Kanskje alt i livet og “universet” handler om å finne seg selv.
For det første. Jeg er klar over at alt er relativt. Og at ting hele tiden forandrer seg. Men uansett, klarer jeg ikke å slutte å tenke på alt. Å tenke på hva jeg gjør her hvor jeg er, hvor enn og hvem enn jeg er .
Før man kan skjønne seg slev og hvordan alt henger sammen, så må man vite enkelte ting. Og kanskje heller erfare de for å forstå det. For man kan ikke bli “lært” de.
Det er ting mennesker aldri kan forstå. Hvorfor det er sånn er kanskje også umulig å forstå og igjen alt muligens er umulig å forstå. Men hvordan kan man forstå at det ikke går an å forstå noe? Dette mot sier jo seg selv. Men hvis man tenker seg om, så kanskje det ikke gjør det. La meg heller si det slik, alt er umulig å forstå derfor er nettopp dette også ikke mulig å forstå. Alt dette er vanskelig og det er vanskelig og forholde seg til. Men jeg tror det er viktigste er at man er bevist på at ting ikke er som det ser ut som, og at dette gjelder absolutt alt.
Og hvis de “reglene” gjelder alt, så hva kan man da “vite. Hva er å “vite”. Vet du fordi du er blidt fortalt det, lært det eller vet du det? Hva er så å “vite” og hvordan kan man “vite” noe som helst? Er det noe som er i deg, hva enn det er. Er dette i alle mennesker?
Fargen rød er rød. Eller er den det? Vi mennesker er lært opp til at den er rød, alle er enig i at den er rød. Men er den “rød”? Nei, det er den ikke. Den er det den er, og vi har kun valgt et navn på det vi ser, slik at vi kan forholde oss til den. Dette gjør alt letter for oss, det er umulig å vite hva det er, men vi må ha et navn på det for å kunne forholde oss til det, men vi forstår det ikke… Og det fins mye vanskeligere “ord” en rød, og ting som da egenlig er mye mer vanskelig å forholde seg til…
Ord er bare navn på ting, det er ikke selve tingen. Alt er umulig å vite, men for at vi skal kunne forholde oss til alt så må vi fortsatt sette navn og titler på det. Hvis ikke så hadde alt vært ingenting for oss.
Men hva er så løsningen, hva er det jeg vil fram til? Dette blir jo veldig vanskelig når du tar alle forholdene til tanke. Det er ikke sikkert det er noe “løsning”. Men vi har tydelig skapt verktøy for å leve med dette. Nemlig ord. Vi hadde ikke eksistert som vi gjør i dag, hvis vi ikke hadde hatt ord til å kommunisere, både til andre og til seg selv. Vi ville kanskje fortsatt ha vært neandertalere, eller kanskje vært dyr. Det er klart at det er en forskjell på mennesker å dyr. Men kan vi vite det? Og hva er grunnen til forskjellen. Og hva er forskjellen. Er det fordi vi er intelligente? Hva er intelligent? Hvor mye forstår vi og hvor mye “tror” vi at vi forstår? Ingenting, alt eller en mellom ting?
Som sakt, jeg tror ord er hovedtingen her. Og hva er ord? Hvor kommer det fra? Det er ikke hovedsaken. Det er også umulig å helt forstå. Men jeg tror det er verktøy på en eller flere måter. Kanskje meningen med livet, i hvert fall for meg, er å innrømme at jeg ikke forstår noe men må være bevist på nettopp dette. Og vite at ord er det som gjør meg spesielle og gjør meg til det jeg er, eller latter som at jeg er.
Når man er klar over dette, og på en måte skjønner det. Kan man da kanskje bruke det til noe bra? Jeg tror det. Jeg tror at dette er den virkelige kunnskapen, intelegiensen, viten osv. Og da kan man kanskje bruke de verktøyene vi har på en bedre måte, enn hvis vi har de men ikke vet hva de er og hva vi vil bruke de til. Er det på skolen man skal lære eller er det av selve livet man skal lære? Er man ferdig å lære når man er ferdig med skole. Nei, livet er sin egen “skole”. Men er vi virkelig bevist på dette, og ser hva det innebærer.
Jeg tror livet ska handle om “lykke” og alt som går inn i det, ikke det motsatte. Sier ikke at dette er en lett oppgave uansett hva man vet eller tror man vet. Og sier ikke at man bare kan ha “lykke” og ikke noe av det motsatte. Men er det ikke det vi er ute etter. Er ganske sikker på at det er det jeg er ute etter. Uansett hva det er og hva det innbærer, så vil jeg ha det “positivt”.
Jeg tror at vi er blidt veldig “blinde” på grunn av ord og “lærdom“. Og på grunn av at vi har lagt for mye i det. Hvis man er klar over dette, og ser på det som jeg gjør. Så trenger kanskje ikke “sorg” være så ille som det er skapt til ål være. Fordi det er et større bilde her. Sorgen vil aldri forsvinne, og den vil alltid være like “stor” og viktig, uansett hva den er, men hvis man ser den litt fra avstand, i det hele og store bildet. Så er den kanskje ikke så ille. Og hva med lykke? Er vi trent opp til å tro at den er mindre viktigere enn sorg? Det kan virke slik på enkelte. Hva hvis man ser på lykke fra avstand og i det hele? Er den større eller mindre en sorg? Hva avgjør dette?
Jeg liker å se på det slik, jeg er ikke klar over hva lykke er, men jeg veit at det er det jeg “ønsker” her i livet. Og jeg er klar over at jeg må ha “sorg” for å ha lykke. Men hvorfor skal jeg ta sorg mye “verre” enn lykke. Hvorfor er det sånn at når jeg føler sorg så går det mye mer inn på meg, og blir “større” enn når jeg føler “lykke”. Er det “større“? Er det noe grunn til at det ska være det?
Jeg velger å fokusere på lykke og det er kanskje det alle gjør. Men er alle klar over det? Og hvorfor og hvordan de gjør det? Bevist på det? Dette kan jeg ikke vite, fordi jeg er meg og kun meg. Dette er tanker og “regler” jeg finner fornuftig. Det er umulig for meg å vite om de er riktig for meg, og om de er riktig for andre. Men jeg tror jeg må velge det istedenfor å late som noe annet, jeg må vite hva det er jeg later som. Og dette gjelder kanskje alt i livet mitt. Jeg må vite hva det er jeg later som, for da og kunne leve med det. Hvis du ikke vet hava du later som og hvorfor, så lurer man virkelig seg selv.
Hvis dette er en måte for meg å leve, da føler jeg at jeg kanskje kan løse enkelte ting mye bedre enn jeg har gjort før. Finne "ro". Og leve bedre i forhold til den verden jeg lever i, min “mening med livet” i min “verden“ “sannhet“ blablabla.
Men ha også i bak