Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

England i krig med Finland (2 .vk)

NYTT TEMA
Trench_Rat

Trench_Rat
30.06.08 20:03
Som kjent erklærte England krig mot Finland 6. desember 1941. Men kom det til kamphandliger mellom England og Finland som bombeangrep, commandoraid, eller sjøslag siden RN paserte jo Finland på vei med konvoier til Murmansk?
skajskrejpah

skajskrejpah
30.06.08 20:04
Har Finland kystlinje oppe ved Murmansk?
Njård

Njård
30.06.08 20:10
De hadde det før krigen. Da krutrøyken hadde lagt seg hadde de mistet både Petsamo og halve Karelen.
Nattevakt

Nattevakt
30.06.08 20:58
Har lest et sted at RAF bombet en Finsk base i nærheten av Helsinki på et tidspunkt, men utenom det har jeg ikke sett noe som tyder på at det var noen større kamphandlinger mellom engelskmenn og finner under krigen.

Noe som kan tyde på at det hele stort sett var en proforma-krig, der England erklærte krig mot Finland for å vise sin støtte til Sovjetunionen.

Nattevakten.

A man is not punished for his hatred, but by his hatred.
- The Buddha.
varjen

varjen
30.06.08 21:38
Njård skrev:
"De hadde det før krigen. Da krutrøyken hadde lagt seg hadde de mistet både Petsamo og halve Karelen."

Nå ble jo disse områdene erobret av Sovjetunionen allerede under vinterkrigen, altså før Storbritannia hadde blitt alliert med Sovjetunionen. Finland sendte som kjent styrker inn i Karelen under den såkalte fortsettelseskrigen. Områdene rundt Petsamo ble vel en del av den arktiske fronten mellom Tyskland og Sovjetunionen. Hvorvidt det ble trefninger mellom finske styrker og andre Sovjet-allierte i dette området aner jeg ikke.

Vi får vel vente til varulven kommer med facit :)
---------------------------------------------------------------------------------

- Forøvrig er det min mening at Karthago bør ødelegges.

Cato d.e.
Glee

Glee
30.06.08 22:52
Skulle vel ikke være så ulogisk at de skulle erklære krig.

Sovjet angrep som sagt Finland, og når så Tyskland angrep Sovjet så hengte Finland seg på.

Og siden Storbritannia var i krig med Tyskland, og Sovjet også var i krig med Tyskland ble de allierte. Og følgelig ble da Finland og Storbritannia uvenner, slev om Storbritannia 2 år tidligere hadde store planer for å støtte Finland i krigen mot Sovjet som nå var deres allierte...
Njård

Njård
30.06.08 22:57
varjen skrev:....

>>Det har du selvfølgelig rett i, tolket spørsmålet som "om Finland noensinne har hatt kyst mot Nordishavet". Under VK2 hadde vel finnene bare noe infanteri i sammarbeid med wermacht i nordområdene såvidt jeg vet.

Fasit kommer vel..;)
RatPack

RatPack
30.06.08 23:11
varjen skrev:
Nå ble jo disse områdene erobret av Sovjetunionen allerede under vinterkrigen, altså før Storbritannia hadde blitt alliert med Sovjetunionen.

Petsamo ble levert tilbake etter avslutningen av Vinterkrigen, med unntak av den vestre delen av Fiskerhalvøya. Før krigen var halvøya delt i to, med en sovjetisk og en finsk del.

Under 2. verdenskrig var Petsamo oppmarsjområde for tyske og finske tropper på vei til Litsa-fronten
Området ble erobret av Sovjet på nytt i 1944, og erobringen ble gjort permanent i 1946.

HansM
Varulv2478

Varulv2478
30.06.08 23:19
2.vk har aldri vært mitt felt noensinne, derfor er jeg ikke ikke i stand til å komme opp med noe mer, terrorbombing har vært en av de få emner verdt min interesse omkring 2.vk.

Londom erklærte krig etter lang tids nøling og det var mer en tvangshandling fremfor en villige handling som hadde blitt tvunget på den britiske regjeringen av omstendighetene omkring den sovjetiske-tyske krigsutbruddet. Det var først den 6. desember 1941 krigserklærningen kom, som den eneste av vestmaktene under krigen ettersom verken USA eller de andre makter hadde utsendt krigserklærning mot Finland.

Om det *hadde* vært en krigshandling fra den britiske siden, var det etter all sannsynlighet med de flybårne styrkene i RAF som teoretisk sett ville ha vært i stand til å nå Finland fra de sovjetiske flyplassene i øst. Østersjøen var ikke åpent for det britiske Royal Navy i hele seks år fra 1939 til 1945, Sverige som et nøytralt land sto i veien for bombeflyene og landstripen mot nord var forlengst omgjort til slagmark underlagt tysk kontroll i direkte strid med sovjeterne.

Ofte var det eneste finnerne støttet på fra Storbritannia britiskbygde fly med røde stjerne-merke fra den røde armeen. I bare seks måneder i 1942 hadde 45 Hurricane fly blitt erklært skutt ned mot liten tap. Mesteparten av "tønna", Brewster Buffalo.
Muppen

Muppen
05.07.08 01:05
Tog ett snabbt sök och hittade bara att England internerade alla sjömän i London...och det var det.

...hittade därimot något annat intressant på en finsk pro karelien sida som jag måste kolla upp lite först....en del saker verkar lite "far fetch" men ändå inte om ni förstår....
Men i huvuddrag så anklagas Churchill för att vara den som styrde kriget ifrån början och att Hitler och Stalin bara gjorde motdrag...!?!?!?
Bevis anses komma ifrån en av Mannerheim´s privata pärmar.

Mvh
Muppen

ARTIBUS ET ARMIS RECUPERATUR GLORIA
Nattevakt

Nattevakt
05.07.08 10:44
Finland var i andre verdenskrig i krig med følgende nasjoner:
Sovjetunionen fra 31. november 1939 til 12. mars 1940 (Vinterkrigen).
Sovjetunionen igjen fra 25. juni 1941 til 19. september 1944 (Fortsettelseskrigen). *
Storbritannia fra 6. desember 1941 til 19. september 1944. *
Canada, Australia og New Zealand fra 7. desember 1941 til 19. september 1944.
Sør-Afrika fra 8. desember 1941 til 19. september 1944.
Tyskland fra 3. mars 1945 til 7. mai 1945 (Lapplandskrigen; denne krigserklæringen ble gjort retroaktiv til 19. september 1944). *

* markerer krigserklæringer fra Finlands side.

Finnene og britene hadde ikke noe utestående annet enn at motparten var i krig med egne allierte. Jeg regner med krigstilstanden mellom Storbritannia og Finland ikke var stort annet enn symbolsk. Har iallefall ikke funnet noe som indikerer kamphandlinger av betydning.

Nattevakten.

- The Buddha.
individualist

individualist
05.07.08 21:47
"Finnene og britene hadde ikke noe utestående annet enn at motparten var i krig med egne allierte. Jeg regner med krigstilstanden mellom Storbritannia og Finland ikke var stort annet enn symbolsk. Har iallefall ikke funnet noe som indikerer kamphandlinger av betydning."

Det eneste jeg har lest er at britene etter krigserklæringen 6.desember 1941 utførte et bombeangrep mot Turku, Alle bombene gikk i havet og var nok mer en symbolsk demonstrasjon. Mest sannsynlig var sympatien for Finnlands situasjon fortsatt tilstede i regjeringslokalene i London, etter britenes og franskmennenenes "hykleriske" støtte til Finnland under vinterkrigen 39-40.
sirplus

sirplus
07.07.08 10:39
Finner ikke noe som kan bakke dette opp, men jeg mener at noen i en gammel tråd her på forumet mente at UK først erklærte Finland krig i det finnene krysset den gamle sovjetisk-finske grensen fra før 1939. Det forklarer i alle fall at UK først erklærte Finland krig vel et halvår inn i "Fortsettelseskrigen".

+SirPlus+

"The Americans will always do the right thing, once they have exhausted the alternatives."
- Sir Winston Churchill
RatPack

RatPack
07.07.08 11:37
sirplus skrev:
Finner ikke noe som kan bakke dette opp, men jeg mener at noen i en gammel tråd her på forumet mente at UK først erklærte Finland krig i det finnene krysset den gamle sovjetisk-finske grensen fra før 1939. Det forklarer i alle fall at UK først erklærte Finland krig vel et halvår inn i "Fortsettelseskrigen".

Det stemmer. Britene kom med signaler om at de forsåvidt hadde sympati for Finlands ønske om å ta tilbake Karelen, men advarte om at videre avansement ville bli tatt som direkte støtte til nazistenes erobringstog.

HansM
Nattevakt

Nattevakt
07.07.08 12:13
RatPack skrev:
sirplus skrev:

Det stemmer. Britene kom med signaler om at de forsåvidt hadde sympati for Finlands ønske om å ta tilbake Karelen, men advarte om at videre avansement ville bli tatt som direkte støtte til nazistenes erobringstog.

HansM

- Det ironiske var at finnen aldri hadde planer om å ta tilbake mer territorium enn de hadde mistet til Sovjetunionen året før, men for å blidgjøre tyskerne - som stadig presset for at finnene skulle fortsette fremrykkingen - gjorde de en god jobb med å late som om videre offensiver var på trappene. Det lurte tyskerne og det ser jaggu ut til å ha lurt britene også.

Edit: Eller gjorde det egentlig det? Kanskje finnene i all hemmelighet fortalte britene at de skulle late som om de ville fortsette offensiven for at britene skulle erklære krig, slippe et par helt meningsløse bomber og med det hjelpe finnene fra faktisk å måtte fortsette inn i Russland?! Passe komplisert, uten hold i virkeligheten eller noen som helst slags bevis? Må være 'sannhet'. :P

Nattevakten.

- The Buddha.
sirplus

sirplus
07.07.08 14:14
Såvidt jeg vet forsøkte finnene seg på å få til en separatfred med Sovjet da de nådde 1939-grensen. Da dette ikke lyktes bestemte de seg for å rykke videre inn i Sovjet, dels for å ha bedre forhandlingskort på hånden, dels for å ha en buffer mot fremtidige sovjetiske offensiver. I tillegg var det selvsagt også et ønske om å føre krigen mest mulig på sovjetisk territorium.

+SirPlus+

"The Americans will always do the right thing, once they have exhausted the alternatives."
- Sir Winston Churchill
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg