Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Lägger några negativa linkar om JSF F-35.....

NYTT TEMA
Muppen
MuppenInnlegg: 2147
fishnet
fishnetInnlegg: 4321
13.03.09 19:41

Länkarna får mig att förnimma en liten liten känsla av "den enda sanna glädjen"....

Muppen
MuppenInnlegg: 2147
13.03.09 20:19
fishnet: Länkarna får mig att förnimma en liten liten känsla av "den enda sanna glädjen"....

Jajajaja...skrattar bäst som skrattar sist.... bättre med en fågel i skogen än 56 gökungar på startbana och salt i såren osv....

Jaja...jag är väl en dryg Svensk dålig förlorare då.....men vem bryr sig :-)

Skål tamefan bondjävlar... imorgon kör vi skit!

Go´kväll!

Mvh

Muppen

"Din Motpol i Etern"

sabre2
sabre2Innlegg: 12799
14.03.09 03:47

Har det rabbla helt for svenskene nå ?  Har man startet på  groggen allerede ? Var F-11 stealth , isåfall må jeg bare gratulere USA de var virkelig forut sin tid !'Er resten av artikkelen like seriøs , må jeg bare gratulere !

(Innlegget ble redigert 14.03.09 03:50)

Arcticblue
ArcticblueInnlegg: 15668
14.03.09 09:05
sabre2: Har det rabbla helt for svenskene nå ?  Har man startet på  groggen allerede ? Var F-11 stealth , isåfall må jeg bare gratulere USA de var virkelig forut sin tid !'Er resten av artikkelen like seriøs , må jeg bare gratulere !

eh ... Tyskerne hadde stealthfly allerede under krigen... flere av disse ble sendt til seierherrene (Blant annet USA) etter krigen, noen havnet hos div. flyprodusenter som etterpå utviklet (eller skal vi si videreutviklet) det til blant annet B-2 Spirit.

Stealth er bare ett felles navn på metoder å gjøre ting mindre synlig.... noe som tyskerne lyktes med men ikke var helt klar over at dem hadde gjort det.

Analytikeren_1
Analytikeren_1Innlegg: 41
14.03.09 12:18
Arcticblue: eh ... Tyskerne hadde stealthfly allerede under krigen...

Sier du det ? Hva het det og hva var det som gjorde de vanskeligere å oppdage?

sabre2
14.03.09 15:21
Arcticblue: Stealth er bare ett felles navn på metoder å gjøre ting mindre synlig.... noe som tyskerne lyktes med men ikke var helt klar over at dem hadde gjort det.

Vet hva stealth står for , men at F-11 var stealth er det vel bare svensker som tror .

Og hvilke tyske fly snakker du om , og hvordan var disse gjort stealthy ? Teker du på Me 262 som var bygd delvis av tre , så var vel det pga mangel på strategiske materialer . Og at Spirit er byggd på grunnlag av en tysk design tviler jeg meget sterkt på .

Arcticblue
15.03.09 00:03
sabre2: Vet hva stealth står for , men at F-11 var stealth er det vel bare svensker som tror . Og hvilke tyske fly snakker du om , og hvordan var disse gjort stealthy ? Teker du på Me 262 som var bygd delvis av tre , så var vel det pga mangel på strategiske materialer . Og at Spirit er byggd på grunnlag av en tysk design tviler jeg meget sterkt på .

F-11 er bare en skrivefeil... skal selvsagt være F-117 ... om du leste det så var det 3 fly som ble nevnt, F-11(7), B-2 og F-22 ... (operelle stealthfly).

Northrop var inspirert av Horton-brødrenes flyingwing (som dem allerede begynte å utvikle før andre verdenskrig), noe som førte til slutt til B-2...

http://en.wikipedia.org/wiki/Horten_Ho_229

Net-Ace
Net-AceInnlegg: 3349
15.03.09 00:24

Er svensker dårlige tapere eller? :)

gorbatsjov
gorbatsjovInnlegg: 3877
15.03.09 07:07

navn på fly? kilder?

Arcticblue
15.03.09 09:31
gorbatsjov: navn på fly? kilder?

Horton-brødrenes flying wing, som nevnt så var det blant annet dette flyet som var inspirasjonen til Northrop da han begynte med å utvikle sin flying wing som seinere ble til B-2.

Tyskerne forsøkte mest sannsynlig ikke å lage en stealth-bomber men kom over prinsippene bak stealth ganske ufrivillig...

Er det vanskelig å tro at tyskerne var lysår foran dem allierte i våpenteknologi ???? husk det var V-2 og Werner Von Braun en tysk rakettforsker som sendte USA til månen... verdens første ballistiske rakett..... V-1 var vel verdens første cruisemissile.
Me-262 er bestefaren til fly som F-86 Sabre og Mig-15...
Mp-43 ... Assault rifle, Ruhrstahl x-4 guided air-to-air missile, Heinkel He 162 folkejageren som hadde catapultsete til og med.

Arcticblue
15.03.09 09:36

For å fyre dere svensker litt mere opp.... JSF ser ut til å bli 3 ganger dyrere enn Gripen ifølge kongressen.... pris pr. fly ... 1 milliard (nå).

http://www.dagbladet.no/2009/03/15/nyheter/jagerfly/jsf/jas_gripen/sikkerhetspolitikk/5298406/

"Ifølge en ny rapport fra Kongressens kontrollorgan i USA ligger hvert JSF-fly nå oppe i over en milliard svenske kroner i direkte innkjøpspris, det dobbelte av JAS Gripen. Sett sammen med kostnader til drift og vedlikehold, blir livssyklusprisen tre ganger høyere enn for de svenske flyene, ifølge NyTeknik."

semmern
semmernInnlegg: 1888
15.03.09 15:03
Arcticblue: Tyskerne forsøkte mest sannsynlig ikke å lage en stealth-bomber men kom over prinsippene bak stealth ganske ufrivillig...

Det har du helt rett i at de ikke gjorde.. Og "prinsippene for stealth" datt de heller ikke innom..de lagde bare tilfeldigvis et fly som hadde lav radar cross-section siden det ikke hadde noen haleflater, hverken horisontale eller vertikale. Det samme gjorde britene med Mosquito, som var vanskeligere å se på radar enn andre fly av samme størrelse fordi den var laget av balsa og finér.

Horten (ikke Horton) Ho-229 var en flygende vinge, men tyskerne greide aldri å få den kontrollerbar nok til å produsere den i noe særlig kvanta..den ble rett og slett for farlig å fly.

Stealth-prinsippet var det en sovjetisk forskjer som het Pyotr Umfitsev som kom over, en gang på 50-tallet hvis jeg ikke husker helt feil. Hans forskning ble oversett der borte, men amerikanerne greide å få tak i papirene hans, og en luring hos Lockheed så hva man kunne bruke dette til. Derav F-117, som ble designet med flater og skarpe kanter fordi man ikke hadde kraftige nok computere til å beregne de komplekse kurvene som skulle til. Northrop, designerne av B-2, som kom en del år senere, benyttet seg av nyere datateknologi, og kunne derfor lage et fly som var hakket mer aerodynamisk enn F-117. Men den er fremdeles vrien å kontrollere, og krever et ekstremt nivå av datahjulpet assistanse for å holde seg i luften. B-2en som krasjet på Guam kom ut av kontroll grunnet ising på air data probes, som gjorde at computeren ikke fikk riktig data.

(Innlegget ble redigert 15.03.09 15:03)

sabre2
16.03.09 16:37
Arcticblue: Me-262 er bestefaren til fly som F-86 Sabre og Mig-15...

Nå strekker du vel fakta vel langt , når det gjelder  F-86 ble den først konstruert med rett ving , men var da ikke istand til å bryte lydmuren . man så da på tysk forskning rundt sweptwing design , og designet en ny vinge som gjorde F-86 istand til å bryte lydmuren . Me 262 hadde IKKE en slik vinge .

Eneste likhet med Me 262 er vel at begge hadde aksialflow motor(er)

(Innlegget ble redigert 16.03.09 16:39)

Arcticblue
16.03.09 18:32
sabre2: Nå strekker du vel fakta vel langt

gjør jeg vel ikke...

"

The USAAF compared the P-80 Shooting Star and Me 262 concluding, "Despite a difference in gross weight of nearly 907 kg (2,000 lb), the Me 262 was superior to the P-80 in acceleration, speed and approximately the same in climb performance. The Me 262 apparently has a higher critical Mach number, from a drag standpoint, than any current Army Air Force fighter."[30] The Army Air Force also tested an example of the Me 262A-1a/U3 (US flight evaluation serial FE-4012), an unarmed photoreconnaissance version, which was fitted with a fighter nose and given an overall smooth finish. It was used for performance comparisons against the P-80. During testing between May and August 1946, the aircraft completed eight flights, lasting four hours and 40 minutes. Testing was discontinued after four engine changes were required during the course of the tests, culminating in two single-engine landings.[31]

These aircraft were extensively studied, aiding development of early U.S. and Soviet jet fighters. The F-86 Sabre, designed by the engineer Edgar Schmued, used the Me 262 airfoil (Messerschmitt Wing A) and a slat design similar to that of the Me 262.[32]"

http://en.wikipedia.org/wiki/Me_262

sabre2
16.03.09 19:00
Arcticblue: These aircraft were extensively studied, aiding development of early U.S. and Soviet jet fighters. The F-86 Sabre, designed by the engineer Edgar Schmued, used the Me 262 airfoil (Messerschmitt Wing A) and a slat design similar to that of the Me 262.[32]"

Ser du er flink til å klippe og lime , men hvis du ser på planformen til Me 262 og F86A vil du se at Sabre har distinktiv pilform , noe som bare i liten grad er tilfelle med Scwalbe . At de underveis lånte elementer fra tysk design er vi jo enig om , men nå blir jo effectiv profil en annen når en øker pilformen , og de første Sabrene hadde vel hardwing . Sabre hadde vel Mach crit på .86 , noe som sikkert var høyere enn Scwalbe .

Vet ikke hvorfor du bringer inn F-80 , den var jo minst 1 gen. mer moderne enn treflyet Scwalbe . Og Jumo motorene var omtrent like pålitelige som en håndgranat .

Tørket-Rommel
Tørket-RommelInnlegg: 10
17.03.09 01:44

Mer interessant er Me 262 i nattjagerfly-versjonen. Ville jeg tørre å påstå var svært så sofistikert for sin tid.

Arcticblue
17.03.09 20:42
sabre2: Ser du er flink til å klippe og lime , men hvis du ser på planformen til Me 262 og F86A vil du se at Sabre har distinktiv pilform , noe som bare i liten grad er tilfelle med Scwalbe . At de underveis lånte elementer fra tysk design er vi jo enig om , men nå blir jo effectiv profil en annen når en øker pilformen , og de første Sabrene hadde vel hardwing . Sabre hadde vel Mach crit på .86 , noe som sikkert var høyere enn Scwalbe . Vet ikke hvorfor du bringer inn F-80 , den var jo minst 1 gen. mer moderne enn treflyet Scwalbe . Og Jumo motorene var omtrent like pålitelige som en håndgranat .

*sukk* ... tror du må gå tilbake til det opprinnelige innlegget og lese det, samtidig kan du lese fra wiki også... hvor det blant annet stod at man brukte erfaringer gjort på blant annet ME-262 til sine fly deriblant både F-80 og F-86!!!! jeg har absolutt ikke påstått noe annet, jeg skrev at ME-262 er bestefaren til blant annet F-86 og russiske fly og det er sant, i all den tid man har brukt erfaringer gjort med ME-262.

Arcticblue
17.03.09 20:43
Tørket-Rommel: Mer interessant er Me 262 i nattjagerfly-versjonen. Ville jeg tørre å påstå var svært så sofistikert for sin tid.

Tyskerne var som jeg skrev tidligere i tråden... lysår foran dem allierte i teknologi, heldigvis for oss lagde tyskerne for mange versjoner ... slik at ressurser ble sløst.

semmern
18.03.09 00:08
Arcticblue: man brukte erfaringer gjort på blant annet ME-262 til sine fly deriblant både F-80 og F-86!!!!

Tror det var vanskelig å bruke erfaringene fra Me-262 på F-80, som ble konstruert i løpet av kort tid i 1943.. :)

Føler også det er på tide å rydde opp i litt av rotet rundt Me-262/F-86-påstandene her.

Me-262 hadde i tillegg ikke mer enn noe sånt som 18 graders sweepback på leading edge. Dette ble gjort for å flytte løftsenteret bakover pga at motorene veide mer enn antatt, ikke for å øke vingens Mcrit. Hvis man tar en titt på bilder ser man at 262'en har rette trailing edges innerst på vingene. En Me-262 vil faktisk ikke greie å bryte lydmuren med den vingen. Det ble gjort forsøk på dette, men det gikk rett og slett ikke.

F-86 og MiG-15 bygget på erfaringer gjort med blant annet Me-262, og en modifisert Me-262-vingeprofil ble faktisk brukt, men da med noe sånt som 35 graders sweepback, som endrer vingens profil i forhold til relativ luftstrøm ganske drastisk.

sabre2
18.03.09 02:14
semmern: Tror det var vanskelig å bruke erfaringene fra Me-262 på F-80, som ble konstruert i løpet av kort tid i 1943.. :) Føler også det er på tide å rydde opp i litt av rotet rundt Me-262/F-86-påstandene her.
Me-262 hadde i tillegg ikke mer enn noe sånt som 18 graders sweepback på leading edge. Dette ble gjort for å flytte løftsenteret bakover pga at motorene veide mer enn antatt, ikke for å øke vingens Mcrit. Hvis man tar en titt på bilder ser man at 262'en har rette trailing edges innerst på vingene. En Me-262 vil faktisk ikke greie å bryte lydmuren med den vingen. Det ble gjort forsøk på dette, men det gikk rett og slett ikke.
F-86 og MiG-15 bygget på erfaringer gjort med blant annet Me-262, og en modifisert Me-262-vingeprofil ble faktisk brukt, men da med noe sånt som 35 graders sweepback, som endrer vingens profil i forhold til relativ luftstrøm ganske drastisk.

Du svarer jo godt for meg , så jeg behøver ikke gjenta det . Det er jo stort sett det samme jeg sa , bare med færre ord .

Artic Blue er tydeligvis ikke istand til å lese det han linker til , som jeg sa tidligere , hvorfor bringer du P-80  inn her . Det var en helamerikansk konstruksjon som sto klar til testflygig nov 1943 , altså lenge før USA hadde tilgang til Tysk forskning . Den ble heller ikke modifisert etterpå .

Og F-86 bygger som jeg sa på NA Fury som var et Navyfly med straight ving . Men som jeg sa tidl så fikk den 35g sweep etter at man studerte tyske forskningsresultater . Men der stopper også arven .

Vil heller ikke stole blindt på hva som står i Vikipedia , har sett mye feil angående flyging , så du må gjerne sukke . Me -262 var overhodet ikke istand til å bryte lydmuren , til det vat konstruksjonen også for svak . Det var også F-86 A , så den ble raskt forsterket og modifisert .

Har studert iallefall 5 Me-262 , og ingen av de hadde auto slats som de fleste F-86 har . I tillegg fikk F-86 en såkalt 3-6 LE extension som ytterligere forandret vingeprofilen . Påvirket ja , men sønnesønn , nei .

Tørket-Rommel
Tørket-RommelInnlegg: 10
18.03.09 02:15

Vel, jeg vil påstå at architicblue har rett. USA, Storbrittania og Sovietunionen hamstret tysk materiell etter krigen. Nå vil jeg ikke påstå at Me262 skal ta all æren. Hva med Me 163 Kornet eller He 162 Salamander? Flere amerikanske ingeniører har faktisk påpekt at dette var i stor grad svært viktig for utviklingen av deres egne respektable fly.

sabre2
18.03.09 02:16
semmern: B-2en som krasjet på Guam kom ut av kontroll grunnet ising på air data probes, som gjorde at computeren ikke fikk riktig data.

Fuktighet , ikke ising . Lite snø på Guam . Men resultatet ble det samme .

semmern
18.03.09 02:22
sabre2: Fuktighet , ikke ising . Lite snø på Guam . Men resultatet ble det samme .

Med lavt nok trykk kan det skje morsomme ting med fuktigheten i luften ;) Og noen air data probes er jo venturier, som jo gjør at det statiske trykket synker betraktelig, og da får man ising.

Ihvertfall er det det jeg leste på diverse nettsteder etter ulykken. Men man skal jo ikke alltid tro det som står på nettet ;)

Ellers tør jeg påstå vi har ganske rett i denne saken (Me-262/F-86). Mener å huske at du er gammel jagerflyger? Har snart CPL i boks jeg også, og et betraktelig bibliotek fullt av referansemateriale som sier det jeg skrev i den forrige posten min  :)

semmern
18.03.09 02:25

Forresten, et annet eksempel på "sweepback" er jo øverste vingen på en Tiger Moth..den ble flyttet forover i forhold til vingen på dH 60 Moth, for å gjøre det lettere for personen i den forreste cockpiten å komme seg ut av flyet i et nødstilfelle. Derfor ble den øverste vingen kantet litt bakover for å beholde løftsenteret i samme posisjon. Det ble neppe gjort for å øke Mcrit ;)

sabre2
18.03.09 02:29
Tørket-Rommel: Vel, jeg vil påstå at architicblue har rett. USA, Storbrittania og Sovietunionen hamstret tysk materiell etter krigen. Nå vil jeg ikke påstå at Me262 skal ta all æren. Hva med Me 163 Kornet eller He 162 Salamander? Flere amerikanske ingeniører har faktisk påpekt at dette var i stor grad svært viktig for utviklingen av deres egne respektable fly.

Det må du jo gjerne påstå , men kanskje du skulle sjekke fakta også .

Er ikke tvil om at de allierte og ikke minst Sovjet fikk mye forskningsdata fra Tyskland , men her handler det om P-80 og F-86 , hvor bare F-86 ble påvirket , og i liten grad . Og stort sett alt som kom etter F-86 er resultatet av egen forskning . Og på den tida gikk det fort . F-104 ble bygd på 1 år ! , og fløy tidlig i 1954 .

sabre2
18.03.09 02:34
semmern: Med lavt nok trykk kan det skje morsomme ting med fuktigheten i luften ;) Og noen air data probes er jo venturier, som jo gjør at det statiske trykket synker betraktelig, og da får man ising.

Det er jo sandt nok , men rapporten jeg leste sa fuktighet , og det skjedde på liftoff så hastigheten var relativt liten .

Tror jeg har relativt god peiling når det gjelder P-80 og F-86 , men AB må jo gjerne sitte oppe i nord og sukke mens han studerer Vikipedia .

sabre2
18.03.09 02:40
semmern: Ellers tør jeg påstå vi har ganske rett i denne saken (Me-262/F-86). Mener å huske at du er gammel jagerflyger? Har snart CPL i boks jeg også, og et betraktelig bibliotek fullt av referansemateriale som sier det jeg skrev i den forrige posten min  :)

Nå tar jeg vel det meste fra hukommelsen , men det hender jo jeg må slå opp , men disse flyene tilhører oppveksten min , så her er jeg rimelig oppdatert .

Hvor tar du CPL , ikke her i USA vel ?

KHWS
KHWSInnlegg: 16788
18.03.09 02:41

De eneste som hadde et tilnærmet stealth fly under WWII var engelskmennene som hadde Mosquito. Flyet var i hovedsak bygget av tre og var vanskelig for tyskerne å detektere på datidens radar. 

semmern
18.03.09 02:44
sabre2: Nå tar jeg vel det meste fra hukommelsen , men det hender jo jeg må slå opp , men disse flyene tilhører oppveksten min , så her er jeg rimelig oppdatert . Hvor tar du CPL , ikke her i USA vel ?

Nei, vurderte USA en stund, men så ble det PPL her først, og da fant jeg ut at jeg like så godt kan ta alt sammen her, så det ble Luftfartsskolen. Har ATPL-eksamener fra og med neste tirsdag, og så gjenstår omtrent 100 timers flyging på Torp. Har 120 timer nå, så jeg er ingen Chuck Yeager helt enda akkurat, der jeg ratter rundt på Kjeller. Men skal begynne å fly Cub og andre taildraggere i tillegg til C172 som jeg flyr nå, etter hvert, det skal bli gøy! :)

(Innlegget ble redigert 18.03.09 02:45)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg