Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Vestfoldinger/Telemarkinger - norske folkeslag

NYTT TEMA
pushback

pushback
23.06.08 01:00
Hei

a)
Jeg har snakket med venner av meg mange ganger om dette, og vi har en felles opplevelse av at personer fra spesielt vestfold og telemark (gjerne grenland) har et spesielt eget utseende, i forhold til andre nordmenn.

De er påfallende oftere helt blonde, gjerne med fregner og veldig lik ansiktsform.
Dette er noe jeg mener er helt typisk for personer fra disse områdene.
Noen som kjenner bakgrunnen her?

b)
Det andre jeg lurer på, er noe jeg har fått vite av bestefaren min. Vet ikke om det stemmer.
Han har fortalt meg at det i tillegg til den folkevandringen som gjorde at vi har den befolkningen vi har på østlandet og ellers, hadde en helt egen "immigrasjon" (fra sjøen?) av et folk som opprinnelig kom fra Sveits.
Disse kom til sørvest landet, og han mener at man finner de igjen idag ved at de er "flate" i bakhodet, til forskjell fra andre nordmenn.
Han mener at de er å finne igjen på Jæren.

franzsigel

franzsigel
23.06.08 08:15
Hørtes ut som en variant av de gamle førkrigs-teoriene om kortskaller og langskaller:

"Trondheimslegen og antropologen Halfdan Bryn gjorde på 1920-tallet en oppdagelse som han siden tenkte tilbake på som et av høydepunktene i sin karriere. I et dalføre i Oppland fylke hadde Bryn oppdaget verdens vakreste mennesker: høyreiste, blonde og med avlang skalleform. Bryn regnet med at deres forfedre en gang måtte ha vandret inn fra det nordlige Kaukasus, hvor forholdene må ha ligget særdeles gunstig til rette for at høyerestående raser kunne utvikle seg: "For", som Bryn bemerker, "alle raser som utviklet seg i Asia har nått fram til en meget høy kultur, hver på sitt område [...] Sannsynligheten taler for at den nordiske rase lenge er blitt oppholdt i Russland og Østersjølandene."

Når dette lyse jordbruksfolket så omsider nådde fram til kystområdene av de skandinaviske landene, støtte de på et kortvokst, mørkt og innadvendt folk: de såkalte kortskallene. De var av alpin rase og hadde en forkjærlighet for kysten, hvor de levde av fiske. Om den nordiske rasen bemerker Bryn at "denne rase må ha funnet det indre av Norge så godt som ubebodd, det kan de norske innlandsbygder fortelle oss den dag i dag. Ikke minst de bygder som her omhandles. Den nyere antropologiske undersøkelse av vårt land har nemlig lært oss at i en hel rekke norske innlandsbygder forekommer den nordiske rase den dag i dag så godt som ren."

http://www.nrk.no/programmer/radio/p2_akademiet/2723765.html

pushback

pushback
23.06.08 11:00
Jeg opplever at norge består av litt mer forskjellige "raser" enn det sverige og danmark gjør.
Det er enklere å spotte en danske (ofte veldig likt utseende som de nevnte vestfoldninger og telemarkinger), enn en nordmann.
De er rett og slett mer homogene.
Det samme gjelder svensker.
Kårefix

Kårefix
23.06.08 13:03
Sånn helt alvorlig. Hvilken etnisitet har vi egentlig? Europeere, germanere, skandinaver, nordmenn? Har vi noen i det hele tatt?

Og en ting til. Vi hører at i folkevandringstida så gikk disse barbarene rundt i Europa, og i tillegg til romerne stammer europeerne(på kontinentet i alle fall) fra gallere, langobarder østgotere, vestgotere, vandaler, frankere osv. Hvilken sånn folkegruppe er det vi stammer fra?

pushback

pushback
23.06.08 15:56
Kårefix:

Vel det er det jeg er inne på... at i Norge så er vi faktisk mye forskjellig, mens i våre naboland så virker det som de er ganske homogene.

Dansker ser stort sett ut som dansker og svensker veldig ofte som svensker.

Hva er årsakene bak dette?
Tally-Ho

Tally-Ho
23.06.08 16:16
franzsigel lager en morsom kommentar til en tråd som godt kan ha noe i seg.
Glem disse raseteoriene fra 30-tallet, franz... Det er ikke det jeg er ute etter.

Men på stadig gjennomfart her i landet (og på TV), kan det noen ganger slå meg at enkelte deler av landet har noe særegent hos mange mennesker.

Jeg kan ta meg i å gjette at vedkommende foran meg må være finnmarking, og jammen meg stemmer det ofte, når vedkommende åpner munnen.
Troms og Nordland er litt vanskeligere, men en del mer mørkhårede mennesker der kanskje. Trøndere (og spesielt nord-trøndere) plukker jeg ofte, med eller uten bart og lisseslips/skinnvest. Nordmøre er vanskeligere, men kommer jeg ned til Rogaland og Sørlandet er det ofte treff.
Hedemark og enkelte innlandsbygder er også greie å ta i blant.

Navnet (etternavn og fornavn) kan i blant si noe. Heter du Jan-Kåre, så bor du ofte i Nord Norge eller kanskje på Møre, ved kysten. Det samme med engelsk-inspirerte navn som Charles.
Heter du Preben, så har man peilet seg inn mot Oslo Vest / Asker&Bærum etc etc

Så selv om vi er godt sammenblandet nå i 2008, er det enda en del typiske trekk å finne.
franzsigel

franzsigel
23.06.08 17:28
Tally-Ho skrev:
Heter du Preben, så har man peilet seg inn mot Oslo Vest / Asker&Bærum etc etc
----------

I følge skattelistene finnes det 119 Prebener i Oslo og 126 i Hordaland.

I Vest-Agder (som vel ikke er så altfor overbefolket) finnes det 96 stk som heter Preben. I Aust-Agder er det hele 99 Prebener. Så kanskje den typiske Preben snarere er en makrellfisker fra bibelbeltet og ikke en pensjonert aksjemegler fra Oslo Vest?

Klisjeer har nok alltid en rot i virkeligheten, men tror ikke man skal legge så mye i slikt.
pushback

pushback
23.06.08 19:00
Dette med navn osv. har jo også forklaring i samfunnsklasser osv osv, så det er en litt annen diskusjon spør dere meg.

Jeg er hvertfall helt overbevist over disse telemarkingene/vestfoldinger og utseende.
Planeswalk

Planeswalk
24.06.08 18:37
Veldig forenklet sett: Generelt sett er Norge fortsatt såpass "grisgrendt" at man nesten ennå kan se forskjell på folk etter hvor de kommer fra sånn cirka.

Også forenklet:
Når det gjelder genetikk ,viser det seg (iflg.nyere DNA-tester via f.eks.the genographic project og samarbeidspartnere) at nordmenn generelt er en "blanding" av østeuropeere, sentraleuropeere og vesteuropeere - nokså logisk med tanke på vår geografiske posisjon.

Østlendinger a la Oslo, Akershus, Oppland etc.er faktisk mer "i slekt med" polakker og vestrussere enn med tyskere og briter, selv om vi liker å innbille oss noe annet.

Sørlendinger inkl.Telemark og Aust-Agder har mye til felles med Nederland og Tyskland genetisk sett, og skiller seg litt ut fra Oslo, Akerhus etc.genetisk sett.
(Her snakker vi om folk som hovedsaklig har sine aner i det lokalområdet de "kommer fra")

Ellers er f.eks.trøndere generelt litt mer i slekt med finnmarkinger enn med nordlendinger - da nordlendinger hovedsaklig er etterkommere av "søringer" fra langt tilbake i tid, mens trøndere har litt mer av det samiske og svenske -som igjen er noenlunde nært det nordfinske /nordvestrussiske genetisk sett (dominerende hos finnmarkinger sammen med det samiske).

Egentlig ikke særlig viktig, da folkeforflytningene og storbyveksten kommer til å sause sammen folk mer og mer framover i tid.
Og da er vi nesten etterhvert tilbake til start, på et vis. Ettersom alle verdens "homo sapiens" - mennesket slik vi er - kommer fra felles opphav i det gamle Afrika.
akselv

akselv
24.06.08 22:14
Teorier som dette synes jeg det finnes så mange unntak til at det ikke kan slås fast noen klare skiller. Blonde og mørkhårede finnes over hele landet. Det eneste som kan stemme, er at mange finmarkinger har tydelige høye kinnbein, og ofte mørkere hår. Dette henger jo klart sammen med det samiske/finske innblandingen.
Men en litt morsom ting, dette kan jeg ikke bekrefte, men om noen har sett Pia Tjelta fra Stavanger, så har hun en særpreget nese. Og ei venninne jeg kjenner har akkurat den samme nesa, også hun fra Stavanger! Utrolig men sant. Bare et sammentreff? Fullt mulig! :P

En annen ting: Stemmer det at Mikalsen er et typisk nord-norsk etternavn? Mulig det bare er noe jeg har fått for meg..
pushback

pushback
25.06.08 11:58
Jeg ser poengene deres med at alt blir sammensauset og til dels også er det idag.

Men så lenge det finnes sånne fenomener som jeg beskriver, med vestfoldinger og telemarkinger, så er det en artig diskusjon.

Jeg lurer virkelig på hvorfor de der nede er så markant "renere" og ligner mer på dansker enn det nordmenn ellers gjør.

Dere har tydeligvis ikke samme opplevelsen som jeg har, men jeg lover dere at det er ganke fascinerende.
jonarne

jonarne
25.06.08 23:01
Det var nok neppe så mange tyske, italienske og portugisiske handelskip som kantret på kysten av Vestfold. Fra Mørekysten og nordover er det mange historier om det. Noe som i neste omgang påvirket genmaterialet til de som bodde der.

jonarne

jonarne
25.06.08 23:02
På Frøya gjorde tyskerne seg så bemerket at det fortsatt er stedsnavn der som har sin opprinnelse i Tyskland. Slik som Nordhammer.

At tyskerne idag "kommer tilbake" som fisketurister er vel derfor ganske så naturlig :)
pushback

pushback
26.06.08 13:37
jonarne skrev:
Det var nok neppe så mange tyske, italienske og portugisiske handelskip som kantret på kysten av Vestfold. Fra Mørekysten og nordover er det mange historier om det. Noe som i neste omgang påvirket genmaterialet til de som bodde der.

-- Så du mener at dette ikke har noe med at det er forskjellige folkevandinger til Norge, men at i deler av landet har man blitt blandet med andre, på senere tidspunkter?
akselv

akselv
26.06.08 19:38
Ja, min slekt er fra Frøya, og jeg har fått høre historier om spanjoler som endte opp der under stormer osv. Men ikke sikker. Men noe som er sikkert, er at slekta er veldig mørkhåra hehe. Brødrene til min besefar er ikke engang grå i håret, men har mørke manker. Og de er rundt 80 alle sammen, :)
jonarne

jonarne
26.06.08 22:56
pushback skrev:
Så du mener at dette ikke har noe med at det er forskjellige folkevandinger til Norge, men at i deler av landet har man blitt blandet med andre, på senere tidspunkter?

Jeg mente ikke å utelukke andre ting som har medført forskjeller.

Men at det genetiske bidraget fra handelsreisende fra land langt sør for Norge er mer markant på kysten enn i innlandet er det vel ingen tvil om.
Arcticblue

Arcticblue
28.06.08 12:42
Planeswalk skrev:
"Ellers er f.eks.trøndere generelt litt mer i slekt med finnmarkinger enn med nordlendinger - da nordlendinger hovedsaklig er etterkommere av "søringer" fra langt tilbake i tid, mens trøndere har litt mer av det samiske og svenske -som igjen er noenlunde nært det nordfinske /nordvestrussiske genetisk sett (dominerende hos finnmarkinger sammen med det samiske)."

Tja vet ikke det helt, det er tildels store forskjeller mellom bygdene her på Finnmarka, selvsagt så er kjerneområdene som Karasjok, Kautokeino osv i hovedsak samiske og det hører du også på dialektene som snakkes.
På plasser som Tana så er det litt mere blandet ut men fremdeles høres den samiske dialekten.
Berlevåg, Båtsfjord, Mehamn, Havøysund etc. etc.. er kystkommuner som i en større grad opplevde en innvandring av fiskere sørfra som til slutt bosatte seg på stedene.
Berlevåg f.eks.så begynte beboelsen sånn ca. rundt 1850 hvor det da bodde en samisk (Sjøsamisk) populasjon på steder rundt om i kommunen men ikke i det som idag er tettstedet Berlevåg.
Dialekten er mere nordlandsk på en måte med bruk av E og Æ vi bruker E istedenfor ER, D istedenfor DET, Æ istedenfor Jeg/Meg... i Berlevåg tror jeg det er mere en blanding av Nynorsk og nordlandsk på språksiden, dette finner man igjen på flere steder langs kysten.
I tillegg så er det en forskjell på Vadsø og andre steder igjen, ett finere språk kanskje ? iallefall er dialekten veldig forskjellig, samme gjelder forsåvidt også Sør-Varanger i en større grad selv om begge stedene får en del innvandring av folk fra dem andre kystkommunene (skole er en av årsakene).

Selv ser jeg lett en russisk person kontra Norsk f.eks. men har også tatt feil av og til men det er heller sjeldent da, men tror ikke jeg uten videre kan spotte en Kirkenesværing eller Vadsøværing mot en Båtsfjording eller lignende bare på utseendet, men på dialekt er det store forskjeller.

---------------------------------------------------------------------------------------
”if the primates that we came from had known that someday politicians would come out of the gene pool, they’d have stayed up in the trees and written evolution off as an bad idea!”
Spamalot

Spamalot
29.06.08 22:15
DNA-forskning tyder sterkt på at Norge IKKE har opplevd noen masseinnvandring i folkevandringstiden. Dersom en ser på farslinjene i Norge, så tyder det på at de fleste av disse har startet å ekspandere i Norge for ca 2,500 år siden (+/- 500).

Med tanke på hvor gigantisk landet vårt er geografisk sett, så er det forbausende homogent. Det finnes selvsagt forskjeller, men det er snakk om naturlig variasjon og ikke forskjellige raser. DNA-vitenskap har i det hele tatt knekken på det meste av "raseforskningen" fra 30-tallet.

Jeg har forøvrig testet min egen svært så jærske farslinje, og mitt nærmeste treff var en person som stammet fra Sauherad i Telemark.
Kårefix

Kårefix
30.06.08 01:18
Så vi burde egentlig ha urinvåner-status?
Spamalot

Spamalot
30.06.08 22:00
Så sant det ikke har vært en massiv innvandring av kvinner uten mannlig følge.
justanothername

justanothername
30.06.08 23:37
Nå vil jeg tro at det har vært temmelig mye blanding mellom regionene i Norge samt innvandring fra Danmark, Tyskland mm. til at man kan skille mellom folkeslagene, men går vi tilbake til 500-tallet kan historikeren Jordanes, som hadde gotiske aner, sitte i restene av Romeriket og skrive om stammene i Scanza (skandinavia) som han trodde var en øy

http://www.gutenberg.org/files/14809/14809-8.txt

Now in the island of Scandza, whereof I speak, there 19
dwell many and divers nations, though Ptolemaeus mentions
the names of but seven of them. There the honey-making
swarms of bees are nowhere to be found on
account of the exceeding great cold. In the northern part
of the island the race of the Adogit live, who are said
to have continual light in midsummer for forty days and
nights, and who likewise have no clear light in the winter
season for the same number of days and nights.
(...)
And there are beyond 23
these the Ostrogoths, Raumarici, Aeragnaricii, and
the most gentle Finns, milder than all the inhabitants of
Scandza. Like them are the Vinovilith also. The Suetidi
are of this stock and excel the rest in stature. However,
the Dani, who trace their origin to the same stock, drove
from their homes the Heruli, who lay claim to preëminence
among all the nations of Scandza for their tallness.
Furthermore there are in the same neighborhood the 24
Grannii, Augandzi, Eunixi, Taetel, Rugi, Arochi and
Ranii, over whom Roduulf was king not many years ago.

Her kan man kjenne igjen med varierende grad av sikkerhet skandinaviske folk, og fremdeles i dag har vi "riker" og land i Norge, Hålogaland, Rogaland, Hordaland, Romerike m.fl.
Planeswalk

Planeswalk
01.07.08 00:40
Spamalot skrev:
"DNA-forskning tyder sterkt på at Norge IKKE har opplevd noen masseinnvandring i folkevandringstiden. Dersom en ser på farslinjene i Norge, så tyder det på at de fleste av disse har startet å ekspandere i Norge for ca 2,500 år siden (+/- 500).

Med tanke på hvor gigantisk landet vårt er geografisk sett, så er det forbausende homogent. Det finnes selvsagt forskjeller, men det er snakk om naturlig variasjon og ikke forskjellige raser. DNA-vitenskap har i det hele tatt knekken på det meste av "raseforskningen" fra 30-tallet."

----Joda. Stemmer dette. Dess mer forskningen går framover dess mer oppstår bildet av det mer komplekst genmateriale enn man før har likt å tro.
Nå var det vel uansett ingen som snakket om raser her men om slekter. Og i så måte er Norge ganske så grisgrendt enda, hvis vi f.eks.sammenlikner med USA eller andre land som har hatt store, hurtige blandinger av folkegrupper, eller for den saks skyld Sverige som har hatt litt mer storbyvekst enn oss og i mindre grad har bygdebefolkninger.

Men det har jo reist folk att og fram med tida likevel, slik at det for eksempel er langt mer "norsk" på kysten av Troms og Finnmark som Arcticblue var inne på enn i de indre strøkene, og det også er betydelige finske aner her og der i smådeler av f.eks.Finnmark.
I Bergen har jo de tyske kontaktene via Hansakulturen betydd en god del både genetisk sett og kulturelt sett (?).

Uansett kommer nok de opplevde utseendeforskjeller,de kulturelle skiller, og de vitenskapelige dokumenterte genetiske ulikheter alle til å bli blandet mer og mer også i Norge.
Det har både å gjøre med storbyvekst og innvandringer utenfra.

Rent biologisk sett er blandinger av folk og fe ganske så smart mht.overlevelse. Større genetisk variasjon er fordelaktig på flere måter i en arts fysiologiske funksjonalitet.

Blandinger av kulturer og språk blir litt annerledes, og der vil det nok lenge være uenigheter om det er smart med sammenblandinger eller ikke.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg