Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Dr. Død - Aribert Heim

NYTT TEMA
UVox

UVox
09.07.08 02:21
Fortsatt i levende live?

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article2528589.ece

I så fall 94 år. Mannen var altså under tredve år gammel da han begikk sine handlinger. Hvordan kunne en så ung fyr få rollen som hakke gal doktor?
tikk

tikk
09.07.08 12:07
Nazistene var "flinke" til å slippe til de unge "lovende".
Lezah

Lezah
09.07.08 16:34
tikk skrev:

Det er noe i det du sier. Ser man på den tyske hæren var det en rekke veldig unge offiserer som gjorde seg bemerket. At dette gjadt andre aspekter ved Det Tredje Riket stemmer sikkert bra.

"Satanism's ok, I guess, but NASCAR is way cooler!"
King Diamond
protus

protus
09.07.08 21:47
Han skal altså ha blitt observert i Spania for få år siden.
Kanskje kan agentene greie å ta ham, men nå renner tiden for alvor ut.
Men om de skulle greie dette, vil det neppe være overraskende om mannen skulle være såpass dårlig helsemessig at en rettsak ikke lar seg gjennomføre. Men om han ble dømt ville det vært viktig symbolsk fordi det viser at de som har begått alvorlige grusomheter ikke skal slippe unna, selv om det er over 60 år siden.
UVox

UVox
10.07.08 02:09
tikk skrev:

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Det stemmer selvsagt, litt kortslutning fra min side når jeg hang meg opp i alder. Mengele, f.eks., hadde heller ikke passert 30 i 1940.

En rekke unge fikk tunge og ansvarsfulle stillinger. Ifb. Heim - og Mengele - fremstår det likevel som litt spesielt. For de var ikke bare bøller, fotsoldater eller karrierejegere som pekte og kommanderte, men unge menn med spesialisert utdannelse som selv, personlig, utførte ekstreme overgrep.
Lezah

Lezah
10.07.08 04:31
Og det er jo et et spørsmål som stadig vekkes opp; hvor går grensen? Skal man fortsette å forfølge disse folkene uansett alder? Flesteparten av dem nærmer seg uansett døden. Personlig syns jeg de skulle bli dømt etter Nürnberg-dommene hele gjengen. Dette er snakk om ondskap i sin reneste form, ikke utført i et øyeblikks affeksjon, slik en del krigsforbrytelser blir begått.

King Diamond
Kimzaa

Kimzaa
10.07.08 04:54
Dette leste jeg da om for noen år siden også.
Kimzaa

Lezah

Lezah
10.07.08 05:04
Enkelte hevder han er død. Han slapp/slipper nok uansett for lettvint unna sammenlignet med ofrene.

King Diamond
patriot-1

patriot-1
10.07.08 10:59
det sikreste for han, vil vel være å komme til Norge. her er vi flinke til å beskytte slike folk,og de blir tatt imot med åpne armer
Nattevakt

Nattevakt
10.07.08 12:25
patriot-1 skrev:
det sikreste for han, vil vel være å komme til Norge. her er vi flinke til å beskytte slike folk,og de blir tatt imot med åpne armer

- Har du kanskje noe saklig å komme med også?

Nattevakten.

A man is not punished for his hatred, but by his hatred.
- The Buddha.
Trench_Rat

Trench_Rat
11.07.08 21:10
Hæren var vel stortsett dominert av game prøysiske militæraristokrater i SS gjalt det vel bare å ha de politiske holdningene.
SirWinston

SirWinston
14.07.08 20:29
patriot-1 skrev:

>Han ville vel ikke blitt utlevert til Israel, til døden i galgen. Hadde vært utrolig interessant problemstilling i hvert fall.
moskos

moskos
20.07.08 13:46
Ettersom Norge ikke utleverer andre kjeltringer fordi de kan risikere dødstraff vil jeg tro Norge er det rette sted for Dr Død akkurat nå. (Men han må ikke ta med seg formuen sin, da kan det bli inflasjon her, Han får værsågod ta til takke med en vanlig norsk uføretrygd).
Yousof

Yousof
20.07.08 21:43
Mange av personene på listen over ettersøkte krigsforbrytere fra andre verdenskrig nærmer seg en alder såpass høy, man ikke skal bli sjokkert om de døde for mange år siden. Jeg lurer på hvor lenge de regner med disse folkene greier å holde seg i live i skjul.
Soteria

Soteria
24.07.08 19:28
De unge legene var sikkert elever av Otmar Freiherr von Verschuer.
Jeg har lest en del om Mengele i det siste, og er forbauset over han at brukte en ungarsk jøde som sin sjefspatolog. Bare fordi Nyiszli snakket godt tysk fikk han jo ikke tysk blod av den grunn.
Mener at når Mengele brukte denne legen til en kunnskapskrevende jobb og endog kalte ham "Kjære venn" ved et tilfelle, motbeviste han sin egen raselære.

Og Mengele feilet da han rømte fra dødsleiren uten å ha lukket munnen på Nyiszli. Senere da Nyiszlis bok ble utgitt i USA, mottok familien et trusselbrev fra Brasil undertegnet med et ukjent ungarsk navn. Det er sannsynlig at Mengele sto bak dette brevet, for Mengele var i Brasil en periode. Men da brevet kom var legen Nyiszli alt død (av hjerteproblemer).

Synes forøvrig at Miklos Nyiszli fikk et overmåte tragisk liv, først plaget av nazismen deretter av kommunismen. Etter krigen ble hans private legekontor nedlagt av kommunistene.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg