Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Ingeniørbataljonen

NYTT TEMA
Tysnes89
Tysnes89Innlegg: 2096
18.03.09 17:17

Er kalt inn der januar, 2010. Nokon som erfaring fra det? Lurer på å søke grensevakt i staden, men er litt usikker. Først så vil eg veta kva Ingeniørbataljonen driver med....

MadHamish
MadHamishInnlegg: 3259
18.03.09 17:38
Tysnes89: Er kalt inn der januar, 2010. Nokon som erfaring fra det? Lurer på å søke grensevakt i staden, men er litt usikker. Først så vil eg veta kva Ingeniørbataljonen driver med....

De driver med alt mellom himmel og jord.

Om du ikke allerede har vært sett på forsvarets hjemmeside, så er det litt info der.

"Hovedoppgaven for bataljonen er å støtte Brigade Nords avdelinger innenfor områdene mobilitet (få styrkene frem, uansett hindring), antimobilitet (hindre fienden i å komme frem) og overlevelse (ABC-vern, bygge dekningsrom og ildstillinger). Bataljonen yter ingeniørstøtte til infanteri/kavaleri og den innehar brigadens ressurser innefor bro-, ferge-, dykker og båttjeneste, ABC og maskinarbeider."

Om du er ute etter "action" er nok pansret ingeniørkompani (Ping) veien å gå. Det er vel de i ingeniørbataljonen som driver mest infanteritjeneste.

Selv var jeg i et beltevogningeniørkompani. Det ble nedlagt da BN2 ble mekanisert. Drev med mye av det samme som ping driver med. Artig, fin kombinasjon mellom infanterigreier og ingeniørgreier (brosprengning, minefelt (legge de ut og fjerne de), mekke traseer over høye fjell, etc).

TheBracket
TheBracketInnlegg: 38972
18.03.09 22:08
Tysnes89: Er kalt inn der januar, 2010. Nokon som erfaring fra det? Lurer på å søke grensevakt i staden, men er litt usikker. Først så vil eg veta kva Ingeniørbataljonen driver med....

De blir kalt for slaskebataljonen. Du kjenner de igjen på det lange håret, den skjeve bereten og den slappe uniformen. Søk GSV fortere enn overhodet mulig!

Tysnes89
18.03.09 22:30

Seriøst?

Nokon med erfaring frå GSV her?

UtenKontroll
UtenKontrollInnlegg: 7221
19.03.09 01:29
TheBracket: De blir kalt for slaskebataljonen. Du kjenner de igjen på det lange håret, den skjeve bereten og den slappe uniformen. Søk GSV fortere enn overhodet mulig!

Pisspreik.

Kom deg inn i PINGKP (pansret ingeniørkompani). Mye generell grønn tjeneste, pluss spesialisering innen minerydding og -legging, sprengning (sprenge broer, rydde hindre osv) og generell mobilitet og antimobilitet. Jeg var Stormingeniør (STING) og det var sinnsykt artig! Mye utstyr å leke med (motorsag, fjellboremaskin, etc) og Hærens tøffeste "våpen" - MICLIC!

Støtter som regel 2. bataljonen eller Panser i fremrykning på øvelse og sørger for at disse kommer seg gjennom minefelt og andre hindre.

Vurderer du GSV kan kanskje rek.gruppen i PINGKP være aktuelt. Kjører mye scooter og sekshjuling og driver med alt fra traserekognosering til målangivelse osv.

Oversettingskompaniet (ikke språk, men sette soldater og utstyr over elver og fjordarmer f.eks.) kan også være spennende med båtkjøring blant annet

Skal gi Braketten medhold i at man kan finne litt ymse i ABCvernkompaniet og Maskinkompaniet, men dette er lite represenabelt for IngBn.

Tysnes89
23.03.09 17:22

Trur eg satser på GSV

TheBracket
23.03.09 17:25
Tysnes89: Trur eg satser på GSV

Det gjør du meget klokt i.

Tysnes89
23.03.09 17:35

Skjer det noe action langs grensen?

(Innlegget ble redigert 23.03.09 17:35)

Tysnes89
23.03.09 17:53

Er det vanskelig å bytte etterseom eg blei innkalt til Ingeniørbataljonen??

Ledger
LedgerInnlegg: 1117
25.03.09 05:05

Jeg stiller i Ingeniørbataljonen på Skjold i Januar 2010. Har hørt at det skal være veldig bra der, og det er ikke noe marinejeger-opplegg der, med super steinhard trening.

TheBracket
25.03.09 17:09
Ledger: Jeg stiller i Ingeniørbataljonen på Skjold i Januar 2010. Har hørt at det skal være veldig bra der, og det er ikke noe marinejeger-opplegg der, med super steinhard trening.

Skjold er vel alt annet enn bra etter min mening. Positivt at det er lite å bruke penger på der, så man ender opp i pluss en og annen måned.

TheBracket
25.03.09 17:10
Tysnes89: Er det vanskelig å bytte etterseom eg blei innkalt til Ingeniørbataljonen??

Vet ikke åssen det funker mtp at du er innkalt til Ing Bn. Ring Vernepliktsverket fortest mulig og spør!

UtenKontroll
UtenKontrollInnlegg: 7221
25.03.09 20:43
TheBracket: Skjold er vel alt annet enn bra etter min mening.

Hva er så ille med Skjold i forhold til andre plasser?

Oppholdet blir jo hva du gjør det til selv. Jeg hadde en super tjeneste, og en artig og aktiv fritid sammen med de fleste andre i troppen.

Tysnes89
26.03.09 19:11

Ringte i dag, og fikk plass i GSV:)

TheBracket
26.03.09 21:02
Tysnes89: Ringte i dag, og fikk plass i GSV:)

Gratulerer! Du får det bra der om du er innstilt på å legge ned en solid innsats!

Tysnes89
26.03.09 22:06

Takk:) Er veldig motivert, og klar for 1 år i militæret. Kommer sikkert til å gå bra.

TheBracket
26.03.09 22:18
Tysnes89: Takk:) Er veldig motivert, og klar for 1 år i militæret. Kommer sikkert til å gå bra.

Du står også godt rustet til et år i utlandet etter GSV hvis det skulle være av interesse. Selv dro jeg ut en kontigent etter førstegangstjenesten. Anbefales!

Tysnes89
27.03.09 07:52

Det er bra, har ofte tenkt på international tjeneste.

Erbium
ErbiumInnlegg: 11
28.03.09 04:57

Da er GSV et bra sted=)  Mye skyting og aktiv tjeneste. Bli Patruljefører om du er sterk nok! Ellers er speiderkurset jæskla kult. Og kom deg til Elvenes! Evt. Korpfjell til nød! Sørteigen er ikke noe for mannfolk.

Når det gjelder action på grensa skjer det vel et par småting i løpet av året, og vet man om noe kan man jo ikke poste det her. Det meste av tida går med til overvåkning og patruljering.

BRZRK
BRZRKInnlegg: 109
01.04.09 23:34
TheBracket: De blir kalt for slaskebataljonen. Du kjenner de igjen på det lange håret, den skjeve bereten og den slappe uniformen. Søk GSV fortere enn overhodet mulig!

Skal vi se.....

I IngBn har du mulighet for å bli Ing.dykker, få kl.C lappen, lappen på alle typer gravemaskiner, brannmann, minerydder(mekanisk og manuell) osv. Med tanke på Intops. er det ingen avd. som har folk så mye ute som KpC IngBn med mulig unntak av San.

IngBn er representert i all første kontingenter m.t.p. "theater enabeling" og som nevnt tidligere når TmBn er i afhg. støttes de av Ing. KpC når 2bn. eller Pbn har oppdraget støttes de av... ja gjett!!!

Har selv tjenstegjort i Irak og Kosovo som STINGer (stormingeniør) samt 3 år i Tmbn PINGKp  og sammenlignet med mine turer som gævermann i afgh. og libanon er ing.tjenesten genial.

I IngBn får du en mye mer variert førstegangstjeneste en noen annet, men for all del, hvis storsekk på 20-30kg og finnmarksmygg frister mer så værsågod. 

Zaikq
ZaikqInnlegg: 8
04.04.09 14:18
Tysnes89: Det er bra, har ofte tenkt på international tjeneste.

For intops er du mye mer attraktiv som ingeniør enn som "vanlig infanterist" Dette fordi du da er utdannet i en spesialist rolle. Det er også en veldig spennende tjeneste i intops siden du vil oppleve en mye mer variert hverdag. enn mange andre.

Tysnes89
05.04.09 15:47

Men eg vil vera grensevakt!

TheBracket
06.04.09 01:15
Tysnes89: Men eg vil vera grensevakt!

Da blir du Grensevakt! Ferdig diskutert!

Tysnes89
06.04.09 19:20

Flott:)

TheBracket
07.04.09 00:53
Tysnes89: Flott:)

Håper du er klar for en kulde hinsides dine verste mareritt! Men den kontakten du får med naturen og friluftslivet vil gi deg mye i årene som kommer! Snakker av god erfaring:)

Norge trenger mer ungdom som kan brette opp ermene og ta i et tak for fedrelandet! Kort sagt; vi trenger FLERE hverdagsytere og FÆRRE hverdagssytere! Serve with pride!

Tysnes89
18.04.09 14:55

Hvor mangen av dei som har førstegangstjeneste i GSV ender opp som grensejeger?

(Innlegget ble redigert 18.04.09 14:56)

Tysnes89
Tysnes89
28.04.09 20:24

nei nei

Klikk for å gå tilbake til toppen

Andre tjenester