Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Makt og rikdom

NYTT TEMA
Thallie

Thallie
20.04.06 20:59
Hva er makt? Hva er et mektig menneske? Hva er et rikt menneske?
Er et rikt menneske et menneske med mye makt? Er et rikt menneske et menneske med mye penger, eller et menneske med virkelige venner/kjæreste?
Fører makt til rikdom, eller omvendt? Går det an at man ikke eier nåla i veggen, men allikevel er et menneske med makt, eller et rikt menneske?

Hva er din definasjon av "makt" og "rikt"?
----------------------------
~Thallie
Heller død enn fanget
LarsPalmas

LarsPalmas
21.04.06 00:09
Det er mange definisjoner på makt. Den som ligger meg nermest er nok teorien som sier at, A får B til å gjøre noe B ellers ikke ville gjort. Makt forekommer innen mange arenaer: I hjemmet, i politikken, på arbeidsplassen osv. I politikken har vi jo for eksempel maktfordelingsprinsippet som sier at makten skal deles mellom tre instanser: stortinget, regjeringen og domstolen. Når det gjelder rike mennesker har disse selvfølgelig mye makt. Jeg ser hvor du vil hen med spørsmålet, men jeg syntes det blir mer interessangt med en annen vinkling, fører makt og rikdom til lykke?

Når det gjelder rikdom kan man jo være rik på mane områder. Man kan være rik på penger, være rik på opplevelser, være rik på venner osv. Ettersom man kan yte fysisk makt, og være rik på opplevelser, så går det selvfølgelig an å ikke eie nåla i veggen, og samtidig være rik, og ha makt.

haemet

haemet
21.04.06 01:15
Makt er å kunne gjøre noe, rikt er mangfold kan være mye...

"A hero is someone who understands the responsibility that comes with his freedom. "
Robert Zimmerman
Marx_Reborn

Marx_Reborn
21.04.06 10:47
Hva er din definasjon av "makt" og "rikt"?

Makt er etter min definisjon å kunne styre andre mennesker og deg selv sitt live i mindre eller større grad.

Rikdom er etter min definisjon å være fornøyd med det man har, for den som ikke bejærer noen ting er ikke han i sannhet rik ?
perchri

perchri
24.04.06 01:46
Hva er makt?
---

makt er noe mennesker som har liten selvfølese og selvaktelse higer etter for å forhærlige seg over verden,grunnet sit handikapp.
Et mektig menneske er kun mektig over andre mennesker som kun klarer å tenke i flokk.Skjelden er de mektige i individualistens øyene.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg