Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Nå har en gammel mann set nye uniformer og distink

NYTT TEMA
PetterJJ
PetterJJInnlegg: 4837
11.05.11 02:55

Jeg ser på bildene etter overrekkelsen av krigskorset til 2 offiserer 

http://forsvaret.no/aktuelt/ovelserogarranmenter/veterandagen/Sider/krigskorset-veterandagen.aspx

Synes ikke noe om den gyselige grønnfargen på tjenesteuniformen (men det er ikke det jeg lurer på denne gangen):

Under fallskjermvingene til de to skimtes en båndstripe? Er det noen som vet hva dette er? Er det en utenlandsk medalje? (som skal bæres på høyre bryst?)

Nede på høyre brystlomme til obersten er det et merke. Odin? FSK?

Hva slags ving har kapteinen på venstre bryst? Ut fra jobben hans resonnerer jeg meg frem til at det har noe med sprengstoff å gjøre. Noen som har link til nærbilde og info?

cochisedied
cochisediedInnlegg: 9186
11.05.11 09:23
PetterJJ: Under fallskjermvingene til de to skimtes en båndstripe? Er det noen som vet hva dette er? Er det en utenlandsk medalje? (som skal bæres på høyre bryst?)

Det der tipper jeg er noe så prosaisk som navneskilt.

cochise-

PetterJJ
11.05.11 18:38

Hm..

Hvor ellers, enn på forum for forsvar?

Hva ellers på forum for forsvar?

Grautgrams
GrautgramsInnlegg: 5803
12.05.11 01:21
PetterJJ: Synes ikke noe om den gyselige grønnfargen på tjenesteuniformen

Huff,ja...

Første gang jeg så den fikk jeg assosisjoner til den grønne ss-uniformen... 

Snittet er riktignok ganske stilig, men, syns det er litt merkelig at offiserene (jfr Forsvarssjefen) har gull distingsjoner på jakka og sølv distingsjoner på lua...!?

Frobil
FrobilInnlegg: 107
12.05.11 10:26

Synes fortsatt at det er merkelig at noen virkelig er så interessert i uniformer og at noen i det hele tatt synes uniformer er stilig.

Grautgrams
GrautgramsInnlegg: 5803
vidrimmer
vidrimmerInnlegg: 1288
12.05.11 21:53
PetterJJ: Jeg ser på bildene etter overrekkelsen av krigskorset til 2 offiserer

jeg har vansker med å se det tydelig.

gir deg en tommel for profilbildet ditt, helt konge

PetterJJ
13.05.11 13:44
cochisedied: Det der tipper jeg er noe så prosaisk som navneskilt. cochise-

Jeg tror ikke det.

Den er på størrelse med en båndstripe

Jalla2
Jalla2Innlegg: 9040
16.05.11 13:45
Grautgrams: Snittet er riktignok ganske stilig, men, syns det er litt merkelig at offiserene (jfr Forsvarssjefen) har gull distingsjoner på jakka og sølv distingsjoner på lua...!?

Hvis du ser på obersten og kapteinen, så har de sølvdistingsjoner på sin uniform. Siden generalitetsgradene (brigader, generalmajor, generalløytnant og general) har gulldistingsjoner, så skal disse være i gull. Derfor forskjellen.

Jalla2
16.05.11 13:57
PetterJJ: Hva slags ving har kapteinen på venstre bryst? Ut fra jobben hans resonnerer jeg meg frem til at det har noe med sprengstoff å gjøre

Tror dette er en utmerkelse (ikke norsk).

Når det gjelder det som er på oberstens høyre brystlomme er det vanskelig å skille ut hva sølvmerket er for noe. Den stripa som ligger over høyre brystlomme er i det tyske flaggets farger:svart, rødt og gult (fra toppen og ned) - hvis det ikke er et spesielt bransjemerke for FSK, så er det kanskje en utmerkelse det også?

PetterJJ
16.05.11 19:39

Nå fant jeg litt om Odin-merket til FSK som obersten har på høyre brystlomme:

http://home.online.no/~hyttervi/homepage_patches/Patches/norway/army/after06/hjk.htm

PetterJJ
16.05.11 19:51

Samme samler har også merket for EOD

(Innlegget ble redigert 16.05.11 19:51)

Jalla2
16.05.11 23:47
PetterJJ: Samme samler har også merket for EOD

Flaut, den burde jeg ha sett (har vært en god del i kontakt med EOD folk (Luft og Hær) -  men har ikke lagt merke til det merket

tr0ndern
tr0ndernInnlegg: 12328
22.05.11 21:00

Minner litt om de amerikanske service-uniformene? Nesten samme grønnfargen... Er jo greit nok at man omsider vil distansere seg _litt_ fra den gamle britiske boerkrigsuniformen når det gjelder serviceuniform, men hvorfor ikke heller gått tilbake til noe a la den norske 30-tallsuniformen?

Wolfmann
WolfmannInnlegg: 2109
22.05.11 23:54
tr0ndern: men hvorfor ikke heller gått tilbake til noe a la den norske 30-tallsuniformen?

Fargen mann, fargen er "historisk" skjønner du. Designerne lot seg inspirere av tidliger norske uniformer når de kom til fargen.

Og så fikk Krigskolekadettene en lue som kan virke litt "historisk" sånn sett, mens resten endte opp med pannekaka eller helipaden.

Jeg ville hentet mer inspirasjon fra eldre uniformer jeg, litt klasse og stil, isteden for en dress med grønnfarge og litt krimskrams.

tr0ndern
tr0ndernInnlegg: 12328
23.05.11 10:30

Joda, men snittet ser jo ut til å fortsatt være den "gode gamle" britiske boerkrigsuniformen, som jo også amerikanernes 'service' er basert på. De 'klassiske' norske uniformene hadde jo bl.a. høy stiv krage, noe a la det gardens uniformer har fortsatt.

PetterJJ
15.06.11 10:37

Nå er det flere ting jeg lurer på.

På Generalmajorens høyre lomme er en liten vinge av et eller annet slag. Noen som vet hva dette er?

http://static.vg.no/uploaded/image/bilderigg/2011/06/15/1308092776404_267.jpg

(Innlegget ble redigert 15.06.11 10:37)

perchri
perchriInnlegg: 7934
05.03.12 21:19
PetterJJ: Under fallskjermvingene til de to skimtes en båndstripe?

....hopp uten fallskjerm...tror jeg.

amoadventure
amoadventureInnlegg: 1
29.04.13 20:49

Det er et merke som bekrefter at han har fullført 

École Militaire (den franske stabsskolen)
PetterJJ
29.04.13 21:16

Takk for svar :)

perchri
perchriInnlegg: 7934
28.05.13 22:39
Wolfmann: Jeg ville hentet mer inspirasjon fra eldre uniformer jeg, litt klasse og stil, isteden for en dress med grønnfarge og litt krimskrams

..betyr vel ikke så mye....når det kommer et kulehull i uniformen.....da er liksom leken over i de fleste fall.

Lilljoffen
LilljoffenInnlegg: 1820
30.05.13 18:11
Frobil: Synes fortsatt at det er merkelig at noen virkelig er så interessert i uniformer og at noen i det hele tatt synes uniformer er stilig.

Hadde ikke mange vært interessert i uniformer og syntes det er stilig, ville så godt som ingen  valgt offisersyrket.

Jalla2
31.05.13 12:22
perchri: betyr vel ikke så mye....når det kommer et kulehull i uniformen.....da er liksom leken over i de fleste fall.

Du vet forskjell på feltantrekk og tjenesteantrekk skjønner jeg.....

Jalla2
31.05.13 12:23
Lilljoffen: Hadde ikke mange vært interessert i uniformer og syntes det er stilig, ville så godt som ingen valgt offisersyrket.

Dypsindig innlegg

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg