Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

IngBat

NYTT TEMA
SiegHallo
SiegHalloInnlegg: 119
14.11.07 14:21
Noen som vet hvordan det er å tjenestegjøre i ingbat?

Hvordan er befalet, rekrutten osv?
_______
Hallo? |
TheBracket
TheBracketInnlegg: 40733
14.11.07 14:54
Det er en slapp tjenste. Ikke uten grunn de blir kalt for slaskebataljonen eller kasernebataljonen.
14.11.07 16:10
Såpass?

Mye fritid, grei befal o.l.?
_______
Hallo? |
ymsemann
ymsemannInnlegg: 258
14.11.07 16:19
Ing bat er bra det, spørs hvor mye fridtid du får, det kommer ann på hvilket kompani du kommer inni.
Abc kompaniet, mye gass maske
Oversetnig, fet tjeneste med mye båtkjøring kan også bli dykker, bygge bro osv
Ping pansret ing. husker ikke helt hva de gjør men er nok det hardeste kompaniet i ing bat
Til slutt Maskin, brøyting av snø, mye med vei

Befalet vi hadde var jævla kurrant.. Tror de fleste der opp er det

En veldig fin plass hvor du tjensestegjør., enn pub som heter carma.. ca 1,5 gram dame per mann. Kort vei til tromsø. bra uteliv..
Mer du lurer på så spør.
TheBracket
14.11.07 16:36
Gjør deg klar til en tjeneste med lunsj i garnison så å si hver dag. Husker vi i 2BN ikke skjønte stort av denne gjengen som vi aldri så i feltuniform eller særlig mye utenfor garnison. Du kjenner igjen IngBn på det lange håret og bereten alle veier. For øvrig var det Maskin KP som stod for det som var av bråk og tumulter i og rundt leir.

Kort innpå om Skjold/Øverbygd: verre sted å havne på i førstegangstjenesten finnes ikke. Det bor akkurat nok mennesker der til å drive Prix og Shell med èn pumpe. Mauken skal du nok også lære deg å hate. Ikke fornærm Mauken-guden! Er man riktig så heldig er det godt vært nede i leir, mens på Mauken regner det tennisballer. Karma er heller ikke mye å skryte av. Jeg fikk nærmest dårlig samvittighet av å dra kortet på det stedet. Tromsø er bedre. Kort vei? Vel, det er nærmere 2 timer med buss. Nå skal det sies at man regner avstand på en annen måte i svarteste nord-norge. Et steinkast vil si 10-12 mil, og en "nær" nabo kan like godt være en god kikkertavstand unna.
14.11.07 16:38
du har en god beskrivelse The bracket. Var i ovskp jeg, var ikke så mye lunsj i leir, og du glemte statoil+ kaffebegravelsesbyråetblomsterbutikken.
TheBracket
14.11.07 18:07
Var det kaffeblomsten det het? hehe.. faen for et sted!
14.11.07 19:44
hehe ja det var det.. hehe.. laget en merkelig kakao og kaffe der.. fy fan for ett sted..
og ikke glem guros gym.
TheBracket
14.11.07 19:48
Guros Gym har jeg ikke hørt om. Ikke glem postsystemet!!! Tok en drøy uke å få et brev fra Oslo og opp dit. Kanskje ikke så rart med tanke på muldyrfrakten over fjellene fra Bodø og opp.
14.11.07 20:07
Guros gym lå på andre siden av veien for banken. Var lagt ned men skiltet var der fremdeles. Tok lang tid med posten ja.. men syns standaren på bartenderene på carma var ganske bra..
SiegHallo
14.11.07 20:34
TheBracket skrev:
...Du kjenner igjen IngBn på det lange håret og bereten alle veier. ...

Tjohei, der har du meg =P

Har dog planer om å ha litt skikk på bekledningen, og etter hva jeg har forstått er feltuniformen bedre enn den andre?

Åssen er det med fyfo-fasiliteter? Har siklet litt på nærkamptrening, er det mulig å drive med slikt på fritiden?

_______
Hallo? |
ymsemann
ymsemannInnlegg: 258
14.11.07 21:09
Gode muligheter til egentrening, ett bra treningsstudio i leir. nærkamp skal vel være en del av tjenesten, vi hadde det iallefall
Glee
GleeInnlegg: 5226
14.11.07 23:01
TheBracket skrev:
Kort innpå om Skjold/Øverbygd: verre sted å havne på i førstegangstjenesten finnes ikke. Det bor akkurat nok mennesker der til å drive Prix og Shell med èn pumpe.
=======================

Var det ikke Statoil?

Var innom der én gang med BVen i 1995, og husker at de hadde F34 på Statoil...
MadHamish
MadHamishInnlegg: 3259
15.11.07 01:24
TheBracket skrev:
Gjør deg klar til en tjeneste med lunsj i garnison så å si hver dag. Husker vi i 2BN ikke skjønte stort av denne gjengen som vi aldri så i feltuniform eller særlig mye utenfor garnison.
#
Hey, ikke skjær hele IngBN over en kam :p
Kan ikke huske å ha hatt mange garnisjonslunsjer da jeg var inne der, men nå er det vel ikke noen BV-ingeniører igjen der heller da, bare PingKP antar jeg...

Feltuniform hver dag, stort sett. Dog ikke fullt så mye stress som for streberne i 2BN :p
MadHamish
MadHamishInnlegg: 3259
15.11.07 01:26
Var det ikke Statoil?

Var innom der én gang med BVen i 1995, og husker at de hadde F34 på Statoil...
#
Begge deler faktisk. Det er to bensinstasjoner der =) Om jeg ikke husker feil.
warthog
warthogInnlegg: 35
15.11.07 10:18

Hei. Veldig mange negative kommentarer om Skjold og Ingbn her gitt.

Skjold er en leir i Øverbygd, Målselv Kommune. snaue 2 timer fra Tromsø med bil.
Er en helt grei leir med de fleste fasiliteter. Finnes også svømmebasseng rett utenfor leir hvor du kan trene.
Ikke hør på "TheBracket". Han virker som en umoden bygutt som savner moren veldig mye. I min verneplikt var det 2. Bataljon som sto for bråket.

I min verden så er en "isolert" militær leir bedre en en "urban" militær leir, da du får bedre tid til trening og fokusering på den daglige tjeneste enn du ville hatt hvis du var stasjonert inn i en by, "TheBracket" savner tydligvis festing, øl og annet svineri og damer. Du visste tydligvis ikke hva du gikk til da du avtjente verneplikten?

Jeg var i Førstegangstjenesten på skjold fra 2004-2005 og tjenestegjorde i Pansret Ingeniør Kompani(Ping Kp).
Dette var en veldig aktiv tjeneste. Drev med veldig mye forskjellige aktiviteter, spesielt rettet mot infanteritjeneste, minetjeneste og sprengning for å nevne noen.

Du har veldig gode muligheter for Internasjonal Tjeneste hvis du velger Ping KP(samt maskin og servicetroppen). Noe jeg gjorde og er kjempefornøyd. Har nå bak meg 4 kontigenter i Afghanistan både som Stormingeniør og Infanteri, og er uten tvil mest fornøyd med å være Stormingeniør pga at

Har også tjenestegjort mye sammen med Maskin og ABC. Veldig flotte soldater, ofte med silvil kompetanse på baken som igjen styrker evnen til strid.

Det er vel ikke slik at all militær tjeneste måles i hvor mye tid du har i felten eller hvor mye stridsteknikk?

Hadde du vært i Internasjon Tjeneste, så hadde du visste hvor takknemmelig vi er for å ha profesjonelle mekanikere, kokker, sambandsfolk, kommandoplass og sanitet for å nevne noen.

Spiller det noen rolle om mekanikeren har langt hår hvis han er en jævel til å skru?:)

Noen andre som har noen kommentarer?
Glee
GleeInnlegg: 5226
15.11.07 21:42
Mener å huske at de på Skjold hadde eget bakeri, og alltid ferske brød til frokost.

For jeg som holdt til på Heggelia og spiste tørt brød på Rustad Leir, så virket det forlokkende...
TheBracket
16.11.07 14:28
warthog skrev:

Hei. Veldig mange negative kommentarer om Skjold og Ingbn her gitt.

Skjold er en leir i Øverbygd, Målselv Kommune. snaue 2 timer fra Tromsø med bil.
Er en helt grei leir med de fleste fasiliteter. Finnes også svømmebasseng rett utenfor leir hvor du kan trene.
Ikke hør på "TheBracket". Han virker som en umoden bygutt som savner moren veldig mye. I min verneplikt var det 2. Bataljon som sto for bråket.

I min verden så er en "isolert" militær leir bedre en en "urban" militær leir, da du får bedre tid til trening og fokusering på den daglige tjeneste enn du ville hatt hvis du var stasjonert inn i en by, "TheBracket" savner tydligvis festing, øl og annet svineri og damer. Du visste tydligvis ikke hva du gikk til da du avtjente verneplikten?

Jeg var i Førstegangstjenesten på skjold fra 2004-2005 og tjenestegjorde i Pansret Ingeniør Kompani(Ping Kp).
Dette var en veldig aktiv tjeneste. Drev med veldig mye forskjellige aktiviteter, spesielt rettet mot infanteritjeneste, minetjeneste og sprengning for å nevne noen.

Du har veldig gode muligheter for Internasjonal Tjeneste hvis du velger Ping KP(samt maskin og servicetroppen). Noe jeg gjorde og er kjempefornøyd. Har nå bak meg 4 kontigenter i Afghanistan både som Stormingeniør og Infanteri, og er uten tvil mest fornøyd med å være Stormingeniør pga at

Har også tjenestegjort mye sammen med Maskin og ABC. Veldig flotte soldater, ofte med silvil kompetanse på baken som igjen styrker evnen til strid.

Det er vel ikke slik at all militær tjeneste måles i hvor mye tid du har i felten eller hvor mye stridsteknikk?

Hadde du vært i Internasjon Tjeneste, så hadde du visste hvor takknemmelig vi er for å ha profesjonelle mekanikere, kokker, sambandsfolk, kommandoplass og sanitet for å nevne noen.

Spiller det noen rolle om mekanikeren har langt hår hvis han er en jævel til å skru?:)

Noen andre som har noen kommentarer?

Jeg reiste ut med TMBN etter endt tjeneste i 2BN, så noen utpreget mammadalt er jeg nok ikke:-) Og nei, jeg visste ikke hva jeg gikk til når jeg ble innkalt til Skjold leir. Men jeg sitter igjen med mange gode minner, pluss at jeg fikk se en del av landet et helt år på en måte ikke så mange andre har fått. Men kan ikke si det frister å bosette meg der;-)
16.11.07 21:21
Guro's gym? Vil det si at det har dukket opp en ny geskjeft på Skjold?
Er det samme dama som drev Gurikiosken eller noe sånt?
-Vanaheim-
-Vanaheim-Innlegg: 16133
16.11.07 21:23
warthog skrev:
I min verneplikt var det 2. Bataljon som sto for bråket.

- Jepp, vi hadde ingeniørene og Oppklesk i en jernhånd ;)
UgIerufsen
UgIerufsenInnlegg: 1855
16.11.07 22:16
Det er jo en viss forskjell på Pansret Ingeniør Kompani (Ping Kp) og resten av Ing Bn. Mtp hva som skjedde i de andre avdelingene kan jeg godt forstå at folk fra 2.Bn har fordommer. Men jeg fikk inntrykket av at Ping Kp lå nærmere 2.Bn i aktivitet i tjenesten enn mot resten av Ing Bn på leiren. Tjenestegjorde der fra 2006-2007. Er ganske gode muligheter for int.ops derfra og, som du nevner.

Skjold er det ikke så rart at folk er negative mot, stedet er ganske øde og ugjestfritt. Men det funker sikkert for noen..
SiegHallo
16.11.07 23:13
nesten så jeg gleder meg allerede

Øde gjør meg ingenting, dama skal til sørøstasia likevel så kontakten vil bli shabby samma hvor jeg havner.
_______
Hallo? |
UgIerufsen
17.11.07 01:16
Hvis du skal inn i IngBn vil jeg anbefale av du prøver å komme inn på et Ping-kompani hvis du vil ha en aktiv og variert tjeneste. Maskin, OVS og ABC er relativt slapt, med noen få unntak.
warthog
warthogInnlegg: 35
19.11.07 12:51
Thebracket skrev:

Jeg reiste ut med TMBN etter endt tjeneste i 2BN, så noen utpreget mammadalt er jeg nok ikke:-) Og nei, jeg visste ikke hva jeg gikk til når jeg ble innkalt til Skjold leir. Men jeg sitter igjen med mange gode minner, pluss at jeg fikk se en del av landet et helt år på en måte ikke så mange andre har fått. Men kan ikke si det frister å bosette meg der;-)

Hehe. ok :)
Er helt enig der. Skjold må være den SISTE plassen jeg kunne tenkt meg
å bosette meg på. Huff.

Har også mange morsomme minner. Blant annet pranks vi gjorde mot 2. Bataljon.
Fikset på mottoet dems som hang på kaserne (Vi Frykter Ingen) til (Vi Frykter IngBn) :=)

En annen gang "lånte" vi stereoanlegget fra "gymmen" og plasserte den i samtlige etasjer på 2 Bataljon kaserna og skrudde volumet opp i taket. Hysterisk morsomt :D

En i troppen min (Sting) greide å kræsje vaktbilen på mauken. mhm. Han fikk høre det leenge :P

I militæret kan ikke ha det mer gøy en det du lager selv! :=)

UgIerufsen
19.11.07 17:26
"Har også mange morsomme minner. Blant annet pranks vi gjorde mot 2. Bataljon.
Fikset på mottoet dems som hang på kaserne (Vi Frykter Ingen) til (Vi Frykter IngBn) :=)"

> Dette skjedde også i min tid, hehe. Men tror det var Viker For Ingen som var mottoet.
TheBracket
19.11.07 19:02
KP-B har "Viker For Ingen" som motto. KP-A har "Gjør Rett, Frykt Intet". Støttekompaniet har "Semper Paratus".
21.11.07 03:58

KP-B har "Viker For Ingen"

Det var det vi forandra på ja ;) hehe
TheBracket
21.11.07 15:20
warthog skrev:
Det var det vi forandra på ja ;) hehe

Men dere hadde fortsatt fått juling av dem;-) hehe
22.11.07 19:43
Tjenestegjør i 2Bn nå.

Skjold er en fin plass det, når har det jo til og med åpnet en liten pub med sprit servering rett ved siden av karma.

Det meste av bråket hittlis i denne kontigenten har vel faktisk vært innad i 2Bn, mellom Kp C/B og StøKp.
TheBracket
23.11.07 16:04
BarosNR5 skrev:
Tjenestegjør i 2Bn nå.

Skjold er en fin plass det, når har det jo til og med åpnet en liten pub med sprit servering rett ved siden av karma.

Det meste av bråket hittlis i denne kontigenten har vel faktisk vært innad i 2Bn, mellom Kp C/B og StøKp.

Den lille puben lå der i min tid også, de har bare pusset den opp. Det mest fantastiske er jo at det er en egen 20-årsavdeling ved siden av 18-årsstedet! Det renner ikke akkurat ned med folk der;-) Og det er ikke noe yrende uteliv fra de lokale sin side heller. For en plass. ALDRI mer nord-norge.

Siste innlegg