Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Mennesket og evolusjonen

NYTT TEMA
emoptic

emoptic
04.04.06 21:23
Okey, dette er litt vanskelig å forklare, spesielt siden tanken er litt diffus fra starten av. Ideen er at vi tenker normalt på mennesket som noe som har oppstått via evolusjon. Det impliserer også at vi kanskje ikke har stoppet opp i utviklingen, og er kun på en slags "reise" til noe annet; type: homo postsapiens.
Det jeg egentlig vil få frem, er et tankeeksperiment:
Hvis vi startet igjen med trilobitter, og latt det gå flere milliarder år slik at det hadde blitt en evolusjon, hvor stor er egentlig sjansen for at mennesker overhodet ville ha vært til, og for ikke å snakke: om vi ville ha sett ut som det vi gjør nå i det hele tatt..

Jeg håper noe kan fylle ut tankene mine litt mer!

Moyle

Moyle
04.04.06 22:15
Selvfølgelig har vi ikke stoppet utviklingen...vi vil fortsette å tilpasse oss levemiljøet til helt til menneskearten dør ut. Sjansen for at trilobitter utvikler seg til mennesker er null…
KarlF

KarlF
09.04.06 01:34
emoptic skrev:
"Okey, dette er litt vanskelig å forklare, spesielt siden tanken er litt diffus fra starten av. Ideen er at vi tenker normalt på mennesket som noe som har oppstått via evolusjon. Det impliserer også at vi kanskje ikke har stoppet opp i utviklingen, og er kun på en slags "reise" til noe annet; type: homo postsapiens.
Det jeg egentlig vil få frem, er et tankeeksperiment:
Hvis vi startet igjen med trilobitter, og latt det gå flere milliarder år slik at det hadde blitt en evolusjon, hvor stor er egentlig sjansen for at mennesker overhodet ville ha vært til, og for ikke å snakke: om vi ville ha sett ut som det vi gjør nå i det hele tatt..

Jeg håper noe kan fylle ut tankene mine litt mer!"

Utviklingen av mennesket avhenger av omgivelsene, om det skulle skje en gang til måtte det skjedd under samme forhold, noe som er umulig uten å starte samme sted på tidsaksen.

-Karl F-
Debitass

Debitass
13.04.06 01:45
KarlF

Da spør jeg, hva er et menneske?
Er et menneske det vi ser ut som eller er et menneske en skapningen med en gitt intelligens, eller må begge kravene være infridd?

Kanskje ville Trillobittene kunne utviklet seg til noe i menneskelig retning, og de kunne nok blitt identiske utseendemessig som i dag også, men sansynligheten for at vi ville blitt seende og værenede helt like ville nok vært svært liten.

Men tanken er absolutt værdt å tenke, hvor er vi på vei?
KarlF

KarlF
13.04.06 09:26
Debitass skrev:

"Men tanken er absolutt værdt å tenke, hvor er vi på vei?"

Hvor, er gitt av omgivelsene, og så lenge de endres vil mennesket endres (under forutsetning at det på ethvert gitte tidspunkt er levelige omgivelser for arten), men ingen kan beregne eller ressonere seg frem til hva neste "general-mutasjon" blir.

-Karl F-
perchri

perchri
24.04.06 01:55
---

Dersom vi begynte på nytt ville nok ikke mennesket opstå igjen slik vi kjenner det.Vitenskapen mener nå at mennesket opsto ved en genefeil for flere millioner år siden.Beregninger for at annen intligens er tilstede i vår nærhet i solsytemet er blitt akseptert som 0.Det krever tid til utvikling,og den tid som er gått til nå vil sansynlig ikke ha rukket å utvikle særlig mer intligente vesener.Men at de kan finne et eller annet sted noen millioner lysår borte,er lite intressant om vi hørte fram dem,de er jo borte for lengst.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg