Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Er 3- mila for "tøff" for dagens rekrutter?

NYTT TEMA
aicat
aicatInnlegg: 20121
05.01.14 12:12

Forsvaret har tydeligvis funnet ut at det er for "tøft" for dagens unge å gå 3-mila - og har redusert distansen til 2 mil.

Først reduserte de vekten fra 15 kg til 11 kg for noen år siden - og nå reduserer de også distansen.

Er dagens unge blitt svakere - eller er dette gjort for å unngå skader?

Dyret_YNWA
Dyret_YNWAInnlegg: 1195
05.01.14 14:07

Svakere definitivt, muligens noen skader og da kansje.

Når jeg var inne i 2010 var vi 30 i troppen som gikk 3-mila, med 15 kg. Sekk med våpen ++. Da var det 5 av 30 som ble skadet iløpet av den siste milen..

aicat
05.01.14 15:09
Dyret_YNWA: Når jeg var inne i 2010 var vi 30 i troppen som gikk 3-mila, med 15 kg. Sekk med våpen ++. Da var det 5 av 30 som ble skadet iløpet av den siste milen..

Når jeg selv var i tjeneste argumenterte jeg for å øke vekten på sekken, øke distansen og øke tidskravet - men legge ruten i terrenget - og ikke på vei, eller asfalt av to gode grunner.

1. Redusere belastningsskadene

2. Fjerne helt risikoen for trafikkulykker.

Det er slutt på den tid hvor soldater sak forflytte seg til fots på offentlig vei. Men det er ikke slutt på å bære tungt - over lange avstander i ulendt terreng.

Dyret_YNWA
Dyret_YNWAInnlegg: 1195
05.01.14 17:41

Definitivt ikke slutt på den tiden hvor man forflytter seg til fots over lange avstander.

Avdelingen jeg var i var oppsatt med både Leo og CV90 (Vi var 4 stormlag) Men etter at vi var sluppet av Cv'n kunne vi ikke regne med annet enn å tilbakelegge lange avstander med full opppakning til fots etter endt oppdrag.

Skalman77
Skalman77Innlegg: 1436
05.01.14 21:36

Dagens unga är alltför veka...

När jag var i försvaret i Sverige var det 5,5 mil med ca 30 kg sekk, vapen, stridsutrustning och hjälm. Totalt ca 40 kg...

20 timmar har jag för mej det var man hade på sig och det var i skog på stigar och längs skogsvägar och när man var i mål efter det en ca 5 km orientering man skulle klara på en timme...

I och för sig var detta i en jägar/spaningspluton. Vanliga förband hade nog 3 mil...

(Innlegget ble redigert 05.01.14 21:38)

Bekkelokk
BekkelokkInnlegg: 1162
06.01.14 00:17

Det jeg ikke helt forstår er hvorfor forsvaret tilsynelatende kjører rundt på soldatene overalt. De sier jo selv at før gikk man til skytebanen og at det var ansett som en del av treningen, mens nå er det mye kjøring. Hvorfor? 

Tror fint soldatene kan gå tremilen, men man må kanskje fostre litt "gå-kultur" først.

aicat
06.01.14 12:38
Skalman77: När jag var i försvaret i Sverige var det 5,5 mil med ca 30 kg sekk, vapen, stridsutrustning och hjälm. Totalt ca 40 kg... 20 timmar har jag för mej det var man hade på sig och det var i skog på stigar och längs skogsvägar och när man var i mål efter det en ca 5 km orientering man skulle klara på en timme... I och för sig var detta i en jägar/spaningspluton. Vanliga förband hade nog 3 mil...

Det var akkurat noe i denne retningen jeg foreslo da jeg selv var avdelingssjef. Ved å legge lange marsjer utenom vei unngår man disse typiske belastningsskadene som mange pådrar seg når underlaget er fast grusvei eller asfalt.

Med et slikt opplegg du her skisserer kommer man også nærmere dagens krav til nettopp å kunne bevege seg i terreng over lengre avstander med en tung bør.

McLovin
McLovinInnlegg: 13098
06.01.14 19:18

5 kilometers orienteringsløp på en time etter en slik utmarsj høres svært usannsynlig ut. En helt vanlig kilometertid for en brukbar aktiv orienteringsløper er ca ti minutter. Og da har man ikke hatt en 20 timers marsj med 40 kg ekstra i bein og kropp i forkant.

Wolfmann
WolfmannInnlegg: 2109
06.01.14 22:47
Dyret_YNWA: vakere definitivt, muligens noen skader og da kansje. Når jeg var inne i 2010 var vi 30 i troppen som gikk 3-mila, med 15 kg. Sekk med våpen ++. Da var det 5 av 30 som ble skadet iløpet av den siste milen..

På nittitallet utførte jeg "helvetesuka" i UB, og bare den første dagen gikk vi over 4 mil(noen sa nærmere 5), med full oppakning, våpen, GRU og i noen deler av løypa, bårer, sandsekker eller granatkasser med sand i.

Enden på visa, etter 5 dagers helvete var ca 25(6 av disse på en dag) mil på vei og i terreng.

Vi hadde ingen skader hvis en ikke regner med dehydrering på grunn av idioter med stjerner som la begrensninger på forsyninger selv med stekende sol og 30C.

Etter dette så var 3 mila som en lek, både når jeg tok den på UB og i ettertid på opptrening for utenrikstjeneste.

Den dag i dag, feit som en gris og storrøyker, kan jeg godt legge ut på en mil eller mer marsj, fordi jeg kjenner mine begrensninger og vet hvor langt jeg kan tøye meg før kroppen gir opp.

Wolfmann
WolfmannInnlegg: 2109
06.01.14 22:54

Vil bare tilføre at jeg kom meg ikke skadefri unna min militære tjeneste, hvis min post ovenfor virker litt "oppesen".

Men alle mine skader kunne vært unngått om jeg hadde brukt huet... Noe jeg ikke kan sies å være kjent for :P

Skalman77
Skalman77Innlegg: 1436
07.01.14 11:02
McLovin: 5 kilometers orienteringsløp på en time etter en slik utmarsj høres svært usannsynlig ut. En helt vanlig kilometertid for en brukbar aktiv orienteringsløper er ca ti minutter. Og da har man ikke hatt en 20 timers marsj med 40 kg ekstra i bein og kropp i forkant.

Nästan säker på att det var en timme men kanske det var lite över en timme då men ja det var TUFFT, man hade dessutom blåsor på fötterna efter marschen :P

Men själva "orienteringsbanan" var inte alltför utfordrande da, kontrollerna var relativt enkla...

eirikopaas
eirikopaasInnlegg: 79
08.01.14 13:08
aicat: Forsvaret har tydeligvis funnet ut at det er for "tøft" for dagens unge å gå 3-mila - og har redusert distansen til 2 mil. Først reduserte de vekten fra 15 kg til 11 kg for noen år siden - og nå reduserer de også distansen. Er dagens unge blitt svakere - eller er dette gjort for å unngå skader?

Veldig mange idag sliter jo med vekt og kosthold, så spiller en stor rolle ja. 

Norge er veldig flinke til å følge USA, så blir nok bare mere mc donalds og burger kind og andre fastfood plasser. Folk trenger og lære og spise riktig... 

Det er synd at det er den veien vi faktisk går idag. I forhold til kosthold, når vi vet så mye som vi gjør.

Tror ikke unge får med seg hvor viktig det egentlig er og ha et normalt sunt kosthold og holde seg i form. Its a shame

winterfell
winterfellInnlegg: 2439
08.01.14 13:11

I dagens droneverden, er det ikke bedre å trene tommelen? 3-mila har nok utspilt sin rolle, selv om det tester viljestyrke og karakter vel så mye som kondisjon og fysisk styrke.

Langorm
LangormInnlegg: 9605
08.01.14 19:34
aicat: Er dagens unge blitt svakere - eller er dette gjort for å unngå skader?

Begge deler, tror jeg. En kan ikke utelukke det ene, uten å ta med det andre. En skadet soldat, kan medføre større belastninger på medsoldater. Selv mener jeg så, at avsluttningen av den tidligere obligatoriske verneplikten, er til skade for samfunnet Norge. Det er godt, at stadig flere kvinner deltar i forsvaret. Verneplikten er ikke til, kun for å forsvare landet i krig. Men også for å verne og redde, seg selv og sine, samt medborgere, under katastrofer.

Jalla2
Jalla2Innlegg: 9040
09.01.14 17:34
winterfell: I dagens droneverden, er det ikke bedre å trene tommelen? 3-mila har nok utspilt sin rolle, selv om det tester viljestyrke og karakter vel så mye som kondisjon og fysisk styrke.

Evne til å forflytte seg er nødvendig - spesielt hvis strømmen går. Hvem vet hva som skjer om moderne militære kjøretøy er utsatt for f.eks. EMP og man trenger å forflytte folk? Det er ikke sikkert at en evt. motstander tar timeout fordi systemene hos oss ikke virker.....

Eksperten98
Eksperten98Innlegg: 2170
09.01.14 20:52
aicat: Forsvaret har tydeligvis funnet ut at det er for "tøft" for dagens unge å gå 3-mila - og har redusert distansen til 2 mil. Først reduserte de vekten fra 15 kg til 11 kg for noen år siden - og nå reduserer de også distansen. Er dagens unge blitt svakere - eller er dette gjort for å unngå skader?

Tror ikke dagens unge er blitt noe særlig svakere. Nato kravene er de samme, tallene for antall bestått har vært noenlunde stabile de siste 30 årene. 

Når jeg var inne for 2-3 år siden, var det mange forskjellige mennesker der inne. De som fikk skader var som regel folk som hadde idretts relaterte skader fra før av, særlig fotballspillere var preget av dårlige knær osv. Kanskje er det hensiktsmessig å redusere fra 3 til 2 mil pga forebygging av skader, når alt kommer til alt er en ferdig utdannet soldat bedre enn en føretidsdimmet en med skade.

Enig med deg i at trening på asfalt ikke er godt for noen ting. Når jeg var inne var befalet veldig ops på dette, jogging og marsj foregikk som regel i ulendt terreng dersom det var mulig.

Synes media hjelper veldig godt til med å svartmale dagens unge. Hjelper for øvrig godt til med svartmaling av alt i dette ellers godkjente landet å bo i.

Vattnissen
VattnissenInnlegg: 3453
01.02.14 15:54
aicat: Er dagens unge blitt svakere - eller er dette gjort for å unngå skader?

Fryktelig pinglete, spesielt når kun halvdelen av dagens ungdom faktisk er innrullerte, og da de i best form.

Fernandovonarb
FernandovonarbInnlegg: 4548
31.10.19 18:22

US army tester seg i den berømte tremila. Husker denne med gru selv, og var ikke mobil på ett døgn etter jeg gjennomførte den. Godt innenfor kravet selvfølgelig:-)

Mentholatum
MentholatumInnlegg: 357
01.11.19 01:56
Fernandovonarb: og var ikke mobil på ett døgn etter jeg gjennomførte den. Godt innenfor kravet selvfølgelig:-)

Men ikke godkjent merke på grunn av immobilitet dagen derpå? 

Det er en god del år siden jeg ikledde meg grønt og blant annet gikk tremila, men det jeg har skjønt i ettertid - etter å ha slitt ut en del par dyre fjell- og jaktstøvler og ditto "spesialsokker" - er at et par inngåtte, velsmurte M77 med helt standard ullsokker, men MED støtdempende innleggssåler - er glimrende. Rett og slett. Fungerte eksemplarisk til tre mil på asfalt også. 

(Innlegget ble redigert 01.11.19 01:57)

Fernandovonarb
FernandovonarbInnlegg: 4548
01.11.19 10:28

Joda, merke ble det. Tror aldri jeg har vært så trang i skjæret som dagen etter. Måtte ta det veldig med ro. Opplevde en utmattelse som jeg aldri har opplevd siden.

Klikk for å gå tilbake til toppen