Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

hvor mange kan du kjenne igjen?

NYTT TEMA
chegu
cheguInnlegg: 241
22.11.07 20:25
fant en artig bilde av over hundre historiske pesoner som har påvirket hele verden på godt og vondt:

[url/]http://www.desi.no/forum/toast.asp?sub=show&action=posts&fid=12&tid=583178[url]

hvor mange kan dere kjenne igjen?
chegu
22.11.07 20:27
hvem er forresten hun jenta nederst ved siden av Einstein?
og hva gjør Tyson der, når de ikke har Muhammed Ali med
Larry
LarryInnlegg: 8029
22.11.07 21:02
chegu skrev:
"hvem er forresten hun jenta nederst ved siden av Einstein?"

Ganske sikker på at det er Shirley Temple.
varjen
varjenInnlegg: 15092
22.11.07 21:03
chegu skrev:
"hvem er forresten hun jenta nederst ved siden av Einstein?"

Gjetter at det er "Annie" fra musikalen med samme navn. Tydeligvis ikke ett krav at personene er virkelige, siden Tiffany fra "Breakfeast at Tiffanys" i Audrey Hepburns skikkelse også er med ett stykke til venstre.
---------------------------------------------------------------------------------

- Forøvrig er det min mening at Karthago bør ødelegges.

Cato d.e.
varjen
22.11.07 21:12
Ellers var det mange kjente fjes og ganske mange ukjente. Spesiellt alle de asiatiske hærførene, men jeg regner med det er ett par mongolere og noen japanske generaler. En del av mennene med hvite skjegg var det også vanskelig å holde fra hverandre. Er vel i hovedsak en blanding kirkefedre og greske filosofer, selv om en del så klart var lette å identifisere (som Marx og Freud feks.).
---------------------------------------------------------------------------------

Cato d.e.
1769
1769Innlegg: 53386
22.11.07 21:40
Etter 20 runder med fjes-leting er det med stor skam jeg må melde at det er 34 personer på bildet jeg ikke klarer å plassere. Noen av dem er nok religiøse figurer det ikke finnes bilde av, men allikevel er det mange nye fjes her, til tross for at dette sannsynligvis er historiske a-kjendiser hele gjengen.
chegu
22.11.07 21:42
ja¨, noen av personene er ikke virkelige, blant annet Don Vito Corleoen.

og hvorfor er ikke Jesus og Buddha?
varjen
23.11.07 00:08
1769 skrev:
"Etter 20 runder med fjes-leting er det med stor skam jeg må melde at det er 34 personer på bildet jeg ikke klarer å plassere."

Tror vi få gå sammen her om vi skal klare så mange som mulig, og kartlegge hele bildet.

Bakerste rad fra venstre: Lennon - Ukjent - Ukjent - Lenin - Ukjent - Clinton - Peter den Store? - Thatcher - Bruce Lee - Churchill - Ukjent - Djengis Khan? - Ukjent - Che - Fidel - M. Brando - Arafat - Ukjent - Reagan - GW. Bush - Ukjent.

Rad to, under Lennon:
Pelé - Kublai Khan? - Ukjent - De Gaulle - Ukjent(trompet) - Ukjent - Hemmingway? - Elvis - Ukjent - Drake - Mozart? - Ukjent - Nasser(i rødt)? - Ukjent(bak Lincoln) - Ukjent - Confusius? - M. Monroe - Pavarotti - Charles - Kofi Annan(fløyte) - D. Tutu?

Så går vi ned enda ett hakk under Pelé
A. Hepburn - Beethoven? - Hitler - Atatürk? - Hussein - T. Roosevelt? - Crazy Horse? - Ukjent(sittende asiat) - Ukjent - Ukjent(mørk bak Elizabeht2) - Stalin - Aritoteles? - Marx - Grieg? - Lincoln - Mao - Jinnah(med frakk t.v. for kamelen)? - Ukjent - Sharon - Ukjent - Ivan den grusomme - Mor Teresa - Ukjent - Bismarck

Så nede til venstre:
Chaplin - Ukjent - Kim Il Sung? - Ukjent - Freud - Honecker? - Ukjent - Elizabeht2 - Ukjent(trekkspill) - Ukjent(asiat ved bordet) - Columbus(m. rød lue v. kamelen) - Eisenhower - M. Jordan - Ukjent(bundet v. stolpen) - Ukjent(rød drakt og bok) - F. Capra(fotograf)? - Ukjent

Så de nederste:
Tyson - Putin - S. Temple - Einstein - Abraham? - Ukjent - Gandhi - Ukjent - Ukjent -Ukjent - Ukjent(m. maleri) - Ukjent - Ukjent.

På balkongen:
Ukjent - Ukjent - Dante - Ukjent

I tillegg har vi Usama bin Laden lengst bak.

Cato d.e.
chegu
23.11.07 01:40
han personen like bak Gandhi med hvitt skjegg er vel han som oppfant boktrykkerkunsten?? (husker ikke navnet)
chegu
23.11.07 01:44
nå husker jeg det, Gutenberg er navnet.
malvolio
malvolioInnlegg: 26665
23.11.07 09:25
varjen skrev:
1769 skrev:
"Etter 20 runder med fjes-leting er det med stor skam jeg må melde at det er 34 personer på bildet jeg ikke klarer å plassere."

"Tror vi få gå sammen her om vi skal klare så mange som mulig, og kartlegge hele bildet. "

Her er noen små bidrag fra meg - jeg synes en del av fjesene er vanskelige fordi jeg ikke får sett dem så tydelig som jeg hadde ønsket. Bare for å ta den første, så er jeg enig i at det er en viss likhet med Lennon, men jeg føler ikke jeg "ser ham tydelig nok".

"Bakerste rad fra venstre: Lennon - Ukjent - Ukjent - Lenin - Ukjent - Clinton - Peter den Store? - Thatcher - Bruce Lee - Churchill - Ukjent - Djengis Khan? - Ukjent - Che - Fidel - M. Brando - Arafat - Ukjent - Reagan - GW. Bush - Ukjent."

Jeg støtter forslaget om Peter den store.
Den "ukjente" før Che må da være Napoleon?

Etter Arafat - kan det være Caligula? Her er et av de tilfellene hvor jeg veldig gjerne skulle ha zoomet godt inn.

"Rad to, under Lennon:
Pelé - Kublai Khan? - Ukjent - De Gaulle - Ukjent(trompet) - Ukjent - Hemmingway? - Elvis - Ukjent - Drake - Mozart? - Ukjent - Nasser(i rødt)? - Ukjent(bak Lincoln) - Ukjent - Confusius? - M. Monroe - Pavarotti - Charles - Kofi Annan(fløyte) - D. Tutu?"

Støtter Hemingway, men han du sier er Drake må da være min opphavsmann Shakespeare?
Jeg synes mannen i rødt ligner på Picasso, men hvem er i så fall han nede i høyre hjørne med et Picasso-lignende bilde?
Støtter Confucius. Mannen før ham tror jeg er Goethe.

"Så går vi ned enda ett hakk under Pelé
A. Hepburn - Beethoven? - Hitler - Atatürk? - Hussein - T. Roosevelt? - Crazy Horse? - Ukjent(sittende asiat) - Ukjent - Ukjent(mørk bak Elizabeht2) - Stalin - Aritoteles? - Marx - Grieg? - Lincoln - Mao - Jinnah(med frakk t.v. for kamelen)? - Ukjent - Sharon - Ukjent - Ivan den grusomme - Mor Teresa - Ukjent - Bismarck"

Tviler på at det er Grieg. Så ikke Engels litt sånn ut?
Han du lurer på om er Jinnah, ligner for meg mest på David Niven ...
Personen mellom ham og Sharon kan kanskje være Rigoberta Menchu?
Ukjent mellom Mor Teresa og Bismarck: Deng Xiaoping?

"Så de nederste:
Tyson - Putin - S. Temple - Einstein - Abraham? - Ukjent - Gandhi - Ukjent - Ukjent -Ukjent - Ukjent(m. maleri) - Ukjent - Ukjent."

Som jeg nevnte, synes jeg maleriet ser ut som et Picasso-maleri. Mannen etter ham med maleriet, er vel Sokrates?
malvolio
23.11.07 09:29
Og etter Sharon har vi vel Leo Tolstoj.

Skjønt en del av de hvitt skjegg-fyrene er plagsomt like ...

Rett bak Mor Teresa: Mikhail Gorbatsjov, vet ikke hvilken linje du regner ham i.
franzsigel
franzsigelInnlegg: 15185
23.11.07 09:34
varjen skrev:
Bakerste rad fra venstre: Lennon - Ukjent - Ukjent - Lenin - Ukjent - Clinton - Peter den Store? - Thatcher - Bruce Lee - Churchill - Ukjent - Djengis Khan? - Ukjent - Che - Fidel - M. Brando - Arafat - Ukjent - Reagan - GW. Bush - Ukjent.

----------------

Mellom Arafat og Reagan. Kan det være Kirk Douglas (fra Spartacus? Mye filmfolk her).

Mannen i frakk som du Jinnah på, synes jeg lignet på Salvador Dali. Mulig jeg bare innbiller meg en bart der.

Og kan den ukjente mannen m/maleri i nederste rekke være Picasso?

Ellers står vel Dante Alighieri helt bakerst til høyre
1769
23.11.07 09:40
varjen skrev:
Tror vi få gå sammen her om vi skal klare så mange som mulig, og kartlegge hele bildet.

Bakerste rad fra venstre: Lennon - Aristoteles - Ukjent - Lenin - Ukjent - Clinton - Peter den Store - Thatcher - Bruce Lee - Churchill - Ukjent - Djengis Khan - Napoleon :-) - Che - Fidel - M. Brando - Augustus? - Ukjent - Reagan (evt Oscar Wilde) - GW. Bush - Ukjent.

Rad to, under Lennon:
Pelé - Kublai Khan - Tut? - De Gaulle - Soussa?(trompet) - Ukjent - Hemmingway? - Elvis - Ukjent - Shakespeare - Mozart? - Ukjent - Nasser(i rødt)? - Ukjent(bak Lincoln) - Ukjent - Malthus?- Confusius? - M. Monroe - Pavarotti - Charles - Kofi Annan(fløyte) - D. Tutu?

A. Hepburn - Beethoven - Hitler - Atatürk? - Hussein - T. Roosevelt?(evt Albert Schweitzer) - Crazy Horse? - Ukjent(sittende asiat) - Ukjent - Ukjent(mørk bak Elizabeht2) - Stalin - Platon - Marx - Nietzsche - Lincoln - Mao - Jinnah (evt. Dalí (med frakk t.v. for kamelen)? - Ukjent - Sharon - Ukjent - Ivan den grusomme - Mor Teresa - Ukjent - Bismarck

Så nede til venstre:
Chaplin - Ukjent - Kim Il Sung? - Ukjent - Freud - Honecker (evt. Samaranch)? - Ukjent - Elizabeht2 - Tolstoi(trekkspill) - Ukjent(asiat ved bordet) - Columbus(m. rød lue v. kamelen) - Eisenhower - M. Jordan - Ukjent(bundet v. stolpen) - Ukjent(rød drakt og bok) - F. Capra(fotograf)? - Hamilton?

Så de nederste:
Tyson - Putin - S. Temple - Einstein - Abraham (evt Moses eller Peter)? - Paulus? - Gandhi - Rodin - Van Gogh -Toulouse-Lautrec - Picasso(m. maleri) - Ukjent - Ukjent.

På balkongen:
Ukjent - Ukjent - Dante - Kim Jong Il?

Som bringer oss ned i 24 ukjente, pluss en del usikre.
franzsigel
23.11.07 09:45
mellom mor teresa og bismarck - kanskje Deng Xiaoping?

Ser Malvolio er enig med meg...
1769
23.11.07 09:45
Mens jeg skrev så har en del gamle kjente postet en del innlegg ser jeg.... :-)
1769
23.11.07 09:48
Mannen under Bismarck har en nøkkel rundt halsen og en stor bok i hånden. Kanskje det kan være St. Peter? I så fall er mannen med hyrdestaven muligens Moses.
franzsigel
23.11.07 09:48
Hva med mannen med hatt og sigarett mellom Elvis og Shakespeare. Burde vel være mulig å ta han? Nok en filmmann kanskje?
varjen
23.11.07 11:30
1769 skrev:
"Mannen under Bismarck har en nøkkel rundt halsen og en stor bok i hånden. Kanskje det kan være St. Peter? I så fall er mannen med hyrdestaven muligens Moses."

Ville det ikke vært naturlig å avbilde Moses med steintavlene da? Jeg gjettet Abraham pga. alla sauene og geitene, som jo er ett motiv i hans historie.

Cato d.e.
malvolio
23.11.07 16:21
Jeg skriver inn noen flere forslag i oversikten, nå basert hovedsakelig på varjens liste som videreredigert av 1769:

Bakerste rad fra venstre: Lennon - Aristoteles - Ukjent - Lenin - Ukjent - Clinton - Peter den Store - Thatcher - Bruce Lee - Churchill - Ukjent - Djengis Khan - Napoleon - Che - Fidel - M. Brando - Augustus? [eller Caligula? eller Kirk Douglas som Spartacus??] - Ukjent - Reagan (evt Oscar Wilde) - GW. Bush - Ukjent.

Rad to, under Lennon:
Pelé - Kublai Khan - Tut? - De Gaulle - Soussa?(trompet) - Ukjent - Hemingway - Elvis - Ukjent - Shakespeare - Mozart? - Ukjent - Nasser(i rødt) er foreslått her, jeg synes ikke han ligner? - Ukjent(bak Lincoln) - ligner jo på Bogart? - Goethe eller Malthus?- Confusius - M. Monroe - Pavarotti - Charles - Kofi Annan(fløyte) - D. Tutu? [er ikke det Gorbatsjov da?]

A. Hepburn - Beethoven - Hitler - Atatürk? - Hussein - T. Roosevelt?(evt Albert Schweitzer) - Crazy Horse? - Ukjent(sittende asiat) - Ukjent - Ukjent(mørk bak Elizabeht2) - Stalin - Platon - Marx - Nietzsche - Lincoln - Mao - Jinnah (evt. Dalí (med frakk t.v. for kamelen)? - Ukjent - Sharon - Rigoberta Menchu?? - Ivan den grusomme - Mor Teresa - Deng Xiaoping? - Bismarck

Så nede til venstre:
Chaplin - Ukjent (kan ligne på Franklin Roosevelt?) - Kim Il Sung? - Ukjent - Freud - Honecker (evt. Samaranch)? - Anwar Sadat? - Elizabeht2 - Tolstoi(trekkspill) - Ukjent(asiat ved bordet) - Columbus(m. rød lue v. kamelen) - Eisenhower - M. Jordan - Ukjent(bundet v. stolpen) - Rabindrath Tagore?(rød drakt og bok) - F. Capra(fotograf)? - Hamilton?

Så de nederste:
Tyson - Putin - S. Temple - Einstein - Abraham (evt Moses eller Peter)? - Paulus? - Gandhi - Rodin - Van Gogh -Toulouse-Lautrec - Picasso(m. maleri) - Sokrates - Ukjent.

På balkongen:
Ukjent - Ukjent - Dante - Kim Jong Il?

-----

Et par superkjendiser jeg kanskje ville ventet å finne, men foreløpig ikke har sett:
Julius Cæsar, dronning Victoria, George Washington
malvolio
23.11.07 17:05
Hvis bilen foran nr. 2 fra venstre i nederste rekke (mannen ved siden av Chaplin) har noen betydning, kan han vel også ligne på Henry Ford.

Men "rekvisittene" er jo høyst varierende, noen ganger svært karakteristiske, og andre ganger noe som har ytterst lite med den virkelige personen å gjøre ...
varjen
23.11.07 17:10
Begynner å ligne på noe her ja. Tutu-en min er nok heller Gorby ja. Mannen jeg kaller Jinnah passer dårlig, han så ikke slik ut. Dalí er ett godt alternativ.

Rigoberta Menchu tror jeg vi kan spikre. Den ukjente ved siden av Chaplin tror jeg er mesterregisøren John Huston.

Ellers har vi jo noen utfordrende asiatere her. Mannen i gult som henger bak med hodet må jo være en av de store kinesiske eller japanske keiserne. Noen som vet hva de het? Kan tenke meg at Ho Chi Mihn er med ett eller annet sted. Enten han som sitter med hvit skjorte ved siden av T. Roosevelt/Scweitzer eller en av de to asiatiske herrene på balkongen. Asiateren på bakerste rekke ved siden av Lenin har ett kamera mellom hendene. Ringer Vietnam lang vei også her...

Cato d.e.
franzsigel
23.11.07 17:28
Hadde sikkert vært lettere om noen kunne redigert bildet og limt inn nummer på de vi mangler. Ikke like lett å orientere seg på det bildet...
franzsigel
23.11.07 17:33
varjen skrev:
Kan tenke meg at Ho Chi Mihn er med ett eller annet sted

--------

Hva med mannen 2 hakk til venstre for lincoln? Han som gjør honnør og holder 3 fingre i luften med den andre hånden?
franzsigel
23.11.07 17:40
Dette bildet var litt klarere og nummerert:

http://img527.imageshack.us/img527/236/1195178655lo7.jpg
franzsigel
23.11.07 17:49
Nr 15 har iallefall et hodeplagg som får tankene til å gå mot den russiske revolusjonen. Kalles vel Budenovka...

Tukhachevsky? Eller Sukhe Bator??

Og 81 så ut som Bin Laden
franzsigel
23.11.07 17:57
Synes egentlig nr 52 ligner mer på Picasso enn mitt første forslag som var nr 80.

Bare se på dette bildet:

http://www.biografiasyvidas.com/monografia/picasso/fotos/picasso340.jpg

malvolio
23.11.07 18:02
franzsigel skrev:
"Nr 15 har iallefall et hodeplagg som får tankene til å gå mot den russiske revolusjonen. Kalles vel Budenovka..."

Men vi kan i det minste være trygg på at mannen ikke er Budjonnij som luavar oppkalt etter :-)

Ellers takk for et bilde som er lettere å kommentere!

Og 33 er altså en person - jeg må innrømme at jeg lurte litt på det på det andre bildet. Skal vi prøve oss med Houdini?
malvolio
23.11.07 18:06
franzsigel skrev:
Synes egentlig nr 52 ligner mer på Picasso enn mitt første forslag som var nr 80.

- jeg siterer her mitt innlegg 2724:
"Jeg synes mannen i rødt ligner på Picasso, men hvem er i så fall han nede i høyre hjørne med et Picasso-lignende bilde?"

Men når vi nå ser bildet som nr. 80 holder bedre, kan kanskje kunstkjennerne utlede noe annet enn Picasso av det?
Klikk for å gå tilbake til toppen