Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Att vara Svensk i Norge och vilja försvara landet

NYTT TEMA
Muppen
MuppenInnlegg: 2147
20.10.18 16:03

Jag har under längre tid tänkt att jag vill göra något för mitt nya land efter att ha bott här i nästan 20 år och har min familj här. För mig så är det naturligt att gå med i hemvärnet eftersom jag i Sverige var med i det. Men som Svensk statsborger så går inte , vilket är naturligt.  Då måste jag bli Norsk statsborgere, och det är inget problem i säg. Men då mister jag mitt Svenska medborgarskap, och det är inte aktuellt eftersom jag är Svensk/Norsk och nordisk patriot. Som norrman så kan du bli Svensk medborgare utan att mista ditt Norsk medborgarskap, men som Svensk i Norge så mister man sitt Svenska medborgarskap om man vill bli Norsk statsborgare. Norge är en av väldigt få länder som har denna lagen. Väldigt irriterande....är det någon som vet om denna lagen som blev införd 2006 kommer att ändra sig och vilka politiker kan man påverka för at få ändrat den lagen?

Men om det blir krig så antar jag att jag bara juger om mitt statsborgaskap och ser till att få ett vapen i min hand så att jag kan hjälpa till och göra min innsats

Din motpol i etern

Muppen

(Innlegget ble redigert 20.10.18 16:05)

Stracqualursi
StracqualursiInnlegg: 3537
20.10.18 16:06
Muppen: Som norrman så kan du bli Svensk medborgare utan att mista ditt Norsk medborgarskap

Nei.

Muppen
22.10.18 13:56

Riktigt

Mrsa2
Mrsa2Innlegg: 7902
31.10.18 12:28

Kjem an på kva Sverige seie. 

I følgje forsvarslova så gjeld dette: 
§ 6.Hvem som har verneplikt

Norske statsborgere som også er eller har vært statsborgere av et land Norge er i krig med, er fritatt for tjeneste i Forsvaret.

Verneplikten gjelder ikke for kvinner som er født før 1. januar 1997.

Kongen kan gi forskrift om vilkår for og fritak for verneplikten.

Så kjem vernepliktlova inn: 
§ 2.Verneplikten for andre enn norske statsborgere

Utenlandske statsborgere og personer uten statsborgerskap kan ikke ha offisers eller befals grad eller ta utdanning som fører til offisers eller befals grad. Dette gjelder likevel ikke hvis det er inngått avtale om slik utdanning mellom Norge og det landet personen er statsborger av.

Utenlandske statsborgere og personer uten statsborgerskap kan ta utdanning som fører til offisers eller befals grad hvis de har søkt om norsk statsborgerskap før utdanningen starter, og det er overveiende sannsynlig at de får norsk statsborgerskap før utdanningen er ferdig. Forsvarsdepartementet avgjør om en som ikke er norsk statsborger, skal kunne ta utdanning som fører til offisers eller befals grad.

De som ikke har verneplikt, kan først kalles inn til tjeneste eller utdanning i Forsvaret når de inngår kontrakt om tjeneste. Kontrakten skal inneholde informasjon om hvilke plikter og rettigheter som gjelder for den tjenestepliktige.

Utenlandske statsborgere, kan etter avtale mellom det landet de er statsborgere av og Norge, gjøre tjeneste eller ta utdanning i Forsvaret. Etter at tjenesten eller utdanningen er avsluttet, har de tjenesteplikt i Forsvaret så lenge de er bosatt i Norge.

tray358
tray358Innlegg: 4702
31.10.18 21:11
Muppen: men som Svensk i Norge så mister man sitt Svenska medborgarskap om man vill bli Norsk statsborgare. Norge är en av väldigt få länder som har denna lagen. Väldigt irriterande....är det någon som vet om denna lagen som blev införd 2006 kommer att ändra sig och vilka politiker kan man påverka för at få ändrat den lagen?
Stracqualursi
StracqualursiInnlegg: 3537
31.10.18 21:14

Dobbelt statsborgerskap er en styggelse. Man kan bare være lojal mot ett land.

Muppen
02.11.18 23:10

,Det är det...alltså en styggelse. Men Jag är fast bestämd att försvara de nordiska värderingarna, så det betyder lite om the shit hits the fan.

Jag kommer att ställa opp, och va den muren/fronten som de måste möta om de vill ta detta landet eller Sverige eller Finland. Ingen tvekan där!

Det sagt så är jag nästan 50 år, men jag har i många fall bättre fysik än än många i min ålder. Mina söner och deras kompisar klarar inte att hänga med mig när jag löper opp fjellet…..vilket är löjligt synd.... Så ska det inte vara...men de skiter i det. Jag har tjatat på dem att de borde ta sig samman, men de bryr sig inte---jävla skit generation.

(Innlegget ble redigert 02.11.18 23:17)

Klikk for å gå tilbake til toppen