Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Et monster av en trikk

NYTT TEMA
Varulv2478

Innlegg: 14894
Varulv2478
12.07.08 17:05
Flere svenske byer hadde sporvei i fortiden, de fleste hadde blitt nedlagt i tråd med dieselbussens utbredelse i 1950-årene og 1960-årene. I byen Sundsvall som hadde en egne *lokalbane* som etter vår egne språk fra trikk-Oslo ville ha blitt kalt en *forstadsbane*, hadde de kjøpt inn store boggivogner i 1930-tallet, kalt SASS nr. 50-54 (fem stykker). Boggivogner som ikke vanlig den gang fordi de fleste sporvogner var toakselede, var en normalitet i Sundsvall mellom 1910 og 1952, men under krigen var behovet for enda større passasjerlast så stor, at en ny trikk ble tilverket på Skönviksbanans egne verksted.

SASS nr. 55 minner mer som en typisk jernbane-passasjervogn enn en trikk med fronten og endet tatt fra relative moderne 40-talls sporvogner på to store boggier på 2 meter lengde hver, et karosseri sammensatt av to tidlige trikker med 9 store vinduer og to ekstra vinduer på endepartiene. Den er 17,8 meter langt med plass til 120 passasjerne fordelt på 70 sitterplasser og 50 ståplasser og en tomvekt på 28,6 tonn. Den var Europas lengste sporvogn noensinne i sin tid fram til den var ødelagt i 1961.

Det er ikke bilder eller mye annet om denne imponerende trikken, men en ny svensk bok har blitt utgitt og kan nå kjøpes om noe som er enda mer imponerende- "Världens nordligsta spårväg, Till 100-årsminnet av Kirunas spårvågnar" av Raymond Hedman & Per Rickheden.

Gruvebyen Kiruna i Sverige derfra jernmalm ble sendt til Narvik, var en meget uvanlig sporveisby som så en rekke ulike sporveisystemer fra bergbane, forstadsbane til arbeidsplassene på fjellet og sist en ekte *tunnelbane* med trikk inkludert SASS nr. 55 omdøpt til M18 i 1952, rett fra byen Kiruna via industriområdet til gruvene inni fjellet i en tre kilometer lang tunnel. Dette skulle gjøre slutt på sporveitrafikken i Kiruna fordi etterhvert en måtte gravde etter jernmalm dypere ned, ble det derfor billigere å ha buss på bratte kjøreveg nedover fremfor å bare ha trikk til stoppestedet med store heis. Med buss var det mulig å frakte arbeideren fra nærmere hans hjem fremfor fra mannskapshusene rundt om der trikkene stoppet i.

Den nye boken om Kirunas sporveien er meget fascinerende og dessuten hittil den siste av en rekke bøker fra Trafik-Nostalgiska Förlaget om flere byer med deres sporvei, trikk og endog buss som T-bane.

De som kommer til Kiruna som turister, vil kanskje besøkte gruvemuseet og da burde man ikke blir overrasket å se en trikk, M3, med dens slepevogn S3, dypt ned i gruvegangene. Kiruna hadde forsøkt å opprettholde et museumsporveg i snart et tiår, men det ble nedlagt i 1993 fordi det brukte sporet langs sjøen Luossajärvi som gruveselskapet LKAB vil dels tømte for å komme til jernmalmen under et nærliggende våtmarksområde.
moskos

Innlegg: 14310
moskos
13.07.08 13:36
I Norge hadde vi vel trikk i Bergen og Trondhjem i tillegg til Oslo. I Drammen var det trolley-buss. Noen som vet om det fantes sporvogner/trikker i andre norske byer?
Varulv2478

Innlegg: 14894
Varulv2478
13.07.08 13:55
Bergen, Trondheim og Oslo har/hadde trikk også kalt sporvogner, men alle tre byer vil i den nærme fremtid ha skinnegående transportmidler ettersom Bergen skal ha bybane. Det er fremdeles trikk i Gråkallsbanen i Trondheim. Drammen er den tredje by som hatt trolley-buss utenom Bergen som har fremdeles trolley-buss i drift. De andre to byer er Oslo og Stavanger. Stavanger hadde trolley-buss før dieselbussen overtok.

Det er mange planer om bybane rundt om i hele Norge siden det ikke er talt om tradisjonell gatesporvei, men separate transportsystem som mer minnet om jernbane enn om trikk. Det er planer om bybane fra Stavanger til Sandnes blant annet.

Om noen få år vil det muligens kommer bøker om de bortimot ukjente sporveiene i Gävle og Sundsvall med deres store boggievogner som bare har vært sett i Oslos vestlige forstadsbaner helt fram til T-banens ankomsten. Nær sagt alle andre byer som hadde/har sporvei, har bøker fremdeles tilgjengelig for salg i Danmark, Sverige og Norge med synlig unntak av de nevnte svenske byene samt et annet jeg ikke kom på.
Glee

Innlegg: 5226
Glee
13.07.08 23:03
Skjønner egentlig ikke hvorfor det ikke lages hybrid-busser.

Porblemet med trolley-bussen var at du måtte ha to ledninger i lufta (til forskjell fra trikkene som har den ene i skinnene).

Hva med å lage en buss som kjørte på batteri, men hadde diesel motor til ferder utenom ladestasjon (som en bussens svar på en Toyota Prius).

Imidlertid kunne du på taket ha montert en strømstjeler på samme måte som trikken, bare at den var datastyrt og huket seg automatisk opp når den befant seg under trikkestrøm-ledningen.

Tilsvarende kunne en ha en under bussen som senket seg ned i trikkesporet og tok strøm derifra.

Du ville da få en buss som kjørte ruten på strøm fra strømnettet, brukte batteri inn og ut av holdeplasser og lignende, og kjørte på diesel når den hadde behov for å kjøre der det ikke er trikkeskinner.

Ser ikke for meg at det skulle være så vanskelig å konstruere en slik buss.
Varulv2478

Innlegg: 14894
Varulv2478
14.07.08 01:16
Kineserne hadde forsøkt på dette feltet, men de støtet også på det samme problemet som så mange ingeniørene omkring overføring av strøm til bussen ga opp mot, nemlig at kontinuerlig energioverførelse er nødvendig ettersom det ikke er mulig å ha batterikapasitet med et utilstrekkelig batteriteknisk nivå.

I mange tiår hadde man forsøkt å finne fram til bedre alternativer og det er helt spesielt der disse hybrid-busser kom inn. Dessverre vist det seg at en slik hybrid-buss er langt mer kostbart enn en trolleybuss som igjen er noe mer kostbart enn en vanlig dieselbuss. Bergen har allerede slike hybrid-busser, men de er nå svært sjeldent tatt i bruk og mer oftere med dieselmotor i bruk enn med strøm. Det er mange steder verden rundt, ikke minst i USA og hvis jeg husket riktig i New Zealand, et slikt opplegg var brukt om slike busser som du beskrevet. Men de fleste tilhørte den såkalte BRT-kategorien, BRT står for Buss Rapid Transport der man rett og sett hadde gummihjulende kjøretøyer istedenfor trikk eller selv bybane med samme system og endog infrastruktur.

Selv om det er mange nordmenn som drømmer ( spesielt i Oslo Sporveier ) om BRT, er det ikke et konsept som kan brukes i allerede eksisterende bussrutesystem eller urbane områder som allerede hadde blitt utbygget i mange tiår i forveien. Kristiansand er kanskje det som er kommet lengste med innføring av BRT, men bare fordi man hadde et godt utgangspunkt og ved å være realistisk anlagt.

De fleste byer er rett og sett ikke mulig å ha effektiv kollektivtrafikk på i Norge, det verste er Trondheim der byplanleggerne var så elendig i deres arbeid siden 1950-tallet at denne byens samlede område er til og med krevende for bilister! BRT forutså en sentral og konsentrerte urbanisering etter samme mønster som resten av verden.

Om man er interessant i trolley-buss, er det to bøker. "Trådbussen i Sverige" er nå tilgjengelig fra Trafik-Nostalgiska Förlaget. Den norske bok/heften fra Baneforlaget ( husket ikke tittelen ) kan være utsolgt, men er meget interessant. Det er trolig en bok om trolleybuss i Drammen.
sirplus

Innlegg: 1355
sirplus
14.07.08 12:24
Varulv2478 skrev:
Kineserne hadde forsøkt på dette feltet, men de støtet også på det samme problemet som så mange ingeniørene omkring overføring av strøm til bussen ga opp mot, nemlig at kontinuerlig energioverførelse er nødvendig ettersom det ikke er mulig å ha batterikapasitet med et utilstrekkelig batteriteknisk nivå.

-> I Beijing har de trolley-busser med dieselmotor. Disse kan kobles fra og til kjøreledningene, og bruker dieselmotoren der slike ikke er montert.


+SirPlus+

"The Americans will always do the right thing, once they have exhausted the alternatives."
- Sir Winston Churchill
Varulv2478

Innlegg: 14894
Varulv2478
14.07.08 16:30
Dette i Beijing er hybridbuss som hadde blitt videreutviklet til å ha en av/på funksjon omkring energioverførelse, fra strøm til diesel og tilbake- men som sagt er disse hybridbussene mer kostbart enn en vanlig trolley-buss eller en dieselbuss ved kjøp og drift. Det hadde vært foretatt forsøk på en *ledningsløs* trolleybuss og det var dette jeg hadde henvist til. De kinesiske hybridbussene er ikke så uvanlig rundt om i verden, det er til og en slags tunnelbane under byen for slike busser der de drives med strøm og med diesel i forstedene ute i det frie.
Klikk for å gå tilbake til toppen