Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Sven Hazel, en bløffmaker eller.....

NYTT TEMA
vatutin
vatutinInnlegg: 4345
11.01.08 17:02
Må innrømme at jeg slukte bøkene hans i yngre dager, og de fungerte nok som en døråpner til krigslitteraturen.

Men, er mannen en gedigen bløffmaker, eller er det en kjerne av sannhet i bøkene hans?

Verserer også rykter om at samboeren/kona hans er den som egentlige skrev bøkene.

Vel, fyr løs.......
baldviking
baldvikingInnlegg: 22324
11.01.08 17:17
Den første boken var veldig tatt fra Intet nytt fra Vestfronten. Der kan man nærmest snakke om plagiat. I de senere bøkene fant forfatteren en egen stil og egne karakterer. Det historiske innholdet er vel så som så, men stort sett følger han vel krigens gang mer eller mindre korrekt? Jeg kan ikke huske grove feil.
franzsigel
franzsigelInnlegg: 15068
11.01.08 17:21
Hazel's største "historiske problem" er jo at de stakkars gutta hans blir sendt fram og tilbake fra den ene fronten til den andre. Regner med de ville hatt en enorm mengde Luftwaffe Frequent Flyer-poeng om det skulle ha skjedd i virkeligheten...

Når det gjelder om Sven Hazel har opplevd mye av dette selv, så er det vel forholdsvis lite sansynlig.

Denne her linken er kanskje ikke helt nøytral, men iallefall interessant

http://home.tiscali.dk/haaest/Hassel-Hazel/Texts/Dansk/00-indhold.htm

cochisedied
cochisediedInnlegg: 9553
11.01.08 18:12
Sven Hazel skriver lettere underholdningslitteratur - med det som utgansgpunkt er han ikke bløffmaker. Det er "lov" å skrive fiction i jeg-form.

Men er utgangsgpunktet at han skriver om selvopplevde ting - så er konklusjonen klar. Bare bløff! Dette strafferegimentet hans må jo ha vært krigens desidert mest mobile avdeling - er det noen som kan nevne et slag/felttog av betydning de IKKE var med på?

Lenge siden jeg jeg leste noen av disse bøkene nå - men jeg husker at jeg ble forbannet over det skamløse tjuveriet fra andre forfattere.
Som baldviking nevner - "Intet nytt fra vestfronten" av Remarque.

Og skikkelig pissed off ble jeg da jeg fant rene plagiater fra en av mine yndlingsforfattere: Väinö Linna - "Ukjent soldat"

Sannsynligvis er det andre ting han har stjålet også.

.
cochise-
Erin Go Bragh
vatutin
11.01.08 20:15
Enig i at Hazels bøker har mistenkelig mange likhetstrekk med Ukjent Soldat og Intet nytt fra vestfronten.

27. Panserregiment har en imponerende merittliste, og overlevelsesprosenten i
2. tropp er mirakuløs tatt i betraktning alle trefningene de deltok i.

Leste en gang i tiden en 50-talls utgave av "De Fordømtes Legion". Mener å huske at hele troppen ble torpedert mens de var på vei til fronten i Afrika, og at i alle fall Gamle eller Oldfukse tror jeg han het i den danske utgaven, druknet.

Andrysha
AndryshaInnlegg: 11107
11.01.08 21:09
Mye "faktafeil" i disse bøkene også. Bla. tar de i bruk "kalashnikover" tatt fra sovjetiske soldater (Kalashnikov begynte ikke å lage våpen før etter krigen), og kjører rundt i "Tiger" stridsvogner enda de er i et strafferegiment(!) På den andre siden vil jeg tro at mange av episodene han skildrer i bøkene kan ha skjedd, og faktisk skjedde, i løpet av 2. Verdenskrig.

Mvh
Andrysha

"Den som ikke har noe hjemland har ingen gud"
Abkhazisk ordtak
Fleshstorm
FleshstormInnlegg: 484
11.01.08 22:24
Andrysha skrev:
og kjører rundt i "Tiger" stridsvogner enda de er i et strafferegiment

Dette reagerte jeg på også.Tiger tankser var vel forbeholdt eliten av soldatene(SS o.l)
Tviler egentlig på at et strafferegiment fikk utlevert noen panservogner i det hele tatt.

moskos
moskosInnlegg: 14309
11.01.08 23:14
Etter hva jeg vet var det bare Waffen SS som fikk bruke Tigerne. Det er bløff fra ende til annen hele greia - det er ikke mulig å kjempe på samtlige av krigens frontavsnitt på den måten. (Spesiellt ikke når mye av det som skjer kolliderer i tid også). Men det er selvsagt godt ljugi...
franzsigel
11.01.08 23:15
moskos skrev:
Etter hva jeg vet var det bare Waffen SS som fikk bruke Tigerne

-----------

Det stemmer vel ikke helt. Det var iallefall Tiger-tanks i Tunisia i 1943. Og der var det vel ingen SS avdelinger...
moskos
11.01.08 23:21
Godt mulig jeg tar feil, har du en link som sier noe om dette?
vatutin
11.01.08 23:36
Panzerkorps Grossdeutchland var også oppsatt med Konigs-Tiger
og Tiger stridsvogner.
cochisedied
11.01.08 23:48
Ta Hazel-bøkene for det de er - kiosklitteratur.

Det betenkelige er at noen tar dette som "historiebøker" -. ja, jeg har støtt på fagmilitære som har hatt Hazel som personlig helt (ikke forfatterfavoritt - men militært forbilde!)

Hazel er som sagt kiosklitteratur - i kvalitet plasserer jeg det sånn ca midt mellom Kjell Halbings "Morgan Kane" og Margit Sandemos's "Isfolket".

(Den var drøy - men jeg står egentlig ved den.)

cochise-
Erin Go Bragh
Andrysha
AndryshaInnlegg: 11107
11.01.08 23:53
Nærmere til "Isfolket" kanskje? ;)

Mvh
Andrysha

"Den som ikke har noe hjemland har ingen gud"
Abkhazisk ordtak
vatutin
12.01.08 00:00
cochisedied skrev:
Ta Hazel-bøkene for det de er - kiosklitteratur

''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''

I Verden II s.203 (Sveen og Aastad/Cappelen 1989), som var pensumlitteratur i Videregående skole, brukes et sitat fra en Sven Hazel bok som illustrasjon på krigens forrående virkning.

Muligen litt ukritisk kildebruk.

franzsigel
12.01.08 00:00
moskos skrev:
Godt mulig jeg tar feil, har du en link som sier noe om dette?

--------------

http://www.alanhamby.com/unithist.html
moskos
13.01.08 13:18
vatutin skrev:
Panzerkorps Grossdeutchland var også oppsatt med Konigs-Tiger
og Tiger stridsvogner.
Var ikke det en Waffen SS-avdeling da?
moskos
13.01.08 13:25
OBS - jeg har tatt feil - beklager.

http://www.feldgrau.com/wssdiv.html
Lezah
LezahInnlegg: 61636
14.01.08 16:37
vatutin skrev:
Leste en gang i tiden en 50-talls utgave av "De Fordømtes Legion". Mener å huske at hele troppen ble torpedert mens de var på vei til fronten i Afrika, og at i alle fall Gamle eller Oldfukse tror jeg han het i den danske utgaven, druknet.

Båten senkes, men Gamle overlever. Gamle dør i 44 ett eller annet sted i Polen.

Har lest alle bøkene (nicket mitt er et hint :-P) og de er god undetholdning. Hvorvidt innholdet er selvopplevd eller ei syns jeg er sekundært; de bidro sterkt til å gjøre meg interessert i 2WW. Og mange er hellig overbevist om at han må ha noe kamperfaring, noe flere veteraner på begge sider har sagt. Så helt på trynet er ikke skildringene av krigen. Men ved enkelte tilfeller må han og gjengen ha vært to steder på en gang osv, og slikt faller på egen urimelighet.

"It is better to rule in Hell,
than to serve in Heaven"

vatutin
14.01.08 19:36
Leste bøkene til Hazel i min ungdom, men fant etter hvert ut at bøker som "I forreste linje" av Svein Halse og "Fra Finland til Kaukasus" av Frode Halle, nok var mer realistiske fremstillinger av krigen på østfronten.

Forøvrig er Sven Hazels bøker god underholdning, så lenge man leser dem som
fiksjonslitteratur.
cochisedied
14.01.08 22:03
Nja - kamperfaring? Det er jo mulig, men jeg ser ikke det som noen forutsetning for å ha skrevet disse bøkene. Den "kamperfaringen" kan den som står bak disse bøkene (Om det nå er Hazel eller kona) ha lest seg til...

Jeg har ingen Hazel-bøker nå - men jeg sitter her med Linnas "Ukjent Soldat".

Soldatene Honkajoki og Virilæ har ertet på seg kapteinen. De blir kommandert til springmarsj. Honkajoki løper til han treffer et tre, der blir han stående å løpe på stedet mot treet istedenfor å løpe rundt. Virilæ raser avgårde mens han vrinsker og sparker bakut som en hest...

Lyder den episoden kjent? Jeg husker ikke hvilken Hazel-bok, men den er definitivt med, med Lillebror i kombinert rolle som Honkajoki/Virilæ.

Kan også nevne at Honkajoki bruke bue - selv om han ikke er like treffsikker som Porta da Hazel utstyrte ham med bue i en bok.
Virilæ er svær og dum - men slu. Og selvsagt en fryktløs soldat - jeg sier ikke mer...

Selvsagt kan Hazel være god underholdning - men stort mer er det ikke heller i mine øyne. Og plagieringen...

cochise-
Erin Go Bragh
moskos
14.01.08 23:09
Husker dere boka "Jernkorset" av Jon Michelet - den kom vel ut for snart 30 år siden. (JM er jo RV-tilhenger og skrev en bok om nynazister, gammelnazister, CIA-agenter etc etc).
I skildringen av frontkjemperes opplevelser på øst-fronten hadde han skrevet ordrett av ett kapittel i boka "Fra Finnland til Kaukasus". Dette fikk merkelig nok aldri noen særlig oppmerksomhet eller følger for ham....
cochisedied
15.01.08 06:22
Jeg vet jeg leste "Jernkorset" - men den kan ikke ha gjort stort inntrykk, for jeg husker knapt en dritt av boken...

Ble det noe oppstuss av dette "tjuveriet" eller?

Ellers i serien bokbedrag har vi jo Fredrik Skagens "Purpurhjertene".
Skagen ble rundlurt av en figur som oppsøkte ham og fikk ham til å føre i pennen "dokumentaren" om denne fyrens opplevelser som spesialsoldat i amerikansk tjeneste under Vietnam-krigen. Boka fikk pris som "Beste dokumentarroman" i 1987. Jeg leste halvparten før jeg slengte den fra meg - dette vrøvlet gadd jeg ikke lese!

Så begynte et par journalister å grave litt. "Spesialsoldaten" hadde aldri vært i amerikansk tjeneste, sannsynligvis hadde han ikke engang vært i USA, Vietnam-krigen kjente kun han fra filmer og bøker...

Men han lurte Skagen, psykologen sin, norske media og mang en bokleser så det holdt!

cochise-
Erin Go Bragh
haavaren
haavarenInnlegg: 4
16.01.08 13:54
når det kommer til den forvirring rundt Sven Hazel så må jeg siden jeg har brevvekslet med karen si at det han forteller har en snev av sannhet i seg.. en del av det han skriver i bøkene sine er lånt men han skriver også om ting som han opplevet. Hans egentlige navn er ikke sven hazel, det var et navn han tok da krigen endte og da han flyttet til barcelona som han da lovet en viss fremmedlegionær i troppen sin han skulle gjøre om han overlevde
moskos
16.01.08 17:03
haavaren skrev:
når det kommer til den forvirring rundt Sven Hazel så må jeg siden jeg har brevvekslet med karen si at det han forteller har en snev av sannhet i seg.. en del av det han skriver i bøkene sine er lånt men han skriver også om ting som han opplevet. Hans egentlige navn er ikke sven hazel, det var et navn han tok da krigen endte og da han flyttet til barcelona som han da lovet en viss fremmedlegionær i troppen sin han skulle gjøre om han overlevde
Jaha? Lever fyren fremdeles?
LegioXIII
LegioXIIIInnlegg: 949
16.01.08 17:39
cochisedied skrev:
Jeg har ingen Hazel-bøker nå - men jeg sitter her med Linnas "Ukjent Soldat".

Linna skriver glimrende. Stemmer det også at det kom ut en ny versjon av denne boka i 2000? Wikipedia påstår iallefall dette.

Leter forøvrig etter disse bøkene til odel og eie. Finnes vel ikke lenger i salg. Noen som kan hjelpe?
Viracocha
ViracochaInnlegg: 11433
16.01.08 19:10
Søk hos bokkilden.no, de finnes også som paperback
haavaren
16.01.08 19:13
ja fyren lever enda, eller han var høyst levende i 1997. Har ikke hørt at han har død de siste årene for å si det slik og store deler av bøkene hans er selv erfart. Det som er fakta var at han dro til Tyskland sent i 30 årene for å finne arbeid og havnet i hæren. Prøvde å komme seg inn i ss men etter noe bråk med befalet så ble han kastet i unåde og endte i en straffe bataljon som han tjenestegjorde i resten av krigen.
Sitter selv med en signert verson av min favoritt bok i hans serie og en varmende jule og nyttårs hilsen. Noe som har fått den fineste plassen blant hundrevis av bøker. Det er mye rart som sies om Sven Hazel men løgner var han ikke. Pyntet kanskje litt på historiene sine for å gjøre de mer salgbare. men dere må ikke tro at de 14 bøkene er noen biografier men en serie med fordømmlser mot nazismen, diktatur og krig som sin helhet.
Søker du på hans virkelige navn så vil du faktisk få mye spennende lesning. Blant annet at han i 1945 ble nektet å returnere til sitt hjemland Danmark på grunn av hans tjeneste i den tyske krigsmaskin
haavaren
16.01.08 19:14
bøkene er tilsalgs på nettet. tror et bok utsalg på sunnmøre selger hele serien
vatutin
16.01.08 20:04
Ukjent Soldat er uten tvil en av verdens beste krigsromaner. En bok som på et saftig vis tar et oppgjør med den makabre forskjellen på offisiell krigspropaganda, og krigens realitet slik den enkelte soldat opplever den.

Humor, drama og krigshistorie, skrevet på en glimrende måte.
moskos
16.01.08 23:58
Boken "Opprør" er heller ikke dum, den handler for en stor del om den Finske borgerkrigen i 1918
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester