Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Avdelingsmerker anno 1940

NYTT TEMA
Lezah
LezahInnlegg: 63685
26.09.19 18:47

Prøver her og på Historie.

Jeg skal forsøke å finne bilder av emblemene/merkene til de seks divisjonene Norge hadde i april 1940. Disse har jo endret seg opp gjennom historien, og jeg har sett en del forskjellige varianter fra forskjellige perioder, type fra 1955 etc. Jeg trenger da spesifikt å finne hvordan disse var da invasjonen fant sted.

"Avdelingsmerker og gradtegn på uniform i Det norske forsvar : 1940-1997" av Makila har ikke det jeg trenger, dessverre.

Kunne noen hjulpet meg med f. eks link eller annet? Alt av relevant hjelp belønnes i himmelen og med tommel på VGD.

(Innlegget ble redigert 26.09.19 18:51)

Mentholatum
MentholatumInnlegg: 357
28.09.19 14:11

Mulig at Forsvarsmuseet kan hjelpe deg. De har en egen dukumentasjonsenhet. Ligger på Akershus (men best nåbar via mail selvsagt).

http://forsvaretsmuseer.no/Forsvarsmuseet/Om-Forsvarsmuseet

http://forsvaretsmuseer.no/Hjemmefrontmuseet/Samlinger-dokumentasjon-og-studiebesoek

Lezah
29.09.19 14:00

Kan prøve det, selv om jeg er tvilende på respons når det gjelder å maile museer. Men det er semi-reklame for Forsvaret så kanskje de er behjelpelige. 

Floreal
FlorealInnlegg: 43
09.10.19 19:16

Avdelingsmerker var ikke i bruk i Hæren før 1940, dette var en britisk (og til dels amerikansk) tradisjon man tok med seg hjem i 1945. 

Lezah
21.10.19 09:45
Floreal: Avdelingsmerker var ikke i bruk i Hæren før 1940, dette var en britisk (og til dels amerikansk) tradisjon man tok med seg hjem i 1945.

Hvor sikker er du på dette? Har du kilde av noe slag?

Jeg har sett noen divisjons-merker som er angivelig fra før krigen. Ikke neo jeg har tenkt over som direkte feil, riktignok, men det du skriver ville gitt mening.

aicat
aicatInnlegg: 20121
22.10.19 14:24

Avdelingsmerker festet på uniform var nok ikke vanlig før. Men avdelingsmerker før ble markert med faner - og lenge før det med merker på skjoldene. Avdelingsfaner fra før krigen vil du finne på bla. Akershus (i Fanehallen og på museet).

Lezah
23.10.19 13:30
aicat: Avdelingsmerker festet på uniform var nok ikke vanlig før. Men avdelingsmerker før ble markert med faner - og lenge før det med merker på skjoldene. Avdelingsfaner fra før krigen vil du finne på bla. Akershus (i Fanehallen og på museet).

Nei, jeg har sett uniformer fra 1940 og de var ganske platte. Tenkte mer på "logo" Gamle 6. divisjon som eksempel. Om vi ikke hadde slikt før 1940 virker det forklarende på manko på bilder. Funnet en grei oversikt fra 1955 og ut, men før er vrient/umulig.

Floreal
FlorealInnlegg: 43
26.10.19 16:37
Lezah: Hvor sikker er du på dette? Har du kilde av noe slag?

Nær 100%, det nevnes ingenting om slike merker i avdelingshistoriebøkene som vanligvis har egne kapitler om faner og avdelingsmerker. Merker på uniformene er som sagt noe som kommer etter krigen (noen få unntak under krigen), i hovedsak etter at Tysklandsbrigaden brukte britiske divisjons/distriktsmerker da den var underlagt britisk kommando og ble siden returnert til Norge, hvor deretter denne praksisen ble fortsatt ved at brigader og kombinerte regimenter gradvis fikk tilsvarende merker fra midten av femtitallet og utover.

Samtidige kilder som soldathåndbøker fra 20/30-tallet har egne sider med fargeplansjer som viser gradstegn, felttegn og avdelingsfaner slik at alle kan lære seg disse, men det finnes ingen avbildning av avdelingsmerker. Et fargehefte utgitt tidlig på tredvetallet som viser uniformer, faner, uniformsknapper og alt annet viser heller ingen former for avdelingsmerker. Da hæren i 1936 fikk et offisielt regulativ for merking av kjøretøy ble riksvåpenet med rødt skjold og gul løve samt avdelingsnavnet i gult malt på kjøretøyets dør (eller skrogside for pansrede kjøretøy), heller ikke her forekom noen form for avdelingsmerke.

Husk også at divisjonene før 1940 var administrative ledelsesledd (som et distrikt) og ikke feltavdelinger, de hadde derfor ingen faner heller. Regimentene var den faneførende og tradisjonsbærende ryggraden i hæren, men heller ikke de hadde avdelingsmerker. Det eneste som kommer i nærheten er eventuelle jakkenåler, pins, mulige pregede brevark og skilt i leirporten hvor man brukte regimentsflagget som miniatyrmerke (firkantet med tre vertikale fargefelt og den norske løve i midten), men heller ikke dette er det samme som det vi i dag vil beskrive som avdeligsmerke eller enhets "logo".

(Innlegget ble redigert 26.10.19 16:43)

Lezah
27.10.19 16:45
Floreal: Husk også at divisjonene før 1940 var administrative ledelsesledd (som et distrikt) og ikke feltavdelinger, de hadde derfor ingen faner heller.

Godt poeng, tenkte ikke over dette, men det er selvsagt riktig å logisk.

Klikk for å gå tilbake til toppen