Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Fuglesang.

NYTT TEMA
tikk
tikkInnlegg: 26778
10.12.06 17:05
Noen som vet om vår berømte astronaut er en slektning av en tidligere minister i NS regjeringen med samme navn?
varjen
varjenInnlegg: 15092
10.12.06 18:25
Kan ikke avkrefte det, men det står ingenting om noen slektskap på Wikipedia.

På den annen side så er vel Fuglesang et ganske uvanlig etternavn.
---------------------------------------------------------------------------------

- Forøvrig er det min mening at Karthago bør ødelegges.

Cato d.e.
alibababa
alibababaInnlegg: 209
10.12.06 20:34
Førstår inte detta, Christer Fuglesang ær ju svensk? Inte norsk, nær ska ni fatta det? Fødd i stockholm, svensk medborgare, dock med en pappa som utvandrade från norge nær han var 16år. Ser i alla tidningar hær, norske Christer fuglesang hit o dit.
tikk
tikkInnlegg: 26778
10.12.06 20:43
Er klar over at han er svensk, men av norsk slekt.
Sturmovik
SturmovikInnlegg: 60
10.12.06 21:24

Man forandrer normalt ikke sitt etternavn selv om man flytter til et annet land.
Fuglesang-slekten lever i beste velgående i Norge.
varjen
10.12.06 22:52
Klart han er mest svensk, men at Norge kan gjøre ham til litt sin er vel ingen problemer? Han skrev jo til og med "Heia Norge" på plakaten sin.

Ellers har vel svenske komikere nesten gjort sport i å gjøre narr av Fuglesang og alle hans utsatte romferder.
---------------------------------------------------------------------------------

Cato d.e.
newport
newportInnlegg: 22441
11.12.06 10:57
Ettersom faren er norsk har han vel farens etternavn. Derav spørsmålet til trådstarter. Er det så vanskelig å forstå?
lusekoftan
lusekoftanInnlegg: 46716
11.12.06 11:51
newport skrev:

"Ettersom faren er norsk"

---------------------------------------------------

- Christers far är svensk medborgare.

- Christers mor har alltid varit svensk medborgare och det är tveksamt om man kan kalla Christers far för norsk, Christers far flyttade som 16-åring till Sverige och blev svensk medborgare, han var det då Christer tillverkades och föddes, och Christer växte upp i Stockholm, gör detta Christer till "Første nordmann i rommet" som det stod i fet stil i VG och Aftenposten ?

- Jag skulle tro att om Christer misslyckas med sitt uppdrag så blir han även i norska media "en svensk" igen.
varjen
11.12.06 12:09
Ser ikke hvorfor vi krangler om dette. Er det noe romferdene har bevist så er det jo hvor likegyldig nasjonalitet egentlig er.

Men jeg begynner jo å kjenne deg lusekoftan...

Cato d.e.
fishnet
fishnetInnlegg: 4321
11.12.06 12:55
Lusekoftan, försök vara lite bussig nu. Han (Fuglesang) skrev ju faktiskt "Heja Norge" på lappen också. Vi kan väl dela på Fuglesang?

Om Norge sopar banan med Sverige i skidor eller någon annan vintersport, så kan vi lusläsa ev norsk guldmedaljörs bakgrund. Hittar vi det minsta spår av svenskt DNA hos vederbörande så är det givetvis även ett svenskt guld det handlar om?

Undrar om inte Björndalen är lite svensk? Och Björn Dählie?
Undras om inte norrmännen har förtigit en del sanningar om sina framgångar...
Alla norska guldmedaljer genom åren kanske rent av är "norsk-svenska"?
Säkert är det så....
lusekoftan
11.12.06 17:17
- OK, VG och Aftenposten har rätt, Christer från Stockholm är "Første nordmann i rommet", och jag som trodde att Stockholm var Sveriges huvudstad och att den blågula flaggan han har på rymddräkten var en svensk flagga. :o)
RatPack
RatPackInnlegg: 9399
11.12.06 17:56
varjen skrev:
Ser ikke hvorfor vi krangler om dette.

Um, la meg prøve: "Fordi vi kan!"

HansM
varjen
11.12.06 21:11
Egentlig er det litt festlig lusekoftan, at du kaller Israel for apartheidstat og London politiet for "rasist polisen" samtidig som du har så liten toleranse når det kommer til vårt eget nærområde.

Cato d.e.
lusekoftan
11.12.06 22:21
varjen skrev:

"Egentlig er det litt festlig lusekoftan, at du kaller Israel for apartheidstat og London politiet for "rasist polisen" samtidig som du har så liten toleranse når det kommer til vårt eget nærområde."

------------------------------------

- Vadå liten toleranse ?, jag har ju sagt OK på att VG och Aftenposten har rätt, Christer från Stockholm är "Første nordmann i rommet", och att jag trodde i min enfald att Stockholm var Sveriges huvudstad och att den blågula flaggan han har på rymddräkten var en svensk flagga. :o)
alibababa
12.12.06 00:03
Jag kom på, min farmor ær norsk. Så om jag gør nåt bra, dæ kanske jag kan få bli norsk helt pløtsligt?
varjen
12.12.06 00:21
Det er vanskelig dette med nasjonalitet. Selv har jeg svenske foreldre, men er født og oppvokst i Norge. Blandt norske venner er jeg kjent som svensken, blandt svenske venner er jeg kjent som nordmannen :o)

Dette betyr naturligvis også at jeg faller inn i denne rollen. I Sverige blir jeg ofte veldig norsk, i Norge blir jeg tilsvarende svensk. Min opplevelse er altså at nasjonal identitet ikke er noe man har, men noe man blir tildelt av andre.

Noe å tenke på i disse innvandringstider...

Cato d.e.
varjen
12.12.06 00:26
Det kan forresten virke som om det samme gjelder for lusekoftan, som jo tydeligvis har blitt svært svensk av å bo i Norge, mens det å være "usvensk" vanligvis er ett positivt ord i Sverige.

At innvandere som hele tiden utpekes som "muslimer" i Europa da blir radikale overrasker ikke det minste.

Cato d.e.
lusekoftan
12.12.06 00:36
varjen skrev:

"Min opplevelse er altså at nasjonal identitet ikke er noe man har, men noe man blir tildelt av andre."

-----------------------------------------------

- Ja, titta in Gruppe: Innvandring, Rasisme og Flerkultur så får du se att inte ens norska medborgare alltid betraktas som norrmän.
Muppen
MuppenInnlegg: 2147
12.12.06 00:53
Menar att jag har läst att det fanns en polisman i Bergen under kriget som hette Fuglesang som blev tvungen att utvandra till Sverige efter kriget eftersom han misstänktes vara kollaboratör och samarbetade med okupationsmakten.
Men det ska sägas att det var tvillsamma bevis som lades fram, och han utvandrade av fri villja.

Har boken här någonstans i hyllan, oom det är någon som är mer intresserad.

Hursom helst så tycker jag att det är EXTRA kul att vi kan förena länderna över detta, det enda (triviala) jag undrar över varför skrev han Heja med (J) och inte (i) när han skrev Heja Norge!

Mvh
Muppen

ARTIBUS ET ARMIS RECUPERATUR GLORIA
Allen_Iverson
Allen_IversonInnlegg: 459
12.12.06 00:55
Vis jeg blir født i Norge og bor her til jeg er 16 år, og deretter flytter til Pakistan så er jeg fortsatt en nordmann.
Muppen
MuppenInnlegg: 2147
12.12.06 01:00
Det er vanskelig dette med nasjonalitet. Selv har jeg svenske foreldre, men er født og oppvokst i Norge. Blandt norske venner er jeg kjent som svensken, blandt svenske venner er jeg kjent som nordmannen :o)

Vet precis vad du snackar om, kompisarna i Sverige kallar mig Norrbaggen och kompisarna här i Norge kallar mig Svensken :-)

...och samma som dig så är jag mer Svensk i Norge, men i Sverige så försvarar jag gärna Norge om det skulle komma upp...lustigt det där.

Du och jag är vad man kallar Sworskar...

Visste du förresten Varjen att det finns en Svensk klubb i Bergen som kallar sig för SVIN...förkortning för SVenskar I Norge :-)

Mvh
Muppen

ARTIBUS ET ARMIS RECUPERATUR GLORIA
Yapok
YapokInnlegg: 4681
12.12.06 02:27
Ser man etter slektsledd på den måten er heller ikke godeste Fuglesang den første svensken i verdensrommet.
Bestefaren til den vel så kjente Buzz Aldrin var svensk..
lusekoftan
12.12.06 07:53
Yapok skrev:

"Ser man etter slektsledd på den måten er heller ikke godeste Fuglesang den første svensken i verdensrommet.
Bestefaren til den vel så kjente Buzz Aldrin var svensk.."

---------------------------------------------------------------

- Ja, här är en bild av "nordmannen" :o) Christer i rymden:

http://img.aftonbladet.se/nyheter/0612/11/flag.jpg

- och "svensken" :o) Buzz Aldrin

http://vesuvius.jsc.nasa.gov/er/seh/aldrin.jpg

- Det tragikomiska och poängen är ju att många debattanter i Gruppe: Innvandring, Rasisme og Flerkultur inte ens betraktar människor födda i Norge och med norskt medborgaskap som "nordmann" ifall dom har "fel" religion, t.ex. muslimsk.
varjen
12.12.06 09:31
lusekoftan skrev:
"- Det tragikomiska och poängen är ju att många debattanter i Gruppe: Innvandring, Rasisme og Flerkultur inte ens betraktar människor födda i Norge och med norskt medborgaskap som "nordmann" ifall dom har "fel" religion, t.ex. muslimsk."

Heldigvis er ikke de skrullingene representative for alle. I mine øyne er nasjonalitet ikke en absolutt verdi, men noe man kan være mer, mindre eller litt av begge deler.

Cato d.e.
Gentile
GentileInnlegg: 4321
12.12.06 13:22
Rolf Jørgen Fuglesang slapp ut fra fengselet i 56..og Christer Fuglesang ble født i Sverige med norsk far i 57. Da må man ha lov å gruble...Og det er jo nesten så man på en måte blir skuffet når dette ikke stemmer (Om fakta er at Christers far kom til Sverige som 16-åring.). Kuriositeter kan jo ofte være litt morsomme.
lusekoftan
12.12.06 14:15
Gentile !

- Nu heter ju Christers far Steinar och han kom hit till Sverige redan som 16-åring och blev då svensk medborgare som han varit sedan dess.

- Han bor fint ganska nära vattnet i Bromma strax väster om Stockholms innerstad:

http://www.hitta.se/ViewDetailsWhite.aspx?Vkiid=LdTj1IWSY3zLcoUeph5pGQ%3d%3d&Vkid=34062718&SearchType=4&UCSB%3aWflWhite=1a1b&UCSB%3aWflPink=4a&UCSB%3aTextBoxWho=Steinar+Fuglesang&UCSB%3aTextBoxWhere=

- Gjesp
varjen
12.12.06 15:43
Gentile skrev:
"Rolf Jørgen Fuglesang slapp ut fra fengselet i 56..og Christer Fuglesang ble født i Sverige med norsk far i 57."

Hører faktisk at de snakker om Fuglesang på radio allerede idag. Familien kommer tydeligvis opprinnelig fra Drammen, og pappa Steinar Fuglesang flyttet som det sies til Stockholm. To andre brødre ble igjen i Norge, som Christer har en haug med søskenbarn og tremenninger i Norge.

Cato d.e.
alibababa
12.12.06 20:16
Hehe.. Ni ær lustiga ni norrmæn..
lusekoftan
12.12.06 20:47
varjen skrev:

"To andre brødre ble igjen i Norge, som Christer har en haug med søskenbarn og tremenninger i Norge."

--------------------------------------------

- "Christer en haug med søskenbarn i Norge" ??

- Christer har en syster med namn Agneta som födds av en svensk mor och far som var och är svensk medborgare:

http://www.hitta.se/ViewDetailsWhite.aspx?Vkiid=l%2fYGPWNo4igzPgJRixKjkQ%3d%3d&Vkid=17216089&SearchType=4&UCSB%3aWflWhite=1a1b&UCSB%3aWflPink=4a&UCSB%3aTextBoxWho=Fuglesang&UCSB%3aTextBoxWhere=

- Bor hans syster Agnetas barn i Norge menar du ? "søskenbarn" som du säger.

- Sen finns det en Hans Fuglesang i Helsingborg:

http://www.hitta.se/ViewDetailsWhite.aspx?Vkiid=OYl5v3O3VQDOgtSAzOsYNQ%3d%3d&Vkid=30041804&SearchType=4&UCSB%3aWflWhite=1a1b&UCSB%3aWflPink=4a&UCSB%3aTextBoxWho=Fuglesang&UCSB%3aTextBoxWhere=

- Jag vet inte om det är hans bror, men bor Hans barn i Norge menar du ? "søskenbarn" som du säger

- Detta blir snart stor komik. :o) Christer är ju för guds skull "Første nordmann i rommet" hehe
Pingla
PinglaInnlegg: 4936
12.12.06 20:54
Hyggelig at han i det minste får være passasjer i "idiotlandet" USAs romferge
Klikk for å gå tilbake til toppen