psykologi debatt", men da dette ikke finnes...

Noen her som kan vise til noen nettartikler, eller bøker hvor man får utgreid om menneksets syn og oppfatning av døden. Jeg ønsker å gjøre en artikkel om det, men vil gjerne undersøke terrenget først.

Er også interssert i deres meninger!
Steidel

Steidel
16.03.06 22:24
Jeg har den erfaringen at jo mer avgrenset spørsmålet er, jo mindre kan man si om det. Det hadde vært lettere å svare utfyllene om jeg visste nøyaktig hvilke rom jeg skulle fylle.
jeg tror du kan finne mye interessant stoff hos eksistensialistiske filosofer, eller folk som har bidratt til eksistensialistisk filosofi; Kierkegaard, Sartre, Camus, Nietzsche , Dostojevskij, mm.
Steidel

Steidel
16.03.06 22:24
Jeg har den erfaringen at jo mer avgrenset spørsmålet er, jo mindre kan man si om det. Det hadde vært lettere å svare utfyllene om jeg visste nøyaktig hvilke rom jeg skulle fylle.
jeg tror du kan finne mye interessant stoff hos eksistensialistiske filosofer, eller folk som har bidratt til eksistensialistisk filosofi; Kierkegaard, Sartre, Camus, Nietzsche , Dostojevskij, mm.
Donnald

Donnald
16.03.06 22:48
Er kanskje mest interessert i psykologien av: dødsangst, når barn blir klar over døden, hvordan døden påvirker valgene våre.

Enhver forslag til en mer enklere problemstilling mottas gjerne!
OOTSP

OOTSP
17.03.06 09:19
Vet ikke av noen nettartikler eller bøker om døden nei, men kan fortelle hva jeg mener.

Det med oppfatningen av døden er meget forskjellig fra person til person. Noen missliker døden, noen tenker ikke over det og noen gleder seg til man dør, hehe...

Jeg har faktisk vært død siden en bil kjørte meg ned, men den opplevelsen man får akkurat når slike ting skjer så husker du ingenting av det. Det er ganske rart egentlig. Men ingen klarer å forstå hvordan jeg klarer å bare være glad og i godt humør når noe sånt har skjedd, men det har jo mye med at jeg er utrolig glad for at jeg nå er i live og setter mye større pris på livet :-). Det betyr ikke at jeg er redd for å dø, vil gjerne dø også, men vet at det ikke er meningen å dø enda, hehe.... Så for meg er det noe av det mest fantastiske jeg har vært igjenom :-)
rune89

rune89
18.03.06 02:22
Jeg vet om en kar som fikk slag tror jeg det var. Og han var klinisk død i 10 min.
Og han sa det at rett før han døde, eller idet han døde. Den fantastiske å frie følelsen han hadde da, har han aldri vært i nærheten før.
Husker ikke helt hvordan det var. Men tror det var følelsen av at alt var godt, ikke en eneste bekymring, å jah, bare en utrolig herlig følelse.
Han hadde aldri opplevd en lignende følelse før =)

------------------------------------------------------------------------------------------
I am the man who walks alone, when I'am walking a dark road
OOTSP

OOTSP
18.03.06 12:20
Det med følelsen at alt var godt er helt riktig. Det eneste jeg husker var et kraftig lys med en utrolig vakker pike. Hun spurte meg om jeg skulle fortsette å være på jorden for å utføre det jeg skulle eller bare dra tilbake igjen. Den følelsen var så utrolig god at det sikkert har bare vært utrolig å vært igjen, men akkurat på den tiden så var mine følelser så sterke at livet var en utrolig gave. Jeg bestemte meg for å komme ned på jorden igjen for å gjøre mine faste oppgaver. Det er det eneste jeg husker av det. Og da jeg våknet igjen spurte min mor hvor jeg var her og jeg svarte: "Jeg er her". Alt er utrolig komisk også på en måte. Men dette var det beste som hadde skjedd med meg mener jeg.
hallalla

hallalla
29.04.06 22:07
Ein kjenning av meg vart påkjørt av ein bil for noken år sidan, han vart umedviten som følge av ulykka. Det han har fortalt (på vitnesbyrd i kristen samanheng) var at han såg ein skikkelse fullt av kvitt ljos rundt seg som rista på hovudet. Etterpå vakna han opp frå sin umedvitenheit og såg bilføraren som ringte til ambulansen. Denne kjenninga av meg vart heldigvis berre lettare skadd...

Han stod som sagt fram på vitnemøte og fortalte si oppleving. Han var av den tru at det var Jesus som rista på hovudet og gav melding om at hans tid ikkje var komen endå!! Frå den dag vart han "skikkeleg" kristen. Sjølv om han var oppvaksen i kristen familie, så hadde han fram til den dag vore tvilande til den kristne tru...

Eg tykkjer det var fint å høyra på det han hadde å sei, og modig gjort å stå fram om det. Eg må innrømma at det er litt rart å høyra om alle som har slike opplevingar fortelja om når når dei var daud i 10 minuttar, eller som denne karen fekk melding om at hans tid endo ikkje var komen.. Men eg er og av den tru at det er sant det dei fortel. Tvilar på at det er noke dei diktar opp. Sjølv er eg personleg kristen og sjølvsagt veldig spent og redd for dauden. Kva som hender osv.... Men eg håpar og trur at eg får koma til himmelen og leva der i evigheita:D
EdEd

EdEd
30.04.06 01:19
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg