Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvorfor Generalløytnant er en høyere grad enn Gene

NYTT TEMA
FjernsynVG
FjernsynVGInnlegg: 932
29.07.18 23:18

I en gammel tråd som jeg kom over i søk om annet emne på vgd

https://vgd.no/samfunn/forsvar/tema/1686828/tittel/hvorfor-er-generalloeytnant-hoeyere-enn-generalmajor/innlegg/33726359?xtmc=generalløytnant&xtcr=2#post33726359

ble det spurt:

"Hei kan noen svare meg på hvorfor Generalløytnant er en høyere grad enn Generalmajor? Jeg lurer fordi lenger ned i gradene er jo tross alt major en høyere grad enn løytnant, så ville det ikke da vært narturlig at det var slik høyt opp i gradene også?"

Mange svar men ingen korrekte. Istedenfor å svare i en tråd fra 2011 legger jeg dette ut i ny tråd.

Løytnant er graden under kaptein og er alltid kapteinens stedfortreder.

Oberstløytnant er graden under oberst og er alltid oberstens stedfortreder

Generalløynant er graden under general og er alltid generalens stedfortreder.

Løytnant betyr rett og slett stedfortreder eller "den som holder sted (for en annen)".  Jfr Norsk Etymologisk leksikon, s 1085

franzsigel
franzsigelInnlegg: 15183
03.08.18 15:12

Tror nok det ble svart riktig på dette alt i 2011. Du har selvfølgelig rett i at løytnant betyr stedfortreder, men det er jo kun halve forklaringen.

Så akkurat her er det nok mer riktig å trekke fram at de opprinnelige titlene (tar det på engelsk da rekkefølgen er mer logisk der), var

Captain General

Lieutenant General

Sergeant Major General

og tilsvarte de gamle gradene Kaptein, Løytnant og Sersjantmajor fra den tiden et kompani var den støste militære enheten.

(Innlegget ble redigert 03.08.18 15:18)

Klikk for å gå tilbake til toppen