Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

MG3'en skal erstattes.

NYTT TEMA
Bekkelokk
BekkelokkInnlegg: 1162
19.03.10 15:12

Kandidatene er, i følge mil.no:

Heckler & Koch MG4 og

FN Herstal Minimi.

MG3'en er visst litt for stor og klumpete, den og =)

fantaboks
fantaboksInnlegg: 1840
19.03.10 17:53

Jaja, var vel bare et spørsmål om tid.
Selvom det er en bra ting med tanke på vekt osv synes jeg det er litt trist. MG3'en er jo det desidert morsomste håndvåpenet vi har i forsvaret for tiden. =)

morkern86
morkern86Innlegg: 1072
20.03.10 12:29

Syns det er bra at de får fjerna den gamle driten... forsvaret skjønner at 7,62 er unødvendig... tipper de går for HK MG4... de bruker vel den i spesialstyrkene hvis jeg ikke tar feil...

TheBracket
TheBracketInnlegg: 40729
20.03.10 17:49

Tipper de går for HK MG4.

Wolfmann
WolfmannInnlegg: 2109
21.03.10 04:23
morkern86: Syns det er bra at de får fjerna den gamle driten... forsvaret skjønner at 7,62 er unødvendig... tipper de går for HK MG4... de bruker vel den i spesialstyrkene hvis jeg ikke tar feil...

Og mens forsvaret endelig tar skrittet mot 5.56, så driver andre lands forsvar hektisk forskning på høyere kaliber, eller vurderer å gå tilbake til 7.62

fantaboks
22.03.10 01:33

7.62 er langt fra unødvendig.

Bra kaliber med bra kulebane, bra presisjon og fin penetreringsevne. Passer fint til norske landskap.

Andrysha
AndryshaInnlegg: 11107
22.03.10 04:02

Kineserne bruker vel 5.8mm nå.

-Vanaheim-
-Vanaheim-Innlegg: 16133
22.03.10 13:39
morkern86: Syns det er bra at de får fjerna den gamle driten...

Gamle dritten? MG'n er jo legendarisk, den var jo en revolusjon da den kom, og ildkraften var og er formidabel. Den har kanskje blitt noe tungvint i bruk etterhvert, men dette er våpenet som nesten ene og alene stagnerte de allierte i ukesvis i Normandie.

morkern86
morkern86Innlegg: 1072
22.03.10 13:45
-Vanaheim-: Gamle dritten? MG'n er jo legendarisk, den var jo en revolusjon da den kom, og ildkraften var og er formidabel. Den har kanskje blitt noe tungvint i bruk etterhvert, men dette er våpenet som nesten ene og alene stagnerte de allierte i ukesvis i Normandie.

joda, så sant så sant... men husker hvordan mg-mannen i laget mitt hadde det på lange turer.. så unner nye mg-menn en lettere og mer brukervenlig mg...

TheBracket
TheBracketInnlegg: 40729
22.03.10 16:05
Wolfmann: Og mens forsvaret endelig tar skrittet mot 5.56, så driver andre lands forsvar hektisk forskning på høyere kaliber, eller vurderer å gå tilbake til 7.62

Driver ikke amerikanerne og utvikler noe midt mellom 5.56 og 7.62?

hbsing
hbsingInnlegg: 43
22.03.10 18:03

MG3-en skal ikke erstattes, den skal komplementeres av de en av de navngitte alternativene. Det er jo noe av det første som står i artikkelen :P Kun de aller mest operativene avdelingene får MG4 eller Minimi

Og ja, MG3-en (MG-42) er sannsynligvis det mest legendariske våpenet det norske forsvaret har i dag.. ild og bevegelse skarpt med MG3 = adrenelin-kick til tusen..

Bekkelokk
22.03.10 19:31
TheBracket: Driver ikke amerikanerne og utvikler noe midt mellom 5.56 og 7.62?

Tror kanskje det er 6.5 eller noe slikt.

Bekkelokk
22.03.10 19:34
hbsing: MG3-en skal ikke erstattes, den skal komplementeres av de en av de navngitte alternativene. Det er jo noe av det første som står i artikkelen :P Kun de aller mest operativene avdelingene får MG4 eller Minimi

Over tid er det sikkert meningen at man bytter for resten også, vil jeg tro ;p Men det er jo alltid slik at de mest operative enhetene får de nye leketøyene først =)

KalleEuropalle
KalleEuropalleInnlegg: 597
23.03.10 12:56
morkern86: men husker hvordan mg-mannen i laget mitt hadde det på lange turer.. så unner nye mg-menn en lettere og mer brukervenlig mg...

Faen husker fremdeles hvordan det var å kave seg gjennom dyp råtten snø som nådde meg opp til livet med pakning og mg3. Måtte ned et fjell og opp ett annet fjell den natten for å sette opp en OP. Men faen så gøy det var å skyte med det våpenet. Da ble all den kavingen verdt det. Men et MG som er lettere å bære rundt på vil nok være mer ideelt i flere situasjoner, mens mg3 heller kan ha en mer stasjonær rolle. 

Wolfmann
WolfmannInnlegg: 2109
23.03.10 14:38
KalleEuropalle: Faen husker fremdeles hvordan det var å kave seg gjennom dyp råtten snø som nådde meg opp til livet med pakning og mg3. Måtte ned et fjell og opp ett annet fjell den natten for å sette opp en OP. Men faen så gøy det var å skyte med det våpenet. Da ble all den kavingen verdt det. Men et MG som er lettere å bære rundt på vil nok være mer ideelt i flere situasjoner, mens mg3 heller kan ha en mer stasjonær rolle. 

Har mine døgn med MG3 jeg og, inkludert kløvd leppe etter at reima hektet seg fast i GRUEN da vi på patrulje slengte oss ned i ildstilling.... Fikk liksom ikke MG3'n på riktig plass bare... :P

Men med tanke på MG3'ens vekt:

Jeg ville tro at hvis en reproduserte MG3 med ny teknologi og legeringer, godt kunne greid å bli kvitt litt vekt på den. Komposittmatrialer, metal legeringer som ikke "var i bruk/fantes" når den ble laget etc.

MG3 kunne enkelt blitt et "fremtidens" våpen også med litt nyutvikling (Det samme kunne gjelde AG'en, men hvorfor forbedre når en kan selge "høyteknologi" ).

fantaboks
23.03.10 17:14

Ja, jeg ser virkelig ikke noen grunn til at vi skulle behøve og bytte ut ag'en. (bortsett fra at det er kjekt og bruke "nato-kaliberet" da)

Men sleng på et vertikalgrep og en aimpoint, så vil jeg påstå at ag'en fungerer bedre til sitt bruk i både Norge og afghanistan.

Edit: Det her var litt avsporing, men var ment som et svar på siste setningen til innlegget rett over meg

Unntaket er jo såklart i sibo. Dette er vel noe som er mest aktuelt i Afghanistan, så de kunne vel beholdt hk'en sin dem. =)

For all del, det er et kjempeflott våpen, men er litt... ulogisk at Norge skal bruke et våpen som ikke tåler kulde.

Men, men.. Ag'en er vel utdatert uansett nå.
Var vel omtrent bare jeg som likte den når jeg var inne.

(Innlegget ble redigert 23.03.10 17:15)

Bekkelokk
23.03.10 20:36
fantaboks: Edit: Det her var litt avsporing, men var ment som et svar på siste setningen til innlegget rett over meg Unntaket er jo såklart i sibo. Dette er vel noe som er mest aktuelt i Afghanistan, så de kunne vel beholdt hk'en sin dem. =)
For all del, det er et kjempeflott våpen, men er litt... ulogisk at Norge skal bruke et våpen som ikke tåler kulde. Men, men.. Ag'en er vel utdatert uansett nå.
Var vel omtrent bare jeg som likte den når jeg var inne.

Vel, den er stor, tung og litt lang. Det er de egenskapene norske vernepliktige må forholde seg til i hverdagen. Slagkraft, for eksempel, er vel noe som man først verdsetter den dagen man faktisk trenger det :p

Personlig likte jeg AG3'en. Jeg traff det jeg siktet på og den er jæ... kraftig. Den har jo mange mindre gode sider også, men til bruk i en "konvensjonel" krig i Norge vil jeg tro den passer fint. Heller en AG3 enn en HK416 i alle fall. Om det var i den norske fjellheimen det var snakk om. Og heller en MG3 enn en MG4 eller tilsvarende.

Om jeg skulle slåss i en by, ville det kanskje stillt seg anerledes. Da kunne en AG3 brukes som skarpskytterrifle eller som støtte eller noe =)

Corvus
CorvusInnlegg: 25175
23.03.10 20:39
Bekkelokk: Vel, den er stor, tung og litt lang. Det er de egenskapene norske vernepliktige må forholde seg til i hverdagen. Slagkraft, for eksempel, er vel noe som man først verdsetter den dagen man faktisk trenger det :p

I en eventuell krig i Norge, hvor man førte en slags geriljataktikk i skogene så ville jeg også definitivt hatt en AG-3. Mye kraftigere våpen og vel en god del lengre rekkevidde om jeg husker rett. Som skapt for norske forhold

fantaboks
24.03.10 03:34
Bekkelokk: er stor, tung og litt lang. Det er de egenskapene norske vernepliktige må forholde seg til i hverdagen. Slagkraft, for eksempel, er vel noe som man først verdsetter den dagen man faktisk trenger det :p

Vel, den veier vel bare ca 1kg mer enn hk'en. Det er ganske umerkelig etter et par runder med ag-gym uansett. =P

Så da kommer det ann på hvor mye ammunisjon du skal ha med deg.
Det er jo visstnok der vektorskjellen skal ligge, men jeg ser egentlig ikke problemet her.
Den ammunisjonen er plassert enten i sekk eller rundt magen i stridsvesten. Du blir jo ikke akkurat mindre stridsdyktig dersom du har 0,5 kg ekstra rundt magen og 1kg ekstra i sekken. For at det skal bli mer enn 1,5kg vektforskjell tror jeg du skal bære med deg noen hundre skudd.

Ser SIBO-broblematikken her, men som dere allerede har nevnt blir en eventuell krig her i landet mest sannsynligvis geriljafokusert med mye skog osv. (og der er 7,62 veldig fint og ha)

Skal slutte og spore av nå. =)

KalleEuropalle
KalleEuropalleInnlegg: 597
24.03.10 12:36
Wolfmann: Har mine døgn med MG3 jeg og, inkludert kløvd leppe etter at reima hektet seg fast i GRUEN da vi på patrulje slengte oss ned i ildstilling.... Fikk liksom ikke MG3'n på riktig plass bare... :P Men med tanke på MG3'ens vekt: Jeg ville tro at hvis en reproduserte MG3 med ny teknologi og legeringer, godt kunne greid å bli kvitt litt vekt på den. Komposittmatrialer, metal legeringer som ikke "var i bruk/fantes" når den ble laget etc. MG3 kunne enkelt blitt et "fremtidens" våpen også med litt nyutvikling (Det samme kunne gjelde AG'en, men hvorfor forbedre når en kan selge "høyteknologi" ).

Ja var ikke uvanlig at våpenet hengte seg fast i gruen. Å lage våpenet med nye komposittmaterialer hadde ikke vært dumt nei. Samtidig kunne man fått på plass en bedre bæreløsning. Vekten på våpenet klarte jeg å venne meg til, men syntes det ikke fantes noen god måte å bære våpenet på. Ble fort ubehagelig uansett hvordan jeg holdt det. Men uansett må vi beholde et våpen med slik ildkraft.

hbsing
hbsingInnlegg: 43
24.03.10 18:27

Er helt enig at AG-en er et fantastisk våpen! Men dens dager er talte..

Er selv blitt bortskjemt av HK416s ergonomi, innskyvbar kolbe, RIS skjøtesystem, vertikalgrep og rødpunktsikte. Det at våpenet er lettere å pusse er heller ikke dumt. Det med at våpenet klikker i ekstremkulde er sant, men jeg tror at det har ordnet seg ettersom nytt reglement i bruk av våpenolje kommer. (Med HK416, skal man visst blande olje og rødsprit i forholdet 2:3 om jeg ikke husker feil)

Husker jeg fikk klikk 2 ganger i løpet av én gjennomføring av ild og bevegelse SKARPT. Det var vel ca. -30 da, blåste som faen der oppe på Mauken. Jeg var ikke den eneste. Håper man er kvitt barnesykdommene og at det ikke gjentar seg, for det kunne vært stygt i virkelig krig :P 

Skulle jeg dratt til skauen og beskyttet konge, folk og fedreland, er det heller uheldig med 5.56 mm ja. Men det funker, og det er ikke den type krigføring og doktrine det norske forsvaret har i bildet.

Til lengre avstander har vi skarpskyttere med HK417 og MØR. De er dessuten opptrent for å skyte med lange avstander. Dere som gjerne vil ta med AG-3en til skauen og skyte på over 400m avstand, må revurdere.

I følge UD 17-2 tar det i snitt 20 skudd for å treffe et hodemål på 200m avstand nemlig. Da blir det litt sånn Taliban-i-Afghanistan-forhold. Sikte sånn ca. og håpe på at man treffer. 

fantaboks
25.03.10 01:19

Bruker du ag3 holder det at du treffer folk i brystet. Og har du et ag3løp som ikke er alt for mye slitt tror jeg det kommer litt ann på skytteren om du trenger 20 skudd for og treffe på 200 meter.

Husk at på landskytterstevnet er det hvert år mange fra HV/forsvaret som skyter med ag3 og der er maks skyteavstand på feltskytingen (ironisk nok) 400 meter. Så, som sagt. Har du en ag3 som har blitt tatt vare på av sine forrige eiere er presisjonen bra den.

Jeg gjetter på at om 25 år med aktiv tjeneste er hk'en minst like slarkete og jævlig som enkelte ag'er var på slutten. =) (og den har vel vært her en god del lengre enn 25 år)

Men er fullt klar over at det er lettere og treffe mål med hk416, at det er lettere og vedlikeholde og at det er et kjempebra våpen. =)

semmern
semmernInnlegg: 1888
01.04.10 19:44

Én ting er sikkert, og det er at i tilfelle krig skal ikke jeg skyte med noe mindre enn 7.62.

Nødutgang
NødutgangInnlegg: 18677
06.04.10 10:05
fantaboks: Så da kommer det ann på hvor mye ammunisjon du skal ha med deg.
Det er jo visstnok der vektorskjellen skal ligge, men jeg ser egentlig ikke problemet her.
Den ammunisjonen er plassert enten i sekk eller rundt magen i stridsvesten. Du blir jo ikke akkurat mindre stridsdyktig dersom du har 0,5 kg ekstra rundt magen og 1kg ekstra i sekken. For at det skal bli mer enn 1,5kg vektforskjell tror jeg du skal bære med deg noen hundre skudd.

Man skal ha med seg samme vekt som tidligere men med lettere kaliber så blir det flere skudd.

Når det er sagt burde også mg3 vært bedre med et håndtak.

Guderian80
Guderian80Innlegg: 2941
19.04.10 23:19

MG-3'en blir å leve sitt liv videre i Forsvaret, mellom annet som kjøretøymontert avdelingsvåpen. Trådtittelen lyver.

Bekkelokk
20.04.10 03:10
Guderian80: MG-3'en blir å leve sitt liv videre i Forsvaret, mellom annet som kjøretøymontert avdelingsvåpen. Trådtittelen lyver.

Ok, den blir litt erstattet :p

Så da skal man ha HK416, Glock, MP7, HK417, MG3, FN Herstal Minimi / HK MG4, 12.7 (+?)?

Herlig mange forskjellige kalibre =)

Mentholatum
MentholatumInnlegg: 358
20.04.10 16:56
Bekkelokk: Så da skal man ha HK416, Glock, MP7, HK417, MG3, FN Herstal Minimi / HK MG4, 12.7 (+?)? Herlig mange forskjellige kalibre =)

Egentlig ikke så ille.

Jeg vet ikke hva som er planene for Glock'en, men har man vett faser man ut denne, og gir mannskaper som i dag har Glock enten MP7 (hendig sak!) eller H&K UPC (pistol med samme ammo som MP7), siden 9mm ikke er brukbar i strid (kula går rett og slett ikke gjennom skuddsikre vester).

Da sitter man igjen med 4,6x30 til UPC og MP7, 5,56×45 som "standardkaliber" i HK416 og (helst, for jeg liker H&K!) MG4, og 7,62 til skarpskytterrifler og MG3. I tillegg har man 12,7 til MØR og de få tunge MGene som er igjen, og så har man jo spesialstyrkenes .300WinMag (skarpskytter).

Mentholatum
MentholatumInnlegg: 358
20.04.10 17:29
TheBracket: Driver ikke amerikanerne og utvikler noe midt mellom 5.56 og 7.62?

Joda.

Søk på nettet på for eksempel 6.5 Grendel (nydelig kulediameter, noe nordmenn og svensker fant ut allerede på slutten av 1800-tallet!) og 6.8 Rem SPC. Begge er utviklet for å passe i AR-15 type våpen (altså til varianter av M16/M4/HK416). Langholdsegenskaper sammenlignbare med 7.62 Nato, og samtlige egenskaper langt bedre enn 5,56×45 (bortsett fra at det går litt færre skudd i magasinet - jeg tipper 27 mot 30 i et standard magasin) og ubetydelig mer rekyl (men mindre enn for 7.62 og uansett ikke noe problem for trenede soldater å forholde seg til). 

Og vips - et kaliber som kan erstatte både 5,56 og 7.62, og som for terreng i for eksempel land som Norge og Afghanistan vil være langt å foretrekke. 5,56 som kaliber er ikke valgt med forsvar av Norge - I Norge - i tankene, for å si det sånn...

Ingenting tyder for øvrig på at disse kalibrene blir noen ny NATO-standard. Mye kan sies om det, men mye skyldes nok at US Army er en stokk konservativ organisme på visse områder. At de fortsatt bruker M16 (en mekanisme ikke egnet andre steder enn på skytebanen) er vel det beste beviset på det.

Jalla2
Jalla2Innlegg: 9040
21.04.10 10:24

Vi vil nok se en større variasjon i kalibrene fremover. Det er forståelig at man ser seg om etter et mindre kaliber for personell som skal ha en viss mobilitet til fots (og MG3 veier tross alt 11.6 kg, de nevnte alternativene er vel 2-3 kilo lettere ihvertfall og da får man med litt ekstra ammunisjon). Til sammenlikning veier jo Barret M82 ("MØR") 13.5 kg og da får du ganske mye ildkraft (om enn mindre skuddantall).

Jeg regner med at vi vil se 5.56, 7.62 og 12.7 for de enhetene som skal ha en viss mobilitet til fots....

(Innlegget ble redigert 21.04.10 10:26)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg